Itsearviointi ja kaiken maailman reflektointi. Sitä on nykyään ihan kaikkialla alakoulusta (vai jopa eskarista?) yliopistoon? Tunteeko joku oikeasti hyötyvänsä siitä
vai onko se pakkopullaa joka vie aikaa oikealta opiskelulta?
Kommentit (142)
Se on taas joku muoti-ilmiö, pitää tehdä koska pitää tehdä. Olen pari kertaa kieltäytynyt semmoisesta komisario Janssonin sanoin: "Kun mulla ei oikein olis aikaa semmoiseen sisäisen sankarin etsintään."
Kun on intetty, että pitää tehdä, olen kysynyt että miksi, ja varoittanut että jos syy ei ole hyvä niin tekemättä jää. Voin sitten tehdä semmoisen esim.. puolivuosittain, mutta jatkuva vatvominen on varsin turhaa, ei niitä kukaan lue eikä mihinkään tarvitse. Kerran kirjoitin että tulkintani mukaan olen ihan mukava mies, välillä varsin vittumainen. Ei kiitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä mekaaninen itsearviointi ei auta ketään kehittymään, kehittyminen vaatisi sen että se tehdään siinä uskossa että se on hyödyllinen joten siihen panostetaankin enemmän ja se sisäistetään paremmin.
Toisaalta joku peruskurssi joka käydään koska se kuuluu opetusohjelmaan ei välttämättä vaadi mitään itsearviointia. Voisi säästellä nuo arvioinnit siihen loppuvaiheeseen kun syvennytään joihinkin erikoisalueisiin ja kirjoitetaan lopputyötä, tai vaikka jatko-opiskeluvaiheeseen.
Jokainen ihminen oppii omalla tavallaan. Ei ole olemassa yhtä mallia, joka kaikille sopisi. Siksi jokaisen pitäisi kokeilla mikä tyyli kellekin sopii ja siinä itsearviointi toimii hyvin. Tosin, voihan olla, että ihmiset ovat jo niin uusavuttomia, etteivät osaa edes kokeilla mitään uutta, joka veisi oppimisprosesseja eteenpäin.
Mutta tarvitseeko sitä itsearviointia olla ihan jokaikisen kurssin tai osakokonaisuuden yhteydessä, jopa kymmeniä kertoja vuodessa? Ehkä lukukauden tai lukuvuoden päätteeksi voisi tehdä jonkun reflektoinnin mutta se pakkotuputus joka väliin on ihan älytöntä.
Aloitin oikeustieteen opiskelut, ja meidän pitää kirjoittaa monisivuisia esseitä, joissa jotenkin reflektoimme niitä lakeja. En millään meinaa keksiä niihin mitään reflektoitavaa. Saman ongelman kanssa painii muutkin opiskelukaverini, ei keksi mitään omaa pohdintaa vaikka jostain talouteen liittyvästä lakipykälästä.. Osaako joku neuvoa :D ?
On ihan oikeasti piinaa, kun jokaisella kurssilla pitää kirjoittaa pari esseetä, ja kursseja on siis kymmeniä vuodessa. Ja joka ikisessä esseessä pitää puolet tekstistä aina olla sitä reflektointia, joten reflektiopapereita kertyy vuodessa jopa yli 40. Alkaa olla hyvin vaikea keksiä niihin mitään kirjoitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä mekaaninen itsearviointi ei auta ketään kehittymään, kehittyminen vaatisi sen että se tehdään siinä uskossa että se on hyödyllinen joten siihen panostetaankin enemmän ja se sisäistetään paremmin.
Toisaalta joku peruskurssi joka käydään koska se kuuluu opetusohjelmaan ei välttämättä vaadi mitään itsearviointia. Voisi säästellä nuo arvioinnit siihen loppuvaiheeseen kun syvennytään joihinkin erikoisalueisiin ja kirjoitetaan lopputyötä, tai vaikka jatko-opiskeluvaiheeseen.
Jokainen ihminen oppii omalla tavallaan. Ei ole olemassa yhtä mallia, joka kaikille sopisi. Siksi jokaisen pitäisi kokeilla mikä tyyli kellekin sopii ja siinä itsearviointi toimii hyvin. Tosin, voihan olla, että ihmiset ovat jo niin uusavuttomia, etteivät osaa edes kokeilla mitään uutta, joka veisi oppimisprosesseja eteenpäin.
Mutta tarvitseeko sitä itsearviointia olla ihan jokaikisen kurssin tai osakokonaisuuden yhteydessä, jopa kymmeniä kertoja vuodessa? Ehkä lukukauden tai lukuvuoden päätteeksi voisi tehdä jonkun reflektoinnin mutta se pakkotuputus joka väliin on ihan älytöntä.
Totta, mutta ota huomioon, että tuutori/opettaja/suunnittelija voi kaivata myös vinkkejä siitä miten voisi parantaa esimerkiksi tehtävänantoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ota huomioon, että tuutori/opettaja/suunnittelija voi kaivata myös vinkkejä siitä miten voisi parantaa esimerkiksi tehtävänantoa jne.
Sitten pitää pyytää suoraan niitä vinkkejä eikä vaatia jotain rasittavaa itsereflektointia. Voi hyvin pyytää analysoimaan tehtävänantoa näkökulmasta x.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nykyään copypastaan samat reflektoinnit. Kurssilla käsiteltiin mielenkiintoisia aiheita ja koin oppivani paljon uutta mutta ajan rajallisuuden vuoksi en.... blaablaablaa
Senpä takia varmaan avoimissa on poistettu plagioinnin tarkistus. Voit kopsata juttusi vaikka suoraan netistä ja harvemmin jäät kiinni. Sama pätee siihen jos toistat itseäsi useissa lähteissä.
