Käytätkö pyöräilykypärää?
Kommentit (64)
En, koska se näyttäisi aika hassulta autoa ajaessa.
en, kun kypärättä ajaminen ei ole tangaistavaa.
Todellakin käytän. Ilman kypärää sama olo, kuin autoa ajaisin ilman turvavöitä.
Tottakai käytän. Mun aivot on suojelemisen arvoiset. :)
En käytä. Kesällä ostin kypärän, mutta en oppinut pitämään. Usein jäi töihin päivän päätteeksi.
Joskus pidän ja joskus en. Jos lähden pyörälenkille, niin silloin laitan aina päähän, mutta lyhyemmille matkoille en välttämättä laita tai jos olen menossa kaupungille tai muhuun, jossa hiukset pitää pysyä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus pidän ja joskus en. Jos lähden pyörälenkille, niin silloin laitan aina päähän, mutta lyhyemmille matkoille en välttämättä laita tai jos olen menossa kaupungille tai muhuun, jossa hiukset pitää pysyä kunnossa.
Kertokaa samalla sukupuoli ja ikä!
AP
En. Menee hiukset lättänäksi. Enkä ole aikuisiällä enään kaatunnut pahasti.
En kaupungissa, kun nopeudet on niin pieniä. Sama kuin käyttäisi juostessa kypärää.
En käytä. Fillari on minulle kulkuneuvo, ei urheiluväline. En käytä kypärää myöskään kävellessä tai autoa ajaessa.
Nainen, 36, Helsinki.
Käytän, paitsi jos en halua kampauksen menevän pilalle. Lasten kanssa pyöräillessä kypärä on ihan ok pitää, itseasiassa lasten kanssa pitäisi kaikkien aikuisten ehdottomasti pitää kypärää ja näyttää sitä esimerkkiä, mutta töihin polkiessa jotenkin hävettää.. en tiedä miksi. Kai jotenkin kun olen vähän pullukka joka polkee vanhalla romulla, enkä mikään urheilullinen jolla huippufillari alla. Jotenkin omaan tyyliini ei vaan kypärä istu. Mutta en voi enää olla ilmankaan sitä, kun olen varma että sitten toteutuu Murphyn laki ja mä kaadun.
Joten jatkan yksinäni noloilua.
Vierailija kirjoitti:
Käytän, paitsi jos en halua kampauksen menevän pilalle. Lasten kanssa pyöräillessä kypärä on ihan ok pitää, itseasiassa lasten kanssa pitäisi kaikkien aikuisten ehdottomasti pitää kypärää ja näyttää sitä esimerkkiä, mutta töihin polkiessa jotenkin hävettää.. en tiedä miksi. Kai jotenkin kun olen vähän pullukka joka polkee vanhalla romulla, enkä mikään urheilullinen jolla huippufillari alla. Jotenkin omaan tyyliini ei vaan kypärä istu. Mutta en voi enää olla ilmankaan sitä, kun olen varma että sitten toteutuu Murphyn laki ja mä kaadun.
Joten jatkan yksinäni noloilua.
Sitten vaan laitat aina sellaisen kampauksen, joka menisi pilalle, niin voit paremmalla omalla tunnolla olla ilman!
Amsterdamis, todellises pyöräilykaupungissa, kukaan ei käyttänyt kypärää. Ne ottaa niin rennosti. Ehkä tämä kuvastaa laajemminkin suomalaisten ja hollantilaisten asenne-eroa elämään. Suomalaisilla pelko, hollantilaisilla rentous?
En omista pyörää mutta kun on aika vaihtaa lastenvaunulenkit polkupyörälenkkeihin, ostan sen kypäränkin (ja napadynamolampun sekä etukorin) samalla. Yhtälailla autossakin käytän turvavyötä, vaikken ikinä ole autolla kolaroinut.
Pyörällä olen sentään kaatuillut ja auton allekin jäänyt, en koe kypärän olevan turha tai nolo kapistus. Ihan samoin kai turvavöistäkin ajateltiin niiden ollessa uusi juttu.
Ei voi kyllä pitää "järkevänä" mahdolliset riskit huomioonottaen, ennemmin vaikka nastat kenkiin talvikelillä.
En koska naamani on niin taikinainen että leuan alla puristava remmi tekee naamastani almamaisen.
En käytä, vaan katselen ympärilleni, ennakoin ja seuraan liikennettä.