Prinsessa Victoria häpäisi saamenpuvun!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6766881
Eihän saamenpukua saa käyttää kuin saamelaiset! Näinhän meille suomalaisille on opetettu. Hirveä haloo on tullut, jos edes joku puolisaamelainen on erehtynyt pukemaan ylleen kulttuuri-identiteettiä vahvistavan puvun.
Miksi sitten Victoria saa käyttää kolttua!?! Eihän se ole millään tavalla saamelainen.
Onko siis Suomen saamelaiset vain kireämpää ja tiukempaa klaania?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi minun mielestä pitäisi hyväksyä saamelaiseksi jokainen, joka haluaa olla saamelainen eli elää sitä perinteistä saamelaista elämäntapaa. Verellä ei pitäisi tässä yhteydessä olla mitään merkitystä. En todellakaan ymmärrä miksi on. Valistakaa joku?
Onko saamelaisuus pelkkä elämäntapa? Muututko sinä inuitiksi, jos alat elää heidän tavallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin sitä mieltä, että loukkaantuvat ihan kaikesta, MUTTA, tässä pukuasiassahan he ovat loukkaantuneet aika usein siitä, että on käytetty feikkipukua. Soppahan syntyi kun Tanja Poutanen puki viimeisen MC kisan maalissa "saamelaispuvun" päälleen ja saamelaiset suuttuivat.
Olisivat kuulemma voineet vaikka toimittaa Tanjalle sinne aidon saamelaispuvun (no, tuskin olis toimittaneet ja jos joku olis toimittanut, niin siitäkin olis loukkaannuttu!).
Victorialla varmaan ihan aito, saamelaisten lahjoittama puku + että varmaan Ruotsissa ollaan tässäkin asiassa vähemmän tiukkapipoisia.
Ruotsin saamelaiset eivät ole niin tiukkapipoisia kuin meidän. Siellä vaan ihasteltiin häntä. Eikä haitannut, vaikka hän tarkasti kesken puheen.
PITI OLLA TORKAHTI! VIELÄKÄÄN OSCARI VALVOTTAA?
Saamelaisten nykyinen itku on samaa tasoa ministerien palkkakuopan kanssa. Nyt neljän tuulen lakki pois pepusta ja repikää jostain vähän realismia. Ällöttävää opportunistista ja ahneudesta kumpuavaa teeskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi minun mielestä pitäisi hyväksyä saamelaiseksi jokainen, joka haluaa olla saamelainen eli elää sitä perinteistä saamelaista elämäntapaa. Verellä ei pitäisi tässä yhteydessä olla mitään merkitystä. En todellakaan ymmärrä miksi on. Valistakaa joku?
Onko saamelaisuus pelkkä elämäntapa? Muututko sinä inuitiksi, jos alat elää heidän tavallaan?
Eli Suomeen muuttavista ei ikinä tule suomalaisia.
Saamelaisten kärsimys on samaa tasoa kuin maamme toisen sorretun ja riistetyn alkuperäiskansan kurjuus Ahvenanmaalla.
Sen puvun olivat saamelaiset nimenomaan antaneet Victorialle. Asiasta oli juttu oddasat- uutisissa.
Aa, kiva tietää, että kun mun mummo on saamelainen, niin lappi kuuluu minulle verenperintönä. Jei!
Mun suku tulee monesta paikkaa, eikä niin kuin ilmeisesti saamelaisilla, että ollaan yhden suvun tyttäriä ja poikia kaikki. Saamelaisten vertahan ei saa sotkea muuhun, koska sitten saamelaisuus jotenkin häviää. Ensimmäisenä vaarmaan ajaisitte omasta maastanne kaikki ulkomaalaiset pois. Siellä sitä sitten elettäisiin poroista, ja vain poroista, ei turismista, sillä ulkomaalaiset, suomalaiset mukaanlukien on hyi yäk.
-Ihan samalla tavalla minä olen suomalainen vaikka olenkin osaksi lapista, osaksi venäjältä. Ja saamelaiset on ihan yhtä suomalaisia kuin kaikki muutkin. Nyyh.
Jutellaanko vielä saamenpuvusta? Teillä meni kyllä solvaamiseksi tuo touhu, mutta jatkan vielä.
Aikanaan harjoittelin perinteistä saamelaista käsityömenetelmää, tiuhtatöitä. Se oli ihan tuttua, olenhan ala-asteella tehnyt suomalaisen käsityöopettajani johdolla pirtanauhoja. Olin ymmärtänyt että Suomessa värjättiin lankoja kasvivärein ja siksi sävyt pirtanauhoissa olivat haaleita ja murrettuja aina siihen asti että teollistumisen myötä siirryttiin käyttämään valmiiksi värjättyjä lankoja ja kirkkaat värit valtasivat alaa.
No, saamenkäsityötä opettanut kertoi värien tärkeydestä kun tehdään esimerkiksi paulat karvakenkiin. On todella tarkkaa mitä värejä kukakin saa käyttää, koska ne vaihtelevat alueittain. Ja siksi että ne ovat olleet sen värisiä aina, painotus lauseen viimeisessä sanassa. Jos värejä menee muuttamaan ominpäin, on se anteeksiantamatonta. Minun värimakuani eivät kirkkaat värit miellytä, mutta jouduin tekemään työni kirkkaanpunaisella, sinisellä ja vihreällä ja vitivalkoisella kuten aina on tehty.
Kun päästätin suustani ihmettelyn millä saamelaiset ovat purettaneet värinsä niin kirkkaiksi, vaikka muu maailma ei siinä ole onnistunut kuin vasta verrattain lähimenneisyydessä. Tämä asiantuntija hämmentyi niin että luikki minua lopputunnin karkuun! 😄
Joskus takavuosina joku missi (en muista kuka) otti saamenpuvun miss universum kisoihin ja käytti vielä neljäntuulenlakkia, joka on miesten päähine. Siitä nousi skandaali lehdissä. Olisin itsekin ottanut sen lakin. Naisten lakki on typerän näköinen.
Ehkä tämä johtuu siitä, että Ruotsisas ja Norjassa on saamelaisasia hoidett paljon paremmin kuin Suomessa. Poronhoito, moottorikelkalla ajaminen poronhoitoalueella ym ovat siellä iha täysin saamelaisten oikeuksia, turisteilta kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisten kärsimys on samaa tasoa kuin maamme toisen sorretun ja riistetyn alkuperäiskansan kurjuus Ahvenanmaalla.
Todella ymmärätämätön ja tietämätön vertaus. Saamelaiset eivät saaneet vielä 1970-luvulla puhua edes koulussa saamea keskenään. Ensimmäiset saamnkieliset lastenkirjat olivat kontaktimuovilla päällystettyjä ja nauhalla yhteen solmittuja läpysköjä noilta ajoilta. Suomaliset ovat olleet oikeasti todella alistavia ja rasistisia saamelaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa suurin osa saamelaisista oli noina aikoina likaisia kodassa asuvia aliravittuja ryysyläisiä
= Suomalaisen etnisen puhdistuksen kohteena marginaaliin ajettua halveksittuja, elinkeinot suomalaisille ryöstettyjä köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Suomeen muuttavista ei ikinä tule suomalaisia.
Kansalaisuus ja kansallisuus on kaksi eri asiaa.
Me ollaan mun saamelaisystävien kanssa mietitty miksi suurimmat kaunat suomalaisia kohtaan tuntuis olevan sellaisten saamelaisperheiden lapsilla, joissa toinen vanhemmista on suomalainen. Olisiko siinä kuitenkin kyse enemmän yksilön sisäisen ristiriidan alitajuisesta heijastamisesta ulkomaailmaan? Samat tyypit on niitä jotka pitää isointa meteliä kiistassa kuka saa olla saamelainen ja kuka ei. Ja kuten aina ääriryhmillä, se on nuoriso joka möykkää kun kykenevät ajattelemaan tarpeeksi mustavalkoisesti niin että radikalisoidutaan mielipiteissä ja demonisoidaan vastapuoli. Ikää kun tulee lisää niin saavutetaan suhteellisuudentajua ja ymmärrystä muidenkin näkökulmille. Eikä oma identiteetti ole enää niin hauras että sen puolesta tarvisi sotajalalle lähteä.
Terveisin se sama lantalais-riuku
Hävettää kyllä näin lantalaisena miten saamelaisia haukutaan ja halvennetaan, ja miten se meininki on jatkunut jo vaikka kuinka kauan.
Kuinka moni meistä pitää Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja, eli ns. intiaaneja, kiehtovina? Kuulkaas heidän omat paikalliset lantalaiset halveksivat ja pilkkaavat heitä siellä minkä jaksavat. Vähintään yhtä pahasti kuin me suomalaiset meidän saamelaisiamme. Moni muun maalainen olisi kiitollinen ja hyvin kiinnostunut, jos heidänkin kotimaassaan olisi vielä jäljellä jotakin alkuperäiskansaa. Se on harvinaista herkkua nykypäivänä, ja alituiseen katoaa se perinne.
Ihmisiä ne alkuperäiskansan jäsenetkin ovat, ihan samanlaisine heikkouksineen ja vahvuuksineen, kuin me muutkin. Ei heistä kannata jumalia tehdä, mutta kannattaa edes vähän ottaa selvää mistä on kysymys, eikä vaan pilkata ja mitätöidä kuin mikäkin tietämätön moukka ja idiootti.
Alkuperäiskansalla yleensä nuo asut, esineet ym. liittyvät kiinteästi heidän uskontoonsa, heidän perinteisiinsä - asioihin, joita heidän esivanhempamsa ovat henkensä kaupalla yrittäneet jotenkin säilyttää jälkeläisilleen, kovan paineen, sorron, vainon ja uhan alla. Pikkasen kunnioitusta hei. Jokaisella yksityiskohdalla voi tosiaan olla suuri merkitys, juurikin vaikka siinä asussa. Yrittäkää miettiä miltä itsestä tuntuisi, jos omat esivanhempasi olisivat kokeneet tuollaista sortoa ja vainoa uskontonsa ja elämäntapansa takia, ja sitten jengi vaan pilkkaa niitä perinteitä.
Kyllä Suomessakin rumasti kohdeltiin saamelaisia, vaikka ihan kansanmurhaa ei sentään tehtykään. Väkivaltaa, sortoa ja tappamista kyllä oli. Kannattaa vähän lukea historiaa.
Tieteen kehittyessä on alettu havaitsemaan, että moninkin paikoin on ollut vähintään yksi joku muinainen alkuperäiskansa ennen alueen nykyistä tunnettua alkuperäiskansaa - eli ei se ole niin harvinaista. Sitä ei enää niin vaan saa selville, miksi se muinainen alkuperäiskansa on kadonnut, ja onko niillä silloisilla uusilla tulokkailla ollut mitään tekemistä sen kanssa - tarkoitan nyt mm. ennen saamelaisia Suomessa eläneitä ja ennen Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja siellä asuneita ihmisiä. Jos oikein aletaan saivarrella, niin ainoa aito alkuperäiskansa on sitten ollut se ihan ensimmäinen ihmis-populaatio jossakin Afrikassa. Sen jälkeen on vaelleltu ja kuljetuttu milloin minnekin.
Alkuperäiskansat osasivat elää ihailtavassa harmoniassa ympäristönsä kanssa, sen ehdoilla. Kiitollisina kaikesta siitä mitä heillä on. Tuhoamatta ja ryöväämättä. Tuosta olisi valtavasti opittavaa meille kaikille. Itse veimme heiltä kodit, sukulaiset, maat, elinkeinot, kielet, uskonnot, perinteet, ja löimme viinapullon ja Raamatun kouraan. Siitä vaan sitten sitä hyvää, sivistynyttä, elämää rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuningattarena Victoria hallitsee niitä saamelaisiakin.
Victoria koko perhe ei saa esittää poliittisia mielipiteitä. He ovat seremoniamestareita. Pääministeri ja hallitus hallitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kokee itsensä saamelaiseksi, pukua saa minun puolesta käyttää. Oli sitten sitä saamelaisverta vaikka se yksi neljäsosa. Victoria on myös saamelaisten (tosin vain Ruotsin saamelaisten) kuninkaallinen, joten hän saa mielestäni pukua käyttää. Olen itse "vain" puoliksi saamelainen, joten varmaan siksi omaan näin löysän asenteen puvun käyttöä kohtaan.
Ainoa, mistä suutun on Aake Kallialan ja Pirkka-Pekka Peteliuksen muinainen nunnukasketsi, jossa herrat vetivät puvun päälleen ja vetivät kännilauluja saaden saamelaisista julkisuuteen kuvan, että kaikki olisivat sivistymättömiä alkoholisteja. Myös muinainen Rovaniemen Lyseonpuiston lukion abien tapa pukeutua mááccuhiin oli mielestäni vähän liikaa, koska se päällä humalluttiin, pidettiin meteliä ja ajettiin saamelaisia kohtaan vieläkin omattuja ennakkoasenteita.
Saamelaisten asema tässä maassa on yhtä kurja kuin millä tahansa sorretulla ALKUPERÄISKANSALLA, joten tiukka asenne on otettava aika monessa asiassa ja vaadittava. Siihen kuuluu tietysti myös tiukemmat kannanotot siitä, kuka saa käyttää mááccuhia.
Jos olisi oikein ilkeä, saamenmaa voisi hakea itsenäisyyttä ja pohjoiseen Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Venäjälle syntyisi uusi valtio - tai melkein voisi sanoakin, että suomalaiset v**tuun suomesta, me olimme täällä ensin. Jos Baskimaa, Katalonia ja Skotlanti itsenäistyvät omiksi maikseen, toivon, että saamelaiskäräjät ajaisivat myös samaa. Mielelläni muuttaisin esi-isiltäni riistettyyn maahan sen oikeutettuna haltijana.
Kunnioitan kyllä saamelaisten kulttuuria ja mielestäni sitä pitäisi vaalia, mutta termi "alkuperäiskansa" on vähän outo Suomen kontekstissa. Tämä ei ole mikään Amerikka tai Australia, minne eurooppalaiset valloittajat tulivat sortamaan alkuperäisiä kansoja. Suomalaiset periytyvät monesta eri "alkuperäiskansasta": saamelaiset, kainuulaiset, karjalaiset, pohjalaiset jne. ovat kaikki historian ja geeniperimän valossa omanlaistansa poruukkaa. Ja se suht-koht yhtenäinen suomalainen, suomenkielinen kulttuuri joka Suomeen oli 1800-lukuun mennessä muovautunut on myös Suomen "alkuperäiskansaa". Vieraita valloittajia täällä ei ole ollut kuin venäläiset ja ruotsalaiset.
Esim Wikipediasta löytyypi tieto, että saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa. Tutki, älä usko sokeasti mitä opetetaan.
Meille kyllä Lapin yliopiston luennolla saamelaisluennoitsija kertoi, ettei tämä kolonisaatioteoria ole historiallisesti vakaalla pohjalla.
Ruotsin saamelaiset eivät ole niin tiukkapipoisia kuin meidän. Siellä vaan ihasteltiin häntä. Eikä haitannut, vaikka hän tarkasti kesken puheen.