Huimaus...
Kommentit (13)
Millä tavalla huimaa? Kiertohuimausta, silmissä sumenee, miten? Miten voimakkaasti huimaa?
Miten nopeasti huimaus menee ohitse?
Onko sitä vain makuulle mennessä?
Minkä ikäinen olet, onko verenpaine korkealla? Ovatko niskalihakset jumissa?
Miten kauan tuota on esiintynyt?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla huimaa? Kiertohuimausta, silmissä sumenee, miten? Miten voimakkaasti huimaa?
Kuin olisi kännissä tai kaatuisi sivulle. Ei vähän tai paljon siis siltä väliltä. Minuutissa tai alle. Joo. Parikymppinen, ei tietääkseni. Ei.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin olisi kännissä tai kaatuisi sivulle. Ei vähän tai paljon siis siltä väliltä. Minuutissa tai alle. Joo. Parikymppinen, ei tietääkseni. Ei.
Muutaman päivän.
Kuulostaa asentohuimaukselta. Mulla on ollu parikymppisestä lähtien silloin tällöin asentohuimausta nimenomaan sänkyyn mennessä tai kylkeä kääntäessä, ihan kuin olisi kännissä tai laivassa ja se kestää ehkä 10-30 sekuntia, ja olen nyt 39v.
Asentohuimaus. Yksi ärsyttävimmistä arkielämän ongelmista. Olen menettänyt todella paljon unta, koska en vain yksinkertaisesti jaksa sitä "kohtausta", joten nukun huonoissa asennoissa. Ihan sama kuinka vaaraton se on. Se on niin epämukava tunne, ainakin mulla.
Hoidolla pystyi poistamaan sitä sakkaa aika tehokkaasti sieltä korvakäytävistä (se johtuu siis korvakäytävässä olevasta sakasta, joka haittaa tasapainokykyä tietyissä asennoissa).
Vierailija kirjoitti:
Asentohuimaus. Yksi ärsyttävimmistä arkielämän ongelmista. Olen menettänyt todella paljon unta, koska en vain yksinkertaisesti jaksa sitä "kohtausta", joten nukun huonoissa asennoissa. Ihan sama kuinka vaaraton se on. Se on niin epämukava tunne, ainakin mulla.
Hoidolla pystyi poistamaan sitä sakkaa aika tehokkaasti sieltä korvakäytävistä (se johtuu siis korvakäytävässä olevasta sakasta, joka haittaa tasapainokykyä tietyissä asennoissa).
Juuri näin. Netissä on näitä asento-ohjeita, joita tekemällä itse kotona saa sen sakan liikkeelle ja asentohuimauksen pitäisi siihen sit loppua. Kunnes taas sitä sakkaa tulee uudelleen sinne sisäkorvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Netissä on näitä asento-ohjeita, joita tekemällä itse kotona saa sen sakan liikkeelle ja asentohuimauksen pitäisi siihen sit loppua. Kunnes taas sitä sakkaa tulee uudelleen sinne sisäkorvaan.
Itse olen kovasti miettinyt, mistä se sakan kertyminen johtuu tai siis mitkä tekijät vaikuttaa sen kertymiseen? Jos on tiedossa syy sille, asentohuimausta voisi jotenkin yrittää vähentää joillakin elämäntapamuutoksilla.
Itse olen kuullut, että tietyt bakteerit korvissa voivat vaikuttaa sakan kertymiseen, mutta en tiedä onko huhua vai totta.
Jep, jos tuo on tuollaista, niin asentohuimausta minäkin uskon syyksi. Siihen tehoaa hyvin jumppa, tätä Epleyn liikettä alat toistaa muutaman kerran päivässä. Loppuu nopeasti, minulla tehosi parissa päivässä. Ja siis tämä yksi ainoa liikekin TEHOAA, et tarvitse monimutkaisia liikesarjoja, joita jotkut asialla bisnestä tekevät tyrkyttävät.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf
2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kovasti miettinyt, mistä se sakan kertyminen johtuu tai siis mitkä tekijät vaikuttaa sen kertymiseen? Jos on tiedossa syy sille, asentohuimausta voisi jotenkin yrittää vähentää joillakin elämäntapamuutoksilla.
Itse olen kuullut, että tietyt bakteerit korvissa voivat vaikuttaa sakan kertymiseen, mutta en tiedä onko huhua vai totta.
Minä olen lukenut, ettei johdu elintavoista, voi iskeä kenelle tahansa koska tahansa. Minullakin oli joululomalla tuota, ja iski ihan yhtäkkiä.
2
Hyvänlaatuinen asentohuimaus on yleisin huimausta aiheuttava sairaus. Sen oireena on kiertävä, voimakas, muutamia kymmeniä sekunteja kestävä huimaus, joka liittyy asennon muutoksiin. Oireen aiheuttaa sisäkorvan kaarikäytävään kulkeutunut sakka, joka liikkuessaan antaa herkille sisäkorvan aistinsoluille väärää informaatiota pään liikkeistä.
Lääkehoitoa ei tarvita, hoidoksi riittää sakan poistaminen kaarikäytävästä asentohoidolla.
Hyvänlaatuinen asentohuimaus paranee yleensä itsestäänkin, mutta hoidoin voidaan paranemista oleellisesti nopeuttaa. Kaikilla huimausoire ei parane itsestään laisinkaan. Useimmilla huimausoireisto uusiutuu ajan kuluessa.
Hyvänlaatuisessa asentohuimauksessa kaarikäytävään kertyy nestettä painavampaa sakkaa, jonka liikkeet aiheuttavat virheellisiä liikeaistimuksia. Sakan kertymisen syytä ei varmuudella tiedetä.
Huimausoire tulee esille tietyissä asennoissa. Tällaisia asentoja voivat olla mm. makuulle meno, kyljen kääntäminen, makuulta istualleen nousu tai pään taivuttaminen eteenpäin. Huimausoire kestää tyypillisesti 10-20 sekuntia, jonka jälkeen se helpottuu.
http://www.terve.fi/hyvanlaatuinen-asentohuimaus/39884-hyvanlaatuinen-a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänlaatuisessa asentohuimauksessa kaarikäytävään kertyy nestettä painavampaa sakkaa, jonka liikkeet aiheuttavat virheellisiä liikeaistimuksia. Sakan kertymisen syytä ei varmuudella tiedetä. Arvellaan, että sakka on peräisin tasapainoaistin tasapainokivistä. Sakan kertyminen voi johtua rapautumisesta tai sen taustalla voi olla pieni päähän kohdistunut trauma.
Takimmaisen kaarikäytävän asentohuimaus on ylivoimaisesti yleisin hyvänlaatuisen asentohuimauksen tyyppi. Joskus sakkaa saattaa kuitenkin jäädä myös horisontaaliseen tai etummaiseen kaarikäytävään. Etummainen kaarikäytävä kuitenkin tyhjenee asentonsa vuoksi itsestäänkin helposti esimerkiksi yöllä kylkeä vaihdettaessa.
http://www.terve.fi/hyvanlaatuinen-asentohuimaus/39884-hyvanlaatuinen-a…
Vierailija kirjoitti:
Jep, jos tuo on tuollaista, niin asentohuimausta minäkin uskon syyksi. Siihen tehoaa hyvin jumppa, tätä Epleyn liikettä alat toistaa muutaman kerran päivässä. Loppuu nopeasti, minulla tehosi parissa päivässä. Ja siis tämä yksi ainoa liikekin TEHOAA, et tarvitse monimutkaisia liikesarjoja, joita jotkut asialla bisnestä tekevät tyrkyttävät.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf
2
Kiitos todella hyödyllisestä ohjeesta, joka on HYKSin silmä- ja korvasairaalan laatima potilasohje, kannattaa ap:n katsoa tuo! Mulla on parikyt vuotta ollu asentohuimausta silloin tällöin makuulle käydessä tai kylkeä kääntäessä. Sit voi olla vuosikin, ettei ole mitään. Sit taas yhtäkkiä voi olla monta kuukautta tuo vaiva. Ku seuraavan kerran tulee, aion tehdä tuon liikesarjan.
Asentohuimausta . Vaaraton mutta ärsyttävä. Itse olen tehnyt pään kiertoliike harjoituksia.