Prinsessa Victoria häpäisi saamenpuvun!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6766881
Eihän saamenpukua saa käyttää kuin saamelaiset! Näinhän meille suomalaisille on opetettu. Hirveä haloo on tullut, jos edes joku puolisaamelainen on erehtynyt pukemaan ylleen kulttuuri-identiteettiä vahvistavan puvun.
Miksi sitten Victoria saa käyttää kolttua!?! Eihän se ole millään tavalla saamelainen.
Onko siis Suomen saamelaiset vain kireämpää ja tiukempaa klaania?
Kommentit (78)
Sama juttu Suomen lipun kanssa. Mielensäpahoittajat vetivät herneen juurineen nenäänsä, kun ensimmäiset urheilijat (Tiina Lillak Los Angelesin olympialaisissa) uskaltautuivat kietomaan lipun harteilleen mitalin saavutettuaan. Yleisönosastot täyttyivät tuohtuneista kirjoituksista, että oliko lippuun pyyhitty hikeä tai jopa nenä, ja oliko lipun kulma koskettanut peräti maata!
Oho. Ylläri. Miksi se ylipäätään käyttää gaktia, vaikkei ole saamelainen?
Paitsi jos on prinsessa onkin salliittua. Neljäsosasaamelaisille ei
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on prinsessa onkin salliittua. Neljäsosasaamelaisille ei
Niin just. Prinsessa saa käyttää, mutta saamelaisen lapsenlapsi ei, ellei toinen vanhemmista ole 100% saamelainen.
Kuningattarena Victoria hallitsee niitä saamelaisiakin.
Saamelaiset ovat pahimpia valittajia mitä tiedän. Aina heitä loukataan ja sorretaan, ei tarvitse kuin vilkaista päin niin jo taas ollaan nenä punaisena saamelaiskäräjillä. Katson joka ilta Oddasat ja aina saan nauraa kun siellä ei ikinä ole iloisia uutisia, aina porua milloin mistäkin.
Saamelaiset on nyt muutenkin ihan yliherkkää sakkia. Alkuperäiskansaa muka. Juu, ihan yhtä alkuperäisiä kuin kuka muu suomalainen tahansa, ja tämä on todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset ovat pahimpia valittajia mitä tiedän. Aina heitä loukataan ja sorretaan, ei tarvitse kuin vilkaista päin niin jo taas ollaan nenä punaisena saamelaiskäräjillä. Katson joka ilta Oddasat ja aina saan nauraa kun siellä ei ikinä ole iloisia uutisia, aina porua milloin mistäkin.
Tuo on kyllä totta. Oddasat on täynnä metsäkiistaa, kulttuurikiistaa, aina on Juusot tehny sitä ja Maggat tätä.
Minä olen käsityksessä, että jos välttämättä haluaa pitää saamenpukua yllään, sitä täytyy pitää kunnioittavasti ja sen on oltava aito.
Olen minäkin sitä mieltä, että loukkaantuvat ihan kaikesta, MUTTA, tässä pukuasiassahan he ovat loukkaantuneet aika usein siitä, että on käytetty feikkipukua. Soppahan syntyi kun Tanja Poutanen puki viimeisen MC kisan maalissa "saamelaispuvun" päälleen ja saamelaiset suuttuivat.
Olisivat kuulemma voineet vaikka toimittaa Tanjalle sinne aidon saamelaispuvun (no, tuskin olis toimittaneet ja jos joku olis toimittanut, niin siitäkin olis loukkaannuttu!).
Victorialla varmaan ihan aito, saamelaisten lahjoittama puku + että varmaan Ruotsissa ollaan tässäkin asiassa vähemmän tiukkapipoisia.
Vain suomalaisten kuuluu hävetä itseään ja toisiaan.
Yksi saamelaisämmä itki vuolaasti kuinka takavuosien nunnuka nunnuka-sketsi on aiheuttanut hänelle vain surua ja murhetta ja oman identiteetin ylikävelyä. Oli itse syntynyt vuonna 1994.
Jos kokee itsensä saamelaiseksi, pukua saa minun puolesta käyttää. Oli sitten sitä saamelaisverta vaikka se yksi neljäsosa. Victoria on myös saamelaisten (tosin vain Ruotsin saamelaisten) kuninkaallinen, joten hän saa mielestäni pukua käyttää. Olen itse "vain" puoliksi saamelainen, joten varmaan siksi omaan näin löysän asenteen puvun käyttöä kohtaan.
Ainoa, mistä suutun on Aake Kallialan ja Pirkka-Pekka Peteliuksen muinainen nunnukasketsi, jossa herrat vetivät puvun päälleen ja vetivät kännilauluja saaden saamelaisista julkisuuteen kuvan, että kaikki olisivat sivistymättömiä alkoholisteja. Myös muinainen Rovaniemen Lyseonpuiston lukion abien tapa pukeutua mááccuhiin oli mielestäni vähän liikaa, koska se päällä humalluttiin, pidettiin meteliä ja ajettiin saamelaisia kohtaan vieläkin omattuja ennakkoasenteita.
Saamelaisten asema tässä maassa on yhtä kurja kuin millä tahansa sorretulla ALKUPERÄISKANSALLA, joten tiukka asenne on otettava aika monessa asiassa ja vaadittava. Siihen kuuluu tietysti myös tiukemmat kannanotot siitä, kuka saa käyttää mááccuhia.
Jos olisi oikein ilkeä, saamenmaa voisi hakea itsenäisyyttä ja pohjoiseen Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Venäjälle syntyisi uusi valtio - tai melkein voisi sanoakin, että suomalaiset v**tuun suomesta, me olimme täällä ensin. Jos Baskimaa, Katalonia ja Skotlanti itsenäistyvät omiksi maikseen, toivon, että saamelaiskäräjät ajaisivat myös samaa. Mielelläni muuttaisin esi-isiltäni riistettyyn maahan sen oikeutettuna haltijana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käsityksessä, että jos välttämättä haluaa pitää saamenpukua yllään, sitä täytyy pitää kunnioittavasti ja sen on oltava aito.
Ruotsissa voi tässä olla eri käytäntö. Esiintyväthän Silvia ja Victoria esim. kansallispäivänä ym. niin kutsutussa Sverige-dräktissä, joka on kehitetty kansallispukujen pohjalta. Suomessakin tällaista joskus yritettiin saada aikaiseksi, mutta se ei sitten kansallispukupiireille yms. perinteiden vaalijoille "liian epäaitona" sopinut.
Oddasattia kun katsoo ja kuuntelee niin tuntuu että ovat just eikä melkein järenjuoksultaan kuin Naima-Aslak ja Soikhiapää.
Mitä ihmeen väliä sillä on jos joku saamelainen suuttuu?
Ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokee itsensä saamelaiseksi, pukua saa minun puolesta käyttää. Oli sitten sitä saamelaisverta vaikka se yksi neljäsosa. Victoria on myös saamelaisten (tosin vain Ruotsin saamelaisten) kuninkaallinen, joten hän saa mielestäni pukua käyttää. Olen itse "vain" puoliksi saamelainen, joten varmaan siksi omaan näin löysän asenteen puvun käyttöä kohtaan.
Ainoa, mistä suutun on Aake Kallialan ja Pirkka-Pekka Peteliuksen muinainen nunnukasketsi, jossa herrat vetivät puvun päälleen ja vetivät kännilauluja saaden saamelaisista julkisuuteen kuvan, että kaikki olisivat sivistymättömiä alkoholisteja. Myös muinainen Rovaniemen Lyseonpuiston lukion abien tapa pukeutua mááccuhiin oli mielestäni vähän liikaa, koska se päällä humalluttiin, pidettiin meteliä ja ajettiin saamelaisia kohtaan vieläkin omattuja ennakkoasenteita.
Saamelaisten asema tässä maassa on yhtä kurja kuin millä tahansa sorretulla ALKUPERÄISKANSALLA, joten tiukka asenne on otettava aika monessa asiassa ja vaadittava. Siihen kuuluu tietysti myös tiukemmat kannanotot siitä, kuka saa käyttää mááccuhia.
Jos olisi oikein ilkeä, saamenmaa voisi hakea itsenäisyyttä ja pohjoiseen Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Venäjälle syntyisi uusi valtio - tai melkein voisi sanoakin, että suomalaiset v**tuun suomesta, me olimme täällä ensin. Jos Baskimaa, Katalonia ja Skotlanti itsenäistyvät omiksi maikseen, toivon, että saamelaiskäräjät ajaisivat myös samaa. Mielelläni muuttaisin esi-isiltäni riistettyyn maahan sen oikeutettuna haltijana.
Elatus entisestä emämaasta kuitenkin varmaan kelpaisi-niinkuin skottilaisillekin
Norjan saamelaiset olivat ilosia, kun Frozenin tekijät olivat kiinnostuneet kulttuurista ja kyselleet neuvoja, Suomen saamelaiset itkivät Hesarissa että heille olisi pitänyt maksaa. Ja tutuissani on yksi pk-seudulla ikänsä asunut pissis, joka koki uudelleensyntymisen city-samina ja onkin sitten sorrettua vähemmistöä kaikessa.
En mä ole ikinä kuullut saamelaisten valittavan siitä että ulkopuolinen pitää saamenpukua. Suurimmat valitukset olen kuullut siitä, että ulkopuoliset pitää näitä feikkipukuja. Eli puku on hommattu jostain naamiaisliikkeestä ja esitellään saamenpukuna.
Prinsessan puvun luulis olevan aito.
Victoria voisi seuraavalla Suomen-matkallaan laittaa Kiitos-paidan päälle!
Tai Yhdysvaltoihin suunnatessa käyttää sulkapäähinettä kunnioittaakseen intiaaneja.
Tosiaan vähän ihmettelen, miksi Suomessa saamenpuvun käyttäminen on rajattu tiukasti saamelaisille, mutta Ruotsissa näköjään ei.