Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki osaavat niin hyvin englantia, mutta minä en?

Vierailija
01.09.2017 |

Olen kirjoittanut englannista ällän, suorittanut yliopiston kielikurssit, tenttinyt paljon englanninkielistä kirjallisuutta, osallistunut englanninkielisiin opintokokonaisuuksiin, kirjoittanut englanniksi esseitä ja lukenut englanninkielisiä romaaneita. Lisäksi joudun käyttämään työssäni englantia, mutta silti en osaa sitä.

Lausumiseni on silkkaa tuubaa, vaikka olen yrittänyt harjoittaa sitä tietoisesti erilaisten oppimateriaalien avulla. Pahinta on kuitenkin se, etten pysty ilmaisemaan itseäni. Saan tehtyä asiani selväksi ilman ongelmia, mutta kaikki vivahteikkuus ja tunne jää puuttumaan. Sellainen leikittelevä huumorikin on vaikeaa tai mahdotonta.

Miten tästä pitäisi edetä, että oikeasti oppisin englantia? Siis oppisin sillä tavalla, että siitä tulisi oikeasti ilmaisun väline sen sijaan että se on robottimainen tietojen ja yksinkertaisten merkitysten vaihtoon soveltuva alkeellinen taito.

Miten olette parantaneet kielitaitoanne?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki osaa, vaikka monet (nuoret) luulevat osaavansa.

Katso englantilaisia ohjelmia Areenalta ja toista keskustelut.

Vierailija
22/26 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä totuus on, että kaikki eivät opi vierasta kieltä tietyn tason jälkeen. Lahjakkuus vaihtelee: joko sitä on tai ei. Ällä kirjoituksista ja muutama kurssi eivät todista muusta kuin oppimisen halusta, eivät välttämättä kyvystä. Sinuna keskittyisin muihin asioihin, täydellisestä vieraan kielen taidosta on turha ottaa paineita, ellei työsi edellytä sitä. Ja jos edellyttää, vaihda työtä.

t. engl. filologian maisteri, kielenkääntäjä, tutkija

Mikä on sellainen työ, että pitäisi osata englantia täydellisesti, paitsi ehkä opettaja korkealla tasolla? Jos dokumentoi englanniksi, riittää, että osaa kirjoittaa hyvää englantia  Ei tarvita täydellistä, sillä aina voi sanoa asian kiertoilmaisuja käyttäen. Jos tarvitsee kommunikoida puhumalla tai sähköpostein, kuten minun työssäni, riittää, että ymmärtää vatsapuolta ja tulee ymmärretyksi. Osaako kukaan mitään kieltä oikeastaan täydellisesti, edes omaa äidinkieltään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki osaa ollenkaan, iso osa osaa välttävästi mikä kelpaa aivan mainiosti. Ymmärrän kyllä että turhautuu sinun meriiteillä, mutta varmasti osaat ihan hyvin. Minä olen yleensä aivan ällistynyt kuinka hoitajat yms muut keskustelevat amerikkalaisen mieheni kanssa vaikka ensiksi sanovat etteivät oikein puhu englantia. Suomalaiset puhuvat hyvin englantia, ei kannata hävetä ollenkaan ettei aksentti ole alkuperäinen.

Tosiasia tietysti on kun asuu edes hetken englannin kielisessä maassa, oppii huomattavasti enemmän kuin vuosia suomalaisessa koulussa.

Vierailija
24/26 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitatte,itse en osaa kirjoittaa tai puhua yhtään,jostain kuunnellusta tai luetusta jotain ymmärrän,sanat ei jää mieleen ym.

Olen kuitenkin ollut ulkomailla töissäkin.

Vierailija
25/26 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat englantia ja kielioppi on sinulla hallussa. Itse en osaa muodostaa lauseita kieliopillisesti oikein ja lausumiseni on täyttä potaskaa.

Vierailija
26/26 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea englanninkielentaito pohjoismaissa selittyy päivittäisellä englannille altistumisella TV:n, somen ja pelaamisen kautta. Johtuen siitä, että täällä ei dubata kuin lastenohjelmat. Ilmeisesti et ole englannille kovin altitunut jos kieli ei ole tarttunut. Pojat ovat keskimäärin paljon altistuneempia englanninkieliselle medialle ja siis sellaiselle jota ei ole edes tekstitetty ja siksi osaavat englantia paljon paremmin kuin tytöt.

Pelkästään opiskelemalla ei samalle tasolla pääse, vaikka kuinka pänttäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi