Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teititteletkö vanhempia ihmisiä?

Vierailija
08.09.2017 |

Minä teitittelen omia vanhempiani vanhempia ihmisiä, eli päälle 8-kymppisiä.

Äiti teititteli aina v. 1913 syntynyttä anoppiaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tulee automaattisesti kun on ikänsä asiakaspalvelutöitä tehnyt.

Vierailija
2/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vieraita. Tosin teitittelisin myös nuorempia, jos olisin asiakaspalvelussa, kuten nuorena teinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä teitittelen vanhempia siihen asti, että teen sinunkaupat. Suomessa vain aspa-tilanteessa.

Vierailija
4/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen vieraampia vanhempia ihmisiä, esim. jos joku mummu/pappa kysyy tietä/apua/ jne ja muutenkin siihen asti, kun siltä vanhemmalta osapuolelta tulee 'pyyntö' sinunkaupoille. Mun mielestä kuulostaa typerältä, kun esim. kaupan kassa heläyttää huomattavasti vanhemmalle asiakkaalle 'Moi!, mitä sulle saisi olla?'

Vierailija
5/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan, en ole kassalla töissä enkä ilmeisesti siis voisikaan olla.

Vierailija
6/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta ja asian tarkoitusperästä.

Vierailija
7/7 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teitittelen. Nuorempana minusta oli jopa vaikea sinutella joitakin sukulaisia, joita tapasin harvemmin.

Minulla särähtää aina korvaan, kun mediassa nuorempi toimittaja sinuttelee itseään kaksikertaa vanhempaa, korkeassa asemassa olevaa henkilöä. Vähintään pitäisi sanoa, että olemme sopineet sinuttelusta, mutta sekin on alkanut jäädä unholaan.

Kun aloitin opiskelut 60-luvun lopulla, ei yliopistolla juuri muut sinutelleet kuin opiskelukaverit. Olin yhtenä kesänä muutaman viikon Ruotsissa ja siellähän sinuteltiin silloin jo kaikkia. Tunsin itseni uudelleen lapseksi, kun joka paikassa sinuteltiin. Minulle teitittely on jonkinlainen aikuisuuden merkki.

Meillä asiakaspalvelussa harvat hallitsevat puhuttelumuodot. Typerimmältä kuulostaa, kun joka toisessa lauseessa sinutellaan ja joka toisessa lauseessa teititellään. Mieli tekisi monesti sanoa, että päätä nyt, hyvä ihminen, sinutteletko vai teititteletkö.

60-luvulla muuten ainakin isommilla paikkakunnilla monesti teititeltiin lukiolaisiakin. Olen itse pieneltä paikkakunnalta eikä meillä opettajat vaihtuneet, kun siirryimme lukioon. Jotkut uudet opettajat kysyivät: Pitääkö minun teititellä sinua vai saanko sinutella teitä? Aika ovelasti muotoiltu! No meitä sai sinutella. Samalla vuosikymmenellä muuten yleisissä tansseissa jotkut kavaljeeritkin teitittelivät vielä daamiaan, kunnes tämä huomautti, että saa sinutella. Joskus tehtiin ihan juhlallisesti sinunkaupat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän