Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni 13v vielä leikkii tai ostaa leluja?

Vierailija
11.09.2017 |

Poikapuoleni käydessä meillä,niin on hommannut joka kerta uuden lelun. Mun suunnilleen saman ikäiset lapset eivät enää leiki eivätkä ostele leluja.
Itsekään enää yläasteelle siirtyessäni leikkiminen jäi kokonaan.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yläkouluikäinen on vielä kuitenkin aika lapsi. Viime vuoden hitit koulussa olivat bottleflipit ja fidget spinnerit.

Terv. yläkoulun ope

Vierailija
2/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim. palapelit, nukkekodit, temppuvälineet ja vaikka pienoismallit tai muut rakentelujutut voi lapsilla leluiksi nimetä, mutta eikös tuollaisilla "leiki" ihan aikuisetkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö siinä iässä ostellaan legoja ja pikkuautoja? Ja spinnereitäkin piti olla 20 ja kaikki piti ottaa kaikkialle mukaan.

Eikä millään tapaa omatoiminen, oma-aloitteinen jne. Kaikki pitäis valmiina olla kuin manulle illallinen vieläkin. Hyvä ettei syöttää tarvitse sentää.

Vierailija
4/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että miltei vetää itkupotkuraivarit jos ei jotain järjettömän hintasta lelua saa.

-ap

Vierailija
5/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan ap:n kysymys nyt lelut vai muut puutteet kasvatuksessa/ käytöksessä?

Mutta kyllä - 13 v. voi hyvin leikkiä leluilla. Raivoaminen, aloitekyvyn puute jne. taas ovat toinen kysymys. 

Vierailija
6/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaiken huomion vie nimenomaan lelut ja pelit. Piti kotitaloustehtävä tehdä eikä pystynyt siihenkään keskittymään ollenkaan. Pullan teko mitään rakettitiedettä ole. Ei saa tehtyä edes aamupalaa itselleen. Kaupassakin kinuaa kuin 5 vuotias leluja. Ei kuuntele lainkaan mitä sanot. Ei tee asioita loppuun saakka. Asuu tukikodissa, sielläkin piti alkaa toimimaan isojen säännöillä mutta ei. Jatketaan pienten säännöillä. Rikkoo itse tavaransa ja syyttää muita asiasta. Otti nytkin nokkiinsa kun ei saanut helvetin kallista legopakettia ja ei menty kebabille, vaan piti kotiruokaa syödä :/

Ap

Vierailija
7/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaiken huomion vie nimenomaan lelut ja pelit. Piti kotitaloustehtävä tehdä eikä pystynyt siihenkään keskittymään ollenkaan. Pullan teko mitään rakettitiedettä ole. Ei saa tehtyä edes aamupalaa itselleen. Kaupassakin kinuaa kuin 5 vuotias leluja. Ei kuuntele lainkaan mitä sanot. Ei tee asioita loppuun saakka. Asuu tukikodissa, sielläkin piti alkaa toimimaan isojen säännöillä mutta ei. Jatketaan pienten säännöillä. Rikkoo itse tavaransa ja syyttää muita asiasta. Otti nytkin nokkiinsa kun ei saanut helvetin kallista legopakettia ja ei menty kebabille, vaan piti kotiruokaa syödä :/

Ap

Eli ei, lelut eivät ole se ongelma.

Vierailija
8/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu "laitoksessa" ja sielläkin sanottiin ettei sitten mene viikkoraha herkkuihin ja leluihin koska jos meinaa ostaa uuden puhelimen. Nykyinenkään ole ollu vuottakaan. Ja leluja on ihan liikaa. Huonettaan ei siivoa siivouspäivänä kuten muut asukkaat.

Ap

Vierailija
9/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tässä lelut ole ongelma, vaan aikuiset, jotka ovat itsekkäästi ottaneet kaiken sen huomion ja rakkauden, mikä kuuluisi lapselle, eikä uusille kumppaneille. Ja uusia rakkauden hedelmiä vain pukataan maailman, ilman pienintäkään vastuuta entisestä.

Puhut poikapuolesta, millainen mahtaa puolisosi olla vanhempana?

Sieltä se syyllinen löytyy ja turha analysoida pojan käytöstä.

Vierailija
10/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi etsii rakkautta ja lohtua leluista, kun lapselta puuttuu läheiset aikuiset, joilta saisi rakkautta ja huolenpitoa.

Tämähän on nykyajan ilmiö, kun vanhemmat sysäävät lapsensa laitokseen, kun paljon mukavampaa on luoda uusia parisuhteita ja viettää huurteista elämää, eikä lapsi ole häiriötekijä.

Vierailija
11/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi etsii rakkautta ja lohtua leluista, kun lapselta puuttuu läheiset aikuiset, joilta saisi rakkautta ja huolenpitoa.

Tämähän on nykyajan ilmiö, kun vanhemmat sysäävät lapsensa laitokseen, kun paljon mukavampaa on luoda uusia parisuhteita ja viettää huurteista elämää, eikä lapsi ole häiriötekijä.

Vaan kun ei puutu mitään. Vai pitääkö ostaa tavaraa niin jumalattomasti jotta oisi tyytyväinen? Ja ei pidä vaatia käyttämään päätään ja päättelykykyä mihinkään?

Ei ihme että uusavuttomuus lisääntyy kun mitään ei saisi vaatia itse tekemään ja ajattelemaan. Äitinsä kyllä ostaa kaiken mitä keksii pyytää mutta ei meillä. Pitää myös tehdä asioiden eteen hommiakin. Kuten itse jouduin. Mitää saanu tarjottimella nenän eteen jos kiukutteli. Ei ihme että nykypennut hyppii silmille

Ap

Vierailija
12/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimeisen Bratz-nukkeni, joka oli itse asiassa ensimmäinen poikanukkeni (mikä ehkä kertoo alitajunnasta jotain), kun olin juuri täyttämässä 13.

Se tuntui väkinäiseltä eikä jyurikaan enää kiinnostanut. Tuntui että tähän tämä aika elämässä päättyy.

Vierailija
13/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on adhd ja muitakin ongelmia lisänä. Jäänyt 5vn tasolle. Ohjeistuksen mukaan toimittu ettei kaikkea anneta periksi koska sitten se näkyy "laitoksessa" ja koulussakin. Ihan jopa minullekin on sanottu että saa pitää kuria ja pitää olla säännöt. Samat säännöt on omillanikin ja niitä noudattavat. Ei ole väärin vaatia tekemään itsenäisesti asioita ja opettelemaan taitoja joita tarvitsee kun omilleen muuttaa

Ap

Vierailija
14/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tässä lelut ole ongelma, vaan aikuiset, jotka ovat itsekkäästi ottaneet kaiken sen huomion ja rakkauden, mikä kuuluisi lapselle, eikä uusille kumppaneille. Ja uusia rakkauden hedelmiä vain pukataan maailman, ilman pienintäkään vastuuta entisestä.

Puhut poikapuolesta, millainen mahtaa puolisosi olla vanhempana?

Sieltä se syyllinen löytyy ja turha analysoida pojan käytöstä.

Jämpti vanhempi. Exänsä taas on kouluja käymätön pullamössö. Ei töitäkään ole ikinä tehnyt. Huomioi kyllä mutta poikaa ei mikää kiinnosta muu kun lelut ja pelit. Ei käytännön asiat yhtään. Oma poikani haluaa tehdä enemmän auto- ja moporemonttia kun kökkiä sisällä koko aikaa. Tätä kun ei saa tekemään mitään.

Ap

Vierailija
15/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi näköjään kyseessä. Ei voi odottaa samaa kuin terveiltä lapsilta. Hyväksy se.

Vierailija
16/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun ei mitään hommaa saa enää kersoilla teettää. Isänsä ja minä ollaan jouduttu itse tuon ikäisinä ja nuorempina pieniä hommia tekemään. Alapeukuttajat on siis sitä mieltä ettei lapsilta tulisi vaatia mitään tekemään rojujensa eteen. Pullamössöys on tulevaisuutta näköjään.

Juu. Lasten ehdoilla kun kaiken teet niin kotisikin sen näköinen sekä läskiinnyt vaan kun normaali, terveellinen ruoka ei kelpaa vaan roskamättöä joka päivä pitäisi olla

Ap

Vierailija
17/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun ei puutu mitään. Vai pitääkö ostaa tavaraa niin jumalattomasti jotta oisi tyytyväinen? Ja ei pidä vaatia käyttämään päätään ja päättelykykyä mihinkään?

Ei ihme että uusavuttomuus lisääntyy kun mitään ei saisi vaatia itse tekemään ja ajattelemaan. Äitinsä kyllä ostaa kaiken mitä keksii pyytää mutta ei meillä. Pitää myös tehdä asioiden eteen hommiakin. Kuten itse jouduin. Mitää saanu tarjottimella nenän eteen jos kiukutteli. Ei ihme että nykypennut hyppii silmille

Ap

Et näe metsää muilta. Mitä muuta lapsella on omaa, kuin lelut, jos hän asuu laitoksessa. Ei ihme, jos hän on takertunut niihin.

Häneltä puuttuu se kaikkein tärkein, oma koti ja oikeus molempiin vanhempiin. Vanhempien rakkaus ja huolenpito.

Lapselta on viety todella paljon, ennen kuin on joutunut laitokseen, sillä se osoittaa vanhempien olevan kykenettymiä huolehtimaan lapsesta ja se on ollut vihon viimeinen vaihtoehto.

Ei ihme, jos lapsi voi huonosti ja kommenteista päätellen hänen tulevaisuuskaan ei näytä hyvältä, kun aikuiset ovat tuhoamassa sen lopullisesti.

Vierailija
18/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikin todella pitkään leluilla, en nyt vuotta muista mihin asti mutta joo. Kun miettii että nykyään 12-13-vuotiaat aloittaa jo seksielämän ni kyllä mä enemmän leluilla leikin viellä tuon ikäisenä. Ensisuudelmanikin sain vasta 16-vuotiaana ja neitsyys lähti 26-vuotiaana. Olen ehkä vähän myöhässä näiden suhteen mutta kai parempi myöhään kuin ei milloinkaan?

Vierailija
19/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerroit itse, että lapsella on ongelmia. Miksi vaadit samaa käytöstä häneltä kuin "normilapselta"? Erityislapsi ei pysty samaan.

Vierailija
20/59 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun ei mitään hommaa saa enää kersoilla teettää. Isänsä ja minä ollaan jouduttu itse tuon ikäisinä ja nuorempina pieniä hommia tekemään. Alapeukuttajat on siis sitä mieltä ettei lapsilta tulisi vaatia mitään tekemään rojujensa eteen. Pullamössöys on tulevaisuutta näköjään.

Juu. Lasten ehdoilla kun kaiken teet niin kotisikin sen näköinen sekä läskiinnyt vaan kun normaali, terveellinen ruoka ei kelpaa vaan roskamättöä joka päivä pitäisi olla

Ap

Oliko sinulla ja miehelläsi vastaavan lainen kasvualusta 13 vuotiaana?

Vai saitteko elää omassa turvallisessa kodissa, rakastavaisten vanhempien kanssa, ilman poikapuolia, isä- tai äitipuolia jne.

Perusteet elämänhallintaan luodaan lapsuudessa, eikä se ole lapsen syy, vaan aikuisten, jos eivät kanna vsstuutaan.