Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranska vai Italia asuinpaikkana?

Vierailija
03.09.2017 |

Kaukaisena haaveena on muuttaa jompaan kumpaan, jos ikinä saan siihen mahdollisuuden ja tarpeeksi rahaa.

Mitä luulette, kumpi olisi toistaan parempi paikka asua ja elää? Kumpaan te muuttaisitte ja mihin kaupunkiin?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskaan ehdottomsti. Italia on liian kaoottinen.

Muuttaisin jonnekin puoliväliin, missä kumpuilevaa ja vanhoja linnoja.

Vierailija
2/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaat kieltä, on sopeutuminen huomattavasti helpompaa. Kielitaidottomana kaikki vaikeutuu ja mutkistuu. Pohjois Italia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin Italiassa johonkin pohjoiseen tai sitten Ranskassa Chamonix ympäristöön

Vierailija
4/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on aivan liian laaja. Sekä Italiassa että Ranskassa on valtavasti eri alueita, jotka poikkeavat toisistaan suuresti. On ihan eri asia puhua asumisesta vaikka Sisiliassa tai Piemontessa, tai verrata Pariisin elämää Normandiaan. Sun pitää tutustua eri alueisiin ja päättää minkälaista elämäntyyliä olet etsimässä.

Vierailija
5/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa olen asunut vuosia ja voisin hyvin muuttaa takaisin, mutta en pääkaupunkiseudulle. Ehkä jonnekin rannikolle (mille tahansa) tai Keskiylängölle keskiaikaiseen kylään.

Vierailija
6/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin Italiassa johonkin pohjoiseen tai sitten Ranskassa Chamonix ympäristöön

Chamonixin "alue " on ihan kuollut kesäisin.

Ne elää siellä talviturismista ja tiet siellä on todellakin serpentiinejä.

En todellakaan suosittele.

Kiva paikka käydä, ei asua.

Isompi kaupunki parempi. Ellet sitten oikeasti tarkoittanut Chamonixin kaupunkia.

Italian puolella Courmayer on kans viehättävä, muttei sekään mikään iso paikka ole.

Grenoble suoraan Chamonixista etelään on oikeasti iso ja ympärillä on vuoria sitten pällistellä....

Itse asuisin kyllä jossain Comon kulmilla....siellä on välimatkat lyhyet ja kesällä mielettömät kelit, lyhyt ajomatka esim Livignoon shoppaamaan tai Milanoon junalla.

Vierailija
7/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin eteläiseen Ranskaan maaseudulle tai sitten ihan Pariisiin.

En ole koskaan käynyt Italiassa, mutta minulla on median kautta sellainen ennakkoluuloinen mielikuva italialaisesta kulttuurista, että se on turhan patrioottinen ja hieman sisäänpäin lämpiävä ja ylimielinen.

Ranskalaiset arvostavat suomalaista kulttuuria eurooppalaisista ehkä eniten, ja minulla on mielikuva Ranskasta rennon, avoimen kulttuurin maana.

Mutta siis nämä ovat vain mielikuviani, mitään kokemusta minulla ei ole.

Vierailija
8/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullhouse on ihana kaupunki.

9/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska ja Italia ovat molemmat maita missä ihmiset eivät puhu englantia joten lähtisin siitä että valitset kumpaa kieltä haluat rueta opiskelemaan ja sitä kautta sitten selvinnee kumpaan maahan muutat. Usko pois, olen matkustanut Italiassa aika paljon ja todella, siis todella harva edes 20-30v puhuu oikeastaan sanaakaan englantia. Keskustelua et heidän kanssaan voi käydä saati sitten että mikäli muuttaisit sinne että voisit asioida yhtään missään virastossa yms. mitä muuttorumbassa tarvitaa (Ranskassa uskon englannin kielen aseman olevan vieläkin karmeampi).

Itse haluaisin muuttaa Italiassa johonkin pikkukaupunkiin, ehdottomasti pohjoiseen. Mikäli rahaa olisi tilillä loppuelämäksi, haluaisin elää pienessä kylässä rauhallista elämää jossa voisin hakea aamupalalle tuoreet leivät ja croisantit suoraan läheisestä leipomomyymälästä eikä olisi huolta huomisesta.

Vierailija
10/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo ovat niin henkilökohtaisia ratkaisuja.

Riippuu siitä pitääkö/haluaako tehdä työtä ja mitä?

Sitten pitääkö enemmän lämpimästä, viileästä? Onko meri tai järvi tärkeä? Haluatko asua vuoristossa?

