Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen ei kerro omaa ikäänsä?

Vierailija
03.09.2017 |

Olen tavannut viime aikoina useampia henkilöitä, jotka eivät tutustumisen edetessä halua kertoa ikäänsä. (Ei edes naisten kesken.)
Miksi? Mikä iän kertomisessa on niin kamalaa, ettei sitä halua toiselle sanoa? Hävettääkö joitakin esim. vanheneminen?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun kerrot ikäsi utelijalle, alkaa välitön vertailu (mielessä tai ääneen puhuttuna). "Sinä olet tuon ikäinen, enpä olisi uskonut, on vanhempi tai nuorempi kuin kuvittelin, kai ne elintavat ratkaisevat vai millaisethan geenit tuolla on... Silloin, kun minä olin tuon ikäinen, niin minä olin sitä ja tätä ja siinä ja tuossa elämäntilanteessa. Tuo ei ole siinä elämäntilanteessa, hmmm. siinä on oltava jotain vikaa. Tuo on huonompi kuin minä / tuo on parempi kuin minä. Säälittävää / kadehdin tuota / kyllä tuon jo pitäisi elää tietyllä tavalla / onpas tuo tiukkis ikäisekseen..." Jne.

Vierailija
42/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on juuri siinä, miksi se ikä pitäisi peittää tai sitä hävetä?

Ap

Hölmö kysymys. Tuohon voi olla sata erilaista vastausta. Miksi nyt muutenkaan maailman reilut 5 miljardia ihmistä eivät ole klooneja sinun kanssasi? Miksi he eivät ajattele täysin samoin kuin sinä?

Ikäkysymykseen vastaamatta jättäminen voi liittyä ihan jo vaikkapa siihen, että hlö ei halua tulla luokitelluksi ikänsä kautta.

Jatkan vielä sen verran, että ap, kun sinulle se iän tietäminen on tärkeää, niin se paljastaa myös sen että sinä luokittelet ihmisiä voimakkaasti iän kautta. Sinun ajatuksesi ihmisestä muuttuvat sen perusteella, minkä ikäinen hän on numeroina. Toiset haluavat, että heitä ajatellaan kokonaisuutena ja muiden asioiden kuin numeroiden luokittelemana. 

Rupsahtaneiden itsetunto-ongelma vaan minäpä näytän 25 vuotta ikäistäni nuoremmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun kanssa työskentelee niin on ihan hyvä tietää ihmisestä enemmän että yhteistyö pelaa, ihan perus asiatkin kuten ikä. Oma työkaverini oli inhottava ihminen eikä luottanut kehenkään ja oli sen takia vaikea työskennellä. Harmi että tuollaisia pelokkaita on. Suomalaiset ovat ihan liian epäileväisiä, jos joku kysyy vähänkin jotain niin heti ollaan muka vaarassa. Kannattaisiko mieluummin olla varuillaan jos joku kyselee kotiosoitetta tai puhelinnumeroa??

En ole kysynyt kenenkään työtoverini ikää. En voi kuvitella, että tiimityöskentelymme sillä paranisi, että tietäisimme toistemme iät.

Vierailija
44/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on juuri siinä, miksi se ikä pitäisi peittää tai sitä hävetä?

Ap

Hölmö kysymys. Tuohon voi olla sata erilaista vastausta. Miksi nyt muutenkaan maailman reilut 5 miljardia ihmistä eivät ole klooneja sinun kanssasi? Miksi he eivät ajattele täysin samoin kuin sinä?

Ikäkysymykseen vastaamatta jättäminen voi liittyä ihan jo vaikkapa siihen, että hlö ei halua tulla luokitelluksi ikänsä kautta.

Jatkan vielä sen verran, että ap, kun sinulle se iän tietäminen on tärkeää, niin se paljastaa myös sen että sinä luokittelet ihmisiä voimakkaasti iän kautta. Sinun ajatuksesi ihmisestä muuttuvat sen perusteella, minkä ikäinen hän on numeroina. Toiset haluavat, että heitä ajatellaan kokonaisuutena ja muiden asioiden kuin numeroiden luokittelemana. 

Rupsahtaneiden itsetunto-ongelma vaan minäpä näytän 25 vuotta ikäistäni nuoremmalta.

Hyvä juttu. Ei se silti muuta miksikään sitä faktaa, että kaikki eivä halua puhua iästään ja syitä on monia.

Vierailija
45/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka ei halua kertoa sitä, esim. minä. Simppeliä.

Kun tiedän nimesi,tiedän ikäsi.

T. Tanssii väestökirjanpidon kanssa l. suomalaista korruptiota omaksi ja kavereiden iloksi.

Vierailija
46/68 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun kanssa työskentelee niin on ihan hyvä tietää ihmisestä enemmän että yhteistyö pelaa, ihan perus asiatkin kuten ikä. Oma työkaverini oli inhottava ihminen eikä luottanut kehenkään ja oli sen takia vaikea työskennellä. Harmi että tuollaisia pelokkaita on. Suomalaiset ovat ihan liian epäileväisiä, jos joku kysyy vähänkin jotain niin heti ollaan muka vaarassa. Kannattaisiko mieluummin olla varuillaan jos joku kyselee kotiosoitetta tai puhelinnumeroa??

En ole kysynyt kenenkään työtoverini ikää. En voi kuvitella, että tiimityöskentelymme sillä paranisi, että tietäisimme toistemme iät.

Minulta on, ja kysyjä jopa tiesi valmiiksi, ja halusi nähdä tarjoanko synttärikahvit. Kaikki tiesivät työpaikalla toisten iät ja ristimänimet vaikkei niitä kysytty tai kerrottu. Ja katsottiin kuka yrittää jättää omat synttärikahvitukset työpaikalla väliin. Sairas työyhteisö,phf.

Vierailija
47/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Luen tätä jos joku osaisi vastata. Itse en halua sanoa ikääni ja melkein hermostun kun joku kysyy. Minusta on kuvottavaa kun vuosia tulee lisää. En näe siinä mitään upeaa. Olen itse nuoremman näköinen ollut aina, mutta pelkään koko ajan että pikkuhiljaa alan näyttää melkein ikäiseltäni. Kamalaa. Mutta sitä en osaa sanoa mistä tällainen käytös johtuu. 

Vierailija
48/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani antoivat minulle nimen jota on paljon just 10 vuotta vanhemmilla. Koko ajan harkitsen muutanko iättömämmän nimen itselleni. En missään nimessä halua että vahingossakaan kukaan luulisi nimen takia vanhemmaksi. Tähän saakka on aina nuoremmaksi luultu mutta kun sanon nimen niin silloin osuu ikä arvailut lähemmäksi. Tosin enää en sellaisiin ikäarvailuihin lähde mukaan vaan muutan puheenaihetta. Vastaan yleensä että olen täysi-ikäinen mutta en vielä lähelläkään eläkettä. (Se on selvää muutenkin mutta totean vaan että eikö tämä riitä tiedoksi). 

Vierailija
49/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä silloin kun vanhemmat ovat antaneet vanhanaikaisen nimen. Minua 15-20 vuotta vanhemmilla on tätä nimeä TODELLA paljon. Ja se on todella kiusallista. 

Vierailija
50/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pimittänyt ikää kysyttäessä. Ihminen on sen ikäinen kuin on. Ei se siitä muuksi muutu.

Vierailija
51/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteissa sitä ikää sitten kysellään?

Vierailija
52/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskun on ikää kysytty ja jos koen ettei kysyjä tee sillä yhtään mitään, olen hänelle suoraan ilmoittanut etten vastaa kysymykseen vain siksi että hän saisi täyttää epätoivoisen uteliaisuuden eikä asia sitäpaitsi edes hetkauta hänen elämäänsä mitenkään. Jotkut vetäneet herneen nenään, jotkut hyväksyneet asian. Itseä ei kiinnosta toisen ihmisen ikä pätkääkään. Ikä kun kertoo ihmisestä vain sen, kauanko hän on tällä pallerolla taapertanut. Ei hänen kokemuksistaan, ei hänen luonteestaan, ei edes hänen käyttäytymisestään ym. Täysin yhdentekevä tieto siis. 

Vierailija
53/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, jos ei halua kertoa ikäänsä. Se näkyy päälle päin kuitenkin. Leikitään, että keisarilla on vaatteet, vaikka niitä ei olekaan.

n55

Vierailija
54/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On outoa, jos joku välttelee ikänsä kertomista. Etenkin, jos joku kysyy suoraan ikää ja yrittää olla vastaamatta. Se on paitsi epäilyttävää, myös epäkohteliasta.

Olen kanssasi täysin eri mieltä. Asiat jotka ei kuulu sule eivät todellakaan kuulu sulle. Epäkohtelijasta olisi haukkua sut pystyyn moisesta utelusta, mutta yritys olla vastaamatta on vain hienovarainen vihje siitä mitä pitäisi oikeasti tehdä.

Vierailija
55/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minusta on outoa, jos ei halua kertoa ikäänsä. Se näkyy päälle päin kuitenkin. Leikitään, että keisarilla on vaatteet, vaikka niitä ei olekaan.

n55

Olen vanhempi kuin sinä ja minulla ei ole ensimmäistäkään harmaata hiusta. Siitä harmaudesta yli 5-kymppiset yleensä tunnistaa.

Vierailija
56/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siitä on tullut sellainen häpeällinen asia, että välttelen iän kertomista. Ihmiset luulee mua noin kymmenen vuotta nuoremmaksi, aina. Sitten ääneen jäädään ihmettelemään sitä pitkäksi aikaa että miten voit olla noin nuori ja jäädään tuijottamaan. Siitä tulee kiusallinen tilanne. Usein tulee tilanteita myös missä kysytään joko olen opiskelemassa, vaikka siitä on tosiaan se kymmenisen vuotta jo.

Jos ymmärrettäis se että ihmiset ei aina näytä ikäiseltään, eikä tehtäis asiasta niin isoa numeroa kun sen iän kertoo, niin sen kertomisessa ei olis mulle mitään ihmeellistä.

Vierailija
57/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla siitä on tullut sellainen häpeällinen asia, että välttelen iän kertomista. Ihmiset luulee mua noin kymmenen vuotta nuoremmaksi, aina. Sitten ääneen jäädään ihmettelemään sitä pitkäksi aikaa että miten voit olla noin nuori ja jäädään tuijottamaan. Siitä tulee kiusallinen tilanne. Usein tulee tilanteita myös missä kysytään joko olen opiskelemassa, vaikka siitä on tosiaan se kymmenisen vuotta jo.

Jos ymmärrettäis se että ihmiset ei aina näytä ikäiseltään, eikä tehtäis asiasta niin isoa numeroa kun sen iän kertoo, niin sen kertomisessa ei olis mulle mitään ihmeellistä.

No noilta ihmettelyiltähän nimenomaan voi välttyä sillä että kertoo ikänsä. Sehän olisi nolompaa jos ihmiset luulisivat sinua vaikka kymmentä vuotta vanhemmaksi ja joutuisit häpeillen kertomaan olevasi oikeasti paljon nuorempi.

Vierailija
58/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat tilanteet kun ikääni on kysytty ovat olleet Alkon kassalla ja kun vieras vanhempi mies on halunnut tehdä lähempää tuttavuutta. Silloin ikä, oli se sitten 19 tai 29, on ollut jotain jolla mässäillä ja jota fetisoida. Se on sellainen "kartoitetaan tuon haavoittuvuutta" -kysymys.

Iän kyselijöistä tulee limainen vaikutelma. Kaikkein vähimmällä pääsee, kun hyppää omissa vastauksissaan suoraan suojaiästä 15 ikään 31. Kun ei niitä fetisistejä kiinnosta kuka minä olen, ne haluaa vaan fantasioida kenestä tahansa parikymppisestä. Ikäfetissi on niin vahva, että p1llunkiilto katoaa silmistä kun minkä tahansa näköinen nainen ilmoittautuu 31-vuotiaaksi :D 

(Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta tarkka ikä mutta nämä vanhat ukot, jotka kysyvät nuorten naisten tarkkoja tietoja, ovat useimmiten groomaamassa eikä niille kannata puhua totta.)

Vierailija
59/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus 5 vuotta naisen kanssa, joka ei suostunut koskaan kertomaan ikäänsä. Tuntui oudolta.

Vierailija
60/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun tarvii tietää toisen ikä?