Miksi gluteenin kanssa pitää olla niin ylivarovainen, himputti soikoon?
Eikö gluteenia ole vain siinä itse tuotteessa ja oireita saa vasta sitä syömällä?
Luin ohjeita gluteenittomien tuotteiden valmistuksesta ja niissä kehotettiin työvälineiden lisäksi vaihtamaan työvaatteet gluteenittomien tuotteiden valmistamisen ajaksi. Siis ei jessus, mitä pelleilyä.
Kommentit (38)
Ihan gluteenitonkin tuote sisältää aina jonkin verran gluteenia, koska sitä on aika mahdottomuus välttää täysin. Niitä joitain mikrogrammoja tulee myös esimerkiksi siitä, että otetaan pullia ja muita samoilla ottimille. Oireita siitä ei kuitenkaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni tosiaan voi aiheuttaa todella rajun reaktion jo erittäin pienissä määrissä. Alkuun siirryttyäni gluteenittomalle, asuin vielä vanhempieni luona joten jatkuvasti söin edelleen pieniä määriä gluteenia käyttäessäni samoja astioita jne. Muutettuani omaan asuntoon toi äitini kerran mukanaan minua varten leipomaansa gluteenitonta leipää. Sain niin pahan reaktion, etten olisi ikinä voinut kuvitellakaan, vatsa oli aivan sekaisin monta päivää ja taipeisiin tuli aivan järkyttävä ihottuma. Leivässä ei varmasti ollut muuten gluteenia, kuin mitä työvälineissä jne. saattoi olla jämiä ja ehkä pöydällä muutama murunen jossain.
No eikö sun sitten olis kannattanut jatkaa sen vähäisen gluteenimäärän saamista? Reaktiostahan tuli paha vasta sitten, kun olit totuttanut elimistön totaaliseen gluteenittomuuteen vanhempien luota pois muutettuasi.
Poika just meni (ilman vanhempia kun oli liikenteessä) syömään gluteenittoman kebab-annoksen, jossa ranskalaisia. No ranskikset uitetaan samassa rasvassa sipulirenkaiden kanssa. Seuraavana aamuna niin kipeä, että olen koko ajan odottanut, koska tulee lähtö sairaalaan... ei ollut nuorimies osannut ajatella asiaa tarpeeksi tarkkaan ja ravintolassa on joko tietämättömiä tai välinpitämättömiä ihmisiä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni tosiaan voi aiheuttaa todella rajun reaktion jo erittäin pienissä määrissä. Alkuun siirryttyäni gluteenittomalle, asuin vielä vanhempieni luona joten jatkuvasti söin edelleen pieniä määriä gluteenia käyttäessäni samoja astioita jne. Muutettuani omaan asuntoon toi äitini kerran mukanaan minua varten leipomaansa gluteenitonta leipää. Sain niin pahan reaktion, etten olisi ikinä voinut kuvitellakaan, vatsa oli aivan sekaisin monta päivää ja taipeisiin tuli aivan järkyttävä ihottuma. Leivässä ei varmasti ollut muuten gluteenia, kuin mitä työvälineissä jne. saattoi olla jämiä ja ehkä pöydällä muutama murunen jossain.
No eikö sun sitten olis kannattanut jatkaa sen vähäisen gluteenimäärän saamista? Reaktiostahan tuli paha vasta sitten, kun olit totuttanut elimistön totaaliseen gluteenittomuuteen vanhempien luota pois muutettuasi.
Heikkoa trollausta.
Vierailija kirjoitti:
Poika just meni (ilman vanhempia kun oli liikenteessä) syömään gluteenittoman kebab-annoksen, jossa ranskalaisia. No ranskikset uitetaan samassa rasvassa sipulirenkaiden kanssa. Seuraavana aamuna niin kipeä, että olen koko ajan odottanut, koska tulee lähtö sairaalaan... ei ollut nuorimies osannut ajatella asiaa tarpeeksi tarkkaan ja ravintolassa on joko tietämättömiä tai välinpitämättömiä ihmisiä töissä.
Tai ehkä oman sairautensa tietävänä olisi kannattanut myös itse mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan gluteenitonkin tuote sisältää aina jonkin verran gluteenia, koska sitä on aika mahdottomuus välttää täysin. Niitä joitain mikrogrammoja tulee myös esimerkiksi siitä, että otetaan pullia ja muita samoilla ottimille.
Heko heko.
Eihän ap missään tapauksessa työskentele elintarvikkeiden parissa? Eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä oman sairautensa tietävänä olisi kannattanut myös itse mainita asiasta.
Poika ilmeisesti oman sairautensa tietävänä tilasi GLUTEENITTOMAN annoksen, koska oletti sen olevan GLUTEENITON.
Ehkä poika oppi, ettei kannata olettaa mitään.
t: keliaakikko, joka ei koskaan syö ravintoloissa, koska ravintolahenkilökuntaan ei voi ikinä luottaa
Kyllä useampi saa sitä pullaa ihan kunnolla syödä, eikä saa oireita muutamasta murusta.
Nykyään jännää, miten moni ei voi syödä esimerkiksi tavallista leipää, koska he eivät muka voi syödä gluteenia, mutta normiolutta kyllä tilataan myös. Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ilmeisesti oman sairautensa tietävänä tilasi GLUTEENITTOMAN annoksen, koska oletti sen olevan GLUTEENITON.
Ehkä poika oppi, ettei kannata olettaa mitään.
t: keliaakikko, joka ei koskaan syö ravintoloissa, koska ravintolahenkilökuntaan ei voi ikinä luottaa
Olisi voinut täsmentää, olevansa keliaakikko, joka näemmä saa oireita melko helposti. Gluteenittomia annoksia kun voi tilata kuka tahansa muukin.
Kai tiedät myös, että harvassa paikassa voi ihan täyttä gluteenittomuutta taata, koska paikoissa, missä valmistetaan paljon viljatuotteita, niin, noh, sitä gluteenia nyt sattuu olemaan. Juurikin esimerkiksi samoista valmistustiloista ja -laitteista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useampi saa sitä pullaa ihan kunnolla syödä, eikä saa oireita muutamasta murusta.
Nykyään jännää, miten moni ei voi syödä esimerkiksi tavallista leipää, koska he eivät muka voi syödä gluteenia, mutta normiolutta kyllä tilataan myös. Jännä.
Keliaakikolle gluteeni on vaarallista, vaikkei saisi mitään oireita. Muista syistä gluteenia välttävälle ongelma voi olla nimenomaan vehnä, jolloin ohrasta valmistettua olutta voi juoda aivan mainiosti.
Ja ihan pikku vinkkinä, anna jokaisen huolehtia itse omasta ruokavaliostaan, koska ulkopuolisena et vain voi tietää, mihin ne päätökset perustuvat. Älä varsinkaan kosta kenenkään nirsoilua tai "nirsoilua" jollekin toiselle. Pahimmassa tapauksessa siinä voi lähteä henki.
Vierailija kirjoitti:
No, olen vehnäallergikko ja ravintolassa on vaan helpompi pyytää annos gluteenittomana. Kyytipojaksi ohramallasolut.
Jos voi juoda sitä tavallista olutta ei ole keliaakikko ja se on ihan eri asia. Oikeat keliaakikot saattavat oksennella ja ripuloida samaan aikaan tuntikaupalla hitusenkin gluteenia sisältävän ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikolle gluteeni on vaarallista, vaikkei saisi mitään oireita. Muista syistä gluteenia välttävälle ongelma voi olla nimenomaan vehnä, jolloin ohrasta valmistettua olutta voi juoda aivan mainiosti.
Ja ihan pikku vinkkinä, anna jokaisen huolehtia itse omasta ruokavaliostaan, koska ulkopuolisena et vain voi tietää, mihin ne päätökset perustuvat. Älä varsinkaan kosta kenenkään nirsoilua tai "nirsoilua" jollekin toiselle. Pahimmassa tapauksessa siinä voi lähteä henki.
Keliaakikoksi itseään tituleeraava tuskin voi sitä oluttakaan juoda.
Nimenomaan, ulkopuolisena ei voi tietää toisen allergioista ja asioista. Siksi olisikin äärimmäisen tärkeää, että ihmiset itse kertoisivat oman tilanteensa rehellisesti.
Keliakiassa gluteenialtistus tuhoaa suolinukkaa. Se on eri asia kuin päivän ilmavaivat tai yksi ripulintöräys, suolinukan uusiutumisessa menee aikaa. Välttämättä välittömiä havaittavia oireita ei tule, mutta esimerkiksi ravintoaineiden imeytyminen kärsii ja toistuvia pieniäkin vahinkoaltustiksia saava keliaakikko voi alkaa kärsiä ravintoainepuutoksista.
Ja kyllä, se on juuri niin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olen vehnäallergikko ja ravintolassa on vaan helpompi pyytää annos gluteenittomana. Kyytipojaksi ohramallasolut.
Ihan henkilökunnan helpottamiseksi olisi kohteliasta kertoa, että kyse on nimenomaan vehnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikoksi itseään tituleeraava tuskin voi sitä oluttakaan juoda.
Nimenomaan, ulkopuolisena ei voi tietää toisen allergioista ja asioista. Siksi olisikin äärimmäisen tärkeää, että ihmiset itse kertoisivat oman tilanteensa rehellisesti.
Miksi se tilanne pitäisi kertoa? En minä ainakaan jaksa avautua jatkuvasti siitä mille ruoka-aineelle olen allerginen ja mistä saan sappioireita ja mistä menee muuten vain vatsa sekaisin. Helpommalla pääsen, kun sanon vain mitä en voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se tilanne pitäisi kertoa? En minä ainakaan jaksa avautua jatkuvasti siitä mille ruoka-aineelle olen allerginen ja mistä saan sappioireita ja mistä menee muuten vain vatsa sekaisin. Helpommalla pääsen, kun sanon vain mitä en voi syödä.
Esimerkiksi siksi, että henkilökuntakin tietäisi, onko kyse keliakiasta, ruokavaliosta, vai jostain ihan muusta. Keliakian ja muiden allergioiden kanssa tietysti osataan sitten olla tavallistakin tarkempia.