Toppatakkeja, pipoja ja paksuja kaulahuiveja, lämmintä +16
Toppatakkeja karvakauluksella, ei mitään kevytuntsikoita. Osalla myös hanskat. Useamman tällai pukeutuneen näin työmatkalla eilen ja tänään. Aamulla 14-16 astetta lämmintä ja pieni tihkusade. Näin ainakin Helsingissä.
Mihin ne oikeen pukeutuu talvella?!
Olen itsekin vilukissa, mutta toi on jo liikaa.
Kommentit (31)
Kyllä tuolla oli kylmä (Oulussa), kun sataa ja vaikkei ole satanutkaan niin on ollut todella kylmä tuuli. Myös tuo mereltä tuleva tuuli on paljon kylmempää, kuin jossain sisämaassa olisi. Mutta jos jollain on jo nyt kylmä niin pukeutukoot. Pitäisikö siis nyt palella, koska talvella on vielä kylmempi eikä ole silloin enää kykenevä laittamaan paksumpaa takkia ja kerroksia?
VierailijaMyös kirjoitti:
Aloittaja on ilmeisesti liikkeellä omalla autolla tai vastaavalla kulkupelillä? Kävelijöille ja pyöräilijöille kaikki "pienet" tuulenpuuskat tuntuu. Sitäpaitsi, pitkään oli lämmintä ja yhtäkkiä onkin 20 asteen lämpötilavaihtelut, kenenkään kroppa ei kestä sellaista. Parempi siis pukeutua lämpimästi kuin tulla heti kipeeksi.
Terveisin: flunssakuumeesta toipuva
Mä kyllä huomaan toistuvasti olevani liian paksuissa vaatteissa liikkeellä, kun pyöräilen töihin tai kävelen kauppaan. Hautovassa säässä tulee heti kuuma, kun keho lämpenee ja sitten pitää jo avata tai riisua takkia. Kylmempi tulee autolta kävellessä, kun siinä ei ruumis tuota lämpöä.
Mitä väliä sillä on, miten muut pukeutuu??
Rannikkoseudulla meri voi tehdä ilmasta jäätävän vaikka olisi periaatteessa vielä lämmintä. Tämä kesä kun oli muutenkin viileä eikä ollut niitä loppukesän helteitä lämmittämässä merivesiä.
Minä olen vilukissa ja inhoan palelemista. Hikoilen sään vuoksi niin harvoin etten edes muista montaa kertaa tältä kesältä. Farkut oli jalassa kaikki kesäkuukaudet, samoin sukat. Kevyttoppista pidin alkuviikosta kun käytiin Lintsillä, koska siellä tuulee aina. Ei ollut liikaa, untuvahan on hyvä materiaali, ei hiosta.
Minun ei ole lainkaan vaikeaa ymmärtää että joku tarkenee vähemmälläkin. Kuka mistäkin tykkää.
25 lisää vielä että talvella voin hyvin pärjätä samalla takilla kuin syksyllä, koska talvi-ilma on kuivaa. Kylmänkostea syksy on pahinta.
Kerroksia saa myös lisättyä helposti.
Minä en tykkää palella. Pukeudun riittävän lämpimästi jotta on mukava olla. Ihan sama onko se jonkun muun mielestä liikaa tai liian vähän. Pukeudun itseäni varten.
Olosuhteiden mukaan. Kesälläkin voi olla kylmä jos sataa ja tuulee. Ihan turha palella kun kerran on vaatteita.
Outo ilma! Näyttää hyvin syksyiseltä, mutta on trooppisen lämmin. Kävelin bussipysäkille farkut, toppi ja huppari päällä, bussissa piti riisua se huppari kun selkä oli hiestä märkä!
Ai kauhea, enpä arvanut otsikon luettuani että ketjun myötä tulee mielikuva shortseihin tungetusta patongista ja povarissa pilkistävästä kerrosvoileivästä. Outoja nuo ulkomaalaiset...
Samaa ihmettelen joka vuosi.
Jos aamulla on hieman viileämpi niin ei tajuta, että ilma lämpenee päivän mittaan. Liikutaan autolla, jolloin ei väliä vaikka heiluis shortseissa ja t-paidassa.
Muistan jankanneeni useamman vuoden lapsilleni sitä samaa lorua: Suomessa pukeudutaan sään mukaan. Siis kun olivat lähdössä esim. pipot ja hanskat päällä, kun ilma oli +18 ja halusivat ne, koska muillakin sitten oli kuulemma. Talvivaatteet päällä tulee hiki, kun olivat liikkuvaisia.
Tuo kaulahuivihommeli ärsyttää. Eilenkin näin stadissa kolme herrasmiestä, jotka farkuissa, pikkutakeissa ja paksu kaulahuivi kaulassa. Iltapäivällä täällä oli lämmin ja kostea ilma, taisi olla lähemmäs +20.
Toinen juttu on se, että jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä hoitotasapaino ole ok, niin silloin paleltaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen joka vuosi.
Jos aamulla on hieman viileämpi niin ei tajuta, että ilma lämpenee päivän mittaan. Liikutaan autolla, jolloin ei väliä vaikka heiluis shortseissa ja t-paidassa.
Muistan jankanneeni useamman vuoden lapsilleni sitä samaa lorua: Suomessa pukeudutaan sään mukaan. Siis kun olivat lähdössä esim. pipot ja hanskat päällä, kun ilma oli +18 ja halusivat ne, koska muillakin sitten oli kuulemma. Talvivaatteet päällä tulee hiki, kun olivat liikkuvaisia.
Tuo kaulahuivihommeli ärsyttää. Eilenkin näin stadissa kolme herrasmiestä, jotka farkuissa, pikkutakeissa ja paksu kaulahuivi kaulassa. Iltapäivällä täällä oli lämmin ja kostea ilma, taisi olla lähemmäs +20.
Toinen juttu on se, että jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä hoitotasapaino ole ok, niin silloin paleltaa.
Minä en osaa ennustaa kuinka paljon lämpimämmältä tuntuu päivällä. Sääennusteetkin kun menee joskus pieleen ja pitää vielä ottaa huomioon tuuli sekä paistaako aurinko vai onko pilvistä. Aamulla jos on 8 astetta, niin minä laitan paksun takin, hanskat ja kaulahuivin. Päivällä voin vähentää jos siltä tuntuu mutta en ota riskiä että joudun palelemaan. Olen laiha ja kärsin kylmästä herkästi.
Auttaa se. Elimistö tottuu viileyteen pikkuhiljaa. Ja vaikka nyt toppatakki ei ole jollekin liikaa, hän tarkenee sillä kylmemmässäkin.