Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostaloasujat! Miten suhtaudutte muiden kotibileisiin?

Vierailija
04.09.2017 |

Moikka! Olen pitämässä synttäribileet ensi viikonloppuna. Olen juuri muuttanut uuteen asuntoon enkä oikein tunne naapureita. Mietin, että kuinka järkevää on laittaa ilmoitustaululle lappu siitä, että olen pitämässä juhlia? Lähdemme baariin joka tapauksessa klo 23, joten hiljaisuutta emme ole rikkomassa. Onko teille enemmän OK että naapurissa remutaan, jos siitä on ilmoitettu etukäteen? Lähinnä mietityttää se, että jos joku sitten laittaa tekstiviestin joskus jo klo 19 että laittakaa musiikkia pienemmälle, niin vainoharhailen koko loppuillan eikä kenelläkään ole kivaa.

Eli siis lappu vai ei ja jos niin minkälainen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotibileitä saa silloin tällöin pitää kunhan käyttäydytään niin, ettei oksennella rappuun tai möykätä rapussa. Ihan sallittua on omassa kodissa pitää juhlat, ei siitä kannata huonoa omaatuntoa potea!

Pidä hauskat juhlat!

Vierailija
22/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa niinkään satunnaiset juhlat vaan jatkuva musiikinjumputus, jota naapurini nuoriso harrastaa. (Naapurin nuori mies soitti männä viikonloppuna gangstarappia klo. 12-00.15) Mielestäni satunnaisten juhlien äänet ovat normaalia elämisen ääntä, vaikka ääntä kuuluisikin hieman myöhempään. Olen myös sitä mieltä, että jokaisella on oikeus valittaa, jos kokee, että äänet häiritsee. Huonoin tapa suhtautua siihen, on kertoa, ettei itseä moinen häiritsis. Ylimielisyydellä saa varmasti naapurin vihat niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva, että ilmoittaa etukäteen niin tietää, milloin möykkä loppuu. Ketutti hieman, että naapuri möykkäsi hiljaisuuden aikaan (soitatti musiikkia, paukutteli ilmeisesti ulko-ovia ja keskusteli parvekkeellaankin kovaäänisesti kello 4 aikoihin). Ja koska kosto on tyypillinen suomalaisen vastaus, totesin seuraavan aamun olevan hyvä aika imuroinnille ja muulle mukavalle. 

Vierailija
24/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä asioista on ihan turha vääntää. Säännöt sanelee taloyhtiö ja niitä noudattaa jokainen asukas. Niin yksinkertaista! Ei ole mikään mielipide asia.

Vierailija
25/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut omassa osakkeessani 13 vuotta. Rapussani myös muutama vuokra-asunto, pääosin hyvin tultu toimeen. Ne, jotka eivät ole taloyhtiön sääntöihin sopeutuneet, ovat myös joutuneet muuttamaan pois. Bileet silloin tällöin ok, varsinkin jos vaivautuu etukäteen ilmoittamaan asiasta. Kummasti etukäteen ilmoitettu asia pehmentää tilannetta. Yleensäkin ystävällisyys naapureita kohtaan auttaa asiaa.Kolinat yms. helpompi sietää, kun tuntee/tietää naapurinsa.

Vierailija
26/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naapuri vaivautuu tekemään tuttavuutta, kaikenlaiset ongelmatilanteet on helpompi selvittää. Kynnys valituksentekoon on huomattavasti pienempi, kuin tuntemattoman häirikön, joka ei ole tuntevinaankaan, monen vuoden naapurissa asumisen jälkeenkään.

Vierailija
27/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta musiikki ja huuto ei saa olla täysillä edes ennen hiljaisuutta. On ok, että kuuluu jotain ääniä, kunhan ei enää hiljaisuuden jälkeen. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa toiset huomioon, koska on esim lapsiperheitä ja vuorotyöläisiä, jotka erityisesti kärsivät melusta. Sinuna laittaisin ilmoitustaululle lapun tähän tyyliin: Hei, järjestän ystävilleni juhlat kauantaina. Pahoittelen mahdollista häiriötä. Soita, jos häiritsemme liikaa.

Olen itsekin 3-vuorotyössä enkä koskaan valita mistään. Nukahtaako lapset muka aina ennen klo 23? En halua ilkeillä, mutta mietin vaan, että perusteet olivat vähän hassut. -ap

Missä tynnyrissä sä oikein asut? Pienet lapset menee yleensä siinä klo 20 aikaan nukkumaan. Ja moni aikuinenkin on sängyssä klo 22 mennessä.

Vierailija
28/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä talossa on niin hyvät äänieristeet, että enpä suhtaudu mitenkään. Ei kuulu ollenkaan, ellei sitten joku mölyä juuri oven takana. :)

On niin hyvät äänieristeet, ettei kuulu hiiskaustakaan normaalielämän ääniä muista asunnoista, ei vaikka se elämä olisi vähän äänekkäämpää. :)

Koska se on rakennettu? Asun itse 2012 rakennetussa talossa ja kuuluu todella hyvin äänet. :/

Vierailija
29/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä asioista on ihan turha vääntää. Säännöt sanelee taloyhtiö ja niitä noudattaa jokainen asukas. Niin yksinkertaista! Ei ole mikään mielipide asia.

Eli bileet on OK klo 23 asti. Mutta ennen sitä on mielipidekysymys onko musiikki liian kovalla vai ei. Joten ei näistä asioista ole lainkaan turhaa vääntää kun oikeaa vastausta ei oikein ole.

Vierailija
30/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta musiikki ja huuto ei saa olla täysillä edes ennen hiljaisuutta. On ok, että kuuluu jotain ääniä, kunhan ei enää hiljaisuuden jälkeen. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa toiset huomioon, koska on esim lapsiperheitä ja vuorotyöläisiä, jotka erityisesti kärsivät melusta. Sinuna laittaisin ilmoitustaululle lapun tähän tyyliin: Hei, järjestän ystävilleni juhlat kauantaina. Pahoittelen mahdollista häiriötä. Soita, jos häiritsemme liikaa.

Olen itsekin 3-vuorotyössä enkä koskaan valita mistään. Nukahtaako lapset muka aina ennen klo 23? En halua ilkeillä, mutta mietin vaan, että perusteet olivat vähän hassut. -ap

Meidän 1v menee nukkumaan klo 19.30. Aika harvassa ovat lapset jotka 23 asti valvovat.

Vierailija
31/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvissä ajoin lappu käytävään ja klo 22 pillit pussiin. Alkuillan saa paahtaa mun puolesta popit niin lujaa ku irtoaa.

Miksi jo klo 22? Hiljaisuus alkaa klo 23 ja monella vieraallani päättyy työvuoro vasta klo 21. -ap

Oletko tarkistanut tuon hiljaisuuden alkamisajan taloyhtiön säännöistä? Kaikissa taloissa, joissa itse olen asunut, hiljaisuus on alkanut klo 22. 

Vierailija
32/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä lappu hyvissä ajoin. Kerro että pidät juhlat joista voi aiheutua melua joka loppuu ennen hiljaisuuden alkua. Silloin jokainen tietää että yörauha on taattu. Itse herään viikonloppuisinkin aikaisin ja nukahdan aikaisin tyyliin iltaysiltä. Siedän bileitä jos tiedän niiden loppuvan suht ajoissa. Nimimerkillä kuuntelin yksiä bileitä aikanaan läpi yön miettien että kyllä ne kohta loppuu, täytyyhän olla sen verran järkeä päässä että ymmärtää että talossa asuu muitakin. Ei ollut järkeä, bileet oli käynnissä vielä aamukuudelta kun lähdin reissuun. Unettoman yön jälkeen se oli oikein mukavaa.

Vierailija
33/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt vähän mielipideasiakin, esim. jos kaikille talon asukkaille on ok että joku pitää klo 01 asti jatkuvat kovempiääniset juhlat niin sitten ne voi pitää yleisistä säännöistä huolimatta.

Vierailija
34/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä talossa on niin hyvät äänieristeet, että enpä suhtaudu mitenkään. Ei kuulu ollenkaan, ellei sitten joku mölyä juuri oven takana. :)

On niin hyvät äänieristeet, ettei kuulu hiiskaustakaan normaalielämän ääniä muista asunnoista, ei vaikka se elämä olisi vähän äänekkäämpää. :)

Tämä. Muutin kerrostaloon ekaa kertaa, ja kyllä hämmästelin kun mikään niistä kauhutarinoista äänistä ei käynyt toteen. Eihän täällä kuulu yhtään mitään!

Tai sit kaikki mun naapurit on kuolleet...

Taloyhtiökohtaista. Parhaimmat talot on kelluvalla välipohjalla rakennettuja, paikallaan valettuja. Tai sitten 1900-luvun vaihteessa rakennettuja, joissa ei ole säästetty betonin määrässä vaan seinät ovat todella paksut ja huonekorkeus yli kolmea metriä. Pahimmillaan on taas tullut vastaan sellaisiakin asuntoja, joissa naapurin aivastus kuuluu kristallin kirkkaasti läpi, äänet kuuluvat jokaisesta naapurista ja kun naapuri kaksi kerrosta ylempänä tai alempana päättää imuroida niin kuulet sen varmasti. Ja yleensä nämä äänen eristävyysasiat tulevat yllätyksenä kun on muuttanut sisään.

Vierailija
35/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lappu/varoitus etukäteen on kiva ja auttaa sietämään mahdollista meteliä.

Pienenä vinkkinä kuitenkin että ei kannata laittaa sitä musaa niin lujalle että vieraat kuulevat toisiaan vain huutamalla. En ole mikään eläkeläinen mutta otti päähän kun itsellä aamuvuoro ja alakerta raikasi  alkuillasta aamuyöhön niin musiikista kuin huudostakin.

Vierailija
36/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti laitat ilmoituksen. Alkuillan juhlat eivät haittaa ja kun melu pysyy kurissa 21-23 aikanakin niin varmasti saat kivat juhlat ja naapurisopukin säilyy. Ja muista että mitään jatkoja ei kerrostaloissa järjestetä. Yksi naapuri yritti ilmeisesti alkaa kaveriporukkansa jatkopaikaksi kun keskustassa asuu. Onneksi ymmärsi lopettaa ennen suurempia riitoja. Kahdesti jouduin kyllä käydä neljältä aamuyöllä lopettamassa bileet. Sanoin suoraan että kolmannesta soitan poliisit. Ei ole kokeillut ainakaan vielä onneaan.

Vierailija
37/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pitäisin fiksuna ihmistä joka laittaisi lapun jossa kertoisi bileistä.

Tälläinen ihminen ei varmasti niitä jatkuvasti järjestä joten sen kestää.

Jos joskus juhlat pitää niin se ei ole häiriköintiä.

Jos sitten vielä huolehtii vietaistaan, että kukaan ei sotke yleisiä tiloja niin hyvä asia.

Vierailija
38/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt vähän mielipideasiakin, esim. jos kaikille talon asukkaille on ok että joku pitää klo 01 asti jatkuvat kovempiääniset juhlat niin sitten ne voi pitää yleisistä säännöistä huolimatta.

Eipä taida sellasta yhtiötä löytyä että kaikille olis ok. Niin paljon erilaisia ihmisiä mahtuu samaan taloon että varmasti löytyy joku jolla on pieniä lapsia, tekee vuorotyötä tai ihan muuten vaan haluaa nukkua yöllä.

Vierailija
39/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sillon tällön on ihan ok pitää pientä juhlista aiheutuvaa mölyä, jos se ei ole jatkuva asia. Toki kuulun nuorempaan ikäryhmään, mutta eipä nuo äänet mitä väkisinkin kerrostalossa kuulee naapurista koskaan häirinnyt. Heippalappu olis ihan kohteliasta laittaa. Rohkeimmat naapurukset ilmottavat suoraan sitte jos meinaa pinna mennä metelöinnistä.. :D Jos niin paljon ketuttaa muitten äänet kerrostalossa, muuttakoot vaikka pellon reunalle.

Vierailija
40/51 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa jos bileet on viikonloppuna ja yöllä ei huudeta. Siis vaikka puolenyön jälkeen. Ääntä saa kuulua, se ei häiritse mutta jos riidellään ja karjutaan niin se ottaa päähän.