Elarit lapsen tilille vai exälle
Laittaako joku muu exän maksamat elarit kokonaan tai osittain lapsen tilille? Itse podin pitkään huonoa omatuntoa miehen maksamista elareista (minimi) ja yritin aina tuhlata kaikken pennilleen lapseen. Sitten ymmärsin, ettei siinä ole suoranaista järkeä. Päädyin laittamaan aina ylimääräisen osan suoraan muksujen tilille. Jos sitten isompana tulee jotain esim. mopokorttihankintaa tai vastaavaa. Mielestäni ihan fiksu ratkaisu. Nyt kuitenkin kerroin tästä kaverilleni, joka oli sitä mieltä, etten saa niin tehdä. Minun pitäisi kuulemma ilmoittaa exälle, etten tarvitse niin suuria elareita.
Exä on aikoinaan halunnut itse, että elarit määrätään. Ero oli riitaisa, eikä halunnut tapelua rahasta. Niin oli kuulemma helpompi. Elarit määriteltiin kelan minimin mukaan, vaikka periaatteessa olisin saanut vaatimalla enemmän. Elareita ei ole koskaan muutettu, vaikka lasten kustannukset ovat kasvaneet ja omat tuloni pienentyneet. Rahasta ei ole koskaan tapeltu. Olen pyrkinyt maksamaan kaikki lasten tarpeet.
Exällä on paremmat tulot, mutta elarit ja lapsilisä tasaavat tilannetta paljon. Hän pitää lapsia paljon. Olen laskenut, että käytännössä mulla menee lasten perustarpeisiin ehkä noin 200€ kuussa enemmän. Sitten tietenkin vaatteet, lääkkeet, harrastusvälineet ym., mutta niihinkään ei joka kuukausi rahaa mene. Saan kuitenkin elareita sen 300€ +lapsilisät. Käytännössä tuo koko elari on usein täysin turha.
Pitäisikö mun ilmoittaa exälle, etten enää halua elareita? Vai jatkanko säästämistä lapsille? Jos olisit itse maksava exä, suuttuisitko siitä, että sulta ns. viedään rahaa turhaan? Exä aikoinaan ilmoitti, "että ymmärränhän mä, että oon sitten jatkossa vastuussa kaikista menoista". Lapsiin tulee menemään vuosi vuodelta enemmän rahaa jatkossa, kokisiko hän elareiden perumisen nyt niin, että joutuu taas maksamaan jatkossa enemmän (vaatteita kuluu, harrastukset kallistuu, tulee mopot ja opiskelut, tietokoneet ym.), jos ehdottaisin, että maksetaan jatkossa menot tasan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit on elatusapu ja jos siitä jää säästöön eksäsi voi alentaa elatusmaksua vedoten siihen ettei lasten kulut ole sen suuruiset kuukaudessa. Näihin kuluihin lasketaan siis myös asuminen joten 300 euroa edes yhdestä lapsesta kuukaudessa on todella nolo summa. Tiedän yksittäisiä tapauksia joissa elatusmaksun suuruutta on pienennetty koska rahaa on jäänyt säästöön. Sitä rahaa ei kuulu missään nimessä laittaa lapsen tilille vaan se on tarkoitettu huoltajan käytettäväksi lapsesta koituviin menoihin hammastahnasta ja sähkönkulutuksesta lähtien.
Niin ja nämä säästötapaukset ovat tulleet esiin kun isä on valittanut elatusapujen suuruudesta ja ollut tietoinen tästä " säästämisestä"
Voihan se isä valittaa, mutta eipä taida auttaa. 150€ elarit per lapsi ei ole mikään iso ja jos isän tulot on hyvät niin se EI tule laskemaan. Ei vaikka äiti säästäis lapsille. Jo kelalta saa saman, eikä kelakaan vahdi että käytätkö varmasti koko elatustuen lapsiin etkä vaan säästä.
En ymmärrä mikä idea sulla ap. tässä on, kun lain mukaan molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia.
Jos mies maksaa 300€ ( alle minimin) ja sinä maksat 200€ enemmän eli 500€ eli yhteensä 800€ ja jos lapsia on kaksi, se on 400€
Jolla katetaan päivähoitomaksu esim. 300€, harrastukset, vaatteet, asuminen, vesi, vakuutukset, palkattomat poissaolot jne. jne.
Miksi haluat laittaa lapsesi sijaiskärsijäksi ja heikentää lapsen elintasoa ja hyvinvointia, kun lapsen isän elintaso nousisi vastaavalla summalla, joka lain mukaan kuuluisi lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit on elatusapu ja jos siitä jää säästöön eksäsi voi alentaa elatusmaksua vedoten siihen ettei lasten kulut ole sen suuruiset kuukaudessa. Näihin kuluihin lasketaan siis myös asuminen joten 300 euroa edes yhdestä lapsesta kuukaudessa on todella nolo summa. Tiedän yksittäisiä tapauksia joissa elatusmaksun suuruutta on pienennetty koska rahaa on jäänyt säästöön. Sitä rahaa ei kuulu missään nimessä laittaa lapsen tilille vaan se on tarkoitettu huoltajan käytettäväksi lapsesta koituviin menoihin hammastahnasta ja sähkönkulutuksesta lähtien.
Niin ja nämä säästötapaukset ovat tulleet esiin kun isä on valittanut elatusapujen suuruudesta ja ollut tietoinen tästä " säästämisestä"
Voihan se isä valittaa, mutta eipä taida auttaa. 150€ elarit per lapsi ei ole mikään iso ja jos isän tulot on hyvät niin se EI tule laskemaan. Ei vaikka äiti säästäis lapsille. Jo kelalta saa saman, eikä kelakaan vahdi että käytätkö varmasti koko elatustuen lapsiin etkä vaan säästä.
Kyllä se auttaa. Omakohtaista kokemusta on asiasta. Eikä tarvitse itse kertoa että on säästänyt. Minun kohdallani ongelma oli että laitoin aikanaan just sen elatusmaksun verran rahaa lasten tilille joka kuukausi johon sitten eksän valitettua elareista virkanainen pisti huomionsa. Elatusmaksua olisi laskettu satasen verran koska tuloni olivat muutenkin suuremmat kuin miehen. Toisin sanoen jos tienaat tarpeeksi niin on mahdollista että periaatteessa kustannat lapset lähes yksin. Kohtuullisuus oli se sana mitä silloin käytettiin:)
Äitini säästi minulle ja siskolleni lapsilisät meidän omalle tilille.
Säästin myös ainoan lapseni lapsilisät hänen tilille. Sieltä käytiin autokoulu ja jäi opiskelurahaa.
Jos pystyt, niin säästä lapselle mitä voit. Ajokortti maksaa paljon, opiskelupaikan asuminen aivan sikana ja ensiasunto, opintolainat jne...
Huh, tätä ketjua kun lukee niin aika helpottunut olo siitä, että minä maksan lasten kaikki kulut itse ja exälle menee lapsilisätkin. Ja lisäksi olen lasten koko elämän säästänyt molemmille 100 e/kk. Ja olen siis nainen. Ei olis herkkua olla exän maksujen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Säästin myös ainoan lapseni lapsilisät hänen tilille. Sieltä käytiin autokoulu ja jäi opiskelurahaa.
Jos pystyt, niin säästä lapselle mitä voit. Ajokortti maksaa paljon, opiskelupaikan asuminen aivan sikana ja ensiasunto, opintolainat jne...
Olennaista on tuossa nimenomaan se, että jos pystyy niin säästää, sillä lapsilisät ja elatusavut on ensi-sijassa tarkoitettu turvaamaan ja ylläpitämään sitä, että lapsi voi elää "hyvää lapsuutta" mutta toki tämä on jatkuvaa tasapainoilua siitä, että mitä lapsi tarvitsee ja mitä hän ei tarvitse. Ja mitä voidaan hankkia vaikkei ihan niin paljon tarvitsisikaan. Kärjistäen osalle ei riitä mitkään lapsilisät ja elarit kun taas osa osaa ja taitaa pienemmistäkin tuloista säästämisen. Tarkoitan, että jos rahaa tarvitaan nyt lapsen menoihin, niin silloin voidaan hyvin käyttää elareita tai lapsilisiä niihin sen sijaan, että elettäsiin kielivyön alla ja itseä ruoskien ajatuksella, että lapsi vielä kiittää kun sitten joskus kaukana tulevaisuudessa saa itselleen kaikki säästyneet elarit ja lapsilisät. - Voi olla, että kiittääkin. Mutta elää täytyy voida myös tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas on ollut kunnia-asia laittaa lapsilisät perheen ruokaan, lapsen vaatteisiin, harrastuksiin jne. koska olen imenyt jo äidinmaidossa esiäitieni arvot ja arvostan kaikkea sitä uhrausta mitä he laittoivat aikoinaan likoon kun laki tuli voimaan 1948. Ja juuri lapsilisäpäivänä teen suuremmat ostokset.
Ja vaikka käytän lapsilisät kulutukseen viimeiseen euroon asti, niin silti lasten tili ei ole tyhjä, vaan osa palkka- ja muista tuloista siirrän tilille, kuin verottaja antaa siihen mahdollisuuden verovapaasti.
Olin hieman epäselvästi kirjoittanut tuon aloituksen. Lapsiin ei mene kuussa vain 200€, kuten joku käsitti. Se on arvio, mitä itselläni menee exää enemmän (ruoka, sähkö, vesi, hoitomaksu...). Vaatteet ja harrastukset tuohon päälle, mutta niihin ei tällä hetkellä joka kk rahaa mene. Asumiskuluja en enempää ole erotellut lapsen kuluiksi, koska myös exällä isompi asunto lasten takia. Eikä exä myöskään voi vaikuttaa siihen, miten ja missä haluan asua.
Ehkä olen vain hiljaa ja pistän jatkossakin rahaa lasten tilille. Saavat sitten isompana käyttää esim. opiskeluun ja muihin isoihin menoihin, joita en välttämättä kykene tuosta vaan kustantamaan. Jotenkin haluaisin uskoa, että exä olisi sitten aikoinaan tyytyväinen, jos hänen maksamansa rahat on kuitenkin kohdistuneet selkeästi lapsiin, eikä mun elättämiseen (kuten moni exä ajattelee).
Ap
No lapsilisät ja elatusavut on tarkoitettu ensi-sijaisesti lapsesta aiheutuviin jokseviin kuluihin. Mutta ei tämä tarkoita, että jokaisesta eurosta pitäsi pitää kirjaa ja kertoa exälle tai kenellekään muulle, että miten nämä rahat sitten tarkkaan ottaen on käyttänyt, ellei ole aihetta epäillä että lapslisät tai elarit olisivat hyvin todennäköisesti menneet taatusti johonkin muuhun, kuin mihinne on tarkoitettu. Ja joka kävisi ilmi niin, että rahaa ei olisi esim lapsen ruokaan, vaatteisiin, harrastusvälineisiin ja mitä kaikkia kuluja lapsesta nyt sitten onkaan.
Tietysti on hienoa, jos voi antaa lapselle omaa rahaa käytettäväski enempi (kaikilla ei ole antaa oikein mitään rahaa saati jotain omaa ja vain lapselle tulevaa uutta ja kenties toivottua).
Mutta toisaalta vaikka rahaa olisi hyvinkin paljon, niin se ei poista vanhempien vastuuta yrittää opettaa sitä, miten rahaa todennäköisesti yrittää käyttää. Vaikka vaikeaa se on maksuhäiriömerkintöjen määrästä päätellen vaikeaa monelle meistä aikuisistakin.
Eikä ihme elämmehän kulutusta ja kuluttamiseen kannustavassa kulttuurissa, jossa kannustetaan ostamaan nyt ja heti ja uutta ja ei aina niin tarpeellistakaan. En minäkään väitä, että osaisin tai kykenisi ostamaan vain viisaita saati järkeviä hankintoja. Mutta ylivarojeni en halua elää.