Perätilasynnytys!
Tänään sitten olin äippä-polilla juttelemassa synnytystavasta.Mulla on viikkoja 37+5 ja vaaveli perätilassa.
Ei kuvattu lantiota ja lääkäri oli sitä mieltä että alakautta vaan,ei mitään riskiä pääedellä olevaan verrattuna .
Minä vähän ihmeissäni ,ja kyselin sektion mahd.jne...
Intti vaan että turvallinen on ja että' synnytys on
aina riski,syntyy millä tavalla vaan ja lapsi on hyvän kokoinen.Niin nyt, sanoin mutta entä mahd.4viikon päästä jos menee yli.
Olen tiennyt kauan jo että istuu siellä ja 2 viikkoa sitten kun olin siellä niin eri lääkäri antoi ymmärtää että mitään tapaa ei päätetä ennen kuin lantio on kuvattu ja sittenkin on minun harkinnassani miten synnytän.
Tämä on siin toinen lapsonen.
Mulla on kauhea kauhuskenaario siitä miten vammautuu syntyessä tai muuten kaikki menee pieleen.Eka syntyi normaalisti ja kaikki meni tosi hyvin,ja sanoinkin lekurille että jos oli oikein siellä niin synnyttäisin ilomielin alakautta.
NO.itkin varmaan puol tuntii siinä kun lääkäri alkoi aattelee sektion mahdollisuutta ja antoi ajan lasketulla päivälle.
Kysiyin sitten että joudunko taistelee sektiosta toisen kerran jos alkaa syntyy aikasemmin ja en oikeen saanu selvää vastausta.(esikoinen syntyi 38+3).
Hoitaja sanoi mulla kahden kesken myöhemmin että ei tarvi taistella ,kunhan tulen ajoissa sairaalaan kun tulee sellanen olo että nyt alkaa syntyyn.Tosi mukava ja empaattinen hoitaja oli toisin kun lääkäristä jäi tosi iilkee olo ja itselle tuli sellainen olo että olen ihan luuseri kun haluan sektion.
Minkälaisia kokemuksia muilla on pt vaavelin odotuksesta?Rohkaisu sanoja kaipailen.Ja tietysti jos on positiivisia kokemuksia pt-vaavelin synnytyksestä,niitäkin olisi kiva lueskella,koska totuushan on että jos synnytys on jo hyvässä vauhdissa ja paikat auki niin eihän ne sit ala leikkaamaan!
Kommentit (35)
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia aiheesta muuten kuin että sain tietää että minulla on kohdussa väliseinä ja se saattaa vaikeuttaa vauvan kääntymistä ja näin peätilalle on suurempi todennäköisyys kuin normaali kohtuisilla. Ja asiasta erittäin huolestuneena otin perätilasynnytyksistä selvää.
Lääkäreille suunnatuissa artikkeleissa oli (tutkimukset tehty Tampereella TAYSissa) että hyvällä etukäteis valinnalla (siis vauvan paino, lantion leveys yms.) ja synnytyksen tarkalla seurannalla yhteistyössä vanhempien kanssa voidaan alatiesynnytystä pitää lähes yhtä turvallisena kuin suunniteltua sectiota. Eli alatiesynnytystä pidetään vaihtoehtona vain jos sille on hyvät edellytykset. Ja erityisesti painotettiin että alatiesynnytys vaatii äidin motivaation ja hänen halunsa siihen. Suunniteltu sectio taas on perusteltu jo pelkästään jos äiti sitä haluaa. Myös sectiolla on kuitenkin riskinsä. Artikkeli ei kuitenkaan anna mitään oikeaa tai väärää tapaa perätilasynnytykseen vaan se on mietittävä jokaisessa tilanteessa erikseen lääketieteellisten seikkojen ja vanhempien halujen mukaan.
Jos itselleni tulisi kyseinen tilanne eteen niin toivoisin varmasti ensi sijassa että voisin synnyttää alakautta koska siitä toipuminen on nopeampaa ja sillä ei ole vaikutuksia mahdollisiin seuraaviin synnytyksiin niin kuin voi keisarinleikkauksella olla. Kuitenkin jos vauvan tila sitä vaatisi suostuisin ehdottomasti leikkaaukseen. Onnistunut perätilasynnytys alateitse tarvitsee osaavan henkilökunnan ja synnytyksen kulkua on seurattava erityisen tarkasti.
Molemmissa on puolensa ja haittansa, mutta jokaisen on valittava se itselle sopiva ja mikä tilanteen kannalta on mahdollinen. Jos haluaa section se kannatta mielestäni vaatia. Ja sinä sen lapsen synnytät ei lääkäri joten pidä puolesi.
mikä on synnytyssairaalasi? Mulla meinaa synnytystapa-arvio edessä perjantaina naistenklinikalla perätilan takia. Itse en missään nimessä suostu perätilasynnytykseen. Se on lääketieteellinen peruste sektiolle eikä siihen voi ketään pakottaa. Näin sanoi minulle oma lääkärini, joka myös totesi ettei edes itse suostuisi perätilavauvaa alakautta synnyttämään.
Itse jouduin käymään viime viikolla päivystyksessä vähentyneiden liikkeiden vuoksi ja päivystävä lääkäri rupesi myös minulle inttämään miksen halua perätilavauvaa alakautta synnyttää. Totesin hänelle että en halua ja että otan mielummin sektion riskit itselle kuin riskeeraan vauvani terveyden tai pahimmassa tapauksessa hengen. Sanoin myös hänelle ettei ketään voi perätilavauvaa pakottaa alakautta synnyttämään ja hänenkin täytyi se sitten kyllä myöntää.
Voisitkohan olla uudelleen yhteydessä äippäpolille ja pyytää että merkitsevät sinun papereihisi että et suostu perätilasynnytykseen vaan haluat sektion? Muista että sinua ei voi kukaan pakottaa perätilasynnytykseen vaan sinulla on itsemääräämisoikeus!
Tsemppiä kovasti sinulle!
Emmi rv 37
lääkärille minäkin sanoin että tottakai tiedän sektion riskit ja ennenkaikkea riskit on suuremmat minulle.
Kysyin vielä että kumpi on turvallisempi vauvalle ,sektio vai alasynnytys ja hänkin myösi että sektio vauvan kannalta parempi!
Sitten kysyin että kuka ottaa vastuun jos mut painostetaan synnyttää alakautta johon vastasi että synnytys on aina riski!JOO joo mutta se olen minä joka sen riskin kannan!
Jäi kyllä tosi huono fiilis ,mutta mies lohdutti hyvin ja sanoi että sait ainakin sektiopäätöksen ja siitä lähdetään!
Huvittavinta tässä on että tähän asti olen toivonut että sais tulla nyt ku 38 viikkoo alkaa olee täynnä ja nyt toivon sydämeni pohjasta että pysyy sinne laskettuun päivään asti!
Olen pahoillani puolestasi! Muista että sinä olet kuitenkin se henkilö joka joutuu sen asain kanssa elämäään, jos jotain ikävää tapahtuisi, ei se lääkäri. Sinuna soittaisin vielä sinne äippäpolille ja pyytäisin saada keskustella jonkun toisen kanssa. Ehkä se vähän helpottaisi mieltäsi.
Itse itkin myös koko illan viime viikolla, kun se tökerö lääkäri alkoi tivaamaan siitä alatiesynnytyksestä. Ihan kuin olisin itse tämän vauvan väärin päin tänne " asentanut" . Syyllistäminen, sektiolla pelottelu ja tivaaminen tuntuvat todella pahalta kun tunteet muutenkin pinnassa!
Kaikkea hyvää sinulle!
Meidän perhetutulla oli sama juttu, vauva oli perätilassa ja suoraan suunniteltu sektio. Kyllä sanottiin, että saa yrittää alakautta jos itse haluaa.. Kyseessä oli siis Naistenklinikka.
Meidän poika oleili perätilassa loppuun saakka, joten tiedän miltä susta tuntuu. Mulla synnärinä oli kättäri. Yritettiin kääntää, mutta kääntyi heti takaisin pt.
Sitten lääkäri lähetti mut pelvimetriakuviin. Palasin takaisin polille kuvien kanssa ja lääkäri totesi, että hyvin mahtuu syntymään alakautta ku vauvakin on pieni ja siro. Olin päättänyt, että haluan sektion, koska ptsynnytys tuntui turhan hurjalta ensisynnyttäjälle. Jotenkin lääkäri kuitenkin onnistui ylipuhumaan minut. Totesi mm. että ptvauvat syntyvät kuin saippuapalat. Siinä sitten mietin mielessäni, että ompa äijällä otsaa.. Kuittasi perätilan vitsillä. Antoi ymmärtää, että minulla ei ole päätösvataa. Kirjoitti papereihin ennen kun oli kysynyt minulta mielipidettä, että alatietä lähdetään yrittämään!
Kaikista törkeintä oli mielestäni se, että kun sanoin perätilasynnytyksen pelottavan minua valtavasti, lääkäri hymähti vaan ja sanoi jotain tyyliin no mikäs siinä nyt voi pelottaa. Helppo se on kai miehen siinä hymistä, kun ei tarvi koskaan meloonia änkeä takapuolestaan pihalle, saati, että se melooni olisi kaksin kerroin!
Kotona sitten mietin ja mietin edessä olevaa synnytystä. Onneksi raskaus meni yliajalle ja mulle tehtiin suunniteltu sektio rv 41+5. Kättärillä kun ei käynnistellä perätiloja. Olin todella helpotunut sektio päätöksestä. No, vauva oli nelikiloinen, joten se siitä pienestä ja sirosta. Leikkaava lääkäri sanoi, että olipa hyvä, että sektioitiin. Vauvan painoarvioksi oli edellisenä päivänä annettu 3200g.
Seuraavalla kerralla, mikäli vauva perätilassa, aion pysyä kovana. En anna kenenkään painostaa minua mihinkään päätökseen, vaan teen sen itse. Perätilaa ei voi kukaan pakottaa synnyttämään alakautta, näin sanoi minulle kätilö kättärillä. Suosittelen, että teet päätöksesi ja pysyt siinä. Pidä pintasi ja anna kritiikin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minullekin polilla kerrotiin sektion riskeistä jatkuvasti, perätilasynnytyksen riskeistä ei mainittu. Olin aivan kauhuissani sektio ajatuksestakin, koska minua oli lääkäreiden johdolla peloteltu. No, sitten kun tuli lääkärin päätös, että sektioidaan, niin sitten sektion riskit unohtuikin kokonaan. Sanottiin vaan, että rutiini leikkaus, joita heillä tehdään noin 10 joka päivä. Mitään riskejä ei minulla olisi, koska olen nuori ja hyväkuntoinen. Vähän olin ihmeissäni tuollaisesta " takinkääntämisestä" . Tuli selainen fiilis, että mihin täällä nyt enää voi uskoa.
No, tsempit sulle ja toivottavasti saat tahtosi läpi, oli se mikä tahansa!
Epäonnistuneen ulkokäännösyrityksen jälkeen lääkäri antoi minulle infoa perätilasynnytyksestä vs sektiosta, ja sanoi, että valinta on minun. Sanoin miettineeni asioita, ja haluavani sektion. Siihen lääkäri totesi, että annetaan sitten sinulle sektiopäivä. Tämä siis NKL:lla. En joutunut taistelemaan ollenkaan, vaikka pelkäsin sitä yli kaiken. Toivottavasti sinulla käy yhtä hyvä tuuri!
Tsemppiä! Minulla meni suunniteltu sektio oikein hyvin!
