Miten saada lapsi jaksamaan kun opettaja on kiusaaja
Lapsella vika vuosi menossa ja yhdessä aineessa hän on joutunut opettajan silmätikuksi.
Lapsi on liian hiljainen, liian varovainen, oppii väärin, tekee väärin, on vääränlainen. Suomeksi: ei näyttele oppivansa oikealla tavalla, ei esitä "panostavaa oppilasta" eikä mielistele ja nuoleskele narsistista opettajaa, joka on nyt sitten jakanut luokan hoviksi, jossa on lempioppilaat, keskikasti ja huonot oppilaat.
Oma lapsemme on tipahtanut kympin oppilaasta seiskan tasolle vajaassa kuukaudessa.
Koulu ei auta, vaan jättää lapsen sinne yksin. Yritetty on.
Nyt pitäisi jotenkin kotoa käsin auttaa lasta jaksamaan tämä vuosi. Arvosanaa ei tarvitse ottaa, kosla kyseessä a2-kieli.
Kommentit (35)
Hae toinen opettaja. Ole iloinen, että on viimeinen vuosi. Arvosanoilla on merkitystä joten etsi äkkiä joku vaihtoehto, että voi saada hyvät arvosanat.
Jos oppiminen on jossain kouluaineessa vapaaehtoista niin miettikää nyt tuon ikäisten kanssa sitä opettajan tilannetta motivoida oppilaita, kun nämä tietää, että tää on vapaaehtoista? Saa olla opettajalla aika vahva itsetunto siinä, kun jokainen toki haluaisi kokea työnsä tärkeäksi.
En nyt oikein saanut kiinni, miten ope kiusaa, jos lapsellesi on ok huono arvosana.
Mikä kieli? Jos saksa, parasta terapiaa lapsellesi on kirjoittaa metaforia käyttäen aine tai essee tuosta tilanteesta purevaa sarkasmia käyttäen. What would Herman Hesse do?
Vierailija kirjoitti:
Hae toinen opettaja. Ole iloinen, että on viimeinen vuosi. Arvosanoilla on merkitystä joten etsi äkkiä joku vaihtoehto, että voi saada hyvät arvosanat.
Ei ole koululla tarjolla toista opettajaa. Ainoat vaihtoehdot on lopettaa koko aine tai jaksaa lyllertää tuolla.
Arvosanaa ei tarvitse a2-kielessä ottaa. Pelko on kyllä se, että tämä simputus heijastuu muuhun jaksamiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä kieli? Jos saksa, parasta terapiaa lapsellesi on kirjoittaa metaforia käyttäen aine tai essee tuosta tilanteesta purevaa sarkasmia käyttäen. What would Herman Hesse do?
Ranska. Koulu on vanha helsinkiläinen koulu jossa ranskan opena häärää ihminen jolla on sama sukunimi kuin koulun perustajalla. Eli epäilys siitä että työ on saatu ihan muilla avuilla kuin ansioilla on aika suuri... koulun käytävillä puhutaan tämän open epämiellyttävyydestä ihan avoimesti. Koulu sulkee silmät ja korvat.
Eikö ole mahdollista hakea opettaja yksityisesti ja tenttiä aine sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koululla tarjolla toista opettajaa. Ainoat vaihtoehdot on lopettaa koko aine tai jaksaa lyllertää tuolla.
Arvosanaa ei tarvitse a2-kielessä ottaa. Pelko on kyllä se, että tämä simputus heijastuu muuhun jaksamiseen.
Ap
Tämä neuvo perustuu omakohtaiseen kokemukseen, tosin lukiosta, kyseessä myös kieltenopettaja, tosin B-kieli (englanti): olin ollut ko aineessa koko yläasteen ja lukio ekan 10:n oppilas. Lukion tokalle opettaja vaihtui ja hän vaan vihasi mua, syy ei ikinä mulle selvinnyt. Numero tippui 8:siin, vaikka koearvosanat oli edelleen 9-10. YO-kirjotuksissa sitten kirjoitin (täysillä pisteillä) L:n, niin openkin oli pakko luovuttaa ja antaa lukion päästötodistukseen 9, koska hänen uskottavuutensa opettajana olisi mennyt, jos todistuksessa olisi ollut 8, ja hän olisi sen mun oikaisuvaatimuksen jälkeen joutunut korjaamaan kuitenkin. Se naama, kun hän joutui tämän mulle numeroiden korotustilaisuudessa sanomaan! Paras palkinto ikinä! Ei samaa suosittelen, nyt vaan ihan huippuarvosanat joka kokeesta ja akka (oletan, että kyseessä on keski-ikäinen, vanhapiika naisopettaja, mulla oli ainakin) vaikeuksiin...
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä av:n älynväläyksiä aina tulee? Kenenköhän perheen budjettiin varsinkaan Helsingissä mahtuu joku yksityisope ja mistä sellaisen löytää? Ja miten juppimaista muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä neuvo perustuu omakohtaiseen kokemukseen, tosin lukiosta, kyseessä myös kieltenopettaja, tosin B-kieli (englanti): olin ollut ko aineessa koko yläasteen ja lukio ekan 10:n oppilas. Lukion tokalle opettaja vaihtui ja hän vaan vihasi mua, syy ei ikinä mulle selvinnyt. Numero tippui 8:siin, vaikka koearvosanat oli edelleen 9-10. YO-kirjotuksissa sitten kirjoitin (täysillä pisteillä) L:n, niin openkin oli pakko luovuttaa ja antaa lukion päästötodistukseen 9, koska hänen uskottavuutensa opettajana olisi mennyt, jos todistuksessa olisi ollut 8, ja hän olisi sen mun oikaisuvaatimuksen jälkeen joutunut korjaamaan kuitenkin. Se naama, kun hän joutui tämän mulle numeroiden korotustilaisuudessa sanomaan! Paras palkinto ikinä! Ei samaa suosittelen, nyt vaan ihan huippuarvosanat joka kokeesta ja akka (oletan, että kyseessä on keski-ikäinen, vanhapiika naisopettaja, mulla oli ainakin) vaikeuksiin...
Etkö nyt tajunnut, että lasta ei kiinnosta esittää hikipinkoa, niin tuskinpa sellainen aidostikaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Koulu on vanha helsinkiläinen koulu jossa ranskan opena häärää ihminen jolla on sama sukunimi kuin koulun perustajalla. Eli epäilys siitä että työ on saatu ihan muilla avuilla kuin ansioilla on aika suuri... koulun käytävillä puhutaan tämän open epämiellyttävyydestä ihan avoimesti. Koulu sulkee silmät ja korvat.
Ahaa, eli kannattaa kirjoitta Baudelairen tai Sartren tyylinen essee purevan sarkastisesti ja metaforia käyttäen tuosta tilanteesta tuon opettajan arvosteltavaksi. Jos etsii asiasta valoisaa puolta, monet parhaimmista ja kuuluisimmista taiteilijoista ovat saaneet sen sisun ja kipinän puskea eteenpäin juurikin jostain heitä väheksyneestä henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä av:n älynväläyksiä aina tulee? Kenenköhän perheen budjettiin varsinkaan Helsingissä mahtuu joku yksityisope ja mistä sellaisen löytää? Ja miten juppimaista muutenkin.
Juppimaista?
Minä ottaisin rehtoriin yhteyttä ja tiedustelisin tenttimis mahdollisuutta.
Tämä opettaja pilaa oppimisen.
Työttömänä voi olla ranskasta tänne muuttanut opettamis kykyinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Millaista simputusta?
Lapsessa ei nähdä mitään hyvää. Kun hän kirjoittaa virheettömän esseen, se onkin heti kirjoitelma, jota "ei arvioida". Kun hän kirjoittaa esseen jossa on virheitä, se onkin yhtäkkiä niitä esseitä jotka arvioidaan.
Jos hän itkee, opettaja räyhää hänelle. Jos hän on liian hidas, opettaja ilkeilee. Jos hän ei kysy, hän on passiivinen. Jos hän kysyy, hän kysyy "asioita jotka opetettiin jo seiskalla, miten niitä nyt enää voi joku kysyä".
Kaikki mitä hän tekee on väärin. Opettaja sanoi meille vanhemmillekin ivallisesti "viime tunnilla hän viittasi, mikä oli tosi yllättävää". Sillä lailla iballisesti hymyillen ja tuhahdellen.
Koita keskustella lapsesi kanssa miten voisi asennoitua toisin veemäiseen opettajaan suojellakseen itseään. Tämä kehittää itsetuntoa ja auttaa myöhemmin elämässä todella epämiellyttävien ja veemäisten työkavereiden, esimiesten ja asiakkaiden kanssa tai vaikka naapureiden ja tulevien omien lasten opettajien. Opettajaa ette varmaankaan saa muutettua vaikka tappelisitte koko lukion hallinnon kanssa.
Koita puhua lapsen kanssa että jotkut ihmiset ovat vain hankalia ja ilkeitä. Lohduttele että lapsen ei tarvitse tuota kauaa kestää. Jos kiusaaminen menee pahaksi laita lapsi äänittämään oppitunti ja vie äänite rehtorin kuultavaksi.
Minua kiusasi opettaja kolmannen luokan ajan. Sai koko luokan huomion sillä kun ilkkui milloin vaatteistani, kynistä, opiskeluvälineistä yms. Käytti usein fraasia "älä viitsi olla yhtä tyhmä kuin miltä näytät" Heitti käytävään syyttä usein ja siellä lässytti kuin pikku lapselle.
Ulkonäöllisen poikkeavuuteni takia olin tottunut kiusaamiseen lapsesta asti, joten en ottanut sitä kovin vakavasti, lähinnä nauroin muiden mukana. Koulumenestykseni kärsi koska en tehnyt läksyjä. Usein jos tein läksyt kaikki virheet etsittiin ja niille naurettiin koko luokan voimin. Kenellekään en kiusaamisesta kertonut koska en tahtonut huolestuttaa ja tuskin minua olisi edes uskottu.
Kiusaaminen on kyllä kasvattanut minua ja nyt opiskelenkin opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista simputusta?
Lapsessa ei nähdä mitään hyvää. Kun hän kirjoittaa virheettömän esseen, se onkin heti kirjoitelma, jota "ei arvioida". Kun hän kirjoittaa esseen jossa on virheitä, se onkin yhtäkkiä niitä esseitä jotka arvioidaan.
Jos hän itkee, opettaja räyhää hänelle. Jos hän on liian hidas, opettaja ilkeilee. Jos hän ei kysy, hän on passiivinen. Jos hän kysyy, hän kysyy "asioita jotka opetettiin jo seiskalla, miten niitä nyt enää voi joku kysyä".
Kaikki mitä hän tekee on väärin. Opettaja sanoi meille vanhemmillekin ivallisesti "viime tunnilla hän viittasi, mikä oli tosi yllättävää". Sillä lailla iballisesti hymyillen ja tuhahdellen.
Itkee? Mutta muuten kuulostaa tosi ikävältä kyllä. Pyydä lastasi salakuvaamaan tuntia ja viette tallenteen reksille kun siihen on kertynyt noita tilanteita.
Kaiken huippu oli se että koulu tarjosi ratkaisuksi sitä että lapsi kävisi tukiopetukseesa tällä samaisella opettajalla! Siis sen julkisen kyykyttämisen lisäksi yksiryissessioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista simputusta?
Itkee? Mutta muuten kuulostaa tosi ikävältä kyllä. Pyydä lastasi salakuvaamaan tuntia ja viette tallenteen reksille kun siihen on kertynyt noita tilanteita.
Kyllä. Hän on kahdesti alkanut itkeä tunnin jälkeen. Opettaja ryntäsi viimeksi kärppänä kimppuun ja alkoi räyhätä hänelle. Lähetti minulle todella ikävän ja vihaisen viestin, että minun pitää kauko-ohjata lapseni sinne tunnille toisin, ettei lapsi enää itke.
Ei vittuilevaa virkamiestä tarvi sietää. Otatte vaan noita valvovaan tahoon yhteyttä laittaen valitusta niille. Vekara voi vielä nauhoittaa vaikka kaikki tunnit mitä se pitää, jos siellä on mitään epäasiallista opettajalta. Kaikissa kännyköissä on nauhurit, niin se onnistuu ihan helposti.
Miksi usein A2-kielien opettajat ovat joko juuri tällaisia tai täysiä vastakohtia? Välimaastoa ei nähtävästi löydy.