Kuntoutustuki ja raskaus? Saako yhtä aikaa kahta tukea?
Hei. Olen ollut muutaman vuoden yksityisen eläkevakuutusyhtiön kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Tätä ennen olin vuosia työelämässä,mutta tuli henkinen romahdus johtuen lapsuusajan traumoista.
Olen käynyt kolme vuotta psykoterapiassa ja asiat ovat pikkuhiljaa järjestymässä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä,ettei vähään aikaan työelämään traumoista johtuen ja aikoi kirjoittaa jatkoa kuntoutustukeen.
Itselläni alkaa olla jo ikää ja haaveissa kuitenkin ollut koko ajan lapsi. Nyt pitäisi viimeistään miettiä perheasipita,mikäli haluaa saada lapsia.Parisuhde on ja mies on koko ajan tukenut prosessissani ja haluaa osallistua arkeen.Myös läheisiä ja tuliverkkoa on paljon.
Mietinkin,että miten käy jos saan tosiaan kuntoutustukea,että saanko myös äitiyspäivärahaa. Ja ennen kuin kukaan tuomitsee,niin aion jatkaa terapiassa käyntiä,mutta se on kallista. Sen takia mietin noita tukiasioita. Ja toinen,että lapsuudessani olen joutunut vuosia seksuaalisen hyväksikäytön ja fyysisen väkivallan kohteeksi kahden narsistivanhemman uhrina. Elämä on vihdoin helpottamassa ja olen pääsemässä jaloilleni. Kiitos,jos jaksat lukea ja kommentoida.
Kommentit (31)
Ap. Korjaan,että emme saa asumistukea. Mies on ihan normipalkkaisessa työssä. Ja oon tosiaan miettinyt tätä asiaa jo tovin. Ikää on kohta 40...
Semmosen jutun muuten huomautan myös ap että valmistaudu siihen että joudut tekemään neuvolan ja sosiaalitoimen kanssa tiivistä yhteistyötä. Raskauden aikaan ja sen jälkeen. Arvioivat mitä tukitoimia tarvitset ja varmasti pakottavat tekemään suunnitelman missä käyvät sinun luonasi useita kertoja raskauden jälkeen. -19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika halju om pohja perheelle jos se perustuu pelkille tuille...
No ei tuo ole sen kummempi kuin tulla raskaaksi työttömänä. Aborttiko pitäisi tehdä vaikka työttömyydenkin takia? Lapsi ei onneksi ymmärrä rahasta mitään ensimmäiseen pariin kolmeen vuoteen.
Niin. Onko sekään hyvä pohja? Minusta ei.
Ap on mielenterveysongelmainen. Se on kyllä todella huono pohja.
Ei, AP ei ole mielenterveysongelmainen vaan häntä on kohdeltu törkeästi ja epäinhimillisesti omien vanhempien toimesta. AP on selviytyjä ja hänen on pitänyt tehdä hieman enemmän ajatustyötä kuin sinun juuri sen takia, että valtaosalla ihmisistä on niin helppo elämä ilman traumaattista historiaa, että heillä ei oikeasti ole mitään käsitystä siitä, miten erilainen perspektiivi on sellaisilla, jotka traumoja ovat joutuneet kokemaan. AP kuulostaa terveemmältä kuin sinä koska historiastaan huolimatta on parisuhteessa ja ajattelee valoisasti tulevaisuudestaan.
AP älä missään nimessä usko näitä palstamasentajia. Hyvä, että olet päässyt eteen päin elämässä ja hyvää jatkoa edelleen! Kannattaa kysellä virastoista noita tukiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kiitos kivasta kommentista. Mukavaa,jos sinäkin olet päässyt elämässä eteenpäin. Itselläni tällä hetkellä on ollut vuoden ajan vakaampi vointi. Toki hyväksikäyttö pyörii mielessä painajaisina ja päivällä joskus tietyt tilanteet laukaisevat vaikeat mielikuvat. Tiedän,että omille lapsilleni en tekisi pahaa. Olen liiankin kiltti johtuen taustastani. Olen myös työämäni tehnyt lasten parissa silloin terveenä,joten tiedän millaista se on.
On surullista,että jos tosiaan ajatellaan,ettei minulla ole oikeutta omiin lapsiin. Niin paljon olen elämässäni kärsinyt..mutta aion päästä irti siitä
On hienoa, että voit elää vapaasti omaa elämääsi nyt, nyt on sinun aikasi onnelliseen elämään! Ansaitset todellakin kaiken onnen moninkertaisena ja toivottavasti saat sen!
Päästä irti myös palstatrollien ikävistä kommenteista sillä he eivät tiedä, eikä heillä ole kykyä oppia. Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä olet joutunut kokemaan ja miten paljon olet prosessoinut asioita.
