Ranska vai Italia asuinpaikkana?
Kaukaisena haaveena on muuttaa jompaan kumpaan, jos ikinä saan siihen mahdollisuuden ja tarpeeksi rahaa.
Mitä luulette, kumpi olisi toistaan parempi paikka asua ja elää? Kumpaan te muuttaisitte ja mihin kaupunkiin?
Kommentit (83)
Pohjois-Italia ja Sisilia eroaa toisistaan paljon enemmän kuin Pohjois-Italian viereiset alueet Ranskan puolelle.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4758629/avan-unelma-asunto-auringon-alt…
Unelma-asunto auringon alta.
Tekisi mieli ostaa, en vaan osaa päättää mistä noista etelänmaista...
Juuri Liguriassa asuu ja elää se Italian kansan vaikein, ehkä ilkeinkin porukka. Tunnen muutaman ja voin vahvistaa asian. Ovat aika kieroa porukkaa. Italiassa asuva, muttei Liguriassa.
Liguriaan on sotavuosina muuttanut paljon porukkaa Sisiliasta ja Calabriasta, nämä ovat niitä hankalia
Vierailija kirjoitti:
Juuri Liguriassa asuu ja elää se Italian kansan vaikein, ehkä ilkeinkin porukka. Tunnen muutaman ja voin vahvistaa asian. Ovat aika kieroa porukkaa. Italiassa asuva, muttei Liguriassa.
Liguriaan on sotavuosina muuttanut paljon porukkaa Sisiliasta ja Calabriasta, nämä ovat niitä hankalia
Missä päin Italiaa itse asut?
Omatkaan kokemukset tietyistä italialaisista eivät ole kovin hyviä...
Vierailija kirjoitti:
Ranskaan ehdottomsti. Italia on liian kaoottinen.
Muuttaisin jonnekin puoliväliin, missä kumpuilevaa ja vanhoja linnoja.
Vaikka siis Burgundiin. Dijon on suloinen kaupunki, voisin siellä asustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Perpignanista.
Onko Espanjaa vai Ranskaa? Italiaa ei,
Ranskaa on, hyvin lähellä E.n rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Turistimatkailijat täällä kirjoittelevat nyt. Turistina on aivan eri näkymä jonkun maan asioihin ja vakituiseen elämiseen siinä maassa. Minkä ikäisiä olette, te lähtijät? Eläkeläisiä vai työikäisiä? Sujuvasti pitää osata kieltä jos töihin aikoo mennä ja yleensäkin saada työpaikan. Suomalaiset käyvät turistina kovin mielellään vain isoissa kaupungeissa joissa elämä on varsin toisenlaista kuin pikkukaupungeissa tai peräti maaseudulla. Itse asun Toscanassa alueella jossa on pieniä kyliä pitkin maisemaa. Eläviä kyliä, joista löytyy kaikki palvelut. Ilman autoa on vaikea kylläkin Italiassa elellä. Olen asunut Toscanassa nyt 15 vuotta jatkuvasti, ostanut talon tullessani tänne. Muita asuinpaikkoja minulla ei ole. Ennen muuttamistani matkustelin Italiaa ristiin rastiin katsellakseni mihin menen. Ranskassa asuin kaksi vuotta aikoinaan. Minulla ei ole täällä aviomiestä eikä anoppia, jotka olisivat patriarkaallisia - ei myöskään ole uteliaita naapureita, vaan erittäin mukavia, osan kanssa ystävystynyt hyvin. Kielellisiä vaikeuksia ei ollut, koska puhuin sujuvasti italiaa muuttaessani tänne. Monista asioista kannattaa ottaa selvää ennenkuin lähtee muuttohommiin suinpäin mieliteon perusteella.
Kiitos, kiinnostavaa kuulla.
Itse en aja autoa,joten maaseutu ja pikkukylät ovat out. Mutta löytyyhn Italiasta kaupunkejakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä olen matkustellut italiassa ja ranskassa niin vastaus on helppo...RANSKA koska muoti,kulttuuri,ruoka,kaunis kieli,historia jne...
En ihmettele että yhtenä vuonna siellä kävi yli 80 miljoonaa ihmistä! Ranskan kieli on todella kaunista ja olen ylpeä että osaan ranskaa!!
Ranska on mielestäni monipuolinen paikka koska Pariisissa päin sataa lunta mutta etelä-ranskassa on ihania palmupuita ja todella lämmin kuten Nizzassa...
Jos olet kiinnostunut keskiajasta niin suosittelen menemään Nontesiin sillä siellä on keskiaikaisia markkinoita!Italiassa kävi vuonna 2024 noin 466 miljoonaa turistia.
Ei käynyt.
Molemmat ovat isoja maita ja löytyy kaikenlaisia alueita ja kaupunkeja ja kyliä.
Itse asuisin Alpeilla, se että Ranskassa vai Italiassa, en osaa päättää. Ehkä Italian Etelä-Tirolissa koska siellä ihmiset puhuvat saksaa, jota osaan. Ranskaa ja italiaa osaan vain huonosti. Toisaalta Rasnkan Elsassissa puhutaan kanssa saksaa.
Missä päin Italiaa itse asut?
Omatkaan kokemukset tietyistä italialaisista eivät ole kovin hyviä...
Pohjoisessa, lährllä Ligurian rajaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etelä-italialaisia on ihan kaikissa Italian maakunnissa, eivät puglialaiset ole mitenkään ilkeitä. Calabrialaisia en tunne juuri ollenkaan enkä ole heistä koskaan kuullut että olisivat ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä olen matkustellut italiassa ja ranskassa niin vastaus on helppo...RANSKA koska muoti,kulttuuri,ruoka,kaunis kieli,historia jne...
En ihmettele että yhtenä vuonna siellä kävi yli 80 miljoonaa ihmistä! Ranskan kieli on todella kaunista ja olen ylpeä että osaan ranskaa!!
Ranska on mielestäni monipuolinen paikka koska Pariisissa päin sataa lunta mutta etelä-ranskassa on ihania palmupuita ja todella lämmin kuten Nizzassa...
Jos olet kiinnostunut keskiajasta niin suosittelen menemään Nontesiin sillä siellä on keskiaikaisia markkinoita!Italiassa kävi vuonna 2024 noin 466 miljoonaa turistia.
Ei käynyt.
"Italiassa kirjattiin yli 466 miljoonaa turistien yöpymistä vuonna 2024, mikä on merkittävä kasvu. Tämä vahvistaa entisestään maan asemaa yhtenä maailman johtavista matkakohteista, ja kansainväliset turistit, erityisesti Saksasta, Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta, muodostavat merkittävän osan kävijöistä."Wikipedia.
Olen asunut Ranskassa (Bourgogne), Italiassa (Pessaro-Urbinon alue) ja nyt asun Sveitsissä.
Ei voi valita vain toista maata, vaan eri alueilla on iso ero. Jos nyt täytyisi muuttaa, valitsisin Ranskasta tutun Bourgognen, esim Beaunen kaupungin. Italiasta ehdottomasti Rooma, ihan vaan koska se nyt on Rooma ja historiallisesti sekä kulttuurisesti ainutlaatuinen. Vain Ateena, Istanbul Jerusalem ja Alexandria pääsevät edes lähelle Roomaa kaupunkeina.
Itse haluaisin muuttaa Pariisiin. Olen aivan ihastunut kaupunkiin, kulttuuriin, kauneuteen, elämäntyyliin siellä jne. Mutta pidän myös Italiasta. On toinen suosikkimaani. Ja mikä kiva niin Ranskasta pystyisi matkustamaan sinne nopeasti. Luulen, että kävisin kyllä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käynyt.
"Italiassa kirjattiin yli 466 miljoonaa turistien yöpymistä vuonna 2024, mikä on merkittävä kasvu. Tämä vahvistaa entisestään maan asemaa yhtenä maailman johtavista matkakohteista, ja kansainväliset turistit, erityisesti Saksasta, Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta, muodostavat merkittävän osan kävijöistä."Wikipedia.
Uskotaan.
Kyse on kuitenkin yksittäisestä vuodesta. Ranska on turistien määrässä ylivoimainen ykkönen vuodesta toiseen, Italia lienee 4. tai 5. sijalla.
Ei että se olisi mikään kilpailu. Molemmat äärimmäisen suosittuja matkakohteita.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kummassakin maassa millaiset työllistysmismahdollisuudet? Etenkin jos ei ole koulutusta jollekin myyntialalle jonne haluaisi töihin (leipomomyyjä jne)
Kouluttautumaan siitä sitten, eipä ole liikaa vaadittu.
Bergamo tai Brescia yhä haaveissa,
Italiassa kieroillaan enemmän.
Peittävät sen makeiluun. Ranskassa ei makeilla, ollaan suorempia.
Napolista alaspäin ehdottomasti, ihan sama kumpaa pulta saapasta. Kunhan puhut kieltäni mikäs siinä.