Sen jälkeen pitää harkita haluaako asua aivan maalla, pikkukaupungissa, keskikokoisessa vai suuressa kaupungissa?

Onko tärkeää että lähellä on kansainvälinen lentokenttä vai ei?

Mitä harrastaa ja mitä toivoo ympäristöltään?

Sen jälkeen jos rahalla on merkitystä, niin mitä on valmis maksamaan?

Ja sitten kielitaito, pitääkö pystyä selviämään englanniksi vai puhutko ranskaa/italiaa?

Miten kauaksi aikaa aiot asettua asumaan, muutamaksi vuodeksi, vai oleskelisitko siellä vain talvisaikaan? Vai olisiko tarkoitus elää siellä eläkeikäisenä?

Ja vielä, onko sinulla tuttavia kummassakaan maassa, olisiko tuttavien asuinpaikalla merkitystä, eli haluaisitko asua lähellä heitä?

Noihin kun pystyy vastaamaan, sitten alkaa jo olla sellaisia valintoja että raajavat pois jonkun Ranskan ja Italian kymmenistä tuhansista mahdollisista asuinpaikoista.

11/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on paljon alueita jotka ovat asumiskelvottomia ns. "monikulttuurin" vuoksi eikä näillä alueilla voi valkoihoinen liikkua turvallisesti minään vuorokauden aikana.

Ja Italiako tässä asiassa yhtään parempi, eikö sinne tuu jotain 200 000 pakolaista per vuosi joita mikään maa ei ota vastaan vaan jämähtävät sinne kaduille.

Vierailija
12/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskaan. Paremmat palvelut ja asteen asiallisempi byrokraattinen "koneisto". Ehdoton ei Etelä-Italialle (Roomasta alaspäin).

Italian kieli taitaa olla suomalaiselle helpompi opittava, koska ääntäminen on aika lailla suomeen verrattavissa.

Itse olen asunut Sisiliassa melkein 20 vuotta, ja vaikka kaikkeen tottuu ja joka paikassa on varmaankin hyvät ja huonot puolensa, muuttaisin täältä pois suht nopsasti olosuhteiden salliessa.

Italialaiset ovat päällepäin ystävällisen oloista porukkaa, mutta todellisuudessa todella laskelmoivia ja kaksinaamaisia. Asioiden hoituvuuteen vaikuttaa todella paljon oma pärstäkerroin, sekä se kenet tunnet/voiko sinusta mahdollisesti olla vastapuolelle jotain hyötyä. Asiakaspalvelu on jokapäiväisessä elämässä (turistialueiden ulkopuolella) todella huonoa.

Vierailija
13/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Sveitsiin.

Vierailija
14/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskaan. Paremmat palvelut ja asteen asiallisempi byrokraattinen "koneisto". Ehdoton ei Etelä-Italialle (Roomasta alaspäin).

Italian kieli taitaa olla suomalaiselle helpompi opittava, koska ääntäminen on aika lailla suomeen verrattavissa.

Itse olen asunut Sisiliassa melkein 20 vuotta, ja vaikka kaikkeen tottuu ja joka paikassa on varmaankin hyvät ja huonot puolensa, muuttaisin täältä pois suht nopsasti olosuhteiden salliessa.

Italialaiset ovat päällepäin ystävällisen oloista porukkaa, mutta todellisuudessa todella laskelmoivia ja kaksinaamaisia. Asioiden hoituvuuteen vaikuttaa todella paljon oma pärstäkerroin, sekä se kenet tunnet/voiko sinusta mahdollisesti olla vastapuolelle jotain hyötyä. Asiakaspalvelu on jokapäiväisessä elämässä (turistialueiden ulkopuolella) todella huonoa.

Millä tavalla asiakaspalvelu on huonoa? Tarkoitatko ihan kaupoissa ja kahviloissa tapahtuvaa vai jotain muuta? OnkoItaliassa siis jotenkin huonokäytöksisempää?

Vierailija
15/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä toivot asuinmaaltasi? Minulla on kokemusta kummastakin.

Vierailija
16/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, mutta käsittääkseni kulttuurishokki voi olla Ranskassa huomattavasti pienempi. Yhteiskuntakin taitaa olla siellä jonkinlainen hyvinvointivaltio? Italia eksoottisempi, ranskalaiset ovat suomalaiselle varmaan aika "normaaleja" ja siellä on paljon erilaisia ihmisiä.

Vierailija
17/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt, mutta käsittääkseni kulttuurishokki voi olla Ranskassa huomattavasti pienempi. Yhteiskuntakin taitaa olla siellä jonkinlainen hyvinvointivaltio? Italia eksoottisempi, ranskalaiset ovat suomalaiselle varmaan aika "normaaleja" ja siellä on paljon erilaisia ihmisiä.

Niin, ja kertokaa ihmeessä, olenko oikeassa, te, joilla on kokemusta ja mahdollisesti parempaa tietoa.

Vierailija
18/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Ranska ja Italia ovat molemmat maita missä ihmiset eivät puhu englantia joten lähtisin siitä että valitset kumpaa kieltä haluat rueta opiskelemaan ja sitä kautta sitten selvinnee kumpaan maahan muutat. Usko pois, olen matkustanut Italiassa aika paljon ja todella, siis todella harva edes 20-30v puhuu oikeastaan sanaakaan englantia. Keskustelua et heidän kanssaan voi käydä saati sitten että mikäli muuttaisit sinne että voisit asioida yhtään missään virastossa yms. mitä muuttorumbassa tarvitaa (Ranskassa uskon englannin kielen aseman olevan vieläkin karmeampi).

Itse haluaisin muuttaa Italiassa johonkin pikkukaupunkiin, ehdottomasti pohjoiseen. Mikäli rahaa olisi tilillä loppuelämäksi, haluaisin elää pienessä kylässä rauhallista elämää jossa voisin hakea aamupalalle tuoreet leivät ja croisantit suoraan läheisestä leipomomyymälästä eikä olisi huolta huomisesta.

HÖPÖNHÖOÖNHÖPÖN

Ihan jopa pikkukylässä puhutaan englantia!

Paras tapaus jo 10 vuotta sitten oli Cavaillon. Provencessa.

Siellä ei ole kylää, jossa ei englannilla pärjäisi. Niin paljon siellä turistia pyörii.

Apteekissa täysin sujuvaa brittienglantia tuli, ettei paremmasta väliä.

Järvi-alueilla Italiassa puhutaan ihan sujuvaa englantia. Kaikki pienimmätkin kylät, joissa turisteja on, pärjää englannilla. Ei mitään ongelmaa.

Ja jos ongelma on, niin sitten sen on kyllä itse saanut aikaiseksi.

Milläköhän sivukylissä sitä ollaan "paljon matkusteltu" kun on ummikkoihin törmännyt.

Itseasiassa, epäilen koko tarinaa.

Itse vietän joka syyskuu 4 viikkoa joko pohjois-Italiassa tai etelä-Ranskassa eikä ole ikinä tullut eteen englannin kielettömiä tilanteita.....

Vierailija
19/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kertokaa ihmeessä, olenko oikeassa, te, joilla on kokemusta ja mahdollisesti parempaa tietoa.

Molemmissa maissa on omat tapansa.

Kannattaa ottaa ne selville.

Italia on helpompi ja rennompi maa olla.

Ranskassa ollaan enemmän "stiffed"....

Jos olis mahdollisuus, niin itse muuttaisin Comon alueelle, siellä on kylää ja taloa myytävänä, sen kun valitsee kukkarolleen sopivan.

Vierailija
20/54 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chamonixin "alue " on ihan kuollut kesäisin.

Ne elää siellä talviturismista ja tiet siellä on todellakin serpentiinejä.

En todellakaan suosittele.

Kiva paikka käydä, ei asua.

Isompi kaupunki parempi. Ellet sitten oikeasti tarkoittanut Chamonixin kaupunkia.

Italian puolella Courmayer on kans viehättävä, muttei sekään mikään iso paikka ole.

Grenoble suoraan Chamonixista etelään on oikeasti iso ja ympärillä on vuoria sitten pällistellä....

Itse asuisin kyllä jossain Comon kulmilla....siellä on välimatkat lyhyet ja kesällä mielettömät kelit, lyhyt ajomatka esim Livignoon shoppaamaan tai Milanoon junalla.

Ei Chamonix mitään kuollutta ole kesälläkään. Geneven järven Ranskan puoleinen ranta-alue Annecy'sta Chamonix'iin on vilkasta turistialuetta kesälläkin. Grenoble on epäviehättävä kaupunki, mieluummin vaikka Lyon, joka on oikeasti nätti.

Aosta on kieltämättä kaunista ja Italian pohjoisten järvien seutu vielä enemmän. Todella kallista seutua tietenkin, jos yhtään kauniimpaa paikkaa itselleen aikoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi