Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua? Olen kadottanut työmotivaationi, ja siitä on tullut iso ongelma pomon kanssa

Vierailija
04.09.2017 |

Teen siis työtehtäväni kyllä asiallisesti ja ajallaan, ja työnjäljessä ei kellään ole huomautettavaa. Mutta työni on lakannut totaalisesti kiinnostamasta minua, jopa inhoan sitä, ja motivaationi on alle nollan. Pomohan tämän sitten tietenkin huomasi, vaikka olen yrittänyt salata asian. Nyt olen sitten puoli vuotta joutunut kerran viikossa istumaan pomon "puhuttelussa" siitä että minua ei kiinnosta tämä työ eikä oikein enää tämä alakaan. Hän tenttaa ja tenttaa että miksi ei kiinnosta ja miksi ei ole motivaatiota ja käskee minun joka viikko keksimään keinoja jolla nostan motivaatiotani. Nuo piinaavat puhuttelut ovat vieneet lopunkin kiinnostukseni työtä kohtaan.. En tiedä mitä tekisin. Koska työni kuitenkin hoidan asiallisesti, niin potkuja en voi saada.

Olen etsinyt uutta työtä yli vuoden, tuloksetta (alallamme on huono työmarkkinatilanne, jokaiseen paikkaan on yli 200 hakijaa nyt). Olen myös harkinnut alan vaihtoa, mutta se ei ole oikein mahdollinen, olen jo 40 eikä ole rahaa enää opiskella uutta ammattia. Kun minulla kuitenkin on jo yksi maisterikoulutus ja siihen liittyvää lisäkoulutustakin. Näen itse työpaikan vaihtamisen parhaana vaihtoehtona, mutta voi olla että siihen menee pari vuotta, että onnistuu. Millä tukin pomon suun siihen saakka? En kestä kuulla enää sanaakaan syyllistämistä siitä, että minulla ei ole työmotivaatiota. En kestä enää yhtään kyselyä siitä, että millä keinolla aion parissa päivässä tehdä itselleni ison työmotivaation. Tulen kohta hulluksi, kun pomo piinaa minua asian kanssa. Olen jo pyytänyt hänet jättämään minut rauhaan, tuloksetta. Ja olen sanonut, että en osaa keksiä enää mitään keinoja, mutta lupaan tehdä kaikki keinot joita hän ehdottaa (no ei ehdota mitään vaan sanoo että akateemisten pitää osata itse "johtaa itseään" ja taas tulee käsky ensi viikoksi itse keksiä niitä keinoja). Apua?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pomoni oli siis mennyt meidän ylimmälle pomolle puhumaan, että minulla ei ole motivaatiota tähän työhön eikä minua enää kiinnosta työ, ja olen pari kertaa nyt ollut sitten tämän ylimmänkin pomon puhuttelussa siitä että minua ei kiinnosta. Hänkin vain käskee kiinnostumaan tyyliin "hanki se motivaatio nyt heti, tai itke ja hanki". Joo kohta kyllä itkenkin mutta en silti osaa hankkia motivaatiota. Ap.

Vierailija
2/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hän käytännössä huomasi, ettei sinulla ole enää motivaatiota? Jos työn jälki on kuitenkin moitteetonta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hän käytännössä huomasi, ettei sinulla ole enää motivaatiota? Jos työn jälki on kuitenkin moitteetonta?

Olen ennen ollut innostuneen oloinen työtäni kohtaan, enää en sitä ole enkä pysty esittämään että olisin. Olen nykyään lyhytsanaisempi, en enää kokouksissa iloisena tee uusia kehittämisehdotuksia (kyllästyin, kun ne ei koskaan toteutunut), kun tulee uusia projekteja niin enää innostuneena sano että hei mä voin hoitaa vaan olen hiljaa, ja jos pomo sanoo että ota tämä projekti niin sanon vain ok ilmeettömänä. Kohtaamme kuitenkin pomon kanssa työn merkeissä joka päivä, kyllä hän minusta näkee että minua ei kiinnosta. Ap.

Vierailija
4/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen

Vierailija
5/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muut työtoverisi? Ovatko he ennen olleet hymyssä suin hoitamassa hommiaan/tekemässä kehitysehdotuksia/ottamassa innolla vastaan uusia projekteja? Toimivatko nyt niin?

Vierailija
6/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen

Kyllähän tutusta ihmisestä sen aistii jos sillä ei ole motivaatiota johonkin juttuun. 

Vierailija
7/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro pomolle että aiot ottaa yhteyttä työterveyteen ja keskustella asiasta jos vaikka löytyisi ratkaisu. Tosiaan varaat sen ajan. Työterveydessä kerrot sitten saman kuin meille tässä, pomosi käytöksestä. Toki myös motivaation puutteesta kerrot, ehkä voisi saada veriarvoja tarkistettua. Onko motivaation puutetta muuallakin elämässä vai onko se vain.oma työtehtävä?

Ehkä kolmikantakeskustelu olisi paikallaan? Pomosi käytös on aika... Ahdistavaa.

Toivon että saat oikeasti apua tilanteeseen.

Vierailija
8/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muut työtoverisi? Ovatko he ennen olleet hymyssä suin hoitamassa hommiaan/tekemässä kehitysehdotuksia/ottamassa innolla vastaan uusia projekteja? Toimivatko nyt niin?

Muu väki on vaihtunut parin vuoden välein, ja kaikki on alussa hyvin innostuneita, kuten minäkin olin. Ja ovat sitä kyllä sen pari vuotta kun viitsivät meillä olla, sitten vaihtavat muualle. Minä olen ollut samassa paikassa jo seitsemän vuotta. Olen ainoa juuri minun alani ihminen meillä töissä, joten työmarkkinatilanne noilla muilla on hieman parempi. On meillä tietenkin joku muukin pitkään ollut, mutta hän on kyllä edelleen innostunut ja motivoitunut, mutta toisaalta hänen työtehtävät on vaihtuneet tässä vuosien aikana, minun ei. Ap.

Vierailija
9/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pomo voi joka viikko ottaa puhutteluun? Kerro hänelle ne seikat, mitkä auttaisi. Jos hän ei toteuta mitään mikä auttaisi, niin olet ainakin yrittänyt. Jos teet työsi, niin ei kellään pitäisi olla valittamista. Itse lisäsin myös ketjun, "koen eläväni vain lomilla ja viikonloppuisin" koskien samaa asiaa.

Vierailija
10/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro pomolle että aiot ottaa yhteyttä työterveyteen ja keskustella asiasta jos vaikka löytyisi ratkaisu. Tosiaan varaat sen ajan. Työterveydessä kerrot sitten saman kuin meille tässä, pomosi käytöksestä. Toki myös motivaation puutteesta kerrot, ehkä voisi saada veriarvoja tarkistettua. Onko motivaation puutetta muuallakin elämässä vai onko se vain.oma työtehtävä?

Ehkä kolmikantakeskustelu olisi paikallaan? Pomosi käytös on aika... Ahdistavaa.

Joo tein tämän jo ennen kesälomia. He onneksi ymmärsivät minua, ja ehdottivat sellaista yhteistä tapaamista, joka pidettiinkin, mutta ei se mitään muuttanut. Minulla ei siis ole motivaation puutetta muussa elämässä eikä mitään masennusta tms, rakastan esim. harrastuksiani ja olen vapaa-ajalla kiinnostunut monesta asiasta ja energinen. Se on nyt vain tämä työ ja työpaikka, jotka suorastaan vitut*avat. Pomon käytös on ahdistavaa, todellakin. En enää edes tiedä tarkoittaako hän sillä hyvää vai ei. Ap.

Vierailija
11/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pomo voi joka viikko ottaa puhutteluun? Kerro hänelle ne seikat, mitkä auttaisi. Jos hän ei toteuta mitään mikä auttaisi, niin olet ainakin yrittänyt. Jos teet työsi, niin ei kellään pitäisi olla valittamista. Itse lisäsin myös ketjun, "koen eläväni vain lomilla ja viikonloppuisin" koskien samaa asiaa.

Pomo voi ottaa puhutteluun joka viikko siksi, että hänellä on "liikaa aikaa" ja hänen pomo on käskenyt häntä keskittymään "henkilöstöjohtamiseen" ja "valmentavaan johtamiseen". Puhutteluiden nimi ei tietenkään ole puhuttelu vaan ohjauskeskustelu. 

Luin sen saman "koen eläväni vain viikonloppuisin" -ketjun, ja tuli heti mieleen että se oli kuin minun kynästä, mutta sen aloittaja on joku muu, ikävä kyllä taitaa olla kohtalotoverini. Ap.

Vierailija
12/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tein tämän jo ennen kesälomia. He onneksi ymmärsivät minua, ja ehdottivat sellaista yhteistä tapaamista, joka pidettiinkin, mutta ei se mitään muuttanut. Minulla ei siis ole motivaation puutetta muussa elämässä eikä mitään masennusta tms, rakastan esim. harrastuksiani ja olen vapaa-ajalla kiinnostunut monesta asiasta ja energinen. Se on nyt vain tämä työ ja työpaikka, jotka suorastaan vitut*avat. Pomon käytös on ahdistavaa, todellakin. En enää edes tiedä tarkoittaako hän sillä hyvää vai ei. Ap.

Voi harmi. :( Jotain pitäisi kyllä keksi ennenkuin motivaation puute muuttuu pomon käytöksen myötä työuupumukseksi. Tsemppiä!!

Vierailija
13/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi. :( Jotain pitäisi kyllä keksi ennenkuin motivaation puute muuttuu pomon käytöksen myötä työuupumukseksi. Tsemppiä!!

Kiitos sinulle tsempistä! Luulen tosin, että tämä on jo työuupumusta. Mitään saikkujahan sillä ei tosin tietenkään saa, eikä ne auttaisikaan kun ei 4 vk kesälomakaan auttanut. Ap. 

Vierailija
14/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko tuo tehtävänkierto? Jos tosiaan kollegallasi on vaihtuneet tehtävät, olisiko se myös sinulle mahdollista?

Vierailija
15/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko tuo tehtävänkierto? Jos tosiaan kollegallasi on vaihtuneet tehtävät, olisiko se myös sinulle mahdollista?

Auttaisi, ja sitä olen pyytänyt pari vuotta jo ja monta kertaa, mutta kuulemma kohdallani se ei ole mahdollista eikä tule olemaankaan. Ymmärrän kyllä työnantajan perustelun siihen, että miksi minun kohdalla se ei onnistu, ja ihan asiallinen työhön liittyvä perustelu se on. Ap.

Vierailija
16/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis oikeasti usko, että voin koskaan enää motivoitua tästä työstä. Joten ainoa vaihtoehto on etsiä uusi työ. Mutta koska tiedän, että siinä voi mennä pari kolme vuottakin, niin jotenkin pitäisi saada tukittua pomon suu siihen saakka, jotta saisin edes keskittyä työhöni jota vihaan eikä pitäisi kerran viikossa olla kuulustelussa että mitä aion tehdä motivaatiolleni. Olen sanonut jo että "voisitko oikeasti olla vihdoin hiljaa tästä aiheesta, koska en osaa sanoa aiheeseen enää yhtään mitään ja olen hyvin ahdistunut näistä puhutteluista", mutta kuulemma hän vain toteuttaa oman pomonsa käskyjä joten hän ei voi olla hiljaa vaikka ehkä haluaisikin. Ap.

Vierailija
17/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo haluaa savustaa sinut ulos, enkä voi häntä moittia - kaltaisesi työntekijä joka avoimesti myöntää motivaationsa kadonneen, on aikamoinen rasite työpaikan ilmapiirille eikä tietenkään vastaa innostunutta työntekijää vaikka kaiken vaaditun juuri ja juuri tekisikin. Eikös teillä ole yhteinen tavoite siis - että sinä vapauttaisit nykyisen paikkasi motivoituneemmalle? Esimiehelle helpoin tie tähän olisi tietysti että irtisanoutuisit jo nyt, mutta sinulle taloudellisesti tai urallesi ei varmaan ole hyvä vaihtoehto irtisanoutua tai tulla irtisanotuksi (jälkimmäiseen saadaan muuten kyllä perusteet jos pari kertaa kiivastut noissa puhutteluissa, niistä varoitukset ja sitten kenkää, joten kannattaa varoa).

Ehdotan että otat seuraavassa motivaatiokeskustelussa avoimesti esille tämän tilanteen, kerrot työnhaustasi ja esität että loogisesti paras keino saada hommaasi motivoitunut tekijä on löytää sinulle töitä muualta. Kysy esimieheltä vinkkejä, onko tälöä suhteita joita voisi hyödyntää tms. Sitkeästi vaan siirrät keskustelua tähän suuntaan niin ehkä esimies ainakin kyllästyy ja ehkä voisit jopa hyötyä hänestä.

Vierailija
18/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ennen ollut innostuneen oloinen työtäni kohtaan, enää en sitä ole enkä pysty esittämään että olisin. Olen nykyään lyhytsanaisempi, en enää kokouksissa iloisena tee uusia kehittämisehdotuksia (kyllästyin, kun ne ei koskaan toteutunut), kun tulee uusia projekteja niin enää innostuneena sano että hei mä voin hoitaa vaan olen hiljaa, ja jos pomo sanoo että ota tämä projekti niin sanon vain ok ilmeettömänä. Kohtaamme kuitenkin pomon kanssa työn merkeissä joka päivä, kyllä hän minusta näkee että minua ei kiinnosta. Ap.

Eikö pomosi näe tässä mitään ongelmaa?:0

Vierailija
19/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö valaisemaan tätä enemmän? Johtuuko siitä, että sinulla ei ole osaamista/koulutusta näihin toisiin tehtäviin? Jos kyllä niin sittenhän asia on ratkaistavissa. Jos työnantaja haluaa, että oöet motivoitunut, niin sitten heidän on tehtävä myös ratkaisuja jotka tätä edesauttavat, tässä tilanteessa siis tukevat kouluttautumistasi.

Mutta perusasia tässä tosiaan on, mikä on perimmäinen syy sille ettet voi näitä toisia hommia tehdä? Ja miten se ratkaistaan.

Ratkaisu varmasti löytyy mutta löytyykö tarpeeksi halua toteuttaa (sinun mutta lähinnä työnantajan puolelta) , on sitten eri kysymus.

Vierailija
20/39 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta boreout.

Entä jos puhuisit pomollesi siitä, että olisit innokas toteuttamaan tiettyjä projekteja, jos ne vain saataisiin toteutumaan - kun ennen ei ole saatu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi