Miksi me ihmiset näemme nukkuessamme unia?
Voisiko joku ihmisen unien näkemiseen perehtynyt selittää, että miksi ihminen näkee nukkuessaan mitä ihmeellisempiä unia? Sanotaan, että ihminen näkisi unta edellisenä päivänä ajattelemistaan asioista, ihan jostakin pienen pienestäkin ajatuksen vilahduksestakin saatamme nähdä pitkän yöunen seuraavana yönä nukkuessamme, mutta miksi minä näen joskus aivan ihmeellisiä unia, jotka eivät millään tavalla ole liittyneet edellisen päivän ajatuksiini?
Kommentit (3)
Ehkä unet antavat turvallisen mahdollisuuden käsitellä symbolisesti menneisyyden (vaikeita) asioita. Eihän uni välttämättä ole "kooste" juuri edellisen päivän tapahtumista ja ajatuksista, vaan sen ainekset saattavat tulla kauan sitten menneisyydessä koetuista asioista. Minä ainakin olen nähnyt unia kaukaisen menneisyyteni kokemuksista.
Unen kieli on symbolinen. Sen takia niitä ei välttämättä osaa aina yhdistää oikeisiin kokemuksiin tietoisesti, mutta silti kokemukset tulevat unen myötä mielen syvemmissä kerroksissa paremmin käsitellyiksi. Minulla on siis optimistinen ja funktionaalinen käsitys unien näkemisestä. En tiedä, pitääkö se paikkansa.
DMT, jota ihminen tuottaa luontaisesti, on unien takana. Käytetään myös päihteenä ja sitä pidetään kaikken voimakkaimpana tiedettynä psykedeelinä.
No ei ne unet muodostu edellisen päivän vaan koko elämän muistoista, jota sitten sekoittuvat toisiinsa. Aivot on monimutkainen elin, joiden toimintaa ei nykyään vielä kunnolla osata selittää.