Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saan 400e riittämään loppukuukaudeksi yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle?

Vierailija
02.09.2017 |

???

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan minäkin... Ja kyllä, jouston varaa tosiaan kannattaa olla, hyvässä suunnitelmassahan parasta on se, että sitä voi hallitusti muuttaa jos pistämätön tilauisuus tulee eteen :) Tyhmäksi ei ole pakko heittäytyä, vaikka ruokalistan ja ostosten etukäteen suunnittelu kannattaakin.

Vierailija
22/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käy kaupassa vain kerran viikossa ja suunnittele kauppalista ja viikon ruoat etukäteen, tämä säästää oikeasti paljon rahaa."

-> Ei noin, ei todellakaan! Kaupassa kannattaa käydä joka päivä, mielellään useammassakin, ja metsästää punaisia hintalappuja ja muita huipputarjouksia. Jos käy yhtään tuuri, näin voi päästä PALJON halvemmalla kuin siten että hyödyntää yhden ainoan kaupan valikoimaa yhden ainoan kerran viikossa!

Ehkä näin jollain alueella, jossa niitä punaisia lappuja on todella paljon. Jos sitten mitään järkevää ei olekaan alennuksessa, päädyt ostamaan normihinnalla aina vähän jotain ilman selkeää suunnitelmaa. Ja juuri se on se tapa, jolla saadaan iso kauppalasku. Toki voi olla oikein hyvä idea piipahtaa sen varsinaisen yhden kauppakeikan lisäksi aina tsekkaamassa mitä kunakin päivänä tarjouksessa on, jos löytyy hyviä tuotteita niin ota mukaan, pakasta ja huomioi ne seuraavan viikon suunnitelmassa. Mutta en kyllä usko, että strategiaksi kannattaa ottaa jatkuvaa kaupassa ravaamista ja ruokailun perustamista lyhytjänteisesti siihen, mitä kulloinkin alessa on :)

Mikä muka estää tekemästä kaupassa järkeviä valintoja, vaikkei olisi suunnitellut kaikkea etukäteen? Ei mikään!

Mulla tämä systeemini on toiminut hyvin. Esim. viime vuonna käytin ruokaan 1 062,96 € eli keskimäärin 88,58 €/kk, "vaikka" (= KOSKA) en tehnyt kertaakaan kauppalistoja. Kiertelin kaupasta toiseen ja ostin sitä mitä milloinkin halvalla sai, tähdäten siihen että lautasmalli täyttyisi joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 eurolla saa 100kg makaronia, joten nälkäkuolema ei ainakaan ole tulossa. 

Vierailija
24/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen syö viidelläkympillä kuukauden (vaatii pientä harjoitusta), että laske siitä...

Kerro miten tämä on mahdollista?ei mitenkään

Vierailija
25/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osta perunaa kilokaupalla ihan ensiksi. sitten vain perunaruokia valmistamaan. valkosipuliperunatkin sinälläänln sopivat pääruoaksi joinain päivinä. ja valmista keittoja, ne ovat aika edullisia ja ruokaisia.

ja mene Lidliin jos mahdollista, säästät pitkän pennin ruokalaskussa.

Kyllä te pärjäätte!

Miksi pitäisi syödä pelkkää perunaa, kun tuolla rahalla saa ihan kunnon ruuat kolmelle hengelle kuukaudeksi? Varsinkin, jos lapset eivöt ole suuriruokaisia teinipoikia (jos ovat, niin sitten kannattaa kyllä rajoittaa muun ruuan määrää aterialla ja käskeä täyttää vatsa lopuksi perunalla ja kasviksilla).

Sitten on eri asia, jos tuosta 400 eurosta pitää käyttää merkittävä osa muuhun kuin ruokaan.

Se oli minun ehdotukseni, ei sitä tarvitse noudattaa jos ei huvita. Minusta 400 on paljon rahaa, joten itse toimisin kuten ehdotinkin, jäisi rahaa säästöönkin.

Näin meillä.

Vierailija
26/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole allergioita, helposti todellakin. Suosimalla juureksia ja kaalia, jotka ovat nyt halpoja. Mulla on mennyt välillä viikossa 15 euroa, tosin peruselintarvikkeita kuten suolaa, jauhoja yms. on ollut kaapissa ja olen tuolla rahalla saanut ihan hyvät ruuat. Porkkanoita ja lanttuja  on ollut kahden kilon paketeissa eurolla ja kaalia muutamia kymmeniä senttejä kilo. 400 euroa on kyllä aika paljon, mä pystyin ruokkimaan meidän nelihenkisen perheen tuolla rahalla helposti suosimalla tarjouksia, kausituotteita ja tarkalla suunnittelulla. 

Vierailija
27/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen syö viidelläkympillä kuukauden (vaatii pientä harjoitusta), että laske siitä...

otan haasteen vastaan vierestä...

itse ostaisin 50 lidlistä seuraavaa:

halvinta ruisleipää monta pussia. makaroonia 10 pussia, tonnikalaa, ketsuppia ja juustoa isoimman kimpaleen mitä löytyy.  perunoita, valkosipulia, sipulia, pari pakettia jauhelihaa, porkkanoita jne.

kyllä viidelläkympillä just ja just syö sinkku kuukauden ruoat, tarvitsee suunnitella jokainen viikko ja jopa päivä ennalta ja ostaa halvinta ja laittaa paljon ruokaa itse. laatikoita, soppaa jne.

taidankin ottaa kokeiluun tuon, rahat vähissä

Vierailija
28/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 euroa kuussa on tuhlausta. Aikuinen pärjää alle eurolla päivässä, kun sekoittaa halvinta rapsiöljyä halvimpiin vehnäjauhoihin ja laittaa ripauksen halvinta suolaa joukkoon. Sitä syömällä perusterve ihminen pärjää ainakin pari kuukautta ennen kuin terveys kärsii niin, että on pakko ruveta syömään myös muuta.

Vierailija
29/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munia, kasviksia, marjoja, lihaa ja rasvoja

Vierailija
30/40 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus tehnyt laskelmia satasella ja sillä saa kyllä aika helposti kohtalaisen monipuolisen ruokavalion. 50 euroa kun laittaa lisää, niin saa oikeastaan mitä haluaa. Tuohon 50 euron budjettiin joutuu tekemään varmasti jo paljon enemmän työtä. En jaksa alkaa tässä nyt laskemaan, mutta vaaleaa leipää ainakin kannattaa leipoa itse, koska siihen ei tarvitse oikeastaan mitään muuta kuin jauhoja, vettä ja hiivaa. Ruisleipääkin voi toki tehdä itse, eikä senkään hinta mahdottomaksi tule, vaikka ruisjauho kalliimpaa onkin. 

Proteiinia kannattaa hakea pääosin kananmunista ja soijasta. Hiilaria leivän lisäksi makaronista, perunasta ja riisistä. Makaroni on näistä halvinta. Juusto ja muut leivänpäälliset kannattaa jättää pois ja käyttää pelkkää voita tai öljyä.

Kasviksista kannattaa suosia halpoja sesonkituotteita ja tietenkin käydä poimimassa ilmaiseksi mitä saa. Muutoin kannattaa pysytellä halvoissa vihreissä salaateissa ja skipata tomaatit. Jos jotain salaattikastiketta haluaa, niin se kannattaa tehdä itse laittamalla mausteita öljyn sekaan ja jättää öljy maustumaan. Kannattaa ostaa kylmäpuristettua oliiviöljyä, vaikka se onkin vähän kalliimpaa, koska siitä saa tärkeitä rasvahappoja, jotka muutoin ehkä jäävät tällaisessa ruokavaliossa saamatta.

Maidot, kahvit, mehut jne. tietenkin kokonaan pois. Kalsiumia voi hankkia maustamattomasta rahkasta tai raejuustosta, jolloin saa samalla myös proteiinia. 

Vierailija
31/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat, sienet ja kalat. Tähän aikaan vuodesta Suomen luonto on ilmaista ruokaa pullollaan!

Vierailija
32/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat, sienet ja kalat. Tähän aikaan vuodesta Suomen luonto on ilmaista ruokaa pullollaan!

Kyllä. jos minulla olisi auto ja osaisin onkia lähtisin nyt ongelle hakemaan illallista. sen jälkeen kävisin poimimassa sienet sienikastikkeeseen ja ateria olisi valmis. marjoja poimisin tuokkkosen josta leipoisin marjapiiraan.

kaupasta tarvitsisi vain perunoita ja taikinatarvikkeet.

Vierailija
33/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osta perunaa kilokaupalla ihan ensiksi. sitten vain perunaruokia valmistamaan. valkosipuliperunatkin sinälläänln sopivat pääruoaksi joinain päivinä. ja valmista keittoja, ne ovat aika edullisia ja ruokaisia.

ja mene Lidliin jos mahdollista, säästät pitkän pennin ruokalaskussa.

Kyllä te pärjäätte!

Miksi pitäisi syödä pelkkää perunaa, kun tuolla rahalla saa ihan kunnon ruuat kolmelle hengelle kuukaudeksi? Varsinkin, jos lapset eivöt ole suuriruokaisia teinipoikia (jos ovat, niin sitten kannattaa kyllä rajoittaa muun ruuan määrää aterialla ja käskeä täyttää vatsa lopuksi perunalla ja kasviksilla).

Sitten on eri asia, jos tuosta 400 eurosta pitää käyttää merkittävä osa muuhun kuin

Rahaa kannattaa käyttää säästeliäästi, koska aina voi tapahtua jotain yllättävää joka tietää odottamatonta rahanmenoa.

Ihanko totta?

Vierailija
34/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja villivihannekset! Muuta ei tarvitakaan täysipainoiseen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Näin koko kuukauden ruuat maksaa pyöreät nolla euroa!

Vierailija
35/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät lisää paalua? https://www.gofundme.com/

Vierailija
36/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa muutama euro pelikoneeseen ja voittaa vähän ekstraa. Eläkeläismummot ainakin saavat pienet eläkkeensä riittämään tällä tavoin.

Vierailija
37/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan,että 5eurolla saa ruuan tehtyä. Entä kun niit pitää olla kaksi päivässä ja välipalat? Olen itse tarkka rahasta ja teen ruuan halvalla. Kasvatan itse, mutta jos lapio hajoaa niin siinä meni monen vuoden perunavoitto. Siemenperuna on 6e kg.

Vierailija
38/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole niin tyhmä kun aloituksestasi voisi päätellä,niin helposti.

Miten niin? Ruoka on niin kallista.

Siten ettei osta kaikkea mitä penskat(tai vajaa aikuinen)keksivät vaatia.

Vierailija
39/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle Helsingistä marja-, sieni- ja kalapaikka. Sellainen, että niitä voi oikeasti syödäkin. 

Marjastan, sienestä ja kalastan mielelläni, mutta maalla se onnistuu vähän paremmin kuin kaupungissa. Seutulippu vie tuosta budjetista jo suuren osan. 

Vierailija
40/40 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle Helsingistä marja-, sieni- ja kalapaikka. Sellainen, että niitä voi oikeasti syödäkin. 

Marjastan, sienestä ja kalastan mielelläni, mutta maalla se onnistuu vähän paremmin kuin kaupungissa. Seutulippu vie tuosta budjetista jo suuren osan. 

Oi tätä uusavuttomuuden määrää joka viestistäsi huokuu! Terveellä ihmisellä on jalat, joilla pääsee vapaapäivinä pitkälle. Useimmilla on myös polkupyörä (tai ainakin mahdollisuus lainata sellaista), jolla pääsee vielä paljon pidemmälle. Ja Helsinki on täynnä paikkoja, joissa pystyy onkimaan, joten jätä tekosyyt sikseen, laita mato koukkuun ja lakkaa valittamasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi