APUA HÄKÄMYRKYTS
Huomasin vasta äsken että olin unohtanut avata toisen uunin luukun takasta, olen polttanut sitä jo monta tuntia ja lisännyt hiiliä välillä. Nyt olin menossa sammuttamaan sitä niin tajusin että se isompi luukku on ollut kiinni koko ajan!! Mitä teen, uskallanko mennä nukkumaan vai voinko kuolla häkämyrkytykseen? Olo on aivan normaali ei heikota yms. En pysty lähtemään sairaalaan, olen korvessa mökillä yksin eikä minulla ole autoa. Voiko koirille käydä jotain. Auttakaa nopeasti! Ei ole provo PELOTTAA!!
Kommentit (9)
Jos siellä olisi ollut häkää, niin olisit jo kuollut.
No, eikö sieltä puskenut lämmittäessä savut sisään, jos pelti oli kiinni?
KIITOS VASTAUKSESTA! siis olen vahtimassa tutun koiria täällä mökillä ja toi takka on umpinainen siis lasinen umipainen luukku edessä. alhaalla yksi pieni pelti ja ylhäällä yksi iso pelti, alapelti ollut auki mutta ylä pelti ei. olen laittanut todella paljon hiiliä sinne. nyt on kaikki ovet ja ikkunat auki.
Jos olisi häkämyrkytys päällä niin vähän aikaa ehkä kuulisit korkeaa vinkuvaa ääntä ja olo olisi vallan passiivinen ja epätodellinen. Sitten menisi taju. Et siis kirjoittelisi asiasta palstalla.
Häkä lähtee tuulettamalla. Toisin kuin kaasupullon kaasu se ei ole ilmaa raskaampaa eli ei kerry lattiatasoon.
Hyvät ihmiset! Jos teillä on kotona häkää tuottava lämmityslaite niin ostakaa kaupasta itsellenne häkävaroitin. Se on halpa henkivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
KIITOS VASTAUKSESTA! siis olen vahtimassa tutun koiria täällä mökillä ja toi takka on umpinainen siis lasinen umipainen luukku edessä. alhaalla yksi pieni pelti ja ylhäällä yksi iso pelti, alapelti ollut auki mutta ylä pelti ei. olen laittanut todella paljon hiiliä sinne. nyt on kaikki ovet ja ikkunat auki.
Jos yläpelti on kiinni ja takassa tuli, niin kyllä olisi puskenut savua sisään, niin että sen olisi huomannut. Yleensä takassa poltetaan puita. Millaisessa takassa poltetaan hiiliä? Vai tarkoitatko jotain pellettejä?
Häkä salpaa hengityksen, siinä vaiheessa jos näin alkaisi tapahtua menisit kiireellä ulos etkä jäisi miettimään onkohan häkää tullut. Monessa pellissä on nykyään häkäaukko mutta savut kyllä tulisivat lämmittäessä sisälle jos häkäkin. Meillä on talonvahti joskus laittanut pellit kiinni tajuamatta odottaa hiillustan mustumista ja silloin kyllä tajusi jo ennen varoittimen soimista että häkää tulee, hengittäminen vaikeutuu ja ihminen muuttuu sekavaksi.
olen siis uudessa-seelannissa ja en tiedä miksi mutta täällä ihmiset polttaa hiiltä takoissa? ja talot on niin alkeellisia että en usko että täällä on häkävaroitinta. onneksi on kunnon myrsky ulkona niin ilma vaihtuu sisällä. itse olen koirien kanssa nyt ulkona
ja siis ei tullut savua sisälle vaikka luukku tosiaan ollut kiinni yli 5h
En ymmärtänyt aloituksestasi, miten sitä takkaa lämmität? Millaiseen takkaan lisätään hiiliä? Ja kun puhut takan luukuista niin tarkoitatko takan peltejä? Jos sisälle on tullut häkää, niin ovet ja ikkunat auki ja kunnon tuuletus, niin häkä haihtuu ulkoilmaan.