Ranska vai Italia asuinpaikkana?
Kaukaisena haaveena on muuttaa jompaan kumpaan, jos ikinä saan siihen mahdollisuuden ja tarpeeksi rahaa.
Mitä luulette, kumpi olisi toistaan parempi paikka asua ja elää? Kumpaan te muuttaisitte ja mihin kaupunkiin?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla asiakaspalvelu on huonoa? Tarkoitatko ihan kaupoissa ja kahviloissa tapahtuvaa vai jotain muuta? OnkoItaliassa siis jotenkin huonokäytöksisempää?
Aivan joka paikassa, tietysti jossain määrin ihmisestä riippuen. Postit, sairaalat jne. valtion puljut ovat yleensä pahimmasta päästä. Virkailijat yms. eivät ole mistään perillä eivätkä jaksa asioita selvittää. Ihmiset ovat hyvin usein sen oloisia, että ovat työhönsä hyvin tympiintyneitä. Kukaan ei tunnu olevan vastuussa mistään, ja aika korkealle tasolle saa valittaa jos haluaa mitään vastakaikua.
Itse olen aina ystävällinen ja kohtelias kaikille, en valita turhasta enkä vaadi liikoja. Tyypilliset asiakaspalvelijat ovat hyvin tympeitä ja usein epäasiallisia.
Suomessa ja juuri esim. Ranskassa käydessä huomaa selkeästi eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, mutta käsittääkseni kulttuurishokki voi olla Ranskassa huomattavasti pienempi. Yhteiskuntakin taitaa olla siellä jonkinlainen hyvinvointivaltio? Italia eksoottisempi, ranskalaiset ovat suomalaiselle varmaan aika "normaaleja" ja siellä on paljon erilaisia ihmisiä.
Niin, ja kertokaa ihmeessä, olenko oikeassa, te, joilla on kokemusta ja mahdollisesti parempaa tietoa.
Tunnen molemmat hyvin ja preferoisin kyllä Ranskaa. Ihmiset vähemmän rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
En ole asunut Italiassa, mutta matkustellut paljonkin. Mun kokemus taas on, että turistialueiden ulkopuolella ollaan saatu paljon parempaa palvelua.
Turistialueilla on enemmän "mielistelevää" palvelutyyliä, ja uskon kyllä että turistin oloista palvellaan esim. pikkukylien kahviloissa ja ravintoloissa todella hyvin (ja luultavasti laskutetaan tuplasti...). Omat kokemukseni perustuvat jokapäiväisen elämän pyörittämiseen, juuri esim. postitoimistossa, rautakaupassa, optikolla tai virastoissa asioimiseen. En näytä enkä enää kuulosta ulkomaalaiselta, enkä soittele ystäville ja sukulaisille etukäteen helpottaakseni asiointia tuttavuuksien kautta, eli kaikki vie vähintään tuplaten aikaa ja energiaa. Toki sitten sopivan ihmisen sattuessa eteen palvelualttiutta löytyy jo sillä pelkällä hymyllä ja ystävällisellä tervehdyksellä, ja huomattavasti useammin jos sattuu olemaan koira tai kehitysvammainen lapseni mukana.
Vaikea sanoa,Ranskassa on koko ajan terroristien maalitauluna ja Italiassa hukkuu paskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen molemmat hyvin ja preferoisin kyllä Ranskaa. Ihmiset vähemmän rasittavia.
Tätä täytyy vielä kompata, sosiaalinen kanssakäynti näennäisen ystävyyden ylläpidon varjolla on Italiassa todella uuvuttavaa ehkä nimenomaan tuon aiemmin mainitsemani "kenet tunnet"-mentaliteetin vuoksi. Kaikki kumminkaimannaapurit ovat tunkemassa jatkuvasti kylään, soittelemassa kuulumisia tuntikaupalla ja jokainen jolle voit olla vähänkään hyödyksi varmasti tunkee kaveraamaan kuin kauan sitten kadonnut kaksosesi.
T. Tuo edellinen sisiliansuomalainen
Kaikista paras paikka suomalaiselle on Suomi.
Onko Ranskan tai Italian maaseutu ja "tuppukylät" verrattavissa Suomen kammottaviin junttiloihin vai ovatko sivistyneitä ja viehättäviä?
Vierailija kirjoitti:
Onko Ranskan tai Italian maaseutu ja "tuppukylät" verrattavissa Suomen kammottaviin junttiloihin vai ovatko sivistyneitä ja viehättäviä?
