Vietkö lapsen päiväkotiin arki- vapaapäivänä?
Siinä se kysymys tulikin. Lapseni menee pian päiväkotiin. Mies tekee päivätyötä ja viikonloput on kotona. Itse teen 3-vuorotyötä. Mieleeni tuli että sittenkun mulla on arkena vapaapäivä/päiviä, voinko viedä lapsen päiväkotiin jos itselläni olisi asioita hoidettavana? Miten te muut tette kun vapaapäovät osuu arkipäiville?
Kommentit (6)
Jos lapsi tuntuu innokkaalta menemään niin vien. Maksan kuitenkin täyden hinnan, vaikka jäisi kotiin. Haen yleensä aikaisemmin ja joskus lapsi jää kotiinkin, jos väsynyt tms.
En olisi halunnut viedä lasta ollenkaan päivähoitoon, koskaolin kotona, mutta neuvolasta painostettiin laittamaan lapsi 3-vuotiaana edes puolipäivähoitoon,
että hän "sosiaalistuisi".
Vein tottelevaisesti lasta tarhaan vuoden ajan, 3 ja puoli tuntia hän oli siellä säilössä,maanantaista torstaihin. Sitten vasta neuvolassa ja tarhassa uskottiin, että meidän perheestä ei ole lastensuojelullista huolta.
Pidin oman lapseni hoitamisesta,
liikuimme ja matkustelimme paljon, lapsella oli monta harrastusta.
Nyt kun lapseni on jo teini, hän muistelee tarha-aikoja,
että miten kauheaa siellä oli.
Väittää saaneensa traumoja lastentarhasta.
Tarhan valokuva on paljonpuhuva:
totinen, kiusattu lapsi,
kun kaikissa perhekerhokuvissa,
äiti-lapsi-kuvissa ja koulukuvissa hän on onnellinen ja nauravainen.
Tämä kommentti muistutukseksi,
että kaikkia lapsia ei viedä vapaaehtoisesti tarhaan. Se voi olla myös neuvolan ja lastensuojelun vaatimus, jos lapsen äiti tai isä on erityisen nuori tai esim pitkäaikaissairas,
tai jommallakummalla on päihdehistoriaa.
Minä pidän lapset kotona arkivapainani. Viikonloput ovat lapsilla aina vapaita. Jos isompi sisarus sairastaa, jää myös pienempi kotiin, mutta pienemmän sairastaessa isompi saa halutessaan mennä päiväkotiin (yleensä on halunnut, kun tietää ettei mitään ekstraa ole silloin kotona). Lapset 5 ja 1,6v.
Meillä lapsi on aina kotona, jos minä olen kotona. Tosin mulla harvemmin on arkena vapaata. Mutta jos satun esim. pääsemään aikaisemmin, niin haen kyllä lapsen heti. Mun lapsi on hieman alta 3 v., ehkä jos olisi vanhempi ja viihtyisi ja kavereiden kanssa niin saattaisin joskus hoitaa omia asioita ennen tarhasta hakua.
Mies tekee epäsäännöllistä vuorotyötä, aamua, koko päivää, iltaa, yötä, mutta jos on kotona arkipäivänä niin silloinkin lapsi on kotona. Poikkeuksena yövuoron jälkeinen päivä, jolloin mies hakee lapsen aikaisemmin pois kun on saanut hieman nukuttua.
Meillä 4 v on vanhempien vapaapäivänä yleensä sen 4 h, mikä eskarilaisenkin pitää olla. Jatketaan samaan malliin, kun jään vauvan kanssa kotiin. 4 v:llä on puheen kehityksen kanssa ongelmia, ja päiväkoti on todella hyvä.
Kyllä meillä lapset aina oli kotona kun itse oltiin kotona. Eskarissa sitten vietiin aina.