Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisin todella kiitollinen, jos jaksaisitte lueka tämän ja antaisitte vinkkejä 2-v:n todella kaoottisiin ruokalutilanteisiin

Vierailija
04.04.2006 |

Pikku herra on juuri täyttänyt 2. Tähän asti hän on lusikoinut ruokansa hienosti ja sitten sanonut kiitos ja mennyt leikkimään. Nyt ehkä n. 2 viikkoa sitten tilanne alkoi pikkuhiljaa muuttumaan. Tällä hetkellä homma on jo kaaosta. Ruokapöytää ei voi kattaa ollenkaan, koska lapsi kiipeää pöydälle ja sörkkii kaikkea mahdollista sillä välin kun kannan lisää lautasia tsm pöytään. Myös siksi on helpompaa, ettei pöydällä ole mitään, että ruokailun aikana lapsi vaan kiljuu näkemiään ruokia, eikä syö lautaseltaan mitään. Kun laitan hänet istumaan tuolilleen ruoka edessä, ei syö vaan nostelee sormin perunoita tsm lautasen vierelle, tilsii käsin, kaataa maitoa pöydälle tahallaan... saattaa syödä jonkun asian lautaseltaan esim kurkun ja vaatii sitä yhtä asiaa lisää (usein kuitenkin purustelee senkin pois ja vaan silti haluaa sitä lisää). Tämän hillumisen keskellä yritän jossakin välissä ojennella ruokaa kahdelle pikkuisen isommalle. Jos mitään muuta syötäväksi kelpaavaa sattuu olemaan näkösällä tai tulee pikku herran mieleen, hän tönäisee lautasen menemään ja kiljuu omenaa omenaa / juustoojuustoo. Ainoa mikä menee on maito, mehu ja vesi. Ei suostu syötettäväksi vaan haluaa syödä iiiite. No tämän rääppimisen jälkeen hän menee pois pöydästä ja tulee kohta takaisin ja yrittää rampata siinä. Itse hotkin ruuat siinä kiljumisen ja komentelun keskellä. No, tiettysti pian herralla on taas nälkä, koska ei ole syöty. Ruokailun välillä len antanut vain vettä, joskus palan näkkäriä. Mutta koko päivä on sitten yhtä huutoa seuraavaan ruokailuun asti, koska napero kiipeilee nälissään keittiön kaapeille, penkoo pakastinta, ja ulvoo kessiä kessiä - ja seuraava ruokailu on kuitenkin taas samanlainen show.... pliis auttakaa, mistä aloitan tämän kaaoksen oikaisemisen? Itsellä pää hajoaa, koska tämä sotkee koko päivän ja kaksi vanhempaa lasta joutuvat täysin paitsioon, puhumattakaan edes kohtuullisesta ruokarauhasta, joka olisi sinänsä jo saavuttamisen arvoinen asia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna omenaaomenaa tai juustoojuustoo kun pitäisi syödä sen oman lautasen antimet. Jos ei kelpaa niin on syömättä, seuraavaan ruoka-aikaan asti. Ja sama juttu taas silloin. Kyllä hän jossain vaiheessa alkaa syömään jos vain sinä jaksat pitää pintasi.

Vierailija
2/4 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä toimii myös harhautus eli syöminen menee ikäänkuin siinä sivussa kun tehdään samalla jotain mielenkiintoista, höpötetään asioista, katsellaan jotain lelua jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruokailu loppuu pelleilyyn ja pöytään EI palata. Ja tästä pitäisi sitten pitää kiinni joka kerta. Ja ruokailujen välillä huutoon ei varmaan auta muu kuin aika, kyllä se oppii jossain vaiheessa kun olet vaan johdonmukainen, ihan joka kerta! Huuto kiristää hermoja, mutta ei se ole muuta kuin mielenosoitusta.

Meillä on myös otettu käyttöön " vaihtoehdot" eli kun lapsi on ite-vaiheessa niin annetaan siihen myös mahdollisuus. Kaksi vaihtoehtoa (EI enempää) ja niiden väliltä lapsi saa päättää. Pukeminen esim. oli ennen ihan helvettiä, nyt lapsi saa vaikuttaa, puetaanko niin että hän istuu tai seisoo. Pöydässä syökö itse vai auttaako äiti? Ulkona käveleekö itse vai istuuko rattaissa. Ikinä vaihtoehtona ei ole puetaanko, syödäänkö, mennäänkö eteenpäin, vain se tapa.

Esim. tuossa teidän tilanteessa kysyisin, että syötkö itse vai auttaako äiti? Jos (ja kun ;-)) haluaa itse syödä annat syödä, jos ei niin pois pöydästä. Ja takaisin ei tulla!

Vierailija
4/4 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mulla tuota johdonmukaisuutta on saattanut puuttua, koska tämä on alkanut kuin varkain koko homma. Jos lapsi kiljuu tai sotkee pöydässä, en ole nostanut häntä pois, mutta taidan muuttaa käytäntöä, koska ei se auta häntä siinä pöydässä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä