Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

etäisä ja lapsen tapaamiset

Vierailija
10.09.2017 |

Tilanne on tämä: olemme 3v lapsen vanhempia ja ero tuli. Isä asuu parinsadan kilometrin päässä, on asunut jo ennen lapsen syntymää ja olemme vierailleet siellä säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt isä sanoo ettei suostu siihen, että tapaisi lastaan vain joka toinen viikonloppu. Olen varaamassa aikaa lastenvalvojalle mutta haluaisin tietää vähän ennalta miten nämä jutut menee. Voiko esim. saada tahtonsa läpi ja ottaa lapsen joka viikonloppu? En ensinnäkään halua antaa lasta kahdeksi kokonaiseksi vuorokaudeksi pois sillä yhteiselomme on ollut niin epäsäännöllistä ja on ollut esim. kuukauden taukoja jolloin eivät ole nähneet toisiaan ollenkaan. Tietysti jossain vaiheessa kun lapsi on isompi, mutta näin yhtäkkiä tuntuisi oudolta että lapsi olisi noin kauanerossa minusta jonka kanssa viettää melkein 24/7. Kenen velvollisuus on kuljettaa lasta isän luo? Voiko tosiaan tuo vaatimus joka viikonlopusta mennä läpi? Entä olenko velvoitettu ottamaan videopuheluita, tästä hän on sitä mieltä että laki velvoittaa. Itse tulin eron yhteydessä sen verran satutetuksi että koen tarvitsevani tauon koko ihmisestä enkä halua olla yhteydessä edes videopuheluiden välityksellä. En tässä nyt halua vieroittaa lasta isästään mutta en ole valmis vielä siihen että viettäisin joka viikonlopun erossa hänestä. Olisin kiitollinen jos saisin kuulla teidän muiden kokemuksia!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinun satutetut tunteesi eivät tuohon kuulu. Kyseessä ovat vain lapsen asiat. Varmin keino pilata lapsen isäsuhde on sekoittaa siihen omat katkeruutensa. Joka viikonloppu on liikaa minkä ikäiselle tahansa. Mut lähivanhempana velvollisuutesi on tukea etän ja lapsen suhdetta, omat katkeruudet unohtaen. Lapsi ei itse sitä osaa. Videopuhelu on hyvä keino kun välimatka pitkä. Kun se lapsi siinä kerran on, sinun on huolehdittava hänen tarpeistaan.

Vierailija
2/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikonloppu toisella paikkakunnalla on liikaa pienelle joten ei mene läpi. Videopuhelut mielestäni hyvä idea kunhan niille sovitaan aika esim. Joka keskiviikko tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei isä voisi videopuhelun avulla vaikka lukea lapselle joka ilta iltasatua? Minusta tuo on oikein hyvä ajatus. Sillä varjolla voisi mennä läpi sekin, että tapaaminen olisi vain joka toinen viikonloppu. Lisäksi isän ja lapsen suhde säilyisi hyvänä ja kiinteänä välimatkasta huolimatta.

On lähin velvollisuus kuljettaa ja kustantaa lapsen matkat etän luo. Jos hyvin käy, etä suostuu siihen, että sinä viet isälle ja hän tuo takaisin. Menee kustannukset 50-50.

Sinun ja lapsen isän välinen suhde ei kuulu tähän asiaan yhtään mitenkään.

Vierailija
4/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle on liian tuskallista ylläpitää etävanhemman ja lapsen suhdetta, niin yksi vaihtoehto olisi, että lapsi muuttaisi isälle.

Vierailija
5/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lähin velvollisuus kuljettaa ja kustantaa lapsen matkat etän luo.

.

Mielenkiintoinen väite. Mihin perustat sen? Laki nimittäin ei siitä määrää mitään, vaan perusoletus on, että vanhemmat sopivat asiastankeskenään, tai oikeus määrää niin kuin parhaimmaksi näkee. Aiemmin käytäntönä useimmissa tapauksissa oli, että etä kustantaa ja hoitaa kuljetukset. Nykyään suositaan kulujen jakamista.

Vierailija
6/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kuulostaa kyllä tosi oudolta tuo, että minä olisin vastuussa kuljetuksista. Olen joskus lukenutkin että olisivat etän vastuulla mutta voihan olla että se on muuttunut.

Tosiaan en meinaa kokonaan evätä videopuheluita, mietin ihan lain näkökulmasta että onko minulla tosiaan velvollisuus kuten hän väittää.

Helpottavaa kuulla (niinkuin olen muualtakin kuullut) että tuskin menee läpi joka viikonloppuiset tapaamiset. Kiitos vastauksistanne!

Vierailija
7/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan en meinaa kokonaan evätä videopuheluita, mietin ihan lain näkökulmasta että onko minulla tosiaan velvollisuus kuten hän väittää.

Ei suoraan velvollisuus, mutta jos olisitte tasavahvoja vanhempina, niin ei oikein olisi hyvä asia lähihuoltajuustoiveesi kannalta, että estäisit lapsen ja vanhemman yhteydenpitoa kieltämällä videopuhelut vain siksi, että itse et halua olle tekemisissä exän kanssa.

Nythän saat aivan varmasti lähihuoltajuuden, ellei vanhemmuudessasi ole jotain vahvasti vialla, koska lapsi ei ole koskaan asunut toisen vanhemman kanssa.

Joka viikonlopun tapaamisia ei oikeus määrää, eli voit huoletta kieltäytyä siitä ehdotuksesta.

Vierailija
8/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tietenkään tarvitse suostua mihinkään videopuheluihin. Ei puheluihin ylipäätään. Pelkät mahdollisimman niukat ja lakoniset tekstiviestit lapsen asioista riittävät. Meillä oli pakkokin siirtyä viesteihin vastoin isän tahtoa, koska narsistinen isä ei pitänyt kiinni  yhtään mistään suullisista sopimuksista.

Vierailija
9/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huoltajuus/tapaamiset menee oikeuteen, ihan siltäkin varalta suosittelen pelkkiä tekstiviestejä yhetydenpitoon. Jos miehessä on tippaakaan narsistia, hän kyllä valehtelee suut silmät täyteen viranomaisille sinusta ja sanomisistanne. Kun on heittää viestit pöytään siitä, mitä on oikeasti sanottu ja sovittu, niin se pistää narsistinkin valheet ja älämölön hiljaisemmaksi.

Vierailija
10/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka viikonlopun tapaamisia ei oikeus määrää, eli voit huoletta kieltäytyä siitä ehdotuksesta.

Oikeus voi määrätä tapauskohtaisesti ihan mitä vain. Jopa lapsen kokonaan isälle.

Vierailija
11/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei voi ottaa joka viikonloppu, jollet tietenkään hölmönä mene suostumaan tuollaiseen sopimukseen. 

Vierailija
12/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi kyseessä?

Vierailija
13/17 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tapaamiset, puhelut ym. ovat kaikki ensi sijassa vanhempien keskinäisiä sopimuksenvaraisia asioita. Lastenvalvoja voi vain ehdottaa, ei määrätä yhtään mitään. Etävanhemmudesta ei laissa sanota muuta kun että lapsella on oikeus tavata etävanhempaansa. 

Meillä oli aluksi sellainen käytäntö että lapsi oli etävanhempansa luona joka toinen viikonloppu ja lisäksi yhden yön toisella viikolla. Tämä varmaan ei teille onnistu kun välimatka on pitkä. Joka toinen viikonloppu on ihan hyvä ratkaisu eikä isällä ole mitään syytä edes vaatia enempää.

Videopuhelut ja muutkin puhelut on ok, mutta niistä kannattaa sopia jokin aika, esim. tiistaisin seitsemältä tms. Meillä kävi niin että aika ajoin etävanhempi viestitteli niin paljon että lapsi pani oma-aloitteisesti puhelimensa lentotilaan kun ei halunnut etävanhempansa kanssa edes jutella. Tästä seurasi taas käytännön ongelmia kun en saanut lasta kiinni puhelimella enkä nähnyt paikannuksesta missä hän on.

Etävanhempi maksaa myös elatusmaksuja, joista on sovittava samassa yhteydessä kun esim. matkakustannuksista. Lähtökohtaisesti matkakustannukset luokseen hoitaa etävanhempi, mutta esim. puolet ja puolet voi myös toimia, taloudellisista tilanteistanne riippuen. Meillä exä ei ole suostunut elareita maksamaan joten tietenkään en osallistu mihinkään heidän tapaamistensa kustannuksiin.

Koeta välttää riitelyä mahdollisimman pitkälle mutta ole toisaalta tiukka. Mieti etukäteen missä asiassa voit jousta äläkä jousta sitten missään muussa.

Vierailija
14/17 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitaisat välit ja narsistinen ex suosittelen ettei videopuheluita eikä lähelle omaa kotia. Yleensä ei suositella mitään soitteluinakaan yhteyksiä ongelmiahan niistä tulee ja samoin nähdään jos lähi soittelisi jatkuvasti kun lapsi etällä.Lapsen pitää saada olla rauhassa tapaamisella ja toisinpäin etä ei saa kytätä

Vierailija
15/17 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi kyseessä?

Luetun ymmärtäminen kyseessä.

Vierailija
16/17 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka viikonloppu toisella paikkakunnalla on liikaa pienelle joten ei mene läpi. Videopuhelut mielestäni hyvä idea kunhan niille sovitaan aika esim. Joka keskiviikko tms.

Ei kai se mene läpi muutenkaan, jos ap ei siihen suostu. Lastenvalvojalla tehdään YHDESSÄ sovittu sopimus, joka yhdessä allekirjoitetaan. Jos toinen ei suostu niin ei ole mitään sopimusta, jonka voisi allekirjoittaa.

Voihan LV jotain suositella, muttei se mitään PÄÄTÄ. Vanhemmat sopimuksen päättää YHDESSÄ.

Toinen voi toki viedä oikeuteen, mutta se on vuosien tie ennen kuin asia tulee käsittelyyn ja etenee. Sussut ei tee mitään päätöksiä, ellei ole kyse laiminlyönnistä tms.

Vierailija
17/17 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viimeksi lastenvalvojalla käydessä, kolme vuotiaan etätapaamisia selviteltiin. Isä yritti vaatia minua maksamaan matkakuluja (bensaraahaa, toiselta puolelta kaupunkia), Lastenvalvoja sanoi että jos kulut ylittävät 109€/kk (en muista tarkkaa summaa, mutta joku tuollainen), niin lähin pitää maksaa niistä osa. Eli ei mennyt tuo vaatimus läpi. Sitten yritti että minun täytyy kuljettaa lapsi tapaamiseen bussilla ja hakea, ainakin joka toinen kerta. Senkin lv torppasi, koska tapaaminen kestää vain kuusi tuntia ja olisi kohtuutonta että minun pitäisi kuljettaa pitkä matka julkisilla (tuolloin mulla oli lisäksi pariviikkoinen vauva, ei sama isä) ja hakea illalla vielä, menisi liian myöhäiseksi kotiin tulo lapsilla. Kaikkea ne yrittää, mutta ei kannata suostua jos itse kokee sen olevan kohtuutonta.

Ja tosiaan, lv ei määrää mitään, voi vain antaa ehkä suosituksia, niitäkään ei välttämättä. Ei tarvitse suostua tuollaiseen joka vkloppu touhuun, varsinkaan jos lapsi ei ole asunut koskaan etävanhemman kanssa ja välimatka on noin pitkä.

Mitään paperia ei ole siellä pakko allekirjoittaa, jos allekirjoitat niin sekin voi olla vain väliaikainen sopimus, joka raukeaa tietyn ajan jälkeen ja silloin uudestaan lastenvalvojalle.

Onko teillä yhteishuoltajuus? Silloin voi etä helpommin koittaa hakea itselleen lähihuoltajuutta. Itse ainakin sain sellaisen neuvon kerran että oikeudessa katsotaan myös sitä, kumpi pystyy lähivanhempana paremmin tukemaan etävanhemman ja lapsen suhdetta. Eli kannattaa nyt koittaa kuutenkin tukea esim. Tuollaista videopuhelu juttua, eihän sinun tarvitse puhua, kolmevuotias osaa jo itse ja jos ei halua niin puhelu päättyy siihen. Itse ainakin alusta asti olen suostunut tukemaan lapsen ja isän tapaamisia, todella paljonkin itse asiassa, vaikka minua mies on kohdellutkin aivan käsittämättömän julmalla ja järkyttävillä tavoilla. Nyt tosin tapaamiset ovat vain sen kuusi tuntia, joka toinen viikko, mutta tapaavatpahan ainakin sen verran. Usein kyllä isä peruu ja ei esim. Nähnyt nyt kolmeen kk, mutta taas tapaamiset ehkä rullaavat samaan tapaan kuin ennenkin. Itse en koko ihmistä haluaisi nähdä, saisi mieluimmin olla toisella puolella maapalloa puolestani, mutta lapsihan ei tiedä isästään kamaluuksia mitä on tehnyt ja haluaa tavata tätä. Ainakin voin oikeudessa todistaa että olen tapaamisia ja suhdetta tukenut kaikilla mahdollisilla keinoilla, jos isän toistuvat uhkaukset oikeudenkäynneistä käyvät toteen. Anteeksi kirjoitusvirheet, kännykällä en pääse korjaamaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän