Onko pakko järjestää häitä jos ei ole varaa
Pitääkö vaan näyttää kaikille että tässä sitä mennään naimisiin ja kallista oli. Sitten täälä tuskaillaan että onpa kallista ja kerjätään rahaa possuihin. Pääsee kai sitä vihille vaikka ilmaiseksi.
Kommentit (15)
Jos haluatte kuitenkin juhlia, niin miksette pitäisi epävirallisia kekkereitä vain kaverien kanssa nyyttäriperiaatteella? voisivat olla hauskemmatkin kuin perinteiset häät!
Niin ja jos haluatte pitää nyyttärihäät, niin ilmoittakaa kutsussa, että ette halua lahjoja. Ettei vaikuta ahneelta.
Outoa haaveilla 200 hengen kartanohäistä pöytiin tarjoiltuine ruokineen, jos rahaa on käytössä 2000 e. Tai kaikkein pahin tosiaan se, että omaan itseen mällätään koko budjetti ja vieraille tärkeimpään asiaan eli ruokaan ei panosteta mitään. Kun syöminen on niin epähienoa ja moukkamaista. Siinä ei voi muuta ajatella, että on kutsuttu tänne vain luomaan suuren vierasmäärän, josta voi kavereille ylpeillä.
muuten avioliitto ei ole lainvoimainen eikä onnellinen!
Me haluttiin naimisiin ja se oli ihan ilmaista (n iin haluaminen kuin itse toimituskin ;). Nimeäkään en vaihtanut joten ei tarvinnut uusia ajokortteja eikä passia.
Kyllähän sitä rahaa uppoaa, jos haluaa panostaa siihen, että vierailla on kivaa ja ruoka on hyvää yms.
Vierailija:
Kyllähän sitä rahaa uppoaa, jos haluaa panostaa siihen, että vierailla on kivaa ja ruoka on hyvää yms.
laittaa appiväki maksamaan ku itsellä ei rahaa järjestää (halua siis maksaa!)
saavat siinä sitten anopit taistella kuka maksaa mitäkin, onnellista loppuelämää
Morsian, sulhanen, vihkiä (pappi tai tuomari) plus pari todistajaa. Mutta toisethan menevät naimisiin sukulaisten, ystävien, näyttämisen halun ja juhlien vuoksi ei toistensa takia.
tarjoilut. En ymmärrä pröystäilyhäitä, joissa maksettu väki tarjoilemassa ostettua ruokaa kalliissa vuokratussa tilassa ja kallis bändi soittaa taustalla. Ja sitten valitetaan kun tuli niin kalliiksi. Kyllä se on ihan omasta itsestä kiinni tuleeko kalliiksi ja miten kalliiksi tulee. Meillä oli erittäin pienet ja tunnelmalliset häät, joissa kaikki tunsi toisensa. Kaikki viihtyivät ja meille miehen kanssa jäi vaina ja ainoastaan hyviä muistoja.
Perheet ja lähisuku vaativat ;) tosin he maksoivatkin kymppitonnin laskun lähes kokonaan. Itse olisimme olleet pitämättä häitä tai korkeintaan joku yllätyskahveetus maistraatin jälkeen. Meille häät eivät ollet niin big deal, etteikö oltaisi voitu tehdä näinkin, kun tuntui kummankin perheelle olevan tärkeä asia saada juhlia. Ihan kivat häät oli loppujen lopuksi näinkin, mutta tosiaan toisten rahoilla juhlittiin.
Rahaa meni ja kivaa oli. Toivottavasti myös vierailla. Oli hieno hääpaikka, kunnon järjestelyt, elävää musiikkia (bändi ja eri tyylilajin solisteja) ja iloinen hääpari. Mutta en ennen tätä ollut tajunnutkaan, että koko juhlat olivatkin vain pröystäilyä, köyhien kyykyttämistä ja pahansuopuutta. Minä hölmö kuvittelin ilahduttavani kivoilla puitteilla myös vieraita. (Vaikka olisihan se pitänyt arvata jo siitä, että joku ystävällisistä vieraistamme varasti muutaman häälahjoistamme... joita emme siis koskaan saaneet kotiimme, lahjapöydälle kuitenkin ehtivät ja niistä kovin kiittelimme! Näiden lahjojen antajat eivät onneksi varkaudesta tiedä :()
Meille tulee myös pröystäilyhäät, koska vieraita on enemmän kuin 50 ja loppulasku yli tonnin. Toisaalta ne eivät kuitenkaan ole tavallisia junttihäitä kummemmat, aina sama kaava, samat ruuat ja ohjelmat. Ärsyttää sekin että morsiamella on huntu, vaikka on jo 26. Pelkkää näyttämisen halua ollaan tilattu pitopalvelu, ettei vieraillakaan ole muuta tekemistä kuin vain kiukusta pihisten katsella tätä rahantuhlausta.
Joo, en ole kyllä uskottavasti voinut vielä ketään vakuuttaa, että meille todellakin on tärkeintä järjestää juhlat vieraille. Ja ketään vierasta ei oikeastaan edes ole tulossa, vaan kaikki läheisiä sukulaisia, tuttuja ja ystäviä. Vaikka rahaa menee, se menee kivaa juhlapaikkaan, hyvään ruokaan, riittävään juomatarjoiluun sekä tarkasti valittuun bändiin. Luultiin että nämä olisi vieraille tärkeimpiä. Morsian itse pukeutuu nöyrästi melkein tuhkaan ja säkkiin, nimittäin isosiskon vanhaan hääpukuun, jonka osa vieraista näki jo muutama vuosi sitten.
En käsitä tätä mustavalkoista ajattelua, että häät on aina lahjojen ja oman napansa kiillottamisen tarkoituksessa tehdyt, ja jos vieraita onkin kutsuttu ja heille tarjotaan mukava ilta, sekin on tehty vaan sitten korkeintaan pörystäilemisen ilosta.
Vierailija:
Rahaa meni ja kivaa oli. Toivottavasti myös vierailla. Oli hieno hääpaikka, kunnon järjestelyt, elävää musiikkia (bändi ja eri tyylilajin solisteja) ja iloinen hääpari. Mutta en ennen tätä ollut tajunnutkaan, että koko juhlat olivatkin vain pröystäilyä, köyhien kyykyttämistä ja pahansuopuutta. Minä hölmö kuvittelin ilahduttavani kivoilla puitteilla myös vieraita. (Vaikka olisihan se pitänyt arvata jo siitä, että joku ystävällisistä vieraistamme varasti muutaman häälahjoistamme... joita emme siis koskaan saaneet kotiimme, lahjapöydälle kuitenkin ehtivät ja niistä kovin kiittelimme! Näiden lahjojen antajat eivät onneksi varkaudesta tiedä :()
Jokainen aviopari voi varmasti itse päättää millaiset juhlat haluaa pitää ja paljonko niihin haluaa rahaa laittaa.
Meidän häissämme oli mahdollisimman paljon itse tehtyä. Ei niinkään säästämisen vuoksi, vaan olen myös ylpeä että osaan itse tehdä. Minulle 100 hengen ruokatarjoilun järjestäminen ei ole kovin iso juttu, koska olen järjestänyt isoja juhlia aiemminkin ja todellakin nautin ruoan laitosta ja leipomisesta. Luulen myös, etteivät vieraat joutuneet kärsimään ruoan tasosta, koska niin paljon tuli kehuja. Ihmisiähän ne pitopalveluiden ruoanlaittajatkin ovat. Ruoan ja kahvien tarjoiluun pyysin kaksi tutun tuttua tyttöä apuun, ettei enää juhlassa tarvinnut huolehtia tarjoilusta.
Jos haluaa täysin stressittömät häät, ei tietenkään kannata tehdä kaikkea (kutsut, koristelut, ruoat, puvut ym.) itse. Mutta jos siihen tekemiseen löytyy taitoa ja aikaa, niin suosittelen.
Lahjalista on minusta ok, jos sen tarkoitus on antaa vinkkejä siitä, mitä pari voisi tarvita. Ei niin, että suututaan, jos tulee jotakin listan ulkopuolelta.
Rahan pyytäminen lahjaksikin menee, jos pari on ollut kauan yhdessä ja heillä on jo kaikkea. Silloinkaan minusta ei pidä loukkaantua siitä, jos joku antaa rahan sijasta jotakin pysyvämpää.
Suoranainen rahankerjuu on mautonta.