Callistrate
myöskin perätilassa. Yritettiin vauvaa kääntää, mutta eihän se siihen suostunut. Kävin lantion kuvauksissa ja mun onneks yks mitta oli liian pieni, niin ei lääkäri suositellu alakautta kokeilemaan. Enkä todellakaan olis siihen edes suostunut. Leikkauspäivä annettiin ja poika pysy kiltisti masussa siihen asti. Lääkäri kyllä tais olla vähän sitä mieltä, että eihän se nyt mikään ihme juttu oo, jos synnyttää perätilalapsen alakautta, että oli ihan itekin tainnu niin tehdä. Mut onneks lähetti kuvauksiin.
Yön yli nukuttua asia alkaa jo rauhoittumaan mielessä ja lääkärin työnnän jonnekkin mielen perukoille!
Mulla ei edes kuvattu lantiota koska lääkärin mukaan se on ajanhukkaa koska yhden lapsen olen jo synnyttänyt.Mun mielestä toi oli jo alentavaa käytöstä,koska pariviikkoa sitten toisella lekurilla ihan eri ääni kellossa.Ja kyseessä oli naislääkäri ,aika nuori vielä.Ei varmaan ole ikinä sattunut mitään synnytyksessä niin ylimielinen oli.
Viime yönä heräsin monta kertaa ku vatsaa kovisteli.ei kunnon suppareita mutta ei paljon puuttunut.Ja mulla ei normaalisti supistele ollenkaan.Esikosen kanssa ekat supparit tuli vasta kun synnytys alkoi.Saa nähdä kuin käy.Toivottavasti rauhoittuu tästä..
Tsemppiä kaikille joilla lapsi istumassa!:)
Toivotaan ettei ala vauva vielä syntymään mutta vaikka alkaisikin muista että sinulla on täysi oikeus vaatia sektio kun saavut sairaalaan.
Callistratelle kiitokset tsemppauksista. Jännittää todella se perjantainen ja toivon saavani jonkun vähän inhimmillisemmän tapauksen lääkärikseni. Tosin päätökseni olen jo tehnyt joten melko ajan haaskausta lääkäriltä jos yritäää alkaa käännyttämään perätilasynnytykseen.
Emmi
Täällä yksi, joka on synnyttänyt alakautta perätila vauvan. Onneksi kaikki meni hyvin. Minua ei painostettu siihen. Sain valita joko sektion tai alakautta synnytyksen. Lääkäri sanoi että se on ihan minun valinta. Tosin en olisi suostunut siihen, ellei olisi tehty tarkkoja tutkimuksia ja lantion kuvausta. Ultrassa varmistui että vauva oli siro (oli myös) ja minulla oli tilava lantio synnyttää. Synnytys käynnistettiin viikolla 40. Jos olisin raskaana ja vauva olisi perätilassa taas ja olisi pieni kuten esikoisemme, niin synnyttäisin alakautta. Itselleni jäi kammo, kun osastolla oli nainen jolle oli tehty sektio ja oli todella kipeä. Mutta varmaan mekin olemme erilaisia toipumaan.
Tosin TAYS on yksi maan parhaimmista sairaaloista synnyttää perätila potilaana, koska siellä syntyy niin monta perätilassa. Sekin antoi hieman varmuutta synnyttää alakautta.
Mutta kuten minun lääkärini silloin sanoin, että päätös on yksin sinun. Pidä pintasi vaan ja vaadi kaikki mahdolliset tutkimukset ja kuvat. Tsemppiä koitokseen mitä ikinä sitten päätätkin.
Möhköli ja neiti 5 kk
Minulle lääkäri sanoi Jorvissa että heillä kaikki perätilat leikataan, piste! Perusteli tätä vauvan turvallisuudella.Opetussairaalat kuulemma voivat antaa myös alatiesynnytysvaihtoehdon. Olin itse jo henkisesti valmistautunut sektioon ja siskoni huonot kokemukset perätilasynnytyksen " kokeilemisesta" saivat minut vakuuttuneeksi sektiosta.
Minun tapauksessa vauvan kääntämistä ei edes alettu kunnolla yrittämään kun todettiin, että tiukassa oli eikä tulisi liikahtamaan sielä mihinkään.
Olen itse tyytyväinen tähän päätökseen vaikka toipuminen kestikin pari kuukautta.
olin samanlaisessa tilassa lokakuussa2003.toinen lapseni olisyntymässä perätilassa.lantio mittani olivat ihanteelliset(KUULEMMA)ja minulle vaahdottiin myös kuinka sektio on aina vaarallisempi!suostuin alatie synnytykseen,kun sen aika koitti...vedet meni yöllä,rv40+4.sairaalassa(Porissa)otettiin heti saliin jav kovat poltot olikin päällä.en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä,koska erään vanhan kätilön mielestä supistukset eivät piirtyneet vielä polttavina.(Mistäs hän sen tunsi?)lopuksi kohdunsuu olikin jo täydet auki ja käyrä ei ollutkaan piirtynyt koneessa olevan vian vuoksi!!!kiitos siitä kätilö-vanhukselle!!jouduin siis synnyttämään alateitse pt-lapsen,ilman mitään " apua" !!synnytys oli hirvittävä kokemus,mutta hengissä selvittiin!lapsen napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympäri ja kerran mahan ympäri.kuitenkin ponnistusvaiheeksi mitattiin vain 7min!lääkitieteellisesti kuulemma oikein mallikas synnytys.jälkeenpäin sain tietää että leikkaus saliin olisin joutunut jos en olisi sillä työnnöllä saanut peppua ulos...
eli tuli vaan mieleen että kumpi olisi loppujenlopuksi ollut viisaampaa...tuskin suunnitellussa sektiossa olisi kuitenkaan ollut niitä riskejä joita tulikin tavan synnytyksestä.
kirjoitin kokemukaseni siksi että rohkaistuisit vaatimaan sitä mikä tuntuu oikealta SINUSTA ITSESTÄSI!!pt-synnytys leikataan aina jokatapauksessa jos se ei edisty kaavan mukaan.mielestäni vaarallisempaa on lähteä leikkaus-saliin kesken alatie synnytyksen kuin jos sinne olisi menty suunnitelmallisesti!!!tsemppiä sinulle tikku,loppu rutistukseen,oli se sitten millainen tahansa!!:)
fakta on että perätilasynnytys ON riskisynnytys. Ainahan on niitä, joilla synnytys alakautta on sujunut hyvin, kuitenkin _suhteessa_ norm. alatiesynnytyksiin perätilasynnytyksissä tulee enemmän komplikaatioita.
Koska perätilasynnytyksiä on nykyään sen verran vähän, ei myöskään synnärihenkilökunnalla ole niin paljoa rutiinia niiden hoitamiseen. Lisäksi kannattaa mös miettiä, että vaikka perätilat synnytetään aina leikkurivalmiudessa, niin siinäkin voi mennä aikaa, ennen kuin siellä asti ollaan...ja ne ovat kyllä kalliita minuutteja, jos vaikka vauva jumittaa hartioista... No, jokainen tekee omat ratkaisunsa. Itse en uskaltaisi moista riskiä ottaa, kun niin paljon voi mennä vikan tavallisessakin synnytyksessä.
ensimmäisen lapsi syntyi norm. alateitse oikein päin mutta jos tämä toinen olisi tulossa perätilassa vaatisin ehdottomasti leikkauksen.
Tuossa parilla tutulla käynyt köpelösti perätila synnytyksen kanssa, toinen jouduttiin moneksi tunniksi nukuttamaan synnytyksen jälkeen kun repesi niin pahoin ja toiselle ommeltiin n.45tikkiä että hänkin sitten repesi oikein kunnolla, tietystihän olemme erilaisia joka suhteessa (paranemisessa ym.) mutta itse ilman muuta vastaan ehdottomasti perätila synnytystä.
täytyy vielä yhdetä työkaverista kertoa (hänen synnytyksestä toki jo monta vuotta aikaa) hänen vauvansa oli perätilassa ja lääkäri kehotti synnyttämään alateitse mutta onneksi hän sai tapeltua itselleen leikkauksen sillä muutoin lapsi olisi kuollut oli napanuora 3 kertaa kaulan ympärillä. mutta jokainen tavallaan..
rottahilarius rv 14+6
Oliko se tilduskalle kun oli ekaks yritetty ja sit kuiteskim leikattu,niin toi on juuri se mun kauhukuva.Siis tärkeintähän on että vauva ja äiti selviää,mutta kun nykyään on kuitenkin vaihtoehto.(toivottavasti).
Eihän se sektio kivuton ole mutta jos vaihtoehtona repeäminen+hätäsektio niin huh huh!
Mutta kiitos kuitenkin kaikille tsempanneille ja onhan tää jännää varsinkin kun limatulppaa irtosi tänään vähän ,saa nähdä irtooko enemmän kun lähen hakee esikoista päiväkodista .Viimeks limat lähti keskiviikkona ja tyttö syntyi pe aamulla.Mutta viim .2viikonpäästä on nyytti sylissä!
Vauva edelleen perätilassa ja peppu oli niin alhaalla ettei ollut lääkärinkään mielestä edes järkevää lähteä kääntöä yrittämään. Sanoi että tuskinpa kääntyy ja ei lainkaan tuputtanut perätilasynnytystä vaan sanoi että ensisynnyttäjälle useimmiten tehdään sektio.
Eli siis todella hyvin meni eikä tarvinnut lainkaan " taistella" sektiopäätöksestä. Lääkäri oli hyvin asiallinen ja kun kerroin etten perätilasynnytystä halua, sanoi hän että sitten sovitaan vaan leikkauspäivä. Sektio tehdään nyt sitten 25.4 eli reilu pari viikkoa niin on nyytti sylissä.
Olen kyllä todella helpottunut että tälle asialle saatiin vihdoin joku ratkaisu. Nyt on sektiosta päätetty ja jos vaikka synnytys lähtisi käyntiin aiemmin, on päätös merkitty tietoihini, joten homma on selvä.
Kiitos Callistrate tsemppauksesta! :)
Emmi
Mulla ollu kaksi ensimmäistä lasta perätilassa ja ahtaan lantiomitan vuoksi päädytty synnytystapana sektioon. Molempia on kyllä yritetty kääntää mutta tuloksetta. No ensimmäisen lapsen synnytys käynnistyi muutamia päiviä ennen sovittua sektioaikaa ja synnytys oli jo hyvässä käynnissä ennen kuin sairaalaan ehdittiin (kohdunsuu auki 6cm), mutta missään vaiheessa ei kyllä sektiota kyseenalaistettu vaan tyttö syntyi sektiolla noin 20 minuuttia siitä kun sairaalaan saavuttiin. Joten ei tarvi sitä pelätä, jos sulla on sovittu sektioaika ettei se onnistuis vaikka synnytys olisikin jo " hyväsä vauhdissa"
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneista ja ihanaa että on niin paljon mielipiteitä.Mutta meille syntyi siis tyttö viime torstaina suun.sektiolla ja kaikki meni loistavasti!Eli paikkahan oli tyks ja hoitohenkilökunta oli todella mukavaa ,kukaan ei arvostellut päätöstäni tai pitänyt sitä ihmeellisenä ,pari kätilöäkin sanoi että jos olisi vastaavassa tilanteessa olisi valinnut samoin!
Leikkauksesta toivuin hyvin ja seuraavana päivänä hoidin jo vauvaa ja ekan yönki vauva nukkui samassa sängyssä kanssani.Maito nousi seuraavan päivän iltana eli ihan yhtä nopeasti kuin esikoisella,tähän varmaan auttoi että kun on virtsakatetri niin pysyti leikkauksen jälkeen juomaan niin paljon kuin sielu sietää koska katetri poistettiin vasta perjantaina puolelta päivin ja kipupumppu oli pari päivää eli kipua en tuntenu kuin vasta sitten ja lievänä koska lääkitys jatkui tabletteina!
Eli loppu hyvin kaikki hyvin !
Voi olla että lapsiluku jää tähän mutta hyvät kokemuset siis sektiosta sekä alatiesynnytyksestä!
Hyvää kevättä ja kesää kaikille!!!