"Ei se oo sulta pois" ja muut keskusteluissa esiintyvät perusteettomat vastaväitteet
Näissä keskusteluissa monilla ei ole väitteilleen tai mielipiteilleen kunnollisia perusteluita ja aika usein tukeudutaan kuluneisiin fraaseihin tai "perusteluihin" joissa ei ole mitään logiikkaa. Tuntuu turhalta keskustella mistään aiheesta, kun eri mieltä olevat eivät jaksa tai osaa perustella näkemyksiään. "Mutkun mutkun musta tuntuu...", "ei se oo sulta pois"... Parhaimmillaan saa perustelun, jota ei ole mietitty kovin pitkälle.
Toki osa käyttäjistä haluaa vaan kevyttä kirjoittelua tai nopeasti ottaa osaa keskusteluun, mutta sisältö jää silloin aika turhaksi. Oletteko huomanneet muita toistuvia asioita erityisesti mielipiteitä jakavissa keskusteluissa?
Kommentit (15)
Jos huomauttaa todistustaakasta tai tai argumentaation virheistä, alkaa huuto, etteivät ne kuulu kevyeen keskusteluun eli rima lasketaan niin alas kuin vain voi.
"Ei se oo sulta pois" -sopii kyllä aika moneen tilanteeseen! :D
Usein ei osata ollenkaan asettautua toisen asemaan tai ei kyetä ymmärtämään että kaikissa asioissa ei ole yhtä ainoaa oikeaa totuutta.
Monella keskustelupalstalla käydään koko argumentaatiovirheiden kirjo läpi. En ny jaksa perustella väitettäni!1!!
Jos minua yritetään kieltää tai estää tekemästä jotain (joka vaikuttaa vain omaan elämääni), niin kyllä minun suusta saattaa lipsahtaa sellainen "miten se on sulta pois?" -kysymys. Yleisesti ottaen pidän itseäni ihan hyvänä argumentoijana, mutta en ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä en saa itse tehdä omia päätöksiä ja käyttää esim. ansioitani kuten haluan.
Tuo oikeasti joskus herättää vastapuolen ajattelemaan, että niin eihän se häneltä ole pois, jos minä ostan uuden asunnon tms.
Aika mielenkiintoista kääntää asia toisin päin, "ei se ole sulta pois" kun omat perustelut eivät kanna pitkälle. Miksi ei voi sitten suoraan vaikka sanoa, ettei itsellä ole parempia perusteluja kuin oma halu tai tunne asiasta, vaan pitää kääntää se toisen piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos minua yritetään kieltää tai estää tekemästä jotain (joka vaikuttaa vain omaan elämääni), niin kyllä minun suusta saattaa lipsahtaa sellainen "miten se on sulta pois?" -kysymys. Yleisesti ottaen pidän itseäni ihan hyvänä argumentoijana, mutta en ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä en saa itse tehdä omia päätöksiä ja käyttää esim. ansioitani kuten haluan.
Tuo oikeasti joskus herättää vastapuolen ajattelemaan, että niin eihän se häneltä ole pois, jos minä ostan uuden asunnon tms.
Hmm. Kuka netissä voi kieltää tai estää sinua tekemästä jotain?
Tää on av-palsta. Mitä te oikein tältä odotatte? :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmettä.
"no ei se oo siihen kuollut" (kun kyse vaikka lapsen ruokavaliosta) Ikään kuin se nyt hyvin riittää, kunhan ei nyt kuole kuitenkaan.
"ihan terve aikuinen minustakin on tullut" (sama kuin yllä)
"ei niille mitään traumoja ole jäänyt" (vaikka tukistamisesta kyse)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pointtisi? Hymiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kuka netissä voi kieltää tai estää sinua tekemästä jotain?
Ei kukaan. Siksi siitä onkin turha kiistellä ja ajaudin huonoihin argumentteihin.
Hyvin, hyvin harva asia on oikein tai väärin. Suurin osa keskusteltavista asioista on vain erilaisia mielipiteitä. Ne ovat mutua. Ei minä ainakaan keskustele osoittaakseni paremmuutta tai yrittääksen voittaa keskustelun. Minä ilmaisen vain mielipiteeni, jotka useat ovat ihan vain fiiliksen pohjalta.
Niin, ja olen akateeminen, jos tämä kortti aiotaan vetää esiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja olen akateeminen, jos tämä kortti aiotaan vetää esiin.
":D"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pointtisi? Hymiö.
Varmaan se, että minulle tulee lähinnä mieleen todella yksinäinen ihminen sellaisesta, joka etsii syvällistä ja rakentavaa keskustelua keskustelupalstoilta.
Kaikki perusteltukin kritiikki on "kateutta."