Mitäs nyt kun kotitöitä jää miehelle mut ne on turhia?
Eli loppuraskaus ja kaipaan miehen apua kotitöissä mutta ongelma siinä, että hänestä ne on turhia. Esim nyt petivaatteiden viikottainen tuuletus/ vaihto. Itse en enää jaksa tehdä. Mitäs nyt, jätetäänkö vaan tekemättä vai ahdistelenko miestä tekemään?
Miten muilla, kun itse ei enää jaksa/ pysty niin jääkö vaan tekemättä?
Kommentit (88)
Ap:lle sanoisin että löysää nyt ajoissa.
Kuulostat vaimoltani, siisteys menee kaiken muun edelle.
Siis aivan kaiken, ei ole väliä vaikka olisi fyysisesti ja henkisesti aivan loppu, silti on siivottava ja järjesteltävä viimeisillä voimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda puhtaat lakanat vain omalle puolellesi. Siinä vaiheessa kun imetät ja maitoa valuu vauvan suusta tai rinnoista lakanoille tai vauvan vaippa vahingossa falskaa sänkyynne voit sinä siirtyä puhtaalle puolelle ja mies voi nukkua happaman maidon ja pissan tahrimalla puolella kerran puhdas sänky ei ole hänelle tärkeä asia.
Siinä sängyssä kuitenkin vietetään kolmannes elämästä niin kannattaa panostaa sängyn puhtauteen, raikkaasta sängystä on mukavampi noustakin ja puhtaat lakanat joka viikko on melko viaton ilo verrattuna moneen muuhun hurvittelutapaan.
Ja tässä taas vedetään mutkat suoriksi. Tuskin se mies nyt haluaa aina nukkua likaisissa petivaatteissa ja vaihtaisi ne varmaan vaikka joka kolmas viikko. Tässä on nyt kyse siitä, et ap:lla on pakkomielle tuulettaa lakanat joka viikko ja miehen mielestä se on turhaa. Turhaa se on myös monen av:laisen mielestä.
Eli miehelle joka ei oikeasti tee kotona juuri mitään, kun minä teen, saa olla liikaa jos pyydän puistamaan petivaatteet kerran viikkoon parvekkeen kaiteelta? Oikeasti?
Miksi sinä sitten teet?
Mies mahdollisesti suostuisi tekemään jonkin sellaisen kotityön, jonka kokee oikeasti tarpeelliseksi. Kai niitäkin on.
Teidän kannattaisi istua alas ja kaikessa rauhassa keskustella siitä, mitä kotitöitä on pakko tehdä ja kuinka usein. Varmaan käsityksenne asiasta eroavat, mutta pistäkää riitä aina puoliksi. Esim. jos sinusta petivaatteet pitää tuulettaa kerran viikossa ja miehen mielestä riittää joka toinen kuukausi, niin se on kerran kuussa sitten. Se kerran kuussa sitten jaetaan niin että se tulee vuorotellen kummankin osaksi, eli mies tuulettaa petivaatteet joka toinen kuu. Sinä saat hoitaa homman muulloin, ihan niin usein kuin haluat.
Loppuraskauden aikana jos vain et kerta kaikkiaan johonkin hommaan taivu niin käytte sitten vaihtokauppaa tehtävillä.
Ei se niin voi mennä, että sinun siisteyskäsityksesi on ainoa oikea. Eikä niinkään että miehellä on ainoa oikea käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuuluisi tehdä noita hommia ihan ilman sinun raskauttasikin. Parisuhteessa kotityöt jaetaan tasan, tee se hänelle selväksi. Miksei hän ole aiemmin vaihtanut petivaatteita?
Miksi se on vaimo joka päättää että ne on vaihdettava viikon välein? Entä jos mies päättää että vaihdetaan 3 viikon välein, miksi se ei käy?
Kolmen viikon välein on liian pitkä vaihtoväli, epähygieenistä. Ei tuossa nyt ole kysymys siitä, kumpi saa päättää.
Vierailija kirjoitti:
Hoida vaan oma petisi, niin homma puolittuu. Peitolle riittää, jos sen laittaa tuulettumaan, ei sitä tarvitse puistella. Voit myös vähentää muita kotitöitä, riittää, kun peset omat pyykkisi ja teet vain itsellesi ruuan. Mies osaa pitää huolen omista vaatteista ja ruuasta.
