Tyttö lintsasi koulusta; jäi yo-kuuntelu väliin
Että sillä lailla on meidän tytär nyt asiansa hoitanut. Jouluna piti lakki saada.. Tänään olisi ollut englannin YO-kuuntelukoe, mutta oli unohtanut koko kokeen ja päättänyt jäädä kotiin nukkumaan. Sinne meni sekin ylioppilastodistus. Suututtaa niin maan perkeleesti. En tiedä enää miten tuon lintsailun saa kuriin, kun ei sitä täysi-ikäistä kouluun voi kantaakkaan... Helvetin helvetti en enää tiedä mitä ton ääliön kanssa teen.
Kommentit (32)
YO-kirjoituksista toitotetaan koulussa niin paljon, ettei sitä nyt vaan "unohda". Kavereiden kanssa voi panikoida viime hetken tunnelmia. Ei siis halunnut tehdä sitä. Mitkä ovat olleet aiemmat arvosanat? Rimakauhua?
Tee selväksi, että tuollainen peli ei vetele, mikä oli oikea syy ja lopuksi ulos teidän katon alta, mikäli ei asioitaan hoida. Täysi-ikäisen pitää jo kantaa vastuuta tekemisistään. Siinähän miettii sitten vaihtoehtoja.
Itsekin juhlin aika villisti kirjoitusten aikaan, mutta kyllä ne silti kunnialla hoituivat. Luvut oli tehty jo sen kolmen vuoden aikana.
Tuollaisen tempun jälkeen ei todellakaan matkustella. Sietääkin tuntea olonsa pettyneeksi. Tuon mokan kun olisi tehnyt pääsykokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö siis yritti käydä lukion kahteen ja puoleen vuoteen, että voisi reissata ja saisi enemmän aikaa lukea pääsykokeisiin.. Eli ei neljäs vuosi menossa sentään. Kyllä vituttaa hieman tuo touhu kun kalliit abikurssit on ostettu ja koitettu tukea, mutta kun ei. Tosin nyt jää reissut reissaamatta, joten siinä varmaan riittää rangaistusta. Noh aikuinen ja itse mokasi niin kärsiköön seuraamukset. Minulle sinänsä saman tekevää, mutta nyt itse itkee asiaa kuudetta tuntia huoneessaan ja alkaa riittää kun oma vikansa. Jaksa koko päivää aikuista ihmistä lohdutella. Kyllä se vahinko oli, mutta mitäs ylipäätään lintsasi. Noh kärsiköön, virheistä oppii.
Ap
Kirjoitin tähän ketjuun aiemmin, olin tuo joka ehdotti tauon pitämistä, koska tulevaisuudessa yo-arvosanat ovat niin tärkeitä.
Noiden myöhempien viestiesi perusteella sanoisin kuitenkin, ettei teillä sen kummempaa ongelmaa olekaan. Keväällä kirjoituksiin uudestaan. Sitä ennen pitää opetella sitä sähköisen kielikokeen tekemistä. Ja vähän elämänhallintaa ja uudenlaista unirytmiä?
Vaikka kuinka harmittaisi, niin muista äitinä tämä: tuo on aivan IHANAA, että tyttäresi itkee asiaa kuudetta tuntia! Voit olla kiitollinen. On nuoria, jopa nuoria aikuisia, jotka tuossa tilanteessa tokaisevat välinpitämättömästi, että "ai olikse koe nyt vai, ihan sama" ja jatkavat videopeliään tai mitä ikinä ovat tekemässäkään. Puhumattakaan niistä lukuisista kolmatta kymppiä käyvistä, joiden äidit koputtelevat oveen, että "kulta sulla ois se työhaastattelu jonka hommasin sulle" ja saavat kuulla ikävystyneellä äänellä "emmä ny jaksa".
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kyse vähän isommista ongelmista kuin yhdestä yo-kokeesta? Jouluna piti valmistua, eli onko hänellä nyt neljäs vuosi lukiota menossa? Masennusta vai pelkästään ongelmia motivaation kanssa?
Näin oli ainakin minulla: masennusta, sivussa läheisten kuolemia ja monia muitakin ongelmia. Olin ajoissa kaikissa yo-kokeissa kyllä, mutta en varmaankaan olisi ollut ellei kämppis olisi ollut samoihin kokeisiin tulossa ja koulu ihan vieressä.
Lopulta lukion loppuun saattamiseen meni periaatteessa kuusi vuotta ja toki vanhemmilla oli asiasta epäilyksensä ja huoli, kuten minullakin, mutta itselläni oli se ajatus etten halua heittää hukkaan tuota aikaa kun olin jo ensimmäisen kolmen vuoden aikana tehnyt melkein kaiken.
Vaikuttaa huonolta ratkaisulta heittää tyttö vain ulos ja vaatia rahat takaisin kaikesta. Harvoin on kyse pelkästä laiskuudesta ilman muuta syytä ja vaikka olisikin, ulos heittäminen nyt ainakin pilaa viimeisenkin motivaation.
Mikäs tuossa nyt on. Eihän sitä oikeasti voinut unohtaa. Ei siis halunnut mennä siihen kokeeseen. Better luck next time!
Miksi kaikki väittävät ettei koetta vain VOI unohtaa kun niitä jännittää jo pitkään etukäteen ja niin edespäin? En itse jännittänyt kokeita juuri ollenkaan. Lisäksi tein kuusi koetta plus kuuntelut, joten tuntui että niitä oli harva se päivä, helpommin varmaan unohtaa mitä enemmän niitä on.
Tässä on kaksi mahdollista selitystä:
- tytöllä on levinnyt päihteiden käyttö pois hallinnasta, ja hän on aidosti unohtanut kirjoitukset, kun on ryypännyt tai käyttänyt muita päihteitä liikaa. Selvin päin kukaan abi ei unohda kirjoituspäivää. Jos tästä on kysymys, niin tämä on tytölle hyvä opetus ja toivottavasti saa hänet miettimään muutenkin päihteiden käyttöä jatkossa.
- tytöllä on kirjoituksista niin suuri ahdistus tai suorituspaineet, että hän on puolitahallaan unohtanut ne, jotta välttäisi ne. Tämä voi olla vaikeampi ongelma hoitaa, ja todennäköisesti ahdistus on vielä pahempi seuraavalla kirjoituskerralla. Jos tästä on kysymys, tyttö tarvitsee asiantuntijan apua.
Voin uskoa, että tyttöä harmittaa. Olisihan se ollut niin kiva valmistua 2,5 vuodessa, moni koulukaverikin olisi tullut ylppäreihin ja lahjarahoilla olisi kelvannut matkustella kun muut vielä paahtavat yo-kokeisiin. Ja olisi saanut lukea pääsykokeisiinkin pidemmän kaavan mukaan.
Vaikka nyt itkettää, niin muutaman vuoden päästä tämä on hauska juttu kerrottavaksi uusille tuttavuuksille.
Tuo kokeen muuttuminen sähköiseksi lisää kyllä vaikeusastetta. Ja sekin, jos muita suoritettavia kursseja ei enää ole. Vaatii vähän omaa panosta, että saa pidettyä sen kielitaidon yllä - ja ennen kaikkea sen teknisen osaamisen, mitä kirjoituksissa vaaditaan. Ja tällä viimeisellä tarkoitan niitä hienouksia, mitä pitää saada upotettua aineeseen ja kieliopin koukeroita ylipäätään.
Tyttöhän voisi nyt etsiä itselleen työpaikan ja kerätä hieman rahaa, jonka avulla menisi esim. kuukauden kielikurssille jonnekin ulkomaille ennen kirjoituksia. Ei ihan pitkän kaavan matkustelua lahjarahoilla, mutta ajatus kielikurssista tai vastaavasta voisi motivoida työntekoon ja näin järkevään ajankäyttöön, mikäli kaikki lukion kurssit on jo suoritettu.
Selvittäisin nyt ihan ensimmäisenä, että onko kyseessä pelkkä unohdus/lintsaus vai onko taustalla jotain vakavampiakin ongelmia. En vaan voi uskoa, että kukaan unohtaa yo-kuunteluita. Miten muuten lapsen lukio on mennyt? Onko hän lintsaillut aikaisemminkin? Onko hän väsyneen ja ärtyneen oloinen? Onko kavereita? Ensimmäisenä mieleen tulee masennus. Onko lukiossa nykyään mitään kuraattoreita? Vie lapsesi sellaisen luokse tai terveydenhoitajalle.
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että olin itse pahasti masentunut koko lukioajan. Jätin melkein koko kirjoitukset väliin, mutta joten kuten sitten jaksoin niihin raahautua. En tajunnut olevani masentunut, mutta lintsasin paljon ja jätin kursseja kesken ja pääsin kokeista juuri ja juuri läpi. Ainakaan siihen aikaan lukiossa ei ollut saatavilla mitään erityisapuja ja kukaan ei puuttunut lintsaamisiin ja ei kysellyt perään, vaikka ei olisi viikkoon ollut koulussa. Ehkä lukiossa oletettiin opiskelijoiden olevan aikuisia ihmisiä ja pitävän itse huolen asioistaan. En oikeastaan ymmärrä tuollaista oman onnensa nojaan jättämistäkään. Vaikka on toki hienoa, että nuoria kasvatetaan vastuullisuuteen, mutta nuoret kehittyvät eri tahtiin ja joku voi olla vaikeasti masentunut kuten minä olin.
Ehkä sinun nyt kannattaisi selvittää, mikä nuoren käytöksen taustalla on. Yo-kokeita tulee uusia ja keväällä voi olla ihan uudet voimat.
Tärkeintä on muistaa, että maailma ei kaadu tähän. Se on vain yksi koe muiden joukossa. Tämä kerta meni nyt näin, mutta ei sen tarvitse määritellä nuoren koko elämää. Mahdollisuuksia tulee aina uusia. Tehkää uusi suunnitelma ja ottakaa tavoitteeksi valmistua keväällä. Puoli vuotta sinne tai tänne - ei se ole niin vakavaa. Lohduta nuorta kertomalla, että hän tulee saamaan vielä monia hienoja kokemuksia ja yo-kirjoitukset ovat vain pikku juttu niiden joukossa. Nyt tuntuu, ettei tästä koskaan selviä, mutta joskus hän tulee vielä muistelemaan, että tulipa tuollaisestakin koettelemuksesta selvittyä.
Lapsi joko hoitoon, jos taustalla on jotain mielenterveysoirehdintaa, tai sitten selkä seinää vasten ja ns. viimeinen mahdollisuus hoitaa koulu nyt kunnialla loppuun tai vaihtoehdoksi töiden etsiminen ja vuokranmaksu teille vanhemmille.
En nyt usko että on kyse pärjäämisestä.. Lukion keskiarvo tällä hetkellä 9.3, joten ei nyt ihan heikoimmasta päästä ole. On vaan "aikuisuus" vähän tainnut nousta hattuun ja millään ei ole mitää väliä kun tehdään mitä halutaan ja biletetään 3 päivää viikossa :(
Ap