Suomen junttilat potenssiin 10 ainakin Sisiliassa. Esim. meidän asuinpaikkamme on asukasluvultaan Jyväskylän luokkaa, mutta silti ihan järkyttävä tuppukylä. Kaikki asukkaat ovat toisilleen sukua (ja sen huomaa...), palveluja ei ole, 4 lähikauppaa jotka ovat kooltaan ja valikoimaltaan perus-Siwaann tasolla, ja halleluja, Lidl aukesi hiljattain ja se onkin "kyläpahasen" sivistynein mesta, ruokaa lukuunottamatta kaiken joutuu ostamaan lähimmästä isosta kaupungista (väkiluku pääkaupunkiseutuun verrattavissa, palveluja kuten Jyväskylässä).
Lisäksi 98% asukkaista ovat pahempia kuin se suomalaisen tuppukylän stereotyyppinen juoruämmä, eli kaikki tietää kyllä asiasi paremmin kuin sinä itse.
Menneen sivilisaation jälkiä on seutu täynnä, monumenteista upeaan kallion päälle rakennettuun linnaan, mutta tämä yhteiskunta on kyllä jo kauan sitten hajonnut käsiin.
Niin ja jättimäinen vastaanottokeskus rakennettiin juuri kaupungin laitamille. Sen asukkaita notkuu piazzat täynnä kaljapullo nyrkissä.
Onkohan eteläisen Italian Calabria, Apulia yms. jonkin verran Kreikkaa vastaavaa seutua? Tai Sardinia? Voisin kuvitella, että mikään ei toimi, mutta rentoa on. Ainakin Sardiniassa, noiden muiden rentoudesta on hankalaa sanoa.
Muutamassa sekunnissa tämäkin ketju on täynnä mammoja jotka "on asuneet muutamia vuosia..."
Sori vaa, EN USKO!
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa sekunnissa tämäkin ketju on täynnä mammoja jotka "on asuneet muutamia vuosia..."
Sori vaa, EN USKO!
En minäkään vaikka itse olenkin. Voit kysyä jotain. johon toivottavasti osaan vastata.
Itse olen asunut Pariisissa Champs-Elyseellä sekä Usass Manhattanilla sekä L.A.:ssa Sunset Boulevardilla.
Siitä huolimatta Kajjaani on kaikkein kaunein ja ihanin paikka maailmassa, siellä on kaikkea!
Pelkästään ranskassa asuu tuhansia suomalaisia, kuten minäkin, ja vierailee vielä enemmän. Jos sinä olet joku ikänsä kotona nyhjännyt av-addikti niin ei se tarkoita, että kaikki muutkin olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Siitä huolimatta Kajjaani on kaikkein kaunein ja ihanin paikka maailmassa, siellä on kaikkea!
No on. vaikka keskusta onkin tosi ruma.
Italia. Joko Veneto tai Lombardia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Sori vaa, EN USKO!
Älä usko. Täällä sitä kuitenkin valitettavasti vielä kärvistellään kunnes appivanhemmista aika jättää tai päätän päästää itseni päiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ovat ainakin "minun makuun" ihanaa seutua. Kaunista ja toimivampaa kuin etelässä joka toki myös on omalla tavallaan viehättävää mutta köyhempää kuin pohjoiset alueet. Itse asuisin mielelläni lähellä merta ihan pohjoisessa Italiassa. Lombardiassa on lisäksi se etu että jos pähkäilet Ranskan ja Italian välillä ja asut vaikka Italian Ventimigliassa voit helposti ajella ranskan puolella Nizzassa käymään. Tai vaikka Monacoon jos kiinnostaa jet set elämänmeno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ovat ainakin "minun makuun" ihanaa seutua. Kaunista ja toimivampaa kuin etelässä joka toki myös on omalla tavallaan viehättävää mutta köyhempää kuin pohjoiset alueet. Itse asuisin mielelläni lähellä merta ihan pohjoisessa Italiassa. Lombardiassa on lisäksi se etu että jos pähkäilet Ranskan ja Italian välillä ja asut vaikka Italian Ventimigliassa voit helposti ajella ranskan puolella Nizzassa käymään. Tai vaikka Monacoon jos kiinnostaa jet set elämänmeno.
Ventimiglia on kyllä ihana! Ja tosiaankin puolessa tunnissa pääsee Ranskan puolelle!
En ole asunut Italiassa, mutta matkustellut paljonkin. Mun kokemus taas on, että turistialueiden ulkopuolella ollaan saatu paljon parempaa palvelua.