Jos olisit työnantaja ja saisit itse päättää minkälaisia työntekijöitä otat
niin minkälaisia ottaisit? Mitkä asiat painaisi vaakakupissa eniten? Ottaisitko ärsyttävän tyypin vain siksi että hän on muuten hyvä työntekijä? Ottaisitko huippukivan ihmisen vaikka hän ei niin loista taidoillaan? Kumpi merkitsee enemmän, persoona vai osaaminen? Entä muut asiat?
Kommentit (11)
Ottaisin palkattomia harjoittleijoita niin paljon kuin saisin, koska sillä tavoin yrityksen kannattavuus olisi kaikista korkeimmillaan.
Osaaminen ja persoona ratkaisee, mutta vakituiseen työsuhteeseen ei naisia 20-40v.
Persoona ratkaisee. En haluaisi ärsyttäviä tyypppejä, olkoon kuinka hvyiä tahansa muuten. Hyvä tyyppi, asenne kohdallaan ja yrittää kuitenkin edes parhaansa.
Pitäisi osata se työ, josta maksan palkkaa. Pitäisi myös osata olla rakentava ja lojaali työyhteisönsä jäsen. Jos näistä jompikumpi puuttuu, en palkkaisi.
Tietysti vätyksiä. Ollaan vaan vuosi, sitten konkkaan, lauletaan yhdessä HURRAA! HURRAA! VITUTTIKIN OLLA TYÖPAIKALLA.
"Huippukiva" luonne ei tuota tulosta. Ilman muuta valitsisin sen, jolla on sekä substanssiosaamista että työelämäosaamista (johon sisältyy mm. se, että työyhteisössä tulee toimeen monenlaisten ihmisten kanssa vaikka ei heidän kanssaan ystävystyisikään).
Hyvä kysymys! Rekrytointi on varmaan tosi vaikeaa. Mä olisin siinä varmaan huono, koska olen monesti ollut ennakkoluuloinen ja muuttanut käsitystäni ihmisistä vasta pitkän ajan kuluessa.
Olen työnantaja ja kohdallani kysymys ei ole teoreettinen. Hyviä työntekijöitä on rajallinen määrä ollakseni rehellinen.
Tärkeimmät kriteerit ovat.
Osaaminen - ylivoimaisesti tärkein ominaisuus ellet ole palkkaamassa harjoittelijaa. Tässä työhistorian merkitys ja näytöt ovat isossa roolissa. Nyt vasta huomaan ne korkeakoulussa saamani neuvot, että ensimmäinen varsinainen työpaikkasi määrittää hyvin pitkälle työuraa.
Asenne - positiivinen ja oma-aloitteinen. Yrittäjällä on rajallisesti aikaa työnohjaukseen, joten palkkaan mieleläni valmiita ammattilaisia. Tosin he eivät ole useinkaan halpoja.
Muut ominaisuudet ovat sitten sivuroolissa
Vierailija kirjoitti:
Olen työnantaja ja kohdallani kysymys ei ole teoreettinen. Hyviä työntekijöitä on rajallinen määrä ollakseni rehellinen.
Tärkeimmät kriteerit ovat.
Osaaminen - ylivoimaisesti tärkein ominaisuus ellet ole palkkaamassa harjoittelijaa. Tässä työhistorian merkitys ja näytöt ovat isossa roolissa. Nyt vasta huomaan ne korkeakoulussa saamani neuvot, että ensimmäinen varsinainen työpaikkasi määrittää hyvin pitkälle työuraa.
Asenne - positiivinen ja oma-aloitteinen. Yrittäjällä on rajallisesti aikaa työnohjaukseen, joten palkkaan mieleläni valmiita ammattilaisia. Tosin he eivät ole useinkaan halpoja.
Muut ominaisuudet ovat sitten sivuroolissa
Mutta kerro mulle nyt rehellisesti. Ottaisitko tosiaan töihin ihmisen joka on taitava ja osaava, mutta persoona on sellainen että et voi sietää ja heti huomaat että ette tule toimeen?
Olen työnantaja, ja valitsen, millaisia ihmisiä palkkaan. Ja vastaus kysymykseesi riippuu tehtävästä. eri tehtäviin tarvitaan erilaisia ihmisiä. Meillä on erilaisia asiantuntijatehtäviä, joissa osaaminen ja analyyttisyys ratkaisee. On erilaisia soveltavia asiakaspintatehtäviä, joissa perinteistä analyyttistä asiantuntijuutta tarvitaan vähemmän, ja käytännön ongelmanratkaisua enemmän, yleensä yhdistettynä ihmissuhdetaitoihin ja "mukavuuteen". Johtoon taas tarvitaan tyyppejä, joilla on kokonaisnäkemystä ja kykyä nousta asiantuntija-anayysin yläpuolelle - ja ennen kaikkea hermoja ja riskinsietokykyä. Ja kotipesässä on myös pari suorittavan ja avustavan tason duunia, joissa ihan pelkällä mukavuudellakin pääsee aika pitkälle.
Kaikkien on tärkeää osata perustavat käytöstavat ihmisten kanssa. Voin silti palkata "ärsyttävän tyypin", mutta en ku*ipäätä, ilkeää enkä epäluotettavaa.
Asenne ja osaaminen ratkaisevat.