Työnantaja suuttui, kun irtisanouduin
Minulla on huonostipalkattu työ, jossa kurjat työajat ja sain paljon paremmin palkatun uuden työn. Irtisanoutumisajasta pidän tietysti kiinni.
Työnantaja suuttui, että jätän heidät pulaan, eikä ole mahdollista saada uutta ihmistä tilalle niin nopeasti ja työkaverit joutuvat nyt kärsimään kohtuuttomasta tilanteesta, jonka aiheutan ja minun pitäisi olla vapaaehtoisesti siihen saakka, kunnes uusi löydetään tai ainakin kuukausi ylimääräistä.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (44)
Työt päällekkäin kirjoitti:
Tungenpa tähän samaan kun asia on itsellenikin ajankohtainen;
Minun työnantajani hermostui kun tuli ilmi että aion lopettaa määräaikaiset kesätyöt sopimuksen arvioituun päättymispäivään, koska minulle olisi kuulemma vielä paljon töitä.
Koko työsuhteen (5kk) aikana minulle ei ole mainittu halaistua sanaa sopimuksen jatkamisesta, joten olen ollut siinä luulossa että koska asiaa ei ole otettu ajoissa esille, kaikki on ok ja työsuhde päättyy silloin kun sopimukseen on kirjattu.Moni muukin kausityöntekijä on nyt viime aikoina jäänyt pois ihan ongelmitta; joku on saanut vakituisia töitä, joku jatkanut opiskelua, yksi jäi muuten vain työttömäksi kun sopimus loppui). Itsekin olen jo hankkinut uuden, vakituisen työn jonka olen sopinut alkavaksi lokakuussa ja tästä kertoessani työnantaja närkästyi kovasti.
Tämänhetkisen, määräaikaisen työsuhteeni päättymispäivä on sopimukseen arvioitu kolmen viikon päähän. Olen luullut että arvioitu päättymispäivä pitää +- 1 viikon tarkkuudella paikkansa, koska kyseessä on selkeästi määräaikainen ja kausiluontoinen työ joka on vuodenaikaan sidottu. Nyt tämänhetkinen työnantaja onkin sitä mieltä, että työni hänen palveluksessaan jatkuu vielä ainakin koko lokakuun ja käytännössä hän voi pitää minua töissä vielä pidempäänkin koska sopimuksen päättymispäivä oli vain arvio töiden kestosta, jotka kuulemma jatkuvat kunnes työnantaja toisin päättää. Ja koska ei osaa sanoa tarkkaa töiden päättymispäivää, hän olettaa että roikun epämääräisen ajan työssä kunnes ilmoitetaan ettei tarvitse enää jatkaa.
Työehdoissa ja palkanmaksussa on muutenkin paljon sanomista, jatkuvasti saa vääntää että saa edes sen minimikorvauksen kokopäivätyöstä. Lisät ja muut korvaukset ”unohdetaan” maksaa. Paikka ei ole siis yhtään sellainen, että haluttaisi jäädä pidempään kuin on pakko. Työni olen kuitenkin tehnyt parhaani mukaan.
Tuntuu kovin absurdilta, että työnantaja voisi laillisesti pitää vastentahtoista työntekijää töissä viikkoja, jopa kuukausia arv. päättymispäivän jälkeen. Tässähän työnantajalla olisi mahdollisuus myös päättää sopimus myöhemmin yksipuolisesti vaikka päivän varoitusajalla, koska ei ole voinut "arvioida" tarkempaa ajankohtaa aikaisemmin.
Työsuojelu oli sitä mieltä, että asian tulkinta riippuu täysin siitä mitä sopimusta tehdessä on sovittu. Sopimukseen on kirjattu vain "sesongin aikana suoritettavat työt" eikä mitään sen tarkempaa ole sovittu, joten miten tuota nyt tulkitsisi. Nämä työt, joita TA haluaisi myöhemmin teettää, eivät mielestäni edes ole sesonkiluonteista työtä vaan ovat eräänlaista varastointi- ja siivoustyötä jota voi tehdä mihin aikaan vuodesta tahansa. Periaatteessa työnantajahan voisi keksiä jatkuvasti lisää uusia töitä ”jotka pitää saattaa valmiiksi” ennen kuin työntekijä saa lopettaa?Mitä mieltä? Tuleeko sanktioita (lopputilin pidättämistä tai vahingonkorvausta) jos ja kun päätän työsuhteen tuohon arvioituun päivämäärään tai onko jollakulla kenties jopa omakohtaista kokemusta tällaisesta tilanteesta? Eli joudunko nyt tämän jälkeen mahdollisesti vielä maksumieheksi?
Olisi varmaan kannattanut töissä vaan syljeskellä kattoon koko kesä niin ei olisi tällaisia huolia ;/
Kuuluthan liittoon? Jos et, liity pikaisesti!
Itselläkin pomo suuttui, kun irtisanouduin. Kostoksi jätti mm. lomakorvaukset maksamatta. Maksoi kyllä, kun laiton napakan , mutta ystävällisen viestin. Elämäni paras päivä kun pääsin siitä yrityksestä pois!
Tuskin työnantaja joustaisi pätkän vertaa työntekijän eduksi jos yritys olisi irtisanomassa työntekijää. Miksi sitten kuvitella työntekijän joustavan yhtään sen enempää.
Välittömästi ilman varoitusaikoja? Mitä ihmeen varoitusaikoja? Jos irtisanoutuu lain mukaisen irtisanomisajan puitteissa kuten ap on tehnyt, ei tarvita muita varoitusaikoja.