Suunnitteilla perustaa Suomeen nettikahvila!
Tietokoneita on 11 kappaletta ja toimivat tarpeeksi hyvin, jotta niihin kaikkiin voidaan asentaa nettikahviloille suunnattu Linux-käyttis.
Tietokoneiden tuntiveloitus olisi vain halvat 2,00 euroa. Koko päivän (12 tuntia) kestävän paketin saa hintaan 9,90 euroa. Halutessaan nettikahvilaan voi tuoda myös oman kannettavan tietokoneensa. Tällöin langattoman ja nopean nettiyhteyden käyttö omalla laitteellaan maksaa vain 0,20 euroa/tunti. Kahvilan tarkoitus on saada turhina lojuvat, mutta silti mahdollisesti hyödylliset tietokoneet tuottamaan rahaa.
Myös kahvia ja leivonnaisia on tarjolla. Pieni kahvi maksaa 2,20 euroa ja iso kahvi 3,00 euroa. Mansikkaleivonnaisen hinnaksi ollaan ajateltu 4,20 euroa.
Tällä hetkellä haemme pankista lainaa perustaa tämä nettikahvila.
Kommentit (81)
Ap täällä! Hei taas,
olen todella iloinen siitä, että olette osoittaneet mielenkiintoa tätä suunnitelmaani kohtaan. Teillä on paljon hyviä ideoita ja ehdotuksia ja minä lupaan ottaa ne huomioon ennen suunnitelmani toteuttamista.
Yksi yleinen kritiikki suunnitelmaani kohtaan on tarve ja rehellisesti sanottuna olen samaa mieltä monien kanssa. On hyvinkin todennäköistä, että kehittyneen teknologian myötä asiakaskunta ei tule riittämään, jolloin pitää joko keksiä uusia ideoita tai sulkea ovet.
Puutteen vuoksi juuri koin suunnitelmani hyvänä. En ollnkaan haluaisi, että nettikahvilakulttuuri kuolisi Suomesta. Haluan ikään kuin tuoda sen takaisin kehittyneempänä.
Oma ideologiani perustuu siihen, että jos jotkut vielä vuonna 2017-2020 nettikahvilaa käyttävät, he odottavat siltä täyttä laatua. Niin nettinopeuksien, hintojen kuin palveluntarjonnan suhteen.
En halua paeta sitä faktaa, että nettikahvilat ovat loppuneet Suomesta. Mutta se on juurikin se syy, miksi niin innokkaasti suunnitelmani kiehtoo itseäni. Tähän aiheeseen liittyy paljon tunteita, ja itse olen viettänyt nuoruudessani nettikahviloissa mitä mahtavimpia hetkiä muiden kanssa.
Toivon, että tämä selvensi taas hieman asiaa.
ap
Jokainen kahvila on nettikahvila. Käy katsomassa vaikka. Aina siellä on nurkkapöydät varattu näitä läppäriään räplääville. Eikä siihen tarvita edes kahvilan wlania, kun 4G-yhteyden saa kännykän kautta läppäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä! Hei taas,
olen todella iloinen siitä, että olette osoittaneet mielenkiintoa tätä suunnitelmaani kohtaan. Teillä on paljon hyviä ideoita ja ehdotuksia ja minä lupaan ottaa ne huomioon ennen suunnitelmani toteuttamista.
Yksi yleinen kritiikki suunnitelmaani kohtaan on tarve ja rehellisesti sanottuna olen samaa mieltä monien kanssa. On hyvinkin todennäköistä, että kehittyneen teknologian myötä asiakaskunta ei tule riittämään, jolloin pitää joko keksiä uusia ideoita tai sulkea ovet.
Puutteen vuoksi juuri koin suunnitelmani hyvänä. En ollnkaan haluaisi, että nettikahvilakulttuuri kuolisi Suomesta. Haluan ikään kuin tuoda sen takaisin kehittyneempänä.
Oma ideologiani perustuu siihen, että jos jotkut vielä vuonna 2017-2020 nettikahvilaa käyttävät, he odottavat siltä täyttä laatua. Niin nettinopeuksien, hintojen kuin palveluntarjonnan suhteen.
