Haluaisitko asua pienessä 30 m2 omakotitalossa?
Aivan mahtava yhdelle (tai kahdellekin) asujalle!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein koskaan ymmärtänyt mihin ihmeeseen ihmiset sitä tilaa niin paljon tarvitsevat?
Siis tyhjiä neliöitä?
Romuilleko? Edes takaisin ravaamiseen? Egolle?
Miksi?
Koska se miellyttää omaa silmää ja sopii omaa elämäntapaan. Olen äärimmäisen visuaalinen ihminen, ja hyvinvointini vaatii sen, että kotini on minulle mieluisa. Mieluisuus syntyy valosta ja tilasta omassa tapauksessani. Siitä, että valo pääsee kulkemaan huonekalujen välissä.
Olen asunut järkyttävän ahtaasti niin kauan, että se riittää. En halua joutua väistelemään huonekaluja kodissani kulkiessani, enkä halua joutua siirtelemään ziljoonaa asiaa päästäkseni käsiksi johonkin toiseen asiaan. Minulla on melko vähän tavaraa, mutta silti liikaa moneen asuntoon, tai siltä vaikuttaa.
Haluan hyvät säilytystilat sekä tilat kodinhoitoon. En halua katsella pyykkitelinettä keskellä olohuonetta, työpöytää kaaoksineen makuuhuoneessa tai joutua survomaan takin kaappiin, koska säilytystilaa ei ole tarpeeksi.
En tarkoita, että tilaa pitäisi olla 300-400 m2. Minulle riittäisi vallan hyvin n. 100 neliötä meille kahdelle (aikuiselle pariskunnalle). Haluan makuuhuoneen, joka on makuuhuone eikä muuta. Haluan erillisen työhuoneen. Haluan kodinhoitohuoneen, jossa voin hoitaa koko pyykinhuollon. Haluan vaatehuoneen, jonne mahtuu helposti kaikki tarvittava. Haluan keittiön, jossa mahtuu kaksi työskentelemään ilman, että joutuu väistelemään koko ajan. Haluan tilaa ympärilleni, koska en voi sietää ahtautta.
Ymmärrän oikein hyvin, miksi nuo pientalot kasvattavat suosiotaan. Silti en haluaisi sellaiseen itse.
Vierailija kirjoitti:
Saako ihminen asua jossain kesämökissä, vai onko se jotenkin kiellettyä.
Sori tyhmä kysymys, muttei täällä Suomessa koskaan tiedä.
Haluisin asua jossain korvessa erakkona, mutta olen työtön, enkä saa lainoja tai säästöön, koska säästäminen omaan mökkiin kielletty, kun joudun turvautumaan osittaiseen toimeentulotukeen, että saan vuokrani maksettua ja ruokaakin.
Siis absurdia jotenkin, kun on pakko asua kaupungissa, vaikka halvemmaksi tulis yhteiskunnalle jos saisin säästää ja muuttaa pois metsään. Pois riesana olemasta.
Täytyy olla rikas ennen kuin ryhtyy erakoksi. Niinhän se valitettavasti menee että raha ratkaisee.
En ihan noin pienessä. 50 neliöö olis jo ok, jos olis iso piha ja erilliset varastotilat. Mutta toisaalta, onpa sitä asuttu 27 neliön yksiössäkin...
Me on aateltu rakennuttaa tuollaienn täällä Helsingissä talomme tontille. Siinä voisi asua opiskeleva lapsi. Tai sitten se voisi olla meidän tukikohtamme täällä, kun muuten asuisimme mökillä.
Tontilla on tilaa. Tästä yhden talon konseptista voisi muokata asumiskokonaisuuden johon mahtuu kaksi lasta perheineen ja tosiaan meillekin pieni Helsinki-tukikohta.
Talo olis ihan jees, mutta en jaksa katsella tarkemmin noin huonolta saitilta. Kuka näitä pimepelipompeleita oikeen vääntää...
Voisin asua noin pienessä, mutta en tuon näköisessä! Hyi. Haluaisin pienen talon näköisen talon, vähän leikkimökin oloisen, enkä tuollaista kammottavaa kaurapuuron väristä neliötä.
Yhdelle ihan riittävästi neliöitä. Voisin asua.
En halua asia ok-talossa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saako ihminen asua jossain kesämökissä, vai onko se jotenkin kiellettyä.
Sori tyhmä kysymys, muttei täällä Suomessa koskaan tiedä.
Haluisin asua jossain korvessa erakkona, mutta olen työtön, enkä saa lainoja tai säästöön, koska säästäminen omaan mökkiin kielletty, kun joudun turvautumaan osittaiseen toimeentulotukeen, että saan vuokrani maksettua ja ruokaakin.
Siis absurdia jotenkin, kun on pakko asua kaupungissa, vaikka halvemmaksi tulis yhteiskunnalle jos saisin säästää ja muuttaa pois metsään. Pois riesana olemasta.
Kaavoitus/rakennusvalvonta vastaa.
Tottakai saat asua vaikka 365 päivää mökillä tai vaikka teltassa. Kuitenkin jos kaavassa tai rekistereissä rakennus ei ole tarkoitettu vakituiseen asumiseen, et voi siirtää sinne kirjojasi etkä saada sinne esim lapsille koulukuljetusta tms. Asumista se ei estä, voit olla kirjoilla vaikka postilokerossa. Maistraatti osaa vastata siihen puoleen.
Postin saa vaikka kesämökille kääntää, ei ole senkään puolesta este.
Jos haluaisi muuttaa jonkun vanhan hirsimökin virallisesti vakituisen asunnon nimekkeelle, se vaatii lupia, mutta isoin asia on että sen täytyy täyttää kaikki nykypäivän energia-ym vaatimukset. Minusta ei siis suoraan sanottuna kannata.
Tietysti mökin verotus eri kuin vakituisen asunnon, siitä verottaja tietää paremmin.
Mutta tällä tavalla voi kiertää sen että kaavan mukaan ei voisi olla kuin loma-asunto, ja jos ei saisi poikkeuslupaa vakituiseksi asunnoksi.
Joskus kyllä kysytään juuri tätä, että voisiko mökin merkitä vakituiseksi asunnoksi vain siksi että saisi sinne tukia. Valitettavasti ei.
Meidän kolmihenkinen perhe asuu jo n 50 neliön mökissä. Ahdasta on mutta ei voi mitään.
Minä asun, olen asunut suuren osan elämästäni ja alan olla kurkkua myöten täynnä ahtautta, vaikka tavaroilleni tila riittääkin kun en omista paljon mitään, niin käytännössä kaiken sijoittelu on niin hankalaa, ahdas keittiö jossa ei työtilaa jne.
Ihan hauskoja pikkutalot, mutta ei kävisi minulle, kun teen töitä kotona, niin alkaisi ahdistaa erillisen työhuoneen puute.
Tykkäisin muuten, mutta perinteisemmän näköisenä. En ymmärrä tuota että koko seinä lattiaan asti lasia. Rannalla hieno, kun ei kukaan katsele sisälle, mutta ei kaupungissa jossa pitäisi olla koko ajan kaihtimet kiinni.
Räystäät pitää olla, ihan säänsuojan takia.
Ei sytytä. Jos 30 neliötä riittäisi, asuisin mieluummin kerrostalossa. En siis hirveästi innostu puutarhan hoidosta, asiasta on jo liikaa kokemusta. Kahden pojan futis-, jägis- ja partiokamppeet vie aika paljon tilaa, samoin niihin liittyvät huoltotoimet. Teen toimistohommia kotona - pöytäkoneella; läppäri ei kelpaa. Ja vaimo harrastaa tekstiilitöitä ja huonekalujen entisöintiä. Lisäksi osallistun kavereiden rakennusprojekteihin ja siitäkin tulee kuormaa peseytymiselle ja pyykinhuollolle; lisäksi työkaluja on kertynyt, mutta ehkä ne voisivat olla erillisessä vajassa.
Jos rakennuksia on useita, ne vievät kuitenkin enemmän tilaa tontilta kuin yksi, jossa kaikki toiminnot. Toisin sanoen rakennusten väliin ja reunoille jää vaikeasti hyödynnettävää hukkatilaa. Lisäksi syntyy enemmän kulkuväyliä, jotka täytyy pitää puhtaana lumesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun, olen asunut suuren osan elämästäni ja alan olla kurkkua myöten täynnä ahtautta, vaikka tavaroilleni tila riittääkin kun en omista paljon mitään, niin käytännössä kaiken sijoittelu on niin hankalaa, ahdas keittiö jossa ei työtilaa jne.
Keittiöremontti voisi auttaa? IKEAssa ihan hyviä kaappeja, katselin juuri että pienen keittiön kokonaisuus 4000-6000. Jos voit suunnitella paremmin.
En haluaisi asua noin ahtaasti, edes yksin, mutta mielummin asuisin 30 neliön okt:ssa kuin 30 neliön kerrostaloasunnossa.
Mihin sitten tarvitsen tilaa ja huoneita? En ole tavarahamsteri, mutta olen kotihiiri, joka viihtyy ja harrastaa kotona. Eri asia on, jos käy kotona vain nukkumassa, syömässä ja katsomassa telkkaria, mutta itse vietän suuren osan vapaa-ajastani siellä. Seinät kaatuvat päälle, jos on 24/7 samassa kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöremontti voisi auttaa? IKEAssa ihan hyviä kaappeja, katselin juuri että pienen keittiön kokonaisuus 4000-6000. Jos voit suunnitella paremmin.
Ei auta, keittiö on aikoinaan suunniteltu niin hyvin kuin se nyt vain on tähän mahdollista, mutta ei ne hankaluudet siihen pääty, pesukoneen, (tarvisisin astianpesukoneenkin), sohvan ja sängyn (tosin tällä hetkellä näitä ei minulla olekaan) jne. sijoittelu nyt aina vain on ollut ongelma, on otettava huomioon lämpöpatterit, väliseinät (hirsi), takka jne. Eikä minulla ole sitä rahaakaan, jos olisi niin en tässä tilanteessa olisikaan, tähän en enää satsaisi.
Pieni kämppä voi tuntua ihan ideaaliselta ja joku voi ajatella että se on niin helppo siivotakin, mutta ei se ahtaankaan tilan siivoaminen niin mukavaa ole loppujen lopuksi.
Tietysti noissa linkin taloissa on moni asia eri tavalla suunniteltu alun alkaen, ettei samoja rajoitteita ole, mutta silti, tällä kokemuksella en jaksaisi enää.
Joillakin on just tuollaisia pihataloja. Kiva idea minusta jos kaikki on tyytyväisiä