Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua? Olen kadottanut työmotivaationi, ja siitä on tullut iso ongelma pomon kanssa

Vierailija
04.09.2017 |

Teen siis työtehtäväni kyllä asiallisesti ja ajallaan, ja työnjäljessä ei kellään ole huomautettavaa. Mutta työni on lakannut totaalisesti kiinnostamasta minua, jopa inhoan sitä, ja motivaationi on alle nollan. Pomohan tämän sitten tietenkin huomasi, vaikka olen yrittänyt salata asian. Nyt olen sitten puoli vuotta joutunut kerran viikossa istumaan pomon "puhuttelussa" siitä että minua ei kiinnosta tämä työ eikä oikein enää tämä alakaan. Hän tenttaa ja tenttaa että miksi ei kiinnosta ja miksi ei ole motivaatiota ja käskee minun joka viikko keksimään keinoja jolla nostan motivaatiotani. Nuo piinaavat puhuttelut ovat vieneet lopunkin kiinnostukseni työtä kohtaan.. En tiedä mitä tekisin. Koska työni kuitenkin hoidan asiallisesti, niin potkuja en voi saada.

Olen etsinyt uutta työtä yli vuoden, tuloksetta (alallamme on huono työmarkkinatilanne, jokaiseen paikkaan on yli 200 hakijaa nyt). Olen myös harkinnut alan vaihtoa, mutta se ei ole oikein mahdollinen, olen jo 40 eikä ole rahaa enää opiskella uutta ammattia. Kun minulla kuitenkin on jo yksi maisterikoulutus ja siihen liittyvää lisäkoulutustakin. Näen itse työpaikan vaihtamisen parhaana vaihtoehtona, mutta voi olla että siihen menee pari vuotta, että onnistuu. Millä tukin pomon suun siihen saakka? En kestä kuulla enää sanaakaan syyllistämistä siitä, että minulla ei ole työmotivaatiota. En kestä enää yhtään kyselyä siitä, että millä keinolla aion parissa päivässä tehdä itselleni ison työmotivaation. Tulen kohta hulluksi, kun pomo piinaa minua asian kanssa. Olen jo pyytänyt hänet jättämään minut rauhaan, tuloksetta. Ja olen sanonut, että en osaa keksiä enää mitään keinoja, mutta lupaan tehdä kaikki keinot joita hän ehdottaa (no ei ehdota mitään vaan sanoo että akateemisten pitää osata itse "johtaa itseään" ja taas tulee käsky ensi viikoksi itse keksiä niitä keinoja). Apua?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo haluaa savustaa sinut ulos, enkä voi häntä moittia - kaltaisesi työntekijä joka avoimesti myöntää motivaationsa kadonneen, on aikamoinen rasite työpaikan ilmapiirille eikä tietenkään vastaa innostunutta työntekijää vaikka kaiken vaaditun juuri ja juuri tekisikin. Eikös teillä ole yhteinen tavoite siis - että sinä vapauttaisit nykyisen paikkasi motivoituneemmalle? Esimiehelle helpoin tie tähän olisi tietysti että irtisanoutuisit jo nyt, mutta sinulle taloudellisesti tai urallesi ei varmaan ole hyvä vaihtoehto irtisanoutua tai tulla irtisanotuksi (jälkimmäiseen saadaan muuten kyllä perusteet jos pari kertaa kiivastut noissa puhutteluissa, niistä varoitukset ja sitten kenkää, joten kannattaa varoa).

Ehdotan että otat seuraavassa motivaatiokeskustelussa avoimesti esille tämän tilanteen, kerrot työnhaustasi ja esität että loogisesti paras keino saada hommaasi motivoitunut tekijä on löytää sinulle töitä muualta. Kysy esimieheltä vinkkejä, onko tälöä suhteita joita voisi hyödyntää tms. Sitkeästi vaan siirrät keskustelua tähän suuntaan niin ehkä esimies ainakin kyllästyy ja ehkä voisit jopa hyötyä hänestä.

Tällaista olen miettinyt että ehkä hän oikeasti yrittää tehdä kaikkensa että häipyisin, savustaa minut ulos siis. Ja tietenkin olen epähaluttu siellä, koska joku työstä kiinnostunut olisi heille paljon parempi vaihtoehto kuin minä, se on selvää. Ehkä hän yrittää piinaamisella saada minut menettämään malttini, jotta voisi antaa potkut? No ei taida onnistua, koska osaa hyvin hillitä itseni, korkeintaan rupean lopulta itkemään ja siitä nyt ei voi potkuja antaa. Olen pomolle kyllä kertonut, että näen itseni ns. viiden vuoden päästä toisen tyyppisessä työssä (minkä älykäs esimieheni tietenkin tajusi rivien välistä, että etsin muita töitä, vaikka kumpikaan ei sanonut asiaa ääneen). Hänellä ei ole halua/kykyä/verkostoja auttaa minua etsimään uutta työtä, ikävä kyllä. Ap.

Vierailija
22/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö valaisemaan tätä enemmän? Johtuuko siitä, että sinulla ei ole osaamista/koulutusta näihin toisiin tehtäviin? Jos kyllä niin sittenhän asia on ratkaistavissa. Jos työnantaja haluaa, että oöet motivoitunut, niin sitten heidän on tehtävä myös ratkaisuja jotka tätä edesauttavat, tässä tilanteessa siis tukevat kouluttautumistasi.

Mutta perusasia tässä tosiaan on, mikä on perimmäinen syy sille ettet voi näitä toisia hommia tehdä? Ja miten se ratkaistaan.

Ratkaisu varmasti löytyy mutta löytyykö tarpeeksi halua toteuttaa (sinun mutta lähinnä työnantajan puolelta) , on sitten eri kysymus.

No ensinnäkin minulla ei ole koulutusta niihin toisiin tehtäviin. Olen pyytänyt työntantajaa kouluttamaan minut niihin, mutta eivät suostu (maksaisi kymppitonnin). Itse voisin jopa maksaa tuon koulutukseni, mutta koulutus tapahtuu arkipäivisin ja he eivät suostu vapauttamaan minua edes palkatta työtehtävistä jotta pääsisin omalla rahalla osallistumaan noihin koulutuksiin. Eli selvästi heillä ei ole halua ratkaista asiaa. Ehkä he eivät pidä minusta? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hän käytännössä huomasi, ettei sinulla ole enää motivaatiota? Jos työn jälki on kuitenkin moitteetonta?

Olen ennen ollut innostuneen oloinen työtäni kohtaan, enää en sitä ole enkä pysty esittämään että olisin. Olen nykyään lyhytsanaisempi, en enää kokouksissa iloisena tee uusia kehittämisehdotuksia (kyllästyin, kun ne ei koskaan toteutunut), kun tulee uusia projekteja niin enää innostuneena sano että hei mä voin hoitaa vaan olen hiljaa, ja jos pomo sanoo että ota tämä projekti niin sanon vain ok ilmeettömänä. Kohtaamme kuitenkin pomon kanssa työn merkeissä joka päivä, kyllä hän minusta näkee että minua ei kiinnosta. Ap.

Eikö pomosi näe tässä mitään ongelmaa?:0

Kai näkee, mutta toisaalta hänen mielestä sellaista se aina on että ei ole rahaa toteuttaa mitään kehittämistä joten kehittämisideat on hänen mielestä turhia. Ap.

Vierailija
24/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta boreout.

Entä jos puhuisit pomollesi siitä, että olisit innokas toteuttamaan tiettyjä projekteja, jos ne vain saataisiin toteutumaan - kun ennen ei ole saatu? 

Tätä kokeilin pari vuotta sitten kun en vielä niin pahasti vihannut työtäni. Sain vastaukseksi, että sopii jos hankit niihin itse rahoituksen ja yhteistyökumppanit ja pystyt ajallisesti hoitamaan nuo projektit omien nykyisten työtehtävien rinnalla, eli nykyisestä työtehtävistä ei saa luistaa kivojen projektien takia. No löinpä sitten hanskat tiskiin "uusien kivojen projektien" kanssa, koska ei ole mahdollista toteuttaa noita pomon vaatimuksia, nykyiset työtehtävät täyttää jo kahdeksan tunnin päiväni täysin, eikä kahdeksan tuntia meinaa riittääkään. Ap.

Vierailija
25/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä halvatun väliä sillä kiinnostumisella ja motivaatiolla on (yrityksen kannalta), jos työt tulee kuitenkin tehtyä ja mitään kehittämisehdotuksia ei oteta vastaan. Tuo on paskasti johdettu yritys, fiksut väsyvät taistelemaan tuulimyllyjä vastaan lähtevät pois. Mikä on se syy, että henkilöstöstä ei haluta pitää kiinni ja heidän työhyvinvoinnistaan ei olla kiinnostuneita? Onko ongelma esimiehessä vai yrityksen ylemmässä johdossa?

Menestyvä ja hyvin johdettu yritys tiedostaa, että henkilöstö on heidän voimavara ja kilpailutekijä. Näissä yrityksissä laitetaan paukkuja siihen, että henkilöstö voi hyvin fyysisesti ja henkisesti ja että työilmapiiri on hyvä. Ja tämä kaikki näkyy myönteisesti firman tuloksessa.

Jos henkilöstön työhyvinvoinnista ei pidetä kiinni, ne tuloksentekijät äänestävät jaloillaan ja tilalle saadaan hylkiöitä jotka eivät ole muualle päässeet, tai nuoria vastavalmistuneita, joilta puuttuu kokemus. Ei tällaisten varassa nosteta yritystä nousuun.

Jos yrityksessä on asiat retuperällä ylintä johtoa ja omistajia myöten, sellaisessa tilanteessa ei auta kuin omistajavaihdos. Fiksumpi omistaja saa firman taas kukoistamaan. Jos kyse on julkisesta puolesta, niin tätäkään toivoa ei ole.

Vierailija
26/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä halvatun väliä sillä kiinnostumisella ja motivaatiolla on (yrityksen kannalta), jos työt tulee kuitenkin tehtyä ja mitään kehittämisehdotuksia ei oteta vastaan. Tuo on paskasti johdettu yritys, fiksut väsyvät taistelemaan tuulimyllyjä vastaan lähtevät pois. Mikä on se syy, että henkilöstöstä ei haluta pitää kiinni ja heidän työhyvinvoinnistaan ei olla kiinnostuneita? Onko ongelma esimiehessä vai yrityksen ylemmässä johdossa?

Menestyvä ja hyvin johdettu yritys tiedostaa, että henkilöstö on heidän voimavara ja kilpailutekijä. Näissä yrityksissä laitetaan paukkuja siihen, että henkilöstö voi hyvin fyysisesti ja henkisesti ja että työilmapiiri on hyvä. Ja tämä kaikki näkyy myönteisesti firman tuloksessa.

Jos henkilöstön työhyvinvoinnista ei pidetä kiinni, ne tuloksentekijät äänestävät jaloillaan ja tilalle saadaan hylkiöitä jotka eivät ole muualle päässeet, tai nuoria vastavalmistuneita, joilta puuttuu kokemus. Ei tällaisten varassa nosteta yritystä nousuun.

Jos yrityksessä on asiat retuperällä ylintä johtoa ja omistajia myöten, sellaisessa tilanteessa ei auta kuin omistajavaihdos. Fiksumpi omistaja saa firman taas kukoistamaan. Jos kyse on julkisesta puolesta, niin tätäkään toivoa ei ole.

Omasta mielestäni ongelma on meillä sekä keskijohdossa että ylemmässä johdossa, eikä kummassakaan osata johtaa. Ja kyse on julkisesta puolesta, joten toivoa ei sitten kai todellakaan ole :( . Ap.

Vierailija
27/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Olen ollut työssäni 3 vuotta ja motivaatio nollassa. Ilmenee juuri samoin kuin ap:lla. Pomo onneksi antaa olla rauhassa, mutta työnteosta on tullut pakkopullaa. Vaihtaminen ei onnistu iän takia enää... Olen varma siitä, ettei sitä liekkiä pysty enää puhaltamaan tässä paikassa millään eloon. Pomosi on idiootti ap.

Vierailija
28/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kohtalotoveri. Olen ollut työssäni 3 vuotta ja motivaatio nollassa. Ilmenee juuri samoin kuin ap:lla. Pomo onneksi antaa olla rauhassa, mutta työnteosta on tullut pakkopullaa. Vaihtaminen ei onnistu iän takia enää... Olen varma siitä, ettei sitä liekkiä pysty enää puhaltamaan tässä paikassa millään eloon. Pomosi on idiootti ap.

Kiitos, minunkin mielestä hän on idiootti pomona, mutta ihmisenä noin muuten ihan ok. Toivottavasti sinun pomo ei keksi alkaa "henkilöstöjohtaa" sinua liian painostavalla tavalla. Ap.

Vierailija
29/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnsä hoitaa asiallisesti, niin mitä muuta motivaatiota sitä tarvitsee? Jos pitäis työtehtävien hoitamisen lisäksi olla erikseen vielä hyvin motivoitunut, niin 90% ihmisistä olis vastaavassa puhuttelussa joka ikinen viikko.

Sen takia en usko koko juttua

Vierailija
30/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Miksi nähdä vaivaa jonkun ahneen porvarin rahojen takia?

Vierailija
31/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni ongelma on meillä sekä keskijohdossa että ylemmässä johdossa, eikä kummassakaan osata johtaa. Ja kyse on julkisesta puolesta, joten toivoa ei sitten kai todellakaan ole :( . Ap.

Onko sulla mahista hakea syksyn yhteishaussa jonnekin alaasi sivuavaan koulutukseen? Jos sinut hyväksyttäis kouluun, voisit ottaa opintovapaata nykyisestä työstäsi, opiskella ja verkostoitua tulevaisuutta varten. Opintovapaan antamista ta ei  voi  estää, voi vaan lykätä sen alkua.

Vierailija
32/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnsä hoitaa asiallisesti, niin mitä muuta motivaatiota sitä tarvitsee? Jos pitäis työtehtävien hoitamisen lisäksi olla erikseen vielä hyvin motivoitunut, niin 90% ihmisistä olis vastaavassa puhuttelussa joka ikinen viikko.

Kuulemma motivoitunut pitää olla yhteishengen nostattamisen takia, yhteisen hyvän ilmapiirin takia ja siksi että hyvässä työpaikassa on motivoituneita työntekijöitä. Kuulemma ulospäin näyttää huonolta, jos väki ei ole motivoitunutta. Ja kuulemma niissä jossain vuosittaisissa tyhy-barometreissa pitää näkyä että meillä on hyvin innostunutta ja työtään rakastavaa väkeä töissä. Ja kuulemma meidän keskijohdon suoriutumista mitataan sillä, että miten hyvin he onnistuvat valmentamaan alaisiaan työmotivaation kehittymisessä, niin siksi alaisten pitää olla hyvin motivoituneita koska muuten keskijohto on epäonnistunut. Ylin johto oli laittanut keskijohdolle tämän vuoden tavoitteeksi alaisten motivaation johtamiseen keskittymisen. Ap.

Vierailija
33/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai no voihan se olla että minusta ei vain pidetä ja minut halutaan siksi savustaa ulos. Ap.

Vierailija
34/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan nyt ei enää puutu kuin se, että vaaditaan pukeutumaan valkoiseen toogaan ja hyräilemään iloisia kansansävelmiä jotta todistaa rakkautensa Yhtiöön ja sitoutumisensa Työhön.

En näe tuossa mitään ongelmaa, jos kerran hoidat työsi kunnolla, vaikka motivaatiota ei olekaan. Jos kerran siitä on maksettu tähänkin asti. Se, että pitäisi ideoida on vähän vaikeampaa, jos kerran koskaan mikään ideoista ei mene eteenpäin.

Mulla on ollut pomo, joka tyrmäsi jatkuvasti ideani, mutta esitteli ne parin viikon päästä ominaan. Nykyään on pomo, joka on pomona aika surkea vaikka ihmisenä onkin mukava. Ja hänen toimensa esimiehenä on vain osa hänen hommaansa, sen oikean työnsä hän hoitaa loistavasti.

Vierailija
35/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ainakin asiakaspalvelutyössä näkyy, jos motivaatiota ei ole, ja asiakas aistii sen. Toki kaupan kassalla sillä ei niin ole väliä, mutta jos asiakaspalvelutyö on teknistä ja asiakas maksaa siitä suolaisen hinnan, on tällaisilla "pikkuseikoillakin" merkitystä. Itse olen työskennellyt mm. ulkoistettuna PC-tukihenkilönä asiakkaan tiloissa, ja juuri tämänkaltaisissa työtehtävissä motivaatio näkyy ja tuntuu.

Vierailija
36/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuostahan nyt ei enää puutu kuin se, että vaaditaan pukeutumaan valkoiseen toogaan ja hyräilemään iloisia kansansävelmiä jotta todistaa rakkautensa Yhtiöön ja sitoutumisensa Työhön.

En näe tuossa mitään ongelmaa, jos kerran hoidat työsi kunnolla, vaikka motivaatiota ei olekaan. Jos kerran siitä on maksettu tähänkin asti. Se, että pitäisi ideoida on vähän vaikeampaa, jos kerran koskaan mikään ideoista ei mene eteenpäin.

Mulla on ollut pomo, joka tyrmäsi jatkuvasti ideani, mutta esitteli ne parin viikon päästä ominaan. Nykyään on pomo, joka on pomona aika surkea vaikka ihmisenä onkin mukava. Ja hänen toimensa esimiehenä on vain osa hänen hommaansa, sen oikean työnsä hän hoitaa loistavasti.

Heh, kiitos, sait minut nauramaan, vähän tuollaista se meillä onkin, vaikka pukeutumiseen ei sentään puututakaan, mutta silti Pohjois-Korealta tuntuu..

Keskeisin ongelma on se, että olen pomon hampaissa koska vihaan työtäni, vaikka hoidankin työni ihan hyvin. Tulen hulluksi niistä jatkuvista puhutteluista, tenttaamisista, piinaamisista ja uteluista ja käskyistä ensi viikoksi listata taas kaksi uutta ideaa millä aion kohottaa työmotivaatiotani. Minua syyllistetään siitä että työni ei kiinnosta, ja se syyllistäminen sairastuttaa minut. Tottahan se on, että ei minua kiinnosta tämä työ, ja varmasti osittain olen siihen itse syyllinen, mutta kun saan siitä koko ajan haukut niin olen aika itkun partaalla. Kai kiinnostuisin, jos vain tietäisin miten! Ap.

Vierailija
37/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois opintovapaa tai vuorotteluvapaa?

Vierailija
38/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö motivaation puute näy töiden tekemisessä jollain tavalla, esim. hitautena tai priorisoinnin sivuuttamisena? Tai ei jaksa tehdä yleiskatsausta päivän hommista ensin vaan alkaa purkamaan mistä sattuu ja välttelee hommia. Se voi vaikuttaa työkavereiden työmäärään tai vähintään viihtyvyyteen.

Vierailija
39/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö motivaation puute näy töiden tekemisessä jollain tavalla, esim. hitautena tai priorisoinnin sivuuttamisena? Tai ei jaksa tehdä yleiskatsausta päivän hommista ensin vaan alkaa purkamaan mistä sattuu ja välttelee hommia. Se voi vaikuttaa työkavereiden työmäärään tai vähintään viihtyvyyteen.

Kyllä se voi näkyä minulla esim. noin, että epäsuorasti välttelen hommia, jotka eivät ole suoraan minun vastuulla eikä varsinaisesti kuulu työhöni, mutta koska ne ei ole kenenkään vastuulla niin jonkun pitäisi ne tehdä esim. minun. Niistä en voi saada kuitenkaan huomautusta, koska ne ei ole minulle nimettyjä työtehtäviä. Mutta vuosia sitten innostuneena työstäni niitäkin usein tein. Hitautena motivaation puute ei minulla näy, koska olen sen verran kokenut ja osaan työni niin hyvin että pystyn hoitamaan sitä niin rutiinilla, muuten tietenkin voisi näkyäkin. Ja varmaan kokouksien ilmapiiriin voi vaikuttaa se, että en ole enää iloinen ja innokas vaan vain hiljaa tai puhun vain pakolliset. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme