Odottelin vitosluokkalaista koulussa, enkä voinut olla huomaamatta että monen kengät oli kokoa 40-41, tytöilläkin
Miten lasten jalat on noin suuria nykyisin vai onko kengät pienempiä kuin ennen?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole isompia valikoimia naisten kengissä juuri kokonumeroissa 42 isompiin? Jos isojalkaisia on yhä enemmän niin kuin näyttää olevan.
Aikuinen tytär 176cm ja kenkien tulee olla 42 tai mallista riippuen 43. Kenkien ostaminen on yhtä tuskaa. Liikkeiden valikoimat loppuvat yleensä 41 numeroon.
Ihanko totta? Esimerkiksi Zalandolta löytyy tälläkin hetkellä yli 2600 naisten kenkämallia koossa 43...
Kyllä mulla oli nykyinen 41 jo nelosella.
Hä? Kamalan isoja kavioita. Omalla ikäluokallani normi jalan koko yläasteikäisillä tytöillä oli 37-39. Mitä on tapahtunut?
Siis ihanko oikeesti ihmiset vieläkin jaksaa järkyttyä nuorten tyttöjen kengänkoosta, vaikka siitä on vaahdottu useampaan kertaan täälläkin?
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeesti ihmiset vieläkin jaksaa järkyttyä nuorten tyttöjen kengänkoosta, vaikka siitä on vaahdottu useampaan kertaan täälläkin?
Mun silmään ei ole sattunut mitään kengänkokovaahtoamisia vaikka päivystän täällä ahkerasti.
Ja joo, kyllä mua yllätti tuo tieto.
Mulla oli ala-asteella myös kenkä jotain 40-41. Vanhemmat tietysti osti aina kasvunvaraa. Nyt aikuisena kenkä on (39-)40. Meillä tosin oli silloin lapsuudessa Adidaksen kengät muotia ja niissä on edellenkin aika pienet koot, siksi niistä pitää aina ottaa normaalia isompi koko.
En enää ihmettele miksi lenkkarit ovat muotia. Noin isot jalat eivät näytä hyvältä korkkareissa tai ballerinoissa.
Meillä poikapuoli 13v haluaa ostaa 43 koon kengät vaikka jalka on mitattu 40 kokoinen. Syyksi selittää että muuten varpaita puristaa. Tämä pari kolme kokoa liian isot kengät -syndrooma alkoi reilu vuosi sitten. Oikea syy on, että haluaa olla isompijalkainen kuin kaverinsa. Se selvisi lukemalla puhelimesta WhatsApp viestit. Sukkia hän osti viimeksi tokmannilta itse ja otti 43-45 kokoisia. Typerän näköistä kun kävelee niin isot sukat jalassa kun joko varpaista on yli pitkästi tyhjää tai sitten kantapään kohta on melkein puolisääressä.
Kaupassa sovitti 43 kumisaappaita ja sanoi että ovat tosi hyvän kokoiset. Sitten kun piti kävellä vähän niin heti kompuroi nurin.
Oho :O En tiennytkään tämmöisestä. Onko ihmisillä siis tulevaisuudessa isommat jalat? Ovatko muutenkin kookkaampia?
Ei viidesluokkalaisella voi olla yli 40-koon jalkaa! Miten se on mahdollista? Kai se on uskottava mutta tuntuu uskomattomalta.
Mulla oli 12-vuotiaana pituutta 170 cm ja kengänkoko 39. Olin luokkani pisimpiä ja isojalkaisin. Koivilleni suorastaan ilkuttiin.
Nyt on kengät numeroa 40 ja monet niistä näyttävät omissa silmissäni kanooteilta. Pitää olla vähän kantaa niin näyttävät paremmilta.
Vaan tosi on, että nuorten naisten joukossa on paljon minua pidempiä. Kai se sitten jalkateräkin kasvaa. Pysyy pystyssä paremmin.
