Mitäs nyt kun kotitöitä jää miehelle mut ne on turhia?
Eli loppuraskaus ja kaipaan miehen apua kotitöissä mutta ongelma siinä, että hänestä ne on turhia. Esim nyt petivaatteiden viikottainen tuuletus/ vaihto. Itse en enää jaksa tehdä. Mitäs nyt, jätetäänkö vaan tekemättä vai ahdistelenko miestä tekemään?
Miten muilla, kun itse ei enää jaksa/ pysty niin jääkö vaan tekemättä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä ihan käsittäisin jos pyytäisin miestä tekemään päivittäin jotain. Hän on saanut päättää ettei tee mitään. Minä pyydän häntä kerran viikossa puistamaan petivaatteet partsilta, ja se (kin) on liikaa. Oikeasti?
Toistat itseäsi.
Tämä on tärkeä asia oppia. Nainen ei ole yksin vastuussa kodista. Anna myös miehelle tilaa päättää miten asioita tehdään. Se vaatii monelta naiselta todella kasvamista. Ja miehen kunnioittamista
Vierailija kirjoitti:
Moni on nyt missannut, että ap:n mies oli se, joka vaatii puhtaita lakanoita kihomatojen pelossa.
Sittenhän mies voi hoitaa lakanoiden vaihtamisen, jos se on hänelle niin tärkeää. Ei kuulosta siltä että olisi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä ihan käsittäisin jos pyytäisin miestä tekemään päivittäin jotain. Hän on saanut päättää ettei tee mitään. Minä pyydän häntä kerran viikossa puistamaan petivaatteet partsilta, ja se (kin) on liikaa. Oikeasti?
Asenteesi on liikaa. Anna miehelle tilaa. Sovitte vaikka mistä kotitöistä hän vastaa. Sitten hän päättää miten ja milloin ne tekee. Ei mies ole sinun käskytettävä apulainen.
Vierailija kirjoitti:
Mites ajattelit jaksaa vauvan kanssa kaikki samat asiat kuin ennen vauvaa?
Joko teet itse ja väsyttää tai sitten vähän hölläät kotitöistä.
Jollekin raskaus voi olla vaikeaa. Meillä mies otti 100% vastuun kotitöistä, entiseen malliin ja hoiti 2v, oman päivätyön ohessa (lapsi päivät hoidossa, kun oksensin ensimmäiset 7kk ja kuljin kodin ja sairaalan väliä. Ja kun olin kotona makaamassa, mies viestitteli 1-2h välein ja varmisti olenko hengissä.
Minusta raskaudesta ja vauvasta on myös isän kannettava vastuu ja osallistuttava kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuuluisi tehdä noita hommia ihan ilman sinun raskauttasikin. Parisuhteessa kotityöt jaetaan tasan, tee se hänelle selväksi. Miksei hän ole aiemmin vaihtanut petivaatteita?
No meillä tosiaan tuuletetaan ne viikoittain ja vaihdan meidän petivaatteet, eli pesen ja kuivaan ja laitan takaisin. Lapsien en pese niin usein.
Toisaalta ihan helppo homma, parveke on yläkerrassa.
Mies teki eilen ja huomasi kuinka kova homma on hänelle.. Natisi ja kitisi ja oli vihainen. Minä olen sen tehnyt aina itse ja se on tehty kun on tehty.
Tietty jos ei ole tottunut tekemään, tuntuu se pahalta. Ei meillä ainakaan mies huomaa kuinka paljon teen. Luulee todellakin että teen ihan omaksi huvikseni kaiken laista."meillä tehdään näin" miksi ja kenen päätöksestä? Entä jos mies ei halua vaihtaa niitä viikon välein?
Eli kerron hänelle että hän voi tehdä asiat kun haluaa..
No mä imuroin ton yläkerran kerran viikkoon joten samalla tuuletetaan petivaatteet. Ja niiden puistelu parvekkeelta on jo liikaa hänelle.. No, taidan sitten vaan tehdä itse.
Kuten muutkin asiat. Hän vaan kertoo että ei noita tarvi tehdä ja sitten jätetään tekemättä.
Selvä.
Koitetaan tuota.
Minusta ei ole mitään tarvetta pestä hänen sukkiaan tai tehdä ruokaa päivittäin. Mäkki on oikein hyvää.Eli kun täällä vastanneet naiset eivät olleetkaan samaa mieltä kanssasi, niin otat marttyyriasenteen. Pirttihirmu.
Miten niin naiset vastanneet? Minusta kuulostaa siltä, että tähän(kin) ketjuun on saatu aika paljon vastauksia miehiltä:)
Minun on kyllä hankala kuulla kirjoittajan sukupuolta, mutta joillakin voi olla salaisia supervoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteesi on liikaa. Anna miehelle tilaa. Sovitte vaikka mistä kotitöistä hän vastaa. Sitten hän päättää miten ja milloin ne tekee. Ei mies ole sinun käskytettävä apulainen.
Tota, ollaan sovittu että hoidan kotona kaiken, koska hänestä kotityöt ei ole tärkeitä. Nyt kuitenkin pyydän kerran viikkoon häntä puistamaan petivaatteet koska en itse pysty. En mä rupee sopiin mitään, teen itse. Mut jos pyytää apua, luulisi edes sen sopivan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, ollaan sovittu että hoidan kotona kaiken, koska hänestä kotityöt ei ole tärkeitä. Nyt kuitenkin pyydän kerran viikkoon häntä puistamaan petivaatteet koska en itse pysty. En mä rupee sopiin mitään, teen itse. Mut jos pyytää apua, luulisi edes sen sopivan?
Ärsyttävä jankkaaja..Et saa palstailijoita "puolellesi", vaikka kuinka jaksat toistaa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuuluisi tehdä noita hommia ihan ilman sinun raskauttasikin. Parisuhteessa kotityöt jaetaan tasan, tee se hänelle selväksi. Miksei hän ole aiemmin vaihtanut petivaatteita?
Miksi se on vaimo joka päättää että ne on vaihdettava viikon välein? Entä jos mies päättää että vaihdetaan 3 viikon välein, miksi se ei käy?
Kolmen viikon välein on liian pitkä vaihtoväli, epähygieenistä. Ei tuossa nyt ole kysymys siitä, kumpi saa päättää.
Millä lailla epähygieenistä?
Kai te puolisosi kanssa käytte suihkussa ja peseydytte lähes tulkoon päivittäin kuitenkin?
Mistä sinne sänkyyn löytää tiensä niin valtava määrää likaa ja bakteereja jo viikossa?
Oletko koskaan kuullut, että ihmiset hikoilevat myös yöllä nukkuessaan? Tai että ihmisestä irtoaa kuolleita ihosoluja ja hilsettä? Suosittelen vaikka googlaamalla hakemaan aiheesta tietoa, sitä kyllä löytyy netistäkin.
Ap, tää keskustelu juuttui nyt vähän väärille raiteille. Minusta on väärin vaatia toista tekemään tietty kotityö, jota hän ei pidä tarpeellisena, ellei se ole ns. välttämätön, mutta toisaalta on myös väärin, että sinä teet kaikki kotityöt. Minun näkökulmastani koko teidän parisuhdedynamiikka on ehkä hiukan huonossa jamassa tällä hetkellä. Luulen, että jos kotityönne olisi jaettu ylipäätään tasaisemmin, niin et juuttuisi tähän yhteen asiaan niin voimakkaasti, ja mies ei varmaan valittaisi kotitöistä, jotka olisivat aina selkeästi hänen vastuullaan.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida vaan oma petisi, niin homma puolittuu. Peitolle riittää, jos sen laittaa tuulettumaan, ei sitä tarvitse puistella. Voit myös vähentää muita kotitöitä, riittää, kun peset omat pyykkisi ja teet vain itsellesi ruuan. Mies osaa pitää huolen omista vaatteista ja ruuasta.
Hienoa. Ja myös kaikki maksavat oman osuutensa, mies palkastaan ja nainen niistä tukirahoistaan :)
Aika monella alalla palkkaa maksetaan kolmen ensimmäisen äitiyslomakuukauden ajan ja sen jälkeen saa äitiyspäivärahaa, joka lasketaan tuloista. Nyt ei ole kyse hoitovapaasta.
Aloittajan raskaus on tällä hetkellä loppusuoralla ja se on muutenkin väsyttävää aikaa, joten ihan oikeasti voi olla pakko höllätä. Kyllä sinä tiedät tuon, kun olet ollut raskaana.
Siis todellinen ongelma on, että kaikki kotityöt on ap:n miehen mielestä turhia. Jos ne ovat siis turhia, kannattaa ap:n lakata tekemästä niitä. Einestä, kertakäyttöastioita ja -ruokailuvälineitä sekä puhtaita uusia vaatteita saa kaupasta. Mies maksakoon, sillä näin vältetään turhat kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avunpyyntö ei ole ok. Uudestaan sopiminen on. Mies vastaa lakanoiden vaihdosta. Koska et enää jaksa nojailla kaiteeseen
Mies myös päättää milloin ja miten hän sen tekee
Itse olin loppuraskaudessa (kuukausi ennen synytystä) väsynyt ja huonosssa kunnossa. Mies teki lähes kaiken. Mutta hän päätti mitä tekee ja miten tekee. Hän ei ole minun apulainen ollut näiden kahdenkymmenen vuoden aikana. Näin hn on saanut olla myös isä. Täysivaltainen isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin hölmö, että olet alistunut kotiorjaksi niin turha valittaa kun mies ei mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on vaimo joka päättää että ne on vaihdettava viikon välein? Entä jos mies päättää että vaihdetaan 3 viikon välein, miksi se ei käy?
Kolmen viikon välein on liian pitkä vaihtoväli, epähygieenistä. Ei tuossa nyt ole kysymys siitä, kumpi saa päättää.
Millä lailla epähygieenistä?
Kai te puolisosi kanssa käytte suihkussa ja peseydytte lähes tulkoon päivittäin kuitenkin?
Mistä sinne sänkyyn löytää tiensä niin valtava määrää likaa ja bakteereja jo viikossa?
Oletko koskaan kuullut, että ihmiset hikoilevat myös yöllä nukkuessaan? Tai että ihmisestä irtoaa kuolleita ihosoluja ja hilsettä? Suosittelen vaikka googlaamalla hakemaan aiheesta tietoa, sitä kyllä löytyy netistäkin.
Eivät ne ole vaarallisia.
Mikä AP:n ongelma on, kiukuttaako kun et saa mammoja haukkumaan miestäsi? Älä nojaa kaiteeseen kun puistelet tai hellitä vähän. Lakanat on hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta eikö tuuletus riitä harvemmin. Itse en ainakaan jaksaisi pohtia mitään tuuletuksia vauvan kanssa ensimmäiseen pariin kuukauteen.
Raskaudessasi ei kuulosta olevan mitään epänormaalia tai mitään mikä estää asioiden teon ja jos olisi niin et vinkuisi petivaatteiden vaihto asiaa.
Rentoudu ja nauti kasvavasta masusta, silitä vauvan vaatteet ja ihastele niitä.
Tai palkkaa piika toimittamaan peitot
Vierailija kirjoitti:
Mikä AP:n ongelma on, kiukuttaako kun et saa mammoja haukkumaan miestäsi? Älä nojaa kaiteeseen kun puistelet tai hellitä vähän. Lakanat on hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta eikö tuuletus riitä harvemmin. Itse en ainakaan jaksaisi pohtia mitään tuuletuksia vauvan kanssa ensimmäiseen pariin kuukauteen.
Raskaudessasi ei kuulosta olevan mitään epänormaalia tai mitään mikä estää asioiden teon ja jos olisi niin et vinkuisi petivaatteiden vaihto asiaa.
Rentoudu ja nauti kasvavasta masusta, silitä vauvan vaatteet ja ihastele niitä.Tai palkkaa piika toimittamaan peitot
Siis tomuttamaan peitot
Miten ihmiset pärjää vanhoina, jos ei voi rutiineista muuttaa. Mitään pahaa ei tapahdu, vaikka lakanoita ei noin usein vaihtaisi.
Miten lastenhoito sitte en menee? Miehen tehtävä niin kuin vaimo käskee, eikä mitään omaa tapaa saa olla?