Hienoa. Ja myös kaikki maksavat oman osuutensa, mies palkastaan ja nainen niistä tukirahoistaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuuluisi tehdä noita hommia ihan ilman sinun raskauttasikin. Parisuhteessa kotityöt jaetaan tasan, tee se hänelle selväksi. Miksei hän ole aiemmin vaihtanut petivaatteita?
Miksi se on vaimo joka päättää että ne on vaihdettava viikon välein? Entä jos mies päättää että vaihdetaan 3 viikon välein, miksi se ei käy?
Kolmen viikon välein on liian pitkä vaihtoväli, epähygieenistä. Ei tuossa nyt ole kysymys siitä, kumpi saa päättää.
Laitatko jonkun tutkimuksen tähän väitteesi tueksi, muuten tuo on vain mielipidekysymys.
Huh, onneksi meillä ei kukaan ole noin tarkka lakanoiden kanssa. Peittoja ei ole tuuletettu varmaan koskaan. Pesty on. Lakanat vaihdetaan n. 3 vko välein. En jaksaisi jokaviikkoista vaihtorumbaa.
Hellitä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä tosiaan tuuletetaan ne viikoittain ja vaihdan meidän petivaatteet, eli pesen ja kuivaan ja laitan takaisin. Lapsien en pese niin usein.
Toisaalta ihan helppo homma, parveke on yläkerrassa.
Mies teki eilen ja huomasi kuinka kova homma on hänelle.. Natisi ja kitisi ja oli vihainen. Minä olen sen tehnyt aina itse ja se on tehty kun on tehty.
Tietty jos ei ole tottunut tekemään, tuntuu se pahalta. Ei meillä ainakaan mies huomaa kuinka paljon teen. Luulee todellakin että teen ihan omaksi huvikseni kaiken laista."meillä tehdään näin" miksi ja kenen päätöksestä? Entä jos mies ei halua vaihtaa niitä viikon välein?
Eli kerron hänelle että hän voi tehdä asiat kun haluaa..
No mä imuroin ton yläkerran kerran viikkoon joten samalla tuuletetaan petivaatteet. Ja niiden puistelu parvekkeelta on jo liikaa hänelle.. No, taidan sitten vaan tehdä itse.
Kuten muutkin asiat. Hän vaan kertoo että ei noita tarvi tehdä ja sitten jätetään tekemättä.
Selvä.
Koitetaan tuota.
Minusta ei ole mitään tarvetta pestä hänen sukkiaan tai tehdä ruokaa päivittäin. Mäkki on oikein hyvää.Eli kun täällä vastanneet naiset eivät olleetkaan samaa mieltä kanssasi, niin otat marttyyriasenteen. Pirttihirmu.
Miten niin naiset vastanneet? Minusta kuulostaa siltä, että tähän(kin) ketjuun on saatu aika paljon vastauksia miehiltä:)
Vierailija kirjoitti:
Ei mene näin. Jos mies tai nainen on työtön oletan hänen tekevän enemmän kotitöitä koska silloin minä luultavasti maksan enemmän.
Ei voi kotityöt mennä tasan jos toinen istuu kotona facebookissa ja toinen tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on nimenomaan kysymys siitä että sinä haluat päättää kaikesta.
Sanon taas että olet kuin vaimoni.
Marttyyri joka joutuu yksin tekemään kaiken.
Todellisuudessa vaan asia on niin että mun tapa tehdä asioita on erilainen.
Mulla esim perheen yhteinen aika menee tärkeysjärjestyksessä pölyjen pyyhkimisen edelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun mä nakkaan ne partsille ja pesen ne meidän lakanat, niin on liikaa jos mies puistaa ne petivaatteet ja laittaa lakanat takaisin? Minusta ei.
Miksi tämä pitää tehdä viikon välein eikä esim kahden viikon välein? Meillä lakanat vaihdetaan joka toinen viikko ja täkit ja tyynyt tuuletetaan ehkä kerran kuussa. En itsekään jaksaisi useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun teille on lapsikin tulossa niin kannattaa muistaa, että liika hygienia ei ole lapselle hyväksi.
Ennen vanhaan vaihdettiin patjaoljet kerran vuodessa (mikäli oli varaa hankkia uudet), eikä niitä patjoja siinä välillä mitä tuuletettu. Mutta eipä ollut allergioitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä tosiaan tuuletetaan ne viikoittain ja vaihdan meidän petivaatteet, eli pesen ja kuivaan ja laitan takaisin. Lapsien en pese niin usein.
Mies teki eilen ja huomasi kuinka kova homma on hänelle.. Natisi ja kitisi ja oli vihainen. Minä olen sen tehnyt aina itse ja se on tehty kun on tehty.
Tietty jos ei ole tottunut tekemään, tuntuu se pahalta. Ei meillä ainakaan mies huomaa kuinka paljon teen. Luulee todellakin että teen ihan omaksi huvikseni kaiken laista."meillä tehdään näin" miksi ja kenen päätöksestä? Entä jos mies ei halua vaihtaa niitä viikon välein?
No mä imuroin ton yläkerran kerran viikkoon joten samalla tuuletetaan petivaatteet. Ja niiden puistelu parvekkeelta on jo liikaa hänelle.. No, taidan sitten vaan tehdä itse.
Kuten muutkin asiat. Hän vaan kertoo että ei noita tarvi tehdä ja sitten jätetään tekemättä.
Selvä.
Koitetaan tuota.
Minusta ei ole mitään tarvetta pestä hänen sukkiaan tai tehdä ruokaa päivittäin. Mäkki on oikein hyvää.Eli kun täällä vastanneet naiset eivät olleetkaan samaa mieltä kanssasi, niin otat marttyyriasenteen. Pirttihirmu.
Eli mä en saa päättää mutta hän saa? Erikoista.
Kumpikin saa päättää omasta puolestaan. Ei ihmistä voi käskyttää. Asioista voidaan sopia. Saattaa olla että toinen joutuu tinkimään siisteyskäsityksestään ellei halua itse tehdä kaikkea.
Parasta on muodostaa yhteinen käsitys. Ja silloinkin saa itse päättää miten asian hoitaa.
T. N47, kauan hyvässä parisuhteessa. Raskausaikanakin kykenevä petivaatteita vaihtamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Koitetaan tuota.
Miten niin naiset vastanneet? Minusta kuulostaa siltä, että tähän(kin) ketjuun on saatu aika paljon vastauksia miehiltä:)
Ilmoittaudun ketjuun vastanneeksi naiseksi, joka on sitä mieltä, ettei aloittajan kuulu määrätä, kuinka usein jokin kotityö heillä tehdään. Luultavasti mitään hirveää ei tapahtuisi, vaikka heidän petivaatteensa jäisivät tuulettamatta tai vaihtamatta koko loppuraskauden ajaksi.
Moni on nyt missannut, että ap:n mies oli se, joka vaatii puhtaita lakanoita kihomatojen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten raskaus estää petaamista.
Enkä ymmärrä miksi et voi hellittää. Vähemmän riittääLoppuraskaus, alle 2 kk jäljellä. Ja homma olisi puistaa petivaatteet kaiteelta. Minulla se ottaa vatsaan kun nojaan kaiteeseen.
Seiso suorana ja heilauta peittoa. Ei tarvitse nojata mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla epähygieenistä?
Kai te puolisosi kanssa käytte suihkussa ja peseydytte lähes tulkoon päivittäin kuitenkin?
Mistä sinne sänkyyn löytää tiensä niin valtava määrää likaa ja bakteereja jo viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Moni on nyt missannut, että ap:n mies oli se, joka vaatii puhtaita lakanoita kihomatojen pelossa.
Helppo ratkaisu
Ap ulkoistaa itsensä hommasta. Mies vaihtaa lakanat ja tuulettaa, kun hänestä tuntuu siltä
Minäkin omin nuorena se joka halusi pitää kaikki ohjat käsissä. Onneksi olen oppinut, että mieskin on aikuinen ja saa tehdä vaikeita päätöksiä kuten koska HÄN haluaa imuroida. Lakanoita hän ei halua/huomaa vaihtaa. Minä teen sen.
Mäkin myönnän, että olin tuollainen pirttihirmu aiemmin. Harmittaa, että olin jotenkin niin tyhmä, että just mun tapa oli "oikea" ja miehen tapa "väärä." Monilta riidoilta oltaisiin vältytty, jos olisin ollut fiksumpi. No, oppia ikä kaikki.
Hoida vaan oma petisi, niin homma puolittuu. Peitolle riittää, jos sen laittaa tuulettumaan, ei sitä tarvitse puistella. Voit myös vähentää muita kotitöitä, riittää, kun peset omat pyykkisi ja teet vain itsellesi ruuan. Mies osaa pitää huolen omista vaatteista ja ruuasta.