Asialle on ihan looginen selitys... Pituuskasvu alkaa jalkaterästä, mikä kasvaa nopeasti, jotta kroppa pystyy pysymään pystyssä pituuskasvun lisääntyessä. Vasta sitten kasvaa kaikki isoimmat luut, kuten reisiluut. Viimeisinä sääret ja käsivarret ja muut pienemmät luut. Kroppa siis valmistautuu jalkaterää kasvattamalla isoihin kasvupyrähdyksiin. Jos penskasi jalka kasvaa yhtäkkiä pari numeroa, edessä on pituuskasvun lisäys. Ei ole mikään ihme, että näin käy jo alaluokilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun vitosluokkalaisella kengät on kokoa 36. On siro ja pieni vielä. Paremman ja jatkuvasti saatavilla olevan ruuan vuoksi lapset kasvaa isommaksi, ei siis lihavammiksi vaan isommaksi. (toki ylipaino on lisääntyvä ongelma, mutta täysin normaalipainoiset kasvaa pidemmiksi ja raajat sen mukana)
Mun on hyvin vaikea uskoa tätä selitykseksi. Ihan kuin me 80-luvulla syntyneet ei muka oltais saatu tarpeeksi ja laadukasta ruokaa. Jokin muu syy on pituuden kasvamiseen.
Onhan 12-v tyttö usein jo aikuisen kokoinen, joten voi hyvin olla jo iso jalka. Mitä ihmeellistä siinä on, jalkoja on erikokoisia. Vai pitäisikö kaikkien kengän koko alla 37? Sitä paitsi on tutkittu, että naiset ostaa ylipäänsä liian pieniä kenkiä itselleen, jalat sullotaan eism. kokoon 38, vaikka oikean mittauksen mukaan pitäisi ostaa 40 koko. Lapset ottavat sen, mikä tuntuu sopivalta, kun eivät osaa vielä välittää jostain tällaisista seikoista, että jalan pitäisi mahtua tiettyyn kokon.
Teinit ovat ihan hirveän isoja nykyään. Meilläkin oli kesätyöläisiä, joista erästä luulin vähintään 20-vuotiaaksi. Kysyin että mitä opiskelee, totesi että menee ysille.
Kun ajattelen omaa ikäluokkaani tuon ikäisenä, ei KUKAAN näyttänyt mitenkään aikuismaiselta. Kamalat teinikuteet kaikilla ja tissitkin kasvoivat tytöillä vasta yläasteen loppuvaiheessa.
Minä olen 162 cm ja kahdeksannella luokalla olin vielä 158 cm ja todella rimpula, ja näin oli kaikilla ikätovereillani. Toki muutama oli jo hyvin kehittynyt, mutta se oli erikoista, eikä todellakaan yleistä.
Teinipojatkin on hirveän pitkiä nykyään.
Teinit näyttää jotenkin miniaikuisilta nykyään, siistit ja hienot vaatteet kaikilla, ei ole sellaista teinien rönttäkulttuuria enää. :D
Mun lapsilla on kaikilla kasvaneet jalat ensin. Jonain 11-vuotiaana niillä oli kaikilla välillä 38-40 ja sen jälkeen hurahti pituuttakin ihan reilusti, mutta kengän koko pysyi ennallaan. Vanhin tyttö on 185cm, poika 193 ja nuorin tyttö, vasta 13-vuotias, 170cm.
Tyttäreni täyttää pian 12 ja pituutta löytyy vasta 155cm ja kengänkokokin on 35. Tuleekohan hänestä ihan tappi :D Tosin itse olin häntä lyhyempi vielä 14 -vuotiaana ja nyt olen 168cm, eli ehkä hän tuosta vielä kasvaa. Oma jalkani on ikäluokkani keskivertoa, eli 37, monella ystävälläni on 35 :O
Joo, aika hurjaa. Itse olen 170 cm pitkä mies ja jalkani on kokoa 40-41. Tiedän olevani pieni, mutta kuitenkin koen olevani ihan aikuisen kokoinen.
Tapasin työssäni erään vitosluokan ja huomasin, että luokalla oli useampi minua korkeintaan puoli päätä lyhyempää. Aika pieneksi siinä itsensä tunsi.