KUPARIKIERUKKA
Kerro minulle kaiken mitä tiedät kuparikierukasta, ja jos omia kokemuksia löytyisi niin jopas olisi hyvä juttu.
Kiitos!
t. harkitseva
Kommentit (20)
Alussa tuli tosi runsas välivuoto, nyt homma on tasaantunut.
Vuoto on ensin muutama päivä sellaista ruskeaa valkovuotoa, sen jälkeen tosi runsasta. Mutta muuten koko vekottimen olemassaoloa ei huomaa mitenkään. Olen tyytyväinen.
Ekan kierukan alussa meni jotain 2 kk että kierto tasoittui, eli oli kaiken maailman tiputtelua.
Minulla ollut suht niukat menkat aina ja siksi sanottiin että ok. Mutta nyt menkoista tullut todella runsaat, siis ihan super, lorisee vaan välillä. Ja vuoto pidentynyt 1-2 päivällä (tämä vertaus on kyllä ehkäisypilleriajalle, joten ei ihan hyvä koska pillereilla aina melko vähän ja lyhyt vuoto).
Nyt tokan kierukan kanssa parempi, ei alkuepäsäännöllisyyttä ja vuoto hieman vähäisempi.
Menkkoja voi siirtää hormoonitabuilla ja toimii ihan hyvin, kannattaa vaan siirtää aina yhtä kiertoa aiemmin kun tarve.
Hiivaa tms ollut 1-2 kertaa noin 5 vuoden aikana.
ja tunteeko mies sen langat rakastellessa?
Entä tappaako kierukka hedelmöitetyn munasolun vai mitä?
Kuinka paljon lisää kohdunulkoisen riskiä?
-ap-
- tosi kipeet ja runsaat kuukautiset
- petti eli tulin raskaaksi!
nyt hormonikierukka ja menkat jäi pois! olen tosi tyytyväinen :-)
sattu paljon laittaminen sekä poisottaminen. Sen verran siis sattu etten koskaan enää uutta laita. En tykännyt muutenkaan, langat tuntui kun teki sitä. Nyt mulla ehkäisykapseli käsivarressa
sai aikaseks hirvee hiivakierre ja tuntui epämiellyttävältä yhdynnän aikana. toiselle sopii toiselle ei..
paljonko maksoi??? ja jääkö menkat kokonaan pois? oletko ollu tyytyväinen?
Kiitos tiedosta etukäteen! =)
Mihin kohtaan röörejä se laitetaan ja onko vaivalloista saada se pois ja kuinka kauan sitä täytyy pitää jne?
En tiedä yhtään mitään tästä mutta tuolla toisessa keskustelussa tuli esiin ja kiinnostaa jos vaikka joskus olisi hyvä ehkäisykeino meillä.
ollut mulla nyt 3 vuotta. Ei ole ikävä kyllä jäänyt menkat pois, vuoto n.4 päivää mutta ei ole niin runsasta. Ainut haittapuoli on se, että käsivarren nahan alle tullut arpikudosta, ei onneksi kyllä näy mutta tuntuu kun siitä painelee. Sopii mulle loistavasti.. Mulla siis 5v kapseli
Kuparikierukka on vaivaton ja oireeton, toisin kuin hormonikierukka. Hyvä valinta, ap!
Nimim. molempia kokeiltu, hormonista sain muiden oireiden lisäksi kohdunulkoisen raskauden
jos löydän tän niin voin sitten tulla kertomaan. Menen yksityiselle, joten maksan laitosta n. 100 euroa. Kierukan ostin itse kun en tiennyt että sen olisi saanut ilmaiseksi ehkäisyneuvolasta. Ja halusin sen nyt heti, en jaksais odotella sopivia aikoja. Eli itse Multi-Load kierukka maksoi 83 euroa, se poistui myynnistä joten ainut tällä hetkellä on Nova-T joka maksaa paikoin 90-120 euroa...
menkää www. tohtori. fi / ehkäisyklinikka, siellä on tuosta kierukasta!
Minulle ei näköjään sovi, harmi!
Mulla on ollut pari kuukauta, vuoto hieman pitempi ja valkovuotoakin on ollut enemmän. Mutta uskon, että tasaantuu. Mies sanoi, että joskus tuntuu. Mutta ei tartte senkään niin syvälle työntyä ;) joskus on käynyt kipeää ko kovin syvälle yrittää, nyt ei yritä.
Mielummin otan tämän ko yhtään ylimääräistä hormoonia. Hyvä että omien hormoonien kanssa pärjään niin ottaappa sitte vielä lisää, ei kiitos.
kenekään ei pitäisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, sehän aiheuttaa syöpääkin! ja luoja ties mitä muuta.
ap
Hyvä ja halpa ehkäisy. Laittaminen ei mulla sattunut yhtään. Eikä ole hormooneja sekoittamassa päänuppia.
Imetysaikana varsinkin tosi hyvä, koska itselläni imetys on pitänyt kuukautiset poissa.
01.09.2004
Kuparikierukka on muovista ja sen ympärille kiedotusta kuparilangasta valmistettu ehkäisin, jonka lääkäri asettaa kohtuonteloon. Kuparikierukan ehkäisyteho kestää kolme tai viisi vuotta riippuen valmisteesta.
Ehkäisyteho
Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Kierukassa olevan kuparin pinta-alan lisäämisen on todettu parantavan ehkäisytehoa. Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolle steriilin tulehdusreaktion, joka heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä heikentämällä niiden kulkua munatorviin. Se muuttaa myös munatorvien eritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee siten hedelmöittymistä. Useimmiten hedelmöittyminen estyykin kokonaan. Kierukan ehkäisyteho perustuu toissijaisesti siihen, että se estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle. Munasolun irtoamiseen kierukka ei vaikuta, vaan munasarjat jatkavat toimintaansa normaalisti.
Suomessa käytössä olevien kuparikierukoiden ehkäisyteho on 98 - 99 % eli raskauksia esiintyy noin 1 - 2 sataa käyttäjää kohti vuodessa. Tehoon ei vaikuta käyttäjävirhe, mutta kylläkin sen asettaneen lääkärin huolellisuus ja taito. Kierukka alkaa ehkäistä heti, jos se asetetaan viikon sisällä kuukautisten alkamisesta. Hedelmällisyys palautuu välittömästi kierukan poiston jälkeen.
Jos kierukan käytön aikana alkaa kohdunsisäinen raskaus tulee kierukka poistaa heti raskauden toteamisen jälkeen, riippumatta siitä halutaanko raskauden jatkuvan vai ei.
Käyttö
Ennen asetusta otetaan Papa- eli irtosolunäyte, jos edellisestä on 6 kuukautta tai kauemmin ja tarvittaessa sukupuolitautinäytteet. Vuosittaiset gynekologitarkastukset ovat paikallaan. Irtosolunäyte otetaan usein vuositarkastusten yhteydessä.
Etuja
Kierukka on huoleton käyttää, kun ehkäisyä ei tarvitse muistaa päivittäin. Kierukan käyttäjillä on kohdunulkoisia raskauksia vähemmän kuin ehkäisyä käyttämättömillä. Kierukka voidaan asettaa paikalleen pian synnytyksen jälkeen ja sitä voidaan käyttää imetyksen aikana. Kierukka pitää vaihtaa kolmen tai viiden vuoden välein valmisteesta riippuen. Hedelmällisyys palautuu välittömästi kierukan poiston jälkeen.
Vastoin yleistä luuloa kierukka ei aiheuta sisäsynnytintulehduksia, mutta ei niiltä valitettavasti suojaakaan.
Haittoja
Vaikka kuparikierukan voi ostaa apteekista ilman lääkärinmääräystä, kierukan asetus ja poisto vaativat lääkärissä käynnin. Kierukka ei pääsääntöisesti sovi synnyttämättömille naisille. Sitä ei pitäisi käyttää, jos on usein vaihtuvia seksikumppaneita, koska kierukka ei suojaa sukupuolitaudeilta. Kuparikierukan sivuvaikutuksiin voi kuulua alavatsan kouristuksia, ristiselkäkipua ja runsaita kuukautisia. Joidenkin naisten partnerit ovat kokeneet kierukan lankojen aiheuttavan tuntemuksia yhdynnän aikana. Tämä on korjattavissa vastaanotolla. Kierukka voi joskus poistua huomaamatta.
Kenelle kierukka sopii?
Kierukkaa pidetään ennen kaikkea synnyttäneen, vakituisessa parisuhteessa elävän ja pitkäaikaista ehkäisyä tarvitsevan naisen ehkäisynä. Tilapäissuhteet lisäävät tulehdus- ja siten lapsettomuusriskiä, mitä kierukka ei estä. Tämän vuoksi kierukka ei ole nuoren, synnyttämättömän naisen ensisijainen menetelmä. Synnyttämättömyys sinänsä ei ole ehdoton este kierukan käytölle, vaan tärkeämpää kierukkaehkäisyä harkittaessa on se, onko nainen vakituisessa, uskollisessa parisuhteessa vai alttiina tulehduksille vaihtuvien partnereiden myötä.
Kenelle kierukka ei sovi?
Kierukkaa ei voi asettaa naiselle, jolla on kohdun epämuodostuma, kuten kohdun väliseinämä tai synnytinelintulehdus tai selvittämätön, epänormaali kohtuverenvuoto. Kuparikierukkaa ei suositella myöskään naisille, joilla on runsaat tai kivuliaat kuukautiset, koska ehkäisin saattaa jossain määrin pahentaa näitä. Kupariallergia on harvinainen, mutta siitä kärsiville kuparikierukkaa ei luonnollisestikaan tule asentaa. Kuparissa on jonkin verran myös nikkeliä, joten paha nikkeliallergiakin voi aiheuttaa ongelmia.
Kierukka ei ole ensisijainen synnyttämättömän, tilapäissuhteissa elävän naisen ehkäisy, koska ehkäisin ei suojaa synnytinelintulehduksilta. Tulehdukset voivat nousta kohdun kautta munatorviin ja aiheuttaa siellä kiinnikkeitä ja siten lapsettomuutta.
Mut kyllä toi vähän taitaa olla tenkkapoo että ei tarkkaan tiedetä millä menetelmällä ehkäisee... tuntuu huolestuttavalta.
Anyways kiitti kun jaksoit kaivaa tietoa :)
t: joka aiemmin kyseli
Helppo, huoleton vaihtoehto niille, joille se sopii.