En halua paeta sitä faktaa, että nettikahvilat ovat loppuneet Suomesta. Mutta se on juurikin se syy, miksi niin innokkaasti suunnitelmani kiehtoo itseäni. Tähän aiheeseen liittyy paljon tunteita, ja itse olen viettänyt nuoruudessani nettikahviloissa mitä mahtavimpia hetkiä muiden kanssa.
ap
Ihan samalla joillakin voi olla intohimona vanhat puhelinkopit ja haluaa ne tuoda takaisin. Toki voit perustaa nettikahvilan, jos pääomaa tähän omasta takaa löytyy. Mutta varaudu siihen, että jäät tappiolle ja menet nopeasti konkkaan. Yrityksen toiminnan kannalta tärkeintä on kysyntä. Silä ei ole väliä haluatko itse tuoda nettikahvilat takaisin Suomeen, jos yksinkertaisesti kysyntää ei ole tarpeeksi. Eikä liiketoiminnalla ylipäätään ole tekemistä tunteiden kanssa, vaan menestyksen.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä! Hei taas,
ap
Miksi kukaan haluaisi maksaa netistä, kun nettiä voi käyttää ilmaiseksi kotona, kirjastossa, koulussa ja kahviloissa? Sulla on mielestäsi kilpailullinen idea muihin nähden, vaikka se juuri erotuu hinnansa puolesta negatiivisesti muista. Ja millä kuvittelet, että 0,20 euron tuntiveloituksella saat katettua kiinteät ja juoksevat kulut. Vuokra+ netti+henkilöstö. Henkilöstä tarvitset palvelemaan asiakkaita ja leipomaan mansikkapiirakkaita.
Olen käyttänyt nettikahvilaa ensimmäisen kerran vuonna '97, kun piti palauttaa Lontoossa ollessani kurssin viikkoharjoitus matkan päältä. Oli muuten myös elämäni viimeinen. Jo kultaiselta 90 luvulta lähtien olen saanut nettiasiani hoidettua henkilökohtaisilla välineillä parhaiten. Ja kotonani on netti laulamassa 24h ja pätkiminen todella harvinaista.
Tietenkin jos jotain nostalgiaa 15,6k modeemilla niin voisihan sitä tulla vanhoja muistelemaan. En tarvitse tarjomaasi 1000gb nettiä kun mulla on nopea jo kotona ja töissä ja matkalla siinä välissä.
Miksi minun pitäisi tulla sinne kahvilaan? Nyt kun otan harrastuksissa HD-videoita Jannica-Petteristäni ja lopetan nauhoituksen niin se video on lähes samalla hetkellä kaikissa omistamissani laitteissan. Nappia painamalla video lähtee isovanhemmille ja voin soittaa heti perään että katsokaapa videota ja voimme keskustella siitä.
Onko sulla siellä piuhat, jotta voin hankalasti siirtää videot ensin muistitikulle ja sitten sieltä ftp:llä omalle kotikoneelleni? Paitsi koska oma koneeni on NAT:n takana tuohan ei onnistukaan. Mutta ei hätää, se video onkin jo siellä. Voin ohjailla noita tiedostojen siirtoja netin ja kotikoneeni välillä puhelimeltani käsin, samalla sitä Netflixiä katsoen ja jos mulla on Chromecasti mukana niin voin samalla siirtää kuvan mille tahansa näytölle.
Ap:n mainostaman huippunopean netin saa kotiin nykyään ~50€/kk. Onhan se kallis moniin muihin verrattuna mutta ei sellaista tarvitsevan kannata kahvilassa ravata. Siitä 1gb nopeudesta eteenpäin tarvitsee sitten jo eksoottisempaa tekniikkaa ja kuukausimaksukin nousee uusille lukemille mutta jos ei 1gb yhteys riitä niin sitten on varmaan joku ihan oikea liikeidea mihin sellaisen tarvitsee.
Mitä tulee Ap:n mainitsemaan tiedostojen lataamiseen, Ap saa varautua tekijänoikeuksia valvovien asianajotoimistojen massiiviseen ahdisteluun. Niitä satelee nykyään jo ihan tavallisille käyttäjille, joskus jopa sellaisille jotka eivät edes tiedä miten materiaalia ladataan. Ap on joko trolli tai sitten on hakenut liikeideansa jostain mummon ullakolta löytämästään naistenlehdestä.
Ongelma on siinä, että vuonna 2017 jokainen kahvila on nettikahvila, ja kaikilla niillä on enemmän näkemystä kahvilan pyörittämisestä kuin sinulla. Ja jokainen ymmärtää, että jos tulen koko työpäiväksi hyödyntämään nopeaa nettiäsi eli vien sinulta yhden asiakaspaikan kahdeksaksi tunniksi alle kahdella eurolla, et voi mitekään saada tuosta kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä kahvila sijaitsee jossain tunturissa 4G-alueen ulkopuolella, niin ehkä voisin käydä. Mutta miksi minä maksaisin mitään nettiyhteydestä, jotka on kuitenkin kännykällä saatavilla ihan ilmaiseksi?
Toivottavasti et ole ihan tosissasi tämän homman kanssa. Tai sitten pitää olla oikein hyviä pullia tarjolla.
Moi! Suomessa 4G-yhteyksien nopeudet liikkuvat 15-30Mbps paikkeilla valtaosalla, sillä Suomessa mobiiliverkot ovat monissa paikoissa varsin ruuhkaisia.
Meidän internet-yhteys olisi nopeudeltaan 1000Mbps ja kaapelilla toimiva. Ideana on se, että voit tehdä todella suuria datasiirtoja kahvilassa miettimättä sitä, meneekö yhteys tukkoon.
Emme esimerkiksi käyttäisi kuluttajalle suunnattua perusmodeemia, vaan yhteydet olisivat useamman eri tukiaseman varassa. Täten jos yksi laitteista menee solmuun datasiirrosta, voi osan siitä siirtää viereiselle laitteelle.
ap
Kyllä kyllä, mutta kerro nyt jokin esimerkki tilanteesta, että minulle tulisi yhtäkkiä kaupungilla tarvetta käyttää hiuppunopeaa nettiä. Ei tule itsellä mitään tilannetta mieleen.
Terve taas! Kohderyhmäämme ei kuulu satunnaiset kaduntallaajat vaan sellaiset, jotka tarkoituksellisesti tulevat huippunopean nettiyhteyden vuoksi.
Tarkoituksena ei ole tarjota nettiyhteyttä esimerkiksi älypuhelimille, vaan kannettaville tietokoneille ja harvat kantavat kannettavaa tietokonetta kaupungilla mukanaan ilman mitään syytä.
Vaihtoehtoisesti voi käyttää kahvilassa olevia pöytätietokoneita. Haluamme ikään kuin rakentaa sellaisen ympäristön, jossa voit kokea olosi kotoisaksi koneiden ja kahvikupillisten kera.
ap
Jaa... Minulla on se ympäristö. Koti.
Liikeidea on siis se että iso joukko haluaa maksaa siitä minkä voi tehdä paljon kätevämmin kotona.
Luultavasti monella vilkkaalla paikkakunnalla itsepalvelupesulakin olisi kannattavampi idea kuin nettikahvila. Erilaisia kodinkoneita voisi myös vuokrata esim. opiskelijoille ja vaihtareille tai muuten tilapäisesti jossain oleskeleville.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä! Hei taas,
ap
Kyllä se mansikkaleivos siihen kruununa.
Tämä on kuin siinä komediassa jossa kaksikko yritti saada pankkilainaa koneeseen jota muut eivät tarvitse kun sen käyttökohteet ovat hävinneet.Seuraavaksi pankinjohtaja esitti vaikean kysymyksen : Mistäs teille sitten löytyy markkinat?
Huikee idis! Laita tarjolle vielä mahdollisuus käyttää telefaxia, ottaa valokopioita ja vuokralle VHS-leffoja niin saat lisätuloja!
Mitä iloa 1000gb yhteydestä, kun se rajoittava pää on se serveri mistä ladataan.
Tee kunnon gamer kahvila nettikahvilan sijaan. Ota mallia Japanista. Paljon istuimia ja soppeja, joissa huippu tietokoneet, kuulokkeet ja todella mukavat tuolit. Kirjoja ja sarjiksia, joita voi lukea myös. Lisäksi myyt sitten juomaa, ruokaa ja tuntivelotus vaikka 5.70e, 2 tuntia 9.90. Myynnissä myös kuukausikortti kovimmille pelaajille 48.90e. 24/7 auki.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain n. 18 vuotta myöhässä tuon idean kanssa.
Mun täytyi oikeasti ihan tarkistaa, onko tämä keskustelu aloitettu joskus vuosituhannen vaihteessa (tai vaihtoehtoisesti, warppasinko päikkäreiden aikana vuoden 2000 tienoille)...
Vierailija kirjoitti:
Muistuu ihan mieleen kultainen nuoruus, jolloin mentiin nettikahvilaan tai kirjastoon chattailemaan, koska kotona ei ollut internettiä. Olet ehkä liikeideasi kanssa 17 vuotta myöhässä, mutta voisihan tuota jalostaa nostalgiakahvilan. Laita sinne kunnon vanhan ajan näytöt ja Windows98 joka koneeseen sekä tietysti IRC. Lisämaksusta asiakas saa itse käynnistää modeemin ja kuunnella niitä ilosointuja. Seinälle voit laittaa MM95-julisteen.
Tässä on ideaa. Selainvaihtoehtoina Internet Explorer 3 tai Netscape.
Eihän sulla ole minkäänlaista liiketoimintaosaamista! Kahvilan ideana on se, että porukka vaihtuu mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi esimerkiksi tuolit ovat usein mahdollisimman epämukavat, ettei porukka jää hengailemaan tuntikausiksi.