Onnea tulevalle perheellesi :)
Vierailija kirjoitti:
Semmosen jutun muuten huomautan myös ap että valmistaudu siihen että joudut tekemään neuvolan ja sosiaalitoimen kanssa tiivistä yhteistyötä. Raskauden aikaan ja sen jälkeen. Arvioivat mitä tukitoimia tarvitset ja varmasti pakottavat tekemään suunnitelman missä käyvät sinun luonasi useita kertoja raskauden jälkeen. -19
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Multa kysyttiin raskauden aikana neuvolassa, että onko ok jos tehdään ennakollinen lastensuojeluilmoitus niin voidaan kartoittaa avun tarvetta. Sanoin että en ole sitä vastaan, vaikka en nähnyt sitä asiaa tarpeelliseksi. No kävin sossussa. Siellä ei nähty mitään syytä lastensuojeluasiakkuuteen. En tarvinnut käydä uudestaan. Sossut kävi kotikäynnillä lapsen syntymän jälkeen. Istuivat ja ihmettelivät ja asia selvä. Ei mitään "seuraamuksia". En ole sen koommin sossuista kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika halju om pohja perheelle jos se perustuu pelkille tuille...
No ei tuo ole sen kummempi kuin tulla raskaaksi työttömänä. Aborttiko pitäisi tehdä vaikka työttömyydenkin takia? Lapsi ei onneksi ymmärrä rahasta mitään ensimmäiseen pariin kolmeen vuoteen.
Niin. Onko sekään hyvä pohja? Minusta ei.
Ap on mielenterveysongelmainen. Se on kyllä todella huono pohja.
Ei, AP ei ole mielenterveysongelmainen vaan häntä on kohdeltu törkeästi ja epäinhimillisesti omien vanhempien toimesta. AP on selviytyjä ja hänen on pitänyt tehdä hieman enemmän ajatustyötä kuin sinun juuri sen takia, että valtaosalla ihmisistä on niin helppo elämä ilman traumaattista historiaa, että heillä ei oikeasti ole mitään käsitystä siitä, miten erilainen perspektiivi on sellaisilla, jotka traumoja ovat joutuneet kokemaan. AP kuulostaa terveemmältä kuin sinä koska historiastaan huolimatta on parisuhteessa ja ajattelee valoisasti tulevaisuudestaan.
AP älä missään nimessä usko näitä palstamasentajia. Hyvä, että olet päässyt eteen päin elämässä ja hyvää jatkoa edelleen! Kannattaa kysellä virastoista noita tukiasioita.
Jos hän on eläkkeellä mielenterveysongelmien takia niin kyllä hän on mielenterveysongelmainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Multa kysyttiin raskauden aikana neuvolassa, että onko ok jos tehdään ennakollinen lastensuojeluilmoitus niin voidaan kartoittaa avun tarvetta. Sanoin että en ole sitä vastaan, vaikka en nähnyt sitä asiaa tarpeelliseksi. No kävin sossussa. Siellä ei nähty mitään syytä lastensuojeluasiakkuuteen. En tarvinnut käydä uudestaan. Sossut kävi kotikäynnillä lapsen syntymän jälkeen. Istuivat ja ihmettelivät ja asia selvä. Ei mitään "seuraamuksia". En ole sen koommin sossuista kuullut.
Ei sosiaalitoimen mukana olo tarkoita automaattisesti lasua. Voivat olla mukana perhetyön jne muodossa.
"Aika halju om pohja perheelle jos se perustuu pelkille tuille..."
Taas joku valopää asialla? Eipä me vakituisessa työsuhteessa olevatkaan palkkatuloilla eletä jos jäädään äippälomalle, samoilla äitiysloma-ajan tuilla millä muutkin. Ja kyllä, tiedän että on vanha keskustelu, mutta asia mihinkään muuttunut.
Minkä hemmetin takia ap saa näin paljon alapeukkuja? Ap on helvetin kova mimmi kun on selvinnyt kokemastaan jokseenkin ehjänä. Eikö hän saisi haaveilla perheestä kuten muutkin? Te alapeukuttajat ette selvästikään koskaan kokeneet mitään ap:n kokemusten kaltaista kun kehtaatte alapeukuttaa. Hävetkää saatana! Lasta ei elätettäisi tuilla vaan ap:n mies on töissä kuten hän kertoi, ja ap on kuntoutunut todella hyvin joten mikä on ongelma?
Minä olin työkyvyttömyyseläkkeellä kun sain lapsen vuonna 2004.
Sain eläkkeen + äitiyspäivärahan ja sen jälkeen työkyv. eläkkeen + kotihoidontuen. Lisäksi eläkwläisen asumistuen.
Nyt lapseni on siis jo 13-vuotias, joten nykytilannetta en tiedä.
Eläkeläisen asumistuki otettiin meiltä pois vuonna 2016.
Silloin tuli Kelan uusi päätös, että jos eläkeläisellä on taloudessaa aikäinen lapsi, hän ei saa enää eläkeläisen asumistukea, vaan yleisen asumistuen.
Meille tämä merkitsi niin isoa alenemista asumistukeen, että sitä ei kompensoi lapsilisäkään. Asumistuesta otettiin yhtäkkiä pois 124€/kk, lapsilisä on 90€/kk.
Huono-osaisilta kaikki pois vaan.
Meillä ei ole enää joka päivä ns. kunnon ruokaa, enkä osta lääkkeitä, vaikka lääkäri määräisi, mutta valtio onneksi säästää.
Eläkeläisiltä leikataan kaikki tuet pois pikkuhiljaa. Enää en uskaltaisi hankkia lasta.
Onnea päätöksellesi, oli se mikä hyvänsä!