Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja suuttui, kun irtisanouduin

Vierailija
09.09.2017 |

Minulla on huonostipalkattu työ, jossa kurjat työajat ja sain paljon paremmin palkatun uuden työn. Irtisanoutumisajasta pidän tietysti kiinni.

Työnantaja suuttui, että jätän heidät pulaan, eikä ole mahdollista saada uutta ihmistä tilalle niin nopeasti ja työkaverit joutuvat nyt kärsimään kohtuuttomasta tilanteesta, jonka aiheutan ja minun pitäisi olla vapaaehtoisesti siihen saakka, kunnes uusi löydetään tai ainakin kuukausi ylimääräistä.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä työnantaja toivottaa onnea ja menestystä tuleviin koitoksiin siinä vaiheessa, kun työntekijä vaihtaa työpaikkaa. Toki työnantajalla on aina siinä vaiheessa myös oikeus tehdä vastatarjous työntekijästään, että jäisi heille töihin.

Vierailija
22/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajia ei kannata suututtaa. Nehän raportoivat työsuorituksistasi ja työelämästäsi ties mille tahoille. Sitten uutta työpaikkaa hakiessasi uusi työnantaja saa nämä tiedot haltuun.

Suosittelen toimimaan asiallisesti irtisanomisen kanssa.

No eipä ole oikeutta valehdella, että on hoitanut hommat huonosti, jos on oikeasti hoitanutkin hommat hyvin. Työntekijän työpaikan vaihtaminen ei anna oikeutta valehtelemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä pomosi jutut omaan arvoonsa. Noudatat vain sopimustasi ja aloitat uudessa työssä sen sopimuksen mukaan. Muista pitää jäljellä oleva vuosilomasi ennen työsuhteen päättymistä, että ei tarvitse lomakorvauksia kärttää (jotenkin en näe pomosi niitä koskaan maksavan)! Onnittelut paremmasta työpaikasta!

Vierailija
24/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomollesi maksetaan sen vuoksi parempaa palkkaa kuin sinulle, että on hänen vastuullaan saada hommat pyörimään työpaikalla, ei sinun. Pienipalkkainen on vastuussa ainoastaan siitä, että hoitaa omat työnsä niin kuin on sovittu, ei muusta.

Iso palkka=iso vastuu, pieni palkka=pieni vastuu.

Vierailija
25/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin viisi kuukautta töissä irtisautumisen jälkeen. Valitsin seuraajani ja perehdytin.

Mitäs jos tekisit kompromissin ja sopisit entisen ja uuden työnantajan kanssa asian niin, että lähdet liput liehuen ja voit aina pyytää suosituksia entiseltä työnantajalta seuraavaksi kun vaihdat duunia?

Minun paikassani ei pidettäisi kahta yhtaikaa suunnilleen päivääkään. Kyse on vain siitä, että minun pitäisi odottaa, kunnes uusi löytyy ja lähteä silloin, kun uusi työntekijä haluaa ja voi aloittaa työnsä.

Mutta minne minä menisin silloin? Minua odottelevan uuden työnantajan luo, että no niin, tässä sitä nyt vihdoin ollaan.

Aika utopistista luulisin.

Ap

Vierailija
26/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn voi halutessaan lopettaa koska vain, mutta asiallisempaa olisi tehdä se niin, ettei jätä firmaa pulaan. Tämänhetkinen työnantajasi voi halutessaan viestittää tulevalle työpaikallesi, että sinulla on taipumusta irtisanoutua välittömästi ilman varoitusaikoja. Se ei kyllä anna hyvää kuvaa.

Työnantajalle ei TODELLAKAAN tarvitse antaa varoitusta siitä että aikoo irtisanoutua. Tesseissä ja laissa ja ties missä on määritelty irtisanomisaika työntekijälle ja työnantajalle ja se on toisten ongelma jos se aika tuntuu liian lyhyeltä.

Aplle, työnantajasi on pikkumainen, lapsellinen ja huono työssään, se ei ole sinun ongelmasi.

Vierailija
27/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähdin turvatarkastajan työstä, joka on surkeasti palkattua ja tympeää, se yksi nilkki toimistolla yritti säälittävää vedätystä. Meillä tehtiin työvuoroista kerrallaan kolmen viikon lista, ja kun käppäilin toimistolle työvuoroni jälkeen se yksi pelle yritti väittää että on ollut tapana tehdä se työvuorolista loppuun.

Tuijotin silmiin ja sanoin rauhallisen asiallisella mutta hyvin kylmällä äänellä että lähden lain ja TES:in mukaisen 14 vuorokauden kuluttua. Härski pikkunilkki!

ps oltiin juuri saatu ne työvuorolistat ja se suolistomikrobi yritti siis vedättää mua olemaan vielä 6 päivää siinä läävässä että sen ei olisi tarttenut käyttää 5-10 minuuttia pikku järjestelyihin.

Vierailija
28/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työnantajasi itse ko yrittäjä vai palkattu pomo isommassa puljussa?

Vierailija
29/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret onnittelut uudesta & paremmasta työpaikasta! Ei ole tänä päivänä mikään itsestäänselvyys... Hienoa, että pääset etenemään!

Vierailija
30/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon työnantajasta että suuttuu moisesta. Ole onnellinen ja lähde kun voit.

Voithan sinä osoittaa myötätuntoa sano vaikka että olet pahoillasi, vaikket olisikaan.

Vierailija
31/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitus työnantajaa kohtaan pitää olla molemmin puolin sama: jos suurin osa ihmisistä irtisanotaan esimerkiksi yt-näytelmissä (usein aika hatarin perustein), niin yhtälailla työntekijän ei tarvitse kunnioittaa tulevaa vanhaa työnantajaakaan. Onnea uuteen pestiin!

Vierailija
32/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomollesi maksetaan sen vuoksi parempaa palkkaa kuin sinulle, että on hänen vastuullaan saada hommat pyörimään työpaikalla, ei sinun. Pienipalkkainen on vastuussa ainoastaan siitä, että hoitaa omat työnsä niin kuin on sovittu, ei muusta.

Iso palkka=iso vastuu, pieni palkka=pieni vastuu.

Tie pienipalkkaisesta isopalkkaiseksi käy vastuunoton kautta.

Ylläolevalla asenteella pysyy pienipalkkaisena loppikänsä.

Vierailija
33/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huonostipalkattu työ, jossa kurjat työajat ja sain paljon paremmin palkatun uuden työn. Irtisanoutumisajasta pidän tietysti kiinni.

Työnantaja suuttui, että jätän heidät pulaan, eikä ole mahdollista saada uutta ihmistä tilalle niin nopeasti ja työkaverit joutuvat nyt kärsimään kohtuuttomasta tilanteesta, jonka aiheutan ja minun pitäisi olla vapaaehtoisesti siihen saakka, kunnes uusi löydetään tai ainakin kuukausi ylimääräistä.

Mitä mieltä olette?

Eräs työnantaja joka mulla oli suuttui aina kun joku sanoi itsensä irti. Kerrankin kutsui koolle koko hlökunnan ja ilmoitti suurieleisesti että x ei ole sanonut itseään irti HÄNET ON IRTISANOTTU! kun itse sitten sanoin itseni irti niin suuttui niin ettei tarvinnut tulla töihin ollenkaan irtisanomisajalle:) no sainpahan kkden palkan lomasta..heh tämä työnantaja muutenkin täysin häiriöinen ihminen..haukkui työntekijät pystyyn, vaati mahdottomia eikä esim maksanut ylityökorvauksia ja muuta mukavaa..ravintola alalla tämä)))

Vierailija
34/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tungenpa tähän samaan kun asia on itsellenikin ajankohtainen;

Minun työnantajani hermostui kun tuli ilmi että aion lopettaa määräaikaiset kesätyöt sopimuksen arvioituun päättymispäivään, koska minulle olisi kuulemma vielä paljon töitä.

Koko työsuhteen (5kk) aikana minulle ei ole mainittu halaistua sanaa sopimuksen jatkamisesta, joten olen ollut siinä luulossa että koska asiaa ei ole otettu ajoissa esille, kaikki on ok ja työsuhde päättyy silloin kun sopimukseen on kirjattu.

Moni muukin kausityöntekijä on nyt viime aikoina jäänyt pois ihan ongelmitta; joku on saanut vakituisia töitä, joku jatkanut opiskelua, yksi jäi muuten vain työttömäksi kun sopimus loppui). Itsekin olen jo hankkinut uuden, vakituisen työn jonka olen sopinut alkavaksi lokakuussa ja tästä kertoessani työnantaja närkästyi kovasti.

Tämänhetkisen, määräaikaisen työsuhteeni päättymispäivä on sopimukseen arvioitu kolmen viikon päähän. Olen luullut että arvioitu päättymispäivä pitää +- 1 viikon tarkkuudella paikkansa, koska kyseessä on selkeästi määräaikainen ja kausiluontoinen työ joka on vuodenaikaan sidottu. Nyt tämänhetkinen työnantaja onkin sitä mieltä, että työni hänen palveluksessaan jatkuu vielä ainakin koko lokakuun ja käytännössä hän voi pitää minua töissä vielä pidempäänkin koska sopimuksen päättymispäivä oli vain arvio töiden kestosta, jotka kuulemma jatkuvat kunnes työnantaja toisin päättää. Ja koska ei osaa sanoa tarkkaa töiden päättymispäivää, hän olettaa että roikun epämääräisen ajan työssä kunnes ilmoitetaan ettei tarvitse enää jatkaa.

Työehdoissa ja palkanmaksussa on muutenkin paljon sanomista, jatkuvasti saa vääntää että saa edes sen minimikorvauksen kokopäivätyöstä. Lisät ja muut korvaukset ”unohdetaan” maksaa. Paikka ei ole siis yhtään sellainen, että haluttaisi jäädä pidempään kuin on pakko. Työni olen kuitenkin tehnyt parhaani mukaan.

Tuntuu kovin absurdilta, että työnantaja voisi laillisesti pitää vastentahtoista työntekijää töissä viikkoja, jopa kuukausia arv. päättymispäivän jälkeen. Tässähän työnantajalla olisi mahdollisuus myös päättää sopimus myöhemmin yksipuolisesti vaikka päivän varoitusajalla, koska ei ole voinut "arvioida" tarkempaa ajankohtaa aikaisemmin.

Työsuojelu oli sitä mieltä, että asian tulkinta riippuu täysin siitä mitä sopimusta tehdessä on sovittu. Sopimukseen on kirjattu vain "sesongin aikana suoritettavat työt" eikä mitään sen tarkempaa ole sovittu, joten miten tuota nyt tulkitsisi. Nämä työt, joita TA haluaisi myöhemmin teettää, eivät mielestäni edes ole sesonkiluonteista työtä vaan ovat eräänlaista varastointi- ja siivoustyötä jota voi tehdä mihin aikaan vuodesta tahansa. Periaatteessa työnantajahan voisi keksiä jatkuvasti lisää uusia töitä ”jotka pitää saattaa valmiiksi” ennen kuin työntekijä saa lopettaa?

Mitä mieltä? Tuleeko sanktioita (lopputilin pidättämistä tai vahingonkorvausta) jos ja kun päätän työsuhteen tuohon arvioituun päivämäärään tai onko jollakulla kenties jopa omakohtaista kokemusta tällaisesta tilanteesta? Eli joudunko nyt tämän jälkeen mahdollisesti vielä maksumieheksi?

Olisi varmaan kannattanut töissä vaan syljeskellä kattoon koko kesä niin ei olisi tällaisia huolia ;/

Vierailija
35/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on imartelevaa, olet ainakin ollut tarpeellinen ja sinua ei ole helppo korvata. Minun työnantajani ei sanonut sanaakaan kun irtisanoin itseni.

Vierailija
36/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työnantaja voi suuttua tällaisesta? En ymmärrä

Vierailija
37/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn voi halutessaan lopettaa koska vain, mutta asiallisempaa olisi tehdä se niin, ettei jätä firmaa pulaan. Tämänhetkinen työnantajasi voi halutessaan viestittää tulevalle työpaikallesi, että sinulla on taipumusta irtisanoutua välittömästi ilman varoitusaikoja. Se ei kyllä anna hyvää kuvaa.

Työntekijän voi irtisanoa tai jättää hänen sopimuksensa uusimatta, mutta asiallista olisi tehdä se niin ettei jätä työntekijää pulaan. Työntekijä voi työn loppuessa halutessaan viestittää tuleville rekrytoitaville, että työpaikassa on taipumusta irtisanoa tai jättää soppari uusimatta.

Vierailija
38/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt päällekkäin kirjoitti:

Minun työnantajani hermostui kun tuli ilmi että aion lopettaa määräaikaiset kesätyöt sopimuksen arvioituun päättymispäivään, koska minulle olisi kuulemma vielä paljon töitä.

Koko työsuhteen (5kk) aikana minulle ei ole mainittu halaistua sanaa sopimuksen jatkamisesta, joten olen ollut siinä luulossa että koska asiaa ei ole otettu ajoissa esille, kaikki on ok ja työsuhde päättyy silloin kun sopimukseen on kirjattu.

Moni muukin kausityöntekijä on nyt viime aikoina jäänyt pois ihan ongelmitta; joku on saanut vakituisia töitä, joku jatkanut opiskelua, yksi jäi muuten vain työttömäksi kun sopimus loppui). Itsekin olen jo hankkinut uuden, vakituisen työn jonka olen sopinut alkavaksi lokakuussa ja tästä kertoessani työnantaja närkästyi kovasti.

Tämänhetkisen, määräaikaisen työsuhteeni päättymispäivä on sopimukseen arvioitu kolmen viikon päähän. Olen luullut että arvioitu päättymispäivä pitää +- 1 viikon tarkkuudella paikkansa, koska kyseessä on selkeästi määräaikainen ja kausiluontoinen työ joka on vuodenaikaan sidottu. Nyt tämänhetkinen työnantaja onkin sitä mieltä, että työni hänen palveluksessaan jatkuu vielä ainakin koko lokakuun ja käytännössä hän voi pitää minua töissä vielä pidempäänkin koska sopimuksen päättymispäivä oli vain arvio töiden kestosta, jotka kuulemma jatkuvat kunnes työnantaja toisin päättää. Ja koska ei osaa sanoa tarkkaa töiden päättymispäivää, hän olettaa että roikun epämääräisen ajan työssä kunnes ilmoitetaan ettei tarvitse enää jatkaa.

Työehdoissa ja palkanmaksussa on muutenkin paljon sanomista, jatkuvasti saa vääntää että saa edes sen minimikorvauksen kokopäivätyöstä. Lisät ja muut korvaukset ”unohdetaan” maksaa. Paikka ei ole siis yhtään sellainen, että haluttaisi jäädä pidempään kuin on pakko. Työni olen kuitenkin tehnyt parhaani mukaan.

Tuntuu kovin absurdilta, että työnantaja voisi laillisesti pitää vastentahtoista työntekijää töissä viikkoja, jopa kuukausia arv. päättymispäivän jälkeen. Tässähän työnantajalla olisi mahdollisuus myös päättää sopimus myöhemmin yksipuolisesti vaikka päivän varoitusajalla, koska ei ole voinut "arvioida" tarkempaa ajankohtaa aikaisemmin.

Työsuojelu oli sitä mieltä, että asian tulkinta riippuu täysin siitä mitä sopimusta tehdessä on sovittu. Sopimukseen on kirjattu vain "sesongin aikana suoritettavat työt" eikä mitään sen tarkempaa ole sovittu, joten miten tuota nyt tulkitsisi. Nämä työt, joita TA haluaisi myöhemmin teettää, eivät mielestäni edes ole sesonkiluonteista työtä vaan ovat eräänlaista varastointi- ja siivoustyötä jota voi tehdä mihin aikaan vuodesta tahansa. Periaatteessa työnantajahan voisi keksiä jatkuvasti lisää uusia töitä ”jotka pitää saattaa valmiiksi” ennen kuin työntekijä saa lopettaa?

Mitä mieltä? Tuleeko sanktioita (lopputilin pidättämistä tai vahingonkorvausta) jos ja kun päätän työsuhteen tuohon arvioituun päivämäärään tai onko jollakulla kenties jopa omakohtaista kokemusta tällaisesta tilanteesta? Eli joudunko nyt tämän jälkeen mahdollisesti vielä maksumieheksi?

Olisi varmaan kannattanut töissä vaan syljeskellä kattoon koko kesä niin ei olisi tällaisia huolia ;/

Käsittääkseni määräaikaisessa työsopimuksessa pitäisi aina olla työsuhteen päättymispäivämäärä kirjattuna?

Vierailija
39/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt päällekkäin kirjoitti:

Mikä ihme on arvioitu päättymispäivä? Eikö työsopimuksia ole kahdenlaisia, määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia?

Vierailija
40/44 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun irtisanouduin työstä (kaupan kassa) minulle tarjottiin kokopäivätyötä ja palkankorotusta. Parin päivän miettimisen jälkeen ilmoitin, että olen päätökseni tehnyt ja minulla on uusi työpaikka ja menen sinne. Taloudellisesti olisi kannattanut jäädä, mutta olisin joutunut kärsimään edelleen ikävää esimiestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän