Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulottomien määrä on yli kaksinkertaistunut Suomessa viidessä vuodessa ~ tulottomia jo 47 000 taloutta

Vierailija
06.09.2017 |

Pelkällä toimeentulotuella ja mahdollisella asumistuella.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709062200374511_u0.shtml

Kommentit (241)

Vierailija
101/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asutte jonka osapäivähoitomaksu 250 e? Varsin epätasa-arvoista jos yhdessä paikassa tuohon saa olla n 4500 e bruttotulot ja toisessa liki tonnin vähemmän, Tampereellakin korkeimman päivähoitomaksun raja oli liki neljä tonnia.

Kahdesta lapsesta yhteensä 250e. Sekoittaako moni nyt tuon yhden lapsen maksuun vai mikä tässä herättää ihmetystä? 

Kyllä siitä on vielä matkaan korkeimpaan maksuun, joka on siis n. 260e yhdestä lapsesta. 

Vierailija
102/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En elä toimeentulotuella, vaan sillä työttömyyskorvauksella. Kerronpa jotain elämästäni. Ei todellakaan kannnata kadehtia:

- Alkukuusta on rahaa ruokaan, kun tuet tulevat viimein tilille. Ensin kuitenkin pitää maksaa vuokra ja laskut. Sen jälkeen tilille jäävä summa on pari sataa euroa. 

- Ruokakaupassa täytyy joka ikinen kerta miettiä tarkkaan mitä ostaa. Rahaa on vielä tässä vaiheessa, mutta entä jos puhelin menee rikki, tuleekin käyntiä terveyskeskukseen tms. siihenkin pitäisi olla rahaa. Täytyy siis jättää alkoholit ja herkut ostamatta. Joka ikinen kerta. 

- Kaveri pyytää kaupungille. Voin kyllä nähdä häntä, mutta ei olisi varaa kahviin. Jos ostan kahvin, se on heti pois ruoasta. Ihan sama, vaikka ostankin sitä perus kahvia, joka maksaa kolme euroa. Kolmella eurolla saan tehtyä jo kunnon ruoan. Kahvilakäynti jää väliin ja hävettää.

- En ole päässyt kavereiden kanssa kahville, leffaan, keikalle tai yhtään mihinkään. Muut pitävät hauskaa. Minulla ei ole siihen varaa.

- Koska en käy töissä ja ei ole varaa harrastuksiin, ystäväpiiri kapenee. Muut menevät elämässä eteenpäin.

- Kaikki ne asiat mistä unelmoin, maksavat. En pääse ulkomaille, ei ole varaa käydä tanssiharrastuksessa tai kohentaa kuntoa kuntosalilla. Toisinaan repäisen ja ostan itselleni jotain pientä mukavaa tai käyn uimahallissa. Tulee heti huono omatunto ja ahdistaa kun tietää, että se on nyt pois ruokarahoista.

- Minut leimataan laiskaksi, koska en käy töissä. Mielenterveys alkaa rakoilla. Tunnen itseni arvottomaksi. En saa kumppania.

Listaa voisi vielä jatkaa. Vieläkö joku kadehtii?

Miksi et opiskele tai mene töihin?

Luulen, että provoat mutta vastaan silti: Takana siis lukio ja ammattikorkeakoulu. Tein oman alan hommia viimeisenä opiskeluvuotena, mutta firmasta irtisanottiin väkeä ja sen jälkeen en ole enää löytänyt töitä. Lukisin itselleni uuden ammatin, mutta tukikuukaudet on käytetty loppuun. Opintolainaa en uskaltaisi ottaa, koska pelkään etten saisi taaskaan töitä. Tilanne on surkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihmeellistä jos ihminen määrittelee itsensä sen perusteella, että paljonko työskentelee ja kuinka "hyödyllinen" on yhteiskunnalle... minusta tuollainen on melko kummallista. Minä en ole ikinä käynyt töissä vaikka ikää on 31v, mutta siitäkin huolimatta menee ihan hyvin koska minua ei kyetty aivopesemään tuohon "pakko käydä töissä ja painaa niskalimassa koska saan arvostusta" höpötykseen... pakko olla sitä mammona ja kuluttaa koska muuten et ole olemassa.

Jos mitään 8-16 tötä ei löydy, niin sinulta alkaa nuppi hajoamaan? Hyvin toimii aivopesu kun on saatu ihmiset ajattelemaan noin. Ei mikään ihme kun tarttuvat heti pulloon kun eivät pääse töihin.

Vierailija
104/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä niille jotka kadehtii näitä meidän 1300 euron ja 1400 euron palkkoja. Meillä tuikitavalliset p*skatyöt, miehenkin työ on sellaista minkä kuka tahansa kaksi toimivaa kättä ja jalkaa omaava voisi aloittaa ensi viikolla. Kyllä niitä töitä on, mutta niitä ei tehdä juuri sen takia että kotona olemalla saa lähes saman eikä tarvitse sinne p*skaduuniin vaivautua. 

Vierailija
105/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä laskurin mukaan osapäivähoito 3600 e bruttotuloilla on yhdestä lapsesta 73 e. Jos nettotulot 1400 ja 1300 e niin brutto on suurinpiirtein tuo. 4600 euron bruttotuloilla pääsee yhdestä lapsesta 121 euron maksuun. Joten bullshit.

Vierailija
106/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuore tuollainen..työtä ei tarjota kuin työkokeiluun..jos oot 30v. tehnyt töitä niin orjatyöhön en lähe..karessit paukku ja tulee kasvaa ensi vuonna tuo määrä..

Vierailija
107/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tuosta päivähoitomaksusta valehtelee niin koko tuo tarina on hatusta vedetty. Tiesittekö että minä saan toimeentulotukea euron kuussa vaikka minulla on kymmenen lasta joista puolet kädettömiä ja jalattomia, lisäksi minulle ei tule vettä eikä sähköä vaan kävelen joka aamu 50 kilsaa kaivolle ja pistorasialle, en myöskään saa palkkaa vaikka olen kirurgi ja teen 20- tuntisia päiviä. En valita mutta kuitenki.

Vierailija
108/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossupummi kirjoitti:

On kyllä ihmeellistä jos ihminen määrittelee itsensä sen perusteella, että paljonko työskentelee ja kuinka "hyödyllinen" on yhteiskunnalle... minusta tuollainen on melko kummallista. Minä en ole ikinä käynyt töissä vaikka ikää on 31v, mutta siitäkin huolimatta menee ihan hyvin koska minua ei kyetty aivopesemään tuohon "pakko käydä töissä ja painaa niskalimassa koska saan arvostusta" höpötykseen... pakko olla sitä mammona ja kuluttaa koska muuten et ole olemassa.

Jos mitään 8-16 tötä ei löydy, niin sinulta alkaa nuppi hajoamaan? Hyvin toimii aivopesu kun on saatu ihmiset ajattelemaan noin. Ei mikään ihme kun tarttuvat heti pulloon kun eivät pääse töihin.

Me elämme yhteiskunnassa jossa kaikki maksaa. Minä en haluaisi haalia itselleni mammonaa, vaan elämyksiä ja kokemuksia, mutta nekin maksavat. Kyllä minä alussa olin ihan ok asian kanssa, että tässä eletään nyt pienillä tuloilla. Kiersin kirppareita, poimin marjoja, leivoin ja säästin ruokamenoissa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tilanne ei tule muuttumaan ja se ahdistaa. En minä jaksaisi tällaista elämää yhteiskunnassa, jossa olisi kuitenkin mahdollisuus parempaan. En minä kaipaa mitään luksuslaukkuja vaan sitä turvallista olotilaa, kun ei tarvitse pelätä milloin se sähkölasku tipahtaa postiluukusta ja onko minulla siihen varaa, sitä että lämpimällä säällä voin käydä ostamassa vesipullon, kun se oma sattui unohtumaan kotiin. Sitä, että puhelimen hajoaminen ei ole katastrofi, vaan voin käydä ostamassa uuden. Nyt elän ikäänkuin jatkuvassa jännitystilassa. Raha ei tuo onnea, mutta helpottaa ja parantaa elämänlaatua kummasti. 

Vierailija
109/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtöntä kannata kadehtia, vaikka saisi mitä tukia. He ovat kaikkien silmissä alinta mahdollista ihmiskastia ja siinä kyllä riittää kestämistä. Jos ei ole omaa halua sieltä ylöspäin, niin antakaa heidän olla rauhassa.

Vierailija
110/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vielä niille jotka kadehtii näitä meidän 1300 euron ja 1400 euron palkkoja. Meillä tuikitavalliset p*skatyöt, miehenkin työ on sellaista minkä kuka tahansa kaksi toimivaa kättä ja jalkaa omaava voisi aloittaa ensi viikolla. Kyllä niitä töitä on, mutta niitä ei tehdä juuri sen takia että kotona olemalla saa lähes saman eikä tarvitse sinne p*skaduuniin vaivautua. 

No kun kerran niitä töitä on, niin etsikää paremmat työpaikat! Sen kun vaan menette kivoihin duuneihin, hankkikaa samantien pari tonnia paremmat liksat per naama, kun tuo pari sataa on ihan hiluja teille. Sehän on vaan itsestä kiinni, eikö?

Vierailija
111/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi viheltäjä teki täysillä pimeitä töitä samaan aikaan kun Helsingin kaupunki maksoi hänen asuntolainaa.

Vierailija
112/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä laskurin mukaan osapäivähoito 3600 e bruttotuloilla on yhdestä lapsesta 73 e. Jos nettotulot 1400 ja 1300 e niin brutto on suurinpiirtein tuo. 4600 euron bruttotuloilla pääsee yhdestä lapsesta 121 euron maksuun. Joten bullshit.

No, Turussapa ei. Tuolta voi laskella eri summilla jos haluaa. 

http://laskurit.turku.fi/paivahoitolaskuri.php

Vierailija
113/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin bruttotulojen on oltava yht n 4500 e jotta osapäivähoitomaksu olisi 250 e, eli n 2250 per aikuinen, eli miten teidän nettotulot voi olla 1400 ja 1300 e? Joku tässä yhtälössä mättää.

Tuo oli joku kyhätty esimerkki jossa ei ihan riittänyt laskutaito ap:llä. Tuo päivähoitomaksu pisti heti silmään ja se oli vielä osapäivähoidosta. Ja onko tuo 1300€ netto jostain kokopäivähommasta?

Miten niin minulla ei riittänyt laskutaito? Kyllä se päivähoitomaksu nyt vaan on ihan oikein ja se on siis kahdesta lapsesta. En ymmärrä mitä ihmeellistä tässä on, kyllä ne hoitomaksut on suhteessa aika isot monelle työssäkäyvälle. Halvalla pääsee ehkä tulottomat, työttömät, opiskelijat, yksinhuoltajat... talous jossa on kaksi pienituloista tai keskituloista palkansaajaa maksaa kyllä itsensä kipeäksi päivähoidostakin. 

Nyt oli pakko tarkistaa. Helsingissä esim. ilmoittamillasi 4000€ brutolla ja perhekoko 4 tulee lapsen hoitomaksuksi 92€ se x 2 on 184€. Siis osapäivähoito alle 5 h päivä

Vierailija
114/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun kerran niitä töitä on, niin etsikää paremmat työpaikat! Sen kun vaan menette kivoihin duuneihin, hankkikaa samantien pari tonnia paremmat liksat per naama, kun tuo pari sataa on ihan hiluja teille. Sehän on vaan itsestä kiinni, eikö?

En minä sanonut että parempia töitä on. Vaan että näitä hyvin pienipalkkaisia töitä on. Eikä ne vaadi välttämättä minkäänlaista koulutusta. 

Kyllä huomaa että toisiin kolahtaa. 

Vierailija
115/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin bruttotulojen on oltava yht n 4500 e jotta osapäivähoitomaksu olisi 250 e, eli n 2250 per aikuinen, eli miten teidän nettotulot voi olla 1400 ja 1300 e? Joku tässä yhtälössä mättää.

Tuo oli joku kyhätty esimerkki jossa ei ihan riittänyt laskutaito ap:llä. Tuo päivähoitomaksu pisti heti silmään ja se oli vielä osapäivähoidosta. Ja onko tuo 1300€ netto jostain kokopäivähommasta?

Miten niin minulla ei riittänyt laskutaito? Kyllä se päivähoitomaksu nyt vaan on ihan oikein ja se on siis kahdesta lapsesta. En ymmärrä mitä ihmeellistä tässä on, kyllä ne hoitomaksut on suhteessa aika isot monelle työssäkäyvälle. Halvalla pääsee ehkä tulottomat, työttömät, opiskelijat, yksinhuoltajat... talous jossa on kaksi pienituloista tai keskituloista palkansaajaa maksaa kyllä itsensä kipeäksi päivähoidostakin. 

Nyt oli pakko tarkistaa. Helsingissä esim. ilmoittamillasi 4000€ brutolla ja perhekoko 4 tulee lapsen hoitomaksuksi 92€ se x 2 on 184€. Siis osapäivähoito alle 5 h päivä

Täällä on osapäivähoitoa ainakin kahta eri maksuluokkaa. Meillä maks 35h päivä (85% hoitoajalla JONKA mainitsin jo ketjussa aiemmin., ).

Ja edellä laitoin turun varhaiskasvatuksen laskurin josta voi laskea. 

Vierailija
116/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

35h / viikko *

Vierailija
117/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan palkkaa 1400e/kk käteen ja mies 1300e/kk käteen. Meillä on 2 lasta. 

Joskus tunnen itseni idiootiksi kun käydään töissä. Fakta on että sossun asiakkaana pärjättäisiin varmaan paremmin tai ainakin yhtä hyvin. Nyt meillä on esim. hoitomaksut 250e/ kk (osapäivähoidosta) ja joudutaan muutenkin ihan kaikki maksamaan itse. Sossun asiakkaat saa esim. lääkkeet ilmaiseksi, me emme. 

Eikä se eläke tässä mitään paina. Meidän eläkeikä on 70 vuotta. Se on sitten se ja sama saako silloin eläkettä 900e vai 1000e, kun ei näillä tuloilla kummoista eläkettä edes kerry!!

No kun valtio kustantaa työttömän asumisen ja (minimi?)toimeentulon,siitä tulee väkisin summa joka vastaa jonkun työssä olevan palkkaa.

Vierailija
118/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En elä toimeentulotuella, vaan sillä työttömyyskorvauksella. Kerronpa jotain elämästäni. Ei todellakaan kannnata kadehtia:

- Alkukuusta on rahaa ruokaan, kun tuet tulevat viimein tilille. Ensin kuitenkin pitää maksaa vuokra ja laskut. Sen jälkeen tilille jäävä summa on pari sataa euroa. 

- Ruokakaupassa täytyy joka ikinen kerta miettiä tarkkaan mitä ostaa. Rahaa on vielä tässä vaiheessa, mutta entä jos puhelin menee rikki, tuleekin käyntiä terveyskeskukseen tms. siihenkin pitäisi olla rahaa. Täytyy siis jättää alkoholit ja herkut ostamatta. Joka ikinen kerta. 

- Kaveri pyytää kaupungille. Voin kyllä nähdä häntä, mutta ei olisi varaa kahviin. Jos ostan kahvin, se on heti pois ruoasta. Ihan sama, vaikka ostankin sitä perus kahvia, joka maksaa kolme euroa. Kolmella eurolla saan tehtyä jo kunnon ruoan. Kahvilakäynti jää väliin ja hävettää.

- En ole päässyt kavereiden kanssa kahville, leffaan, keikalle tai yhtään mihinkään. Muut pitävät hauskaa. Minulla ei ole siihen varaa.

- Koska en käy töissä ja ei ole varaa harrastuksiin, ystäväpiiri kapenee. Muut menevät elämässä eteenpäin.

- Kaikki ne asiat mistä unelmoin, maksavat. En pääse ulkomaille, ei ole varaa käydä tanssiharrastuksessa tai kohentaa kuntoa kuntosalilla. Toisinaan repäisen ja ostan itselleni jotain pientä mukavaa tai käyn uimahallissa. Tulee heti huono omatunto ja ahdistaa kun tietää, että se on nyt pois ruokarahoista.

- Minut leimataan laiskaksi, koska en käy töissä. Mielenterveys alkaa rakoilla. Tunnen itseni arvottomaksi. En saa kumppania.

Listaa voisi vielä jatkaa. Vieläkö joku kadehtii?

Miksi et opiskele tai mene töihin?

Luulen, että provoat mutta vastaan silti: Takana siis lukio ja ammattikorkeakoulu. Tein oman alan hommia viimeisenä opiskeluvuotena, mutta firmasta irtisanottiin väkeä ja sen jälkeen en ole enää löytänyt töitä. Lukisin itselleni uuden ammatin, mutta tukikuukaudet on käytetty loppuun. Opintolainaa en uskaltaisi ottaa, koska pelkään etten saisi taaskaan töitä. Tilanne on surkea. 

Selityksiä löytyy aina. Valitettavasti selittelijä ei ole mikään ammatti, sillä jos olisi Suomen työttömyysongelma hetkessä poissa näkyvistä.

Aikuisopintoihin saa vaikka mitä tukia ja opintolainan käyttämättömyys pitäisi mielestäni olla syy opiskelupaikan eväämiselle, sillä se osoittaa niin perusteellista ymmärtämättömyyttä taloudesta, että ennuste loppuelämästä ei ole kummoinen. Muutenkin aina pitää ottaa riskejä, jos aikoo saavuttaa jotain. Ei voi olettaa, että yhden epäonnistumisen jälkeen voi jäädä itsesääliin makaamaan ja odottaa yhteiskunnan auttavan kuopasta ylös.

Vierailija
119/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisesti tuloton, enkä nosta tukia. Työskentelin kymmenen vuotta virkamiehenä ulkomailla ja sain palkkani verovapaasti. Säästöön jäi n. 6000 euroa kk ja velaton asunto. Laskin, etten tarvitse palkkatyötä enää. Miksi veisin tarvitsevalta työpaikan?

T. Vapaa nainen 46v.

Tästä tuli mieleen varsinainen vitsi mutta tositapaus silti.Alkoholisti teki itselleen "todennäköisyyslaskelmaa" talon myynnin jälkeen että kannattaako hänen ostaa vai vuokrata asuntoa.Yksi arveli hänen elävän ainakin 30 vuotta.Eli KOLME vuotta...

Vierailija
120/241 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma sattuma, just on parin viime vuoden aikana tullut maahan noita elättejä suurinpiirtein ton verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi