Miten saada sisko ymmärtämään, että en ole hänen äitinsä?
Siskoni pitää minua jollain tavalla äitihahmonaan - negatiivisessä mielessä. Hän odottaa mm., että siivoaisin hänen jälkiään, tekisin hänelle ruokaa, ostaisin hänelle elintarvikkeita ym. ym. Autan omasta tahdostani tietyin tavoin omia lapsiani ja vanhempiani, ja hän vaikuttaa samaistavan itsensä samaan asemaan, vaikka on täysin toimintakykyinen keski-ikäinen. Joudun usein kohtaamaan tämän tilanteen ja hän suhtautuu minuun ja lapsiini negatiivisesti, koska itse en rinnasta häntä lapsekseni tai vanhemmakseni enkä suostu hänen pompoteltavakseen. Hän on ikään kuin vihainen minulle ja mustasukkainen lapsilleni. Tienaan häntä paremmin, mutta ei se tee minusta hänen holhoojaansa. Olen myös häntä kiireisempi ja silti huolehdin enemmän vanhemmistamme. Miten saada hänet ymmärtämään asia?
Kommentit (5)
Lopetat sen täysi-ikäisen passaamisen kokonaan. Ei se ole sen vaikeampaa.En edes ymmärrä miksi olet moista tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Lopetat sen täysi-ikäisen passaamisen kokonaan. Ei se ole sen vaikeampaa.En edes ymmärrä miksi olet moista tehnyt.
Siis en ole häntä juurikaan passannut, vaan vanhempiamme (mm. liikuntarajoitteiden ja korkean iän vuoksi), ja omia lapsiani autan ihan muista syistä. Mutta pointti on se, että hän odottaa että passaisin häntä. Ikään kuin hän olisi lapseni tai vanhempani.
Kun esim. ostan perheelle jotain kivaa ja hän saa sen tietoonsa, hän on katkera koska ei itse ole saanut mitään. On vaikea käsittää, miksi hän aina odottaa, että minun pitäisi holhota häntä. Ja tyytymätön pieneen mutta harkittuun joululahjaan, ilmeisesti koska lapseni saivat enemmän lahjoja. Ehkä kyse on vain kätketystä kateudesta että tienaan enemmän ja minun pitäisi siirtää hyötyä hänelle? Sitä en aio tehdä. Haluaisin vain saada hänet ymmärtämään, miten kohtuutonta ja naurettavaa hänen käytöksensä on.
Jos ei ole keski-ikään mennessä ymmärtänyt, niin voi olla vaikeampi juttu.