Lapsen kielellinen kehitys?
Meidän 2v 9kk ikäinen lapsi on viime aikoina alkanut kovasti keksimään kaikkia rimmaavia juttuja/samankaltaiselta kuulostavia sanoja. Äsken sanoin esimerkiksi, että "mä rakastan sua" ja se vastas, että mä rakastan sua. Sit kysyi naama loistaen "missä marakassi" (on nyt kova kyseleen missä-kysymyksiä).
Onko kuinka yleistä, että tässä iässä kyselevät kovin paljon eri samankaltaisista sanoista? Lapsi on muutenkin kovin kiinnostunut esim. kirjaimista. Onko oletettavissa, että on jotenkin keskivertoa kiinnostuneempi kielestä vai onko ihan keskivertoa?
Enkä siis tarkoita brassailla tai mitään. Kunhan mua vain kiinnostaa tietää, että onko tässä kenties havaittavissa jotain orastavia kiinnostuksenkohteita?
Kommentit (3)
Meillä esikoinen aloitti kunnolla puhumisen aika myöhään. Toinen taas aloitti puhumisen jo 1v2kk iässä. Ja puhui kuin papupata siinä 1,5v. Osasi muuttaa ensimmäistä kirjainta sanoissa, esim jos sanoin mikä kissa olisi, jos alkaisi s:llä. Osasi vastata sissa ym. Mutta nyt heidän ollessaan 5v ja 7v, ei eroa huomaa lainkaan. Osaavat samat asiat. Joten en ole itse ainakaan huomannut mitään erikoisempaa kiinnostuksen kohdetta puhumiseen tms.
Lukeakin kumpikin osaa, mutta sekään ei kiinnosta kumpaakaan, esikoinen lukee vain pakolliset koululäksyt. Joten itse ainakaan puheen kehityksestä en ole huomannut eroja heissä. Kiinnostuksen kohteissa taas on eroja, mutta ne eivät liity puheeseen.
Hyvä kun meillä poika edes puhuu...