Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisikuulustelusta..

Elämänionvaikeaa
12.09.2017 |

Minut soitettiin poliisikuulusteluun epäillyn roolissa ja kuulustelupäivä on tänään. Eivät kertoneet mikä syynä mutta epäilen sen liittyvän työmaani tapahtumiin. Minkälainen tilanne kuulustelu on? Onko siellä minun ja kuulustelijan lisäksi muita? Tarvitseeko Suomen oloissa epäilty heti kättelyssä lakimiehen tms?

Kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää kuinka monella oikeasti olisi varaa palkata asianajaja seuralaiseksi jos saisi kutsun poiliisille? Ei minulla ainakaan, vaikka palkkani on ylimmässä desiilissä. Ja onko kaikilla muilla muka oikein oma asianajaja niinkuin elokuvissa?

Vierailija
22/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on hyvä ja paha poliisi. Se silmiin sojottava lamppu häikäsee.

Ei välttämättä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdestaan ollaan, kuulustelija kirjaa tietokoneelle samalla kun puhutte.

Lopuksi printataan puheet ja voit tarkistaa ne ja pyytää korjauksia käsittääkseni, mutta ainakin mun kohdalla kuulustelija oli varsin tarkka ja tekstit juuri sitä mitä olin puhunutkin.

Kuulustelukertomus on omituinen tekstilaji. Kysymykset on jätetty pois ja selostetaan vain vastauksia, ikään kuin kuulusteltava olisi spontaanisti sanonut sanottavansa. Kuulustelukertomuksesta ei useimmiten ilmene, millaiseen kysymykseen mikäkin lausuma on tarkoitettu vastaukseksi. Minusta kysymyksetkin pitäisi kirjata.

Outoa on myös se, että kuulustelija kirjoittaa kuulusteltavan sanomiset minä-muodossa. Minusta ne pitäisi kirjoittaa 3. persoonassa.

Minusta kuulustelukertomus pitäisi kirjoittaa äänitallenteen pohjalta ja vielä niin, että siitä ilmenee sanasta sanaan, mitä kuulustelija ja kuulusteltava sanoivat. Niin tehdään Ruotsissa. Vrt. Suomessa saatetaan kirjoittaa vaikkapa että "kysyttäessä vastaan, että olin Möttösen kanssa töissä samalla huoltoasemalla". Ei todellakaan ole kuulusteltava päästänyt tuollaista suustaan.

Vierailija
24/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää kuinka monella oikeasti olisi varaa palkata asianajaja seuralaiseksi jos saisi kutsun poiliisille? Ei minulla ainakaan, vaikka palkkani on ylimmässä desiilissä. Ja onko kaikilla muilla muka oikein oma asianajaja niinkuin elokuvissa?

Joudutko useinkin poliisin haastateltavaksi epäiltynä? Minusta asianajajan kustannus on tosi pieni jos sen maksaa kerran tai kaksi koko elämänsä aikana.

Vierailija
25/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutko useinkin poliisin haastateltavaksi epäiltynä? Minusta asianajajan kustannus on tosi pieni jos sen maksaa kerran tai kaksi koko elämänsä aikana.

Myös asianomistaja tarvitsee oikeusavustajan.

Olipa epäiltynä tai asianomistajana, oikeusavustajan tarve ei yleensä rajoitu kuulusteluun vaan avustaja tarvitaan koko prosessiin. Avustaja laskuttaa pienissäkin jutuissa vähintään pari tonnia. Ilman avustajaa ei juuri kenenkään kannata lähteä oikeudenkäyntiin.

Tarkennus 1: Usein kuulustelu hoidetaan ilman avustajaa. Avustaja hankitaan sitten, kun tulee tieto, että syyte nostetaan ja että juttu menee oikeuteen. Joku voi tietenkin hankkia avustajan jo 1. kuulusteluun.

Tarkennus 2: Jos on varaton ja pienituloinen, voi saada oikeusapua. Tiettyjen rikosten kohdalla avustajan voi aina saada maksutta.

Tarkennus 3: Paljonko jää kummankin osapuolen maksettavaksi, selviää vasta tuomiosta.

Disclaimer: Varmasti monta muutakin tarttumakohtaa jäi tarkentamatta.

Vierailija
26/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti näitä kommentteja.

Olen saanut kerran kutsun poliisikuulusteluun, kun höperö naapuri oli tehnyt rikosilmoituksen taloyhtiön varojen väärinkäytöstä, hallituksen pj. roolissa.

Oltiin kahdestaan poliisin kanssa ja vastasin kysymyksiin. Ja kyllä siinä poliisillakin oli pojassa pitämistä, kun vastailin kysymyksiin. Ja hyvin meni.

Vierailija
27/27 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä kai poliisi kutsuessa kuulusteluihin kertoo, mistä sua epäilään, jos epäiltynä sinut on kutsuttu. Epäillynhän ei tarvitse valaehtoisesti puhua totta/todistaa itseään vastaan. Jos olet kuulusteluissa epäiltynä, voit sanoa en halua vastata tai pyytää poliisia kutsumaan sulle avustajan kesken kuulustelun. Yleensä kuulustelijoita on kaksi ja kuulustelu nauhoitetaan.

Yllättävän usein epäillyn kannattaa olla todella huonomuistinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi