Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvosokeus

Vierailija
04.09.2017 |

Onko kenelläkään teistä diagnosoitu kasvosokeutta? Minusta tuntuu, että minulla on se. Tunnistan kyllä mieheni ja lapseni, mutta en oikeasti ketään muuta. Lasteni kavererit, heidän vanhempansa, kaupan kassat jne. ovat minulle joka kerta uusia tuttavuuksia. En muista nähneeni heitä koskaan, nimen kuullessani osaan joskus yhdistää toiseen nimeen, mutta aivan vieraalle näyttää aina. Äskettäin tuli ovelle aivan vieras mies. Minä että mitäs te myytte. Mies sanoi tulleensa hakemään tytärtään, jonka kanssa poikani on seurustellut jo pari vuotta. Tiedän, että olen käynyt heillä usein syömässä ja tiedän miehen ammatinkin jopa ja olen keskustellut hänen kanssaan usein, mutta minulle hän oli vain vieras ovellamme. Äidin tunnistan, koska hänellä on pistävän siniset silmät, tumma tukka ja hän on huomattavan lyhyt. Isä on perusvaalea, ei kasvokarvoja, normipituinen. Molemmat mielestäni mukavia. Ja äidin tapaan muutenkin viikoittain yhteisessä harrastuksessa. Mietin vain, että mahtaisinko häntäkään tunnistaa, jos hän kerran istuisikin eri paikalla?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole.

Mutta esimerkiksi kirjailija Kaari Utrio, lääkäri-tietokirjailija Oliver Sacks ja kruununprinsessa Victoria kärsivät kasvosokeudesta.

Olen lukenut aiheesta kaiken käsiini saamani, sillä tuo kuulostaa todella mielenkiintoiselta (sori, en tarkoita pahalla). Ilmeneekö kasvosokeus sinulla muunlaisina oireina?

Esimerkiksi Oliver Sacksilla oli myös jonkinlainen paikkasokeus. Hän joskus kertoi, että käytännössä joka päivä eksyi matkalla töihin (vaikka siis oli aina menossa samaan paikkaan).

Vierailija
2/2 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin että tunnistan ihmiset pikemminkin eleista ja yleisolemuksesta kuin kasvoista. Toisaalta välillä on ollut jotain näyttelijöiden kasvokuva-testejä ja niissä ainakin kohtalaisen hyvin tunnistaa näyttelijät joten ei ole ainakaan täydellinen kasvosokeus.

En tiedä johtuisiko siitä että sain lasit joskus teininä mutten käyttänyt niitä kuin oppitunneilla. Aloitin jatkuvan lasien käytön vasta parikymppisenä, eli nuorena opin tunnistamaan ihmiset olemuksesta kun en nähnyt kasvonpiirteitä kovin kaukaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla