KESKIVIIKON kujeet SYYSkuu 2004
Kommentit (46)
Meilläkin piikki iskettiin viikko sitten. Just mietin, että loppuviikon aikana pitäis oireilla, jos on oireillakseen. Th sanoi meille, että yleensä tulee 10 päivän kuluttua.
Jalasta tuli mieleen, että onko teillä rokotukset pistettu reiteen? Meidän th laittaa edelleen pyllyyn ja itsestäkin se tuntuu helpommalta. Esikoinen tosin sai kaikki aikoinaan reisiin. Yhden kerran sai 2 piikkiä molempiin, eli 4 yhteensä yhdellä käyntikerralla! Oli vähän eri systeemit.
Jatu. Olet niin hyvällä alulla laihduttamisen suhteen ainakin, että pysy poissa hulluilta suklaalaareilta:) T: Ahmatti.
Nyt tulostamaan esikoiselle värityskuvia...
T: Ynis
T-P, mun kukat on taas lumivaipan alla:) Onneksi ovat niitä jotka muutenkin kasvaa jo lumen alta.
MEil th pistää reitee ja sano et monille tulee MPR:stä kuume.Siks siirrettii ku ei voida ensvkol kuumeilla..Entinen tais pistää peppuu ja oli jotenki helpompi..
Ynis:Päättäny olen,jos menen EI suklaata!!!!Arvaa oonko käyttäny yhtää valokuva tarraa vieläkään.*nolo*
jatu
Rokotuksista sen verran, että eikö muut syyslapsoset sitten meekään tuon uuden ohjelman mukaan, vai onko siinäkin eri käytäntöjä? Katoin oikein neuvolakortista ja Pekalle on pistetty Pentavac I , II ja III ja viimeksi 1v3kk iässä MMR II- rokote. Silloin oli jälkeenpäin kuumeilua, mutta ei kyllä just niinä päivinä kuin ois kuulunu olla, että en tullu tietämään, liittyikö rokotukseen vai ei. Nyt ei pistetty, vaan seuraava on 2v iässä. Isommilla on myös muuttunu systeemi eli 6v kun sai rokotuksen sekä käteen että jalkaan, niin seuraava tulee kuulemma vasta yläasteiässä.
Eilen illalla meinasin laittaa itkunsekaisen viestin, mutta en sitte jaksanut. Mulle tuli issiastyyppistä kipua vasempaan lonkkaan enkä kerta kaikkiaan tahtonu päästä kävelemään. Tänään kipu ei oo ainakaan vielä yltyny yhtä pahaks, mutta saa nähdä,m iten käy illalla kuorossa, kun pitäis pystyä seistä ja kävellä " ihmisiks" . Sunnuntaina ois esitys ja vielä kerholaiset avustaa jumalanpalveluksessa ja mun pitäis siinäkin olla mukana.
T@hti
ps jatkan varmaan vielä, mutta Pekan pitäis välttämättä päästä isompien kanssa pihalle, niin pitää katsoa, mikä on tilanne
Ollaan oltu aamupäivä neurologin ja erityisopen juttusilla Milon kanssa. Tuloksena hämmentynyt olo. Pojalla nyt virallisesti ei enää diagnoosia, ei erityislapsen statusta, ei avustajaa... Tietysti tuntuu hyvältä ja mukavalta, että lapseni on taas " normaali" ja valtavirtaan kelpaava, mutta tämä on taas uusi tilanne ja vaatii, hmmm, sulattelua :-)
Kohta pitäisi suunnata kouluun vanhempainiltaan. Eilenkin olin vanhempainillassa kuulemassa, että nykyiset ekaluokat, joissa on 26 ja 27 oppilasta, hajoitetaan ensi syksystä alkaen kolmeksi luokaksi, joissa on noin 18 oppilasta luokassa. Sekin on ihan mukava uutinen, mutta lapsellenihan se on suuri muutos eli stressitekijä. Tämän illan vanhempainillan aiheena on koulun perinteinen vappurieha. Huh huh, eipä ole vapaa-ajan ongelmia.
Ayapille sanoisin, että ole itsellesi lempeä, kuten muillekin. Itse en usko, että kotona kuuluu aina olla rauhallista, seesteistä ja riidatonta, vaan päinvastoin, kotona on hyvä turvallisissa raameissa harjoitella ristiriitatilanteiden purkamista ja selvittämistä. Ei ole niin tärkeää se, mitä äänensävyä riidellessä käyttää tai miten oikeudenmukaista jokin ratkaisu vaikuttaa, kuin se, että riidan jälkeen voi sopia ja olla taas turvallisesti yhdessä.
Mimmulille toteaisin, että ihanaa että olette saaneet vihdoinkin kunnollista apua allergiaan.
Allergiasta tuli mieleen, Lillillä oli eilen muutama näppy alahuulen alapuolella, mutta tänään aamulla näpyt olivat kadonneet. En ole ehtinyt soittaa vielä sairaalaan, mutta jatkamme latistusta ja odottelen näppyjen lisääntymistä.
MPR-rokotuksesta. Minä pelkään sitä. Olen muutama vuosi sitten keskustellut erään äidin kanssa, tässä hänen tarinansa lyhyesti referoituna: Tyttö syntyi, kasvoi ja kehittyi normaalisti. Osasi sanoa kahdeksan sanaa, oli iloinen ja nauravainen ja juttelevainen. Täytti puolitoista vuotta, kävi neuvolassa ja sai MPR-rokotuksen. Nousi kuume, ja tyttö sulkeutui kuumeeseensa ja käpertyi itseensä. Kuume laski, mutta tyttö jatkoi elämäänsä itseensä sulkeutuneena. Hän ei koskaan enää puhunut. Tapasin tytön noin viisivuotiaana, tyttö oli vaikeasti autistinen ja kommunikoi kiljumalla. Äiti haaveili, että jospa joskus saisi hänet johonkin hoitokotiin että saisi hetken keskittyä omaan elämäänsä. Äiti oli vakuuttunut siitä, että autismin syynä oli MPR-rokotus. Siksi epäröin vieläkin sen antamista Lillille. En osaa vielä sanoa, että saako Lilli sen vai ei.
Haluan korostaa, että tämä tarina on vain yhden äidin kertomus ja näkemys oman lapsensa kohtalosta. Mikään tieteellinen tutkimus ei ole osoittanut MPR:n ja autismin välistä yhteyttä. Yksikään syysvauva ei varmastikaan saa autismia MPR:n seurauksena. Itse en kuitenkaan saa tuon äidin tuskaa mielestäni, joten...
Pahaa suklaata on olemassa, eiliseen keskusteluun palatakseni. Ainakin Budapest tulee mieleen. Monet ei tykkää Marabousta, minä tykkään :-) samoin kuin melkein kaikista muista suklaista.
Lempolle on peukut pystyssä sekä työhaastattelun että tenttien onnistumisen puolesta.
Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥
Mua myös pelottaa!Katoin dokumentin mikä tuli joku aika sitten, missä oli autistisia lapsia ja vanhemmat oli varmoja että se johtu MPR:stä...siinä oli myös lääkäreita ja tutkijoita jotka oli varmoja että mitään yhteyttä ei ole....Joku jäi kuitenkin vaivaamaan mieltä!
jatu
Mignonit, Budapestit, Wiener Nougat. Oikeastaan kaikki noiden tyyppiset suklaat. Myös joulukonvehdit on pahoja! Vain Pandan juhlapöydän konvehdeista löytyy hyviäkin. Muut on yöks! :-)
Minä muuten tykkään myös tummasta suklaasta. Vaaleasta en niinkään, varsinkaan valkosuklaasta. Kaikenlaiset minttusuklaat on ihania:)
Suklaa, suklaa... näkee kohta unta:) Tai sitten voi pahoin hullujen päivien ahmimisen takia:)
T: Ynis, suu suklaassa ja paino kohta ennätyslukemissa (taas!)
Vehnäaltisksessa oltu, syöty 2 digestive keksiä ja lasku jotain 160e,huh huh,onneks IF maksaa. Kuten odotinkin polilla ei mitään ja altistus jatkuu kotosalla.
Nyt on kova kiire,mies 10 min päästä kotosalla,lähdetään ehti kauppaan yms.
Palailen paremmalla ajalla.
MIMMULI;hienoa hienoa,kun saitte avun ja ymmärtäväisen lääkärin!
Tiivii
Kaikki mitä Ynis luetteili,nam!!!Ja valkonen suklaa,varsinki valkonen toblerone..ihanaa!!!!ja mä tässä ihan tosissani en aio ostaa suklaata...
jatu
Jatu: Meinasin huhuilla kahviseuraksi lääkärikäynnin jälkeen, mutta sisko ja äiti tuli kylään. Ensi kerralla sitten. Meidän pitää ainakin hakea sieltä todistus joskus lähiaikoina.
Kiitos lääkäririemun jakamisesta.
Lempille pidän kovasti peukkuja. Tsemppiä!
Ankkis: harmillisia nuo kiitos, mutta ei kiitos -kirjeet. Haastattelussa käynti oli kuitenkin hieno saavutus. Tsemppiä työnhakuun ja latistuksen jatkumiseen.
Nöösän huoneeseen yritän palata huomenna. Nyt en ehdi.
Jaksuja!
-M
Äitini tuli yllätäen käymään, niin eipä lapset kauan malttanu olla pihalla. Äiti toi lastenhuoneeseen ostamansa ja ompelemansa verhot ja otti samalla päiväpeitteet pienennettäviksi sekä antoi rahaa, että saadaan ostaa neiti keskimmäiselle 4-v lahjaksi turvavyöistuin jo heti, kun sopivaan liikkeeseen ehditään. Ei kovin tullu moitteita, mutta toki piti vähän huomauttaa tästä sekemelskasta. Kumma jutu, että ihminen onnistuu aina tulemaan just silloin, kun meillä on mahdollisimman sekaista. Nytkin on pitkään ollu siistinpää.
Onnille ja Leannan pojan kädelle pikaista paranemista!
Tuulipukukansalaisiin taidan myös kuulua. Tosin nyt kun oon paljon kotosalla, yritän " kylälle" lähtiessäni laittaa jotain farkkujen tapaista tai muuta " siistinpää" vaatetta. Ja reissuun kun lähdetään miehen kanssa, niin aiotaan syödä hyvin. Siinä on vain se ongelma, että mä en pidä valkosipulista enkä homejuustosta ja sitten yleensä paremmat annokset on jotain härän sisäfilepihvejä eikä ne aiokaan olla niin hyviä kuin meidän ite tekemät hirvi- ja peuraruuat. Mutta jospa taas jotain erilaista keksittäis.
Saamuska. Peesaan muita. Kannattaa ehdottomasti kysyä lainaa. Voi hyvinkin irrota. Toki sitten joutuu itse tarkasti miettimään, että sen myös pitää maksaa ja miten sen aikoo maksaa pois.
Mimmuli. Tosi ihanaa, että ees te saitte asiallista kohtelua. Toivottavasti Nöösän vaivat myös selviää ja helpottuu.
Alli. Meillä kaikki lapset on juustohiiriä ja mä kyllä aika lailla rajoitan juuston syöntiä. Meillä käytetään tuota arkijuustoa ja siinä on kuitenki aika paljon rasvaa ja suolaa.
Ayapille voimia murkkujen kanssa! Kotona ne tosiaan pitäis riitelytaidotkin oppia ja sopiminen myös/asioitten yli pääseminen, vaikkein kaikki aina meekään niin reilusti. Mutta viisautta ja voimia siinä vanhemmilta vaatii asioita luoviessa. Monesti neidin uhmaillessa mietin, että siinäpä sitä ollaan, kun murkkuikä tulee. Neiti on sen oloinen, että vielä äiti on ihmeessä.
Tiivii. Toivottavasti vehnä sopis V:lle tai saisitte tekin muuten kunnolla apua.
Räntää on satanu koko päivän. Höh!
Pidin illalla itelleni puhuttelua, että nyt saa pääsiäinen ja kevät tulla ilman isompia hössötyksiä. Kuitenki mua tympi, kun kaikki ovet on täynnä kaiken maailman jälkiä. Niinpä ostin suklaamunat ja laitoin lapset hommiin. Neiti keskimmäinen pyyhki vaudilla menemään ja esikoinen sitten paikkaili enimpiä eli poisteli tahroja. Että näin. Isompi kyllä tuumas jotenkin niin, että kyllä siitä suklaamunat piti saadakin, kun oli niin kova homma.
T@hti
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005…
Tuo on linkki ktl:n sivulle, siinä on asiaa MPR-rokotteesta. Pähk pähk. Mahdollinen autismi pelottaa, mutta niin pelottaa sikotauti, tuhka- ja vihurirokko jälkitauteineenkin. Tähän asti kaikki lapset ovat saaneet kaikki rokotteet ihan ajallaan, onkohan meidän hyvä tuuri jo käytetty? :)
Lempille onnea haastatteluun!
Olette ihania, haluaisin palata riitely-keskusteluun vielä... Nyt perhe odottaa ruokaa.
Mä oon myös kuullut noista MPR- autismijutuista. Kuitenkin luotan systeemiin ja oon ilman muuta antanut rokottaa lapset. Kun siinähän on se juttu, että rokottamattomat voi hyvin selvitä ilman tauteja, kun useimmat kuitenkin rokotetaan. Mutta toisaalta ovat taas riskinä itelleen ja muillekin kai.
Mutta tuota just mietin, että ilmeisesti Pekka sai sitten jonkun uudemman/ erilaisen rokotteen, kun kerran nimikin oli eri. (tai sitte terkka on merkannu jotenki väärin)
T@hti
Tyttö kiukkuaa kun yrittää omalle vauvanukelleen pukea itselleen tarkoitettuja vaippoja eikä onnistu lukuisista yrityksistä huolimatta. Reppana, taas yksi pettymys lisää tässä elämässä. Onneksi ISI lohduttaa.
Onnea Lempille kovasti työhaastatteluun ja loppuihin tentteihin!!
Ja voi surku, Ankkis, tuosta " kiitos mielenkiinnosta" -kirjeestä. Toisaalta haastatteluun pääseminen on jo hyvä saavutus - ja olet saanut lisäksi hyvää harjoitusta seuraavaa haastattelua varten!
T@hdelle kovasti jaksamista!!
MPR-rokotteesta. Mä olen myös nähnyt jonkun dokumentin siihen liittyen (juuri tämä autismiin liittyvä). Mutta mulla on vähän samanlainen asenne kuin T@hdellä, luotan systeemiin. Enkä ole epäröinyt antaa rokottaa. Mietin myös niitä kovia ja vaarallisiakin jälkitauteja joita näihin MPR-sairauksiin voi liittyä. Itse aikoinaan olen sairastanut sikotaudin ja muistan kyllä hämärästi sen kuinka kipeä olin!! Onneksi en ole miespuolinen, on kyllä suuri vaara siinä se lapsettomuus. Näin taas kävi minun tätini miehelle. Sairasti sikotaudin nuoruudessaan ja eivät ole voineet saada omaa lasta (juuri tästä syystä, kivestulehdus sikotaudin jälkitautina ja siittiöitä ei ole). Ovat sittemmin adoptoineet.
Vielä suklaasoppaan lusikka. Nam :) Myös minä rrrrakastan valkoista tobleronea (muutenkin näköjään aika sama maku suklaan suhteen Jatun kanssa, terve vaan suklaa-kaveri:) ). Mutta kyllä nuo minttusuklaatkin ovat todella hyviä. Aika harvassa kai lopulta on suklaa jonka syljen suustani :) No, sellaiset suklaat joissa sisällä jotakin likööriä, rommia tms. ei kyllä ole OLLENKAAN mun makuuni.
Mies lähtee kohta treenaamaan, tuli kotiin töistä noin tunti sitten. Tuntuu että taas koko päivä yh:na. Sama meno jatkuu perjantaina. Tosin, mies ei edes tule välillä kotiin vaan jatkaa menoilleen suoraan töistä. Joten - olen todella ansainnut lauantaina omaa aikaa (ja ehkä viinilasillisen).
Alli
Tauti. Oksutauti. Voi takalisto. Mies on myös kalpea kuin haamu ja minulla huono olo. Pyörsky on jo terve, ha ha haa. Lohduttaa kumminkin, jos tauti menee kaikilta ohi parissa päivässä.
Onneksi ehdittiin jo ottaa toi MPR-rokotus. Hurja toi autismijuttu. Siksi siis onneksi, etten tiennyt riskeistä ja ehdittiin jo ottaa piikki. Enää ei siis hyödytä stressata. Me ollaan muutenkin otettu molemmille lapsille kaikki tarjolla olevat rokotukset. Matkustellaankin jonkun verran, joten tuntuu hyvältä pitää rokotukset kunnossa. Ei ne tietty kaikkialla auta, mutta on pohja josta lähteä liikkeelle.
Olen surffaillut lentoja netistä ja johan alkaa olla pää ihan pyörällä. Lennot löytyy, mutta mistä hotelli edullisesti?
Onkohan meidän välillä joku sanomaton laki, ettei nähdä " ikinä" . Aina menee aikataulut ristiin, tai tulee jotain. Toivottavasti siis paranette ASAP!
Ayap, vai että voi takalisto. Kyllä tuossa tilanteessa vois vähän voimallisemmin sanoa. Ainakin että perse. Eikös teillä jus reihunu se edellinen tauti? Pikaista paranemista, toivottavasti Väkkärä selviää tästä vähin vaurioin. Ja toivottavasti saatte pian uuden altistusajan. Kovasti voimia.
MIes tuli kotii,ei menny treenehin..oli pahal päällä ja läks kameransa kanssa jonnekii...Suositteli et mun kantsis mennä Itiksee..Kävin KappAhlis ja Stockal-lasku jotai 120...Et kyllä kannatti!OStin miehelleki hajuveden ja salmiakkia....Typy oli ihan kohtuullista seuraa :-)
Ostin selasen 500g pussin pieniä suklaamunia pääsiäiseks,en muuta suklaata!Niitä pikkupatukoita ei edes uskalla!!
Heippa,suklaasisko :-) Kiva et jolleki muulleki menee melkein suklaa ku suklaa :-)
Ayap:EI,ei tautia teille!Nyt heti terveeks ja la tulet!!!!!
Niin kyllä se mietityttää autismin lisäks ne rokot!!!Poika rokotettii ja yks kaveri ei antanu lapsellee ni sillon ajattelin et sehä on ihan idiootti...No sit näin sen dokkarin..
Kai iltapalaa lapselle...eiks niinku yleensä pitäs antaa..
jatu
Lempolle visautta ja onnen potku haastatteluun!!
Mimmuli:Ihanaa että saitte apua ja sait saman tunteen kun minä sillä lääkärillä käytyä!!!Se on niin uskomatonta ku joku vihdoin kuuntelee ja uskoo!!!!!Eilen tajusin että olitte ihan meidän kulmilla ni oisitte voinu kaffella pistäytyä,mutta kerro ku seuraavan kerran satutte tännepäin!
jatu