No, heh. Se reflektointi ei ole mikään varsinainen opintosuoritus, siitä ei saa arvosanaa, eikä sen puuttumisesta saa hylsyä, moitteita ehkä jos on pilkunviilaaja asialla. Ei ne kaikki kurssienvetäjätkään noita niin tarpeellisina pidä. Mutta kun ohjeet on että sellaisia pitää pyytää, niin sitten niin tehdään. Varsinaisen esseen kohdalla toki käytetään plagioinnintarkastuohjelmia, ainakin niissä tiedekunnissa joissa itse olen opiskellut (sekä avoimessa että tutkinto-opiskelijana).
Vierailija kirjoitti:
Aloitin oikeustieteen opiskelut, ja meidän pitää kirjoittaa monisivuisia esseitä, joissa jotenkin reflektoimme niitä lakeja. En millään meinaa keksiä niihin mitään reflektoitavaa. Saman ongelman kanssa painii muutkin opiskelukaverini, ei keksi mitään omaa pohdintaa vaikka jostain talouteen liittyvästä lakipykälästä.. Osaako joku neuvoa :D ?
Otat jonkin arkipäivän ilmiön ja tarkastelet sitä kautta. Esimerkiksi Laki yleisestä asumistuesta 938/2014
4 § Ruokakunta pohdit erilaisia on aika ajankohtainen pohdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat jonkin arkipäivän ilmiön ja tarkastelet sitä kautta. Esimerkiksi Laki yleisestä asumistuesta 938/2014
Koen sellaisen turhapäiväiseksi vain mielipiteisiini pohjautuvaksi jaaritteluksi. Olen ymmärtänyt, että yliopisto on tiedelaitos, eikä mielipidelaitos. Mitä virkaa on jaaritella mielipiteistään vaikkapa ruokakuntien näkökulmasta. Eikö pitäisi vertailla jotain faktuaalisia asioita tai teorioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nykyään copypastaan samat reflektoinnit. Kurssilla käsiteltiin mielenkiintoisia aiheita ja koin oppivani paljon uutta mutta ajan rajallisuuden vuoksi en.... blaablaablaa
Senpä takia varmaan avoimissa on poistettu plagioinnin tarkistus. Voit kopsata juttusi vaikka suoraan netistä ja harvemmin jäät kiinni. Sama pätee siihen jos toistat itseäsi useissa lähteissä.
No, heh. Se reflektointi ei ole mikään varsinainen opintosuoritus, siitä ei saa arvosanaa, eikä sen puuttumisesta saa hylsyä, moitteita ehkä jos on pilkunviilaaja asialla. Ei ne kaikki kurssienvetäjätkään noita niin tarpeellisina pidä. Mutta kun ohjeet on että sellaisia pitää pyytää, niin sitten niin tehdään. Varsinaisen esseen kohdalla toki käytetään plagioinnintarkastuohjelmia, ainakin niissä tiedekunnissa joissa itse olen opiskellut (sekä avoimessa että tutkinto-opiskelijana).
Minun käsitykseni mukaan esimerkiksi Moodlen kautta palauttamasi esseet reflektointeineen pitäisi olla mukana plagioinnin tarkastuksessa? Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole kaikkialla, koska jotkut oikein kehuvat miten helposti netistä voi kopsata tekstiä ja hieman muutella sanoja päästäkseen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen sellaisen turhapäiväiseksi vain mielipiteisiini pohjautuvaksi jaaritteluksi. Olen ymmärtänyt, että yliopisto on tiedelaitos, eikä mielipidelaitos. Mitä virkaa on jaaritella mielipiteistään vaikkapa ruokakuntien näkökulmasta. Eikö pitäisi vertailla jotain faktuaalisia asioita tai teorioita?
Eikö lain hengen, kattavuuden ja täytäntöönpanon pohdinta ole mielestäsi faktuaalista?
Täyttä paskaa. Itsetuntemuksen kehittämisessä sentään olisi järkeä, joskaan sitäkään ei pidä tunkea joka väliin, muuten menee maku ja asian arvo hälvenee jonnekin taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lain hengen, kattavuuden ja täytäntöönpanon pohdinta ole mielestäsi faktuaalista?
No se olisi kyllä. Mutta en osaa sellaista pohdintaa tehdä, koska olen vasta viime syksynä aloittanut ne opinnot, joten pohjatietoja ei juuri ole enkä muutenkaan tiedä noista yhteiskunnallisista asioista riittävästi, että osaisin eritellä lain kattavuutta tai täytäntöönpanoa. Pitäisi olla joku tietopohja, jota vasten reflektoida, mutta ei ole vielä, siksi se jää mielipidetasolle.
Voin sanoa, että siitä paskasta, jota opiskeluksi kutsutaan, itsereflektio on ehkä hyödyllisin osa. Ainakin siinä itsetuntemus lisääntyy. Kun vielä joskus saisi sellaista opetusta, jossa asiasisältöäkin jotenkin pohdittaisiin, niin vot, mahtavaa olisi.
Eiks toi nyt oo vähän kehittymisen edellytys, että joskus pysähtyy miettimään millainen (puoliso/ystävä/vanhempi/opiskelija/työntekijö) on, missä on hyvä ja mitä voisi ehkä tehdä toisin. Ymmärrän että opettajajohtoisesti se on aika keinotekoista eikä välttämättä osu todelliseen tarpeeseen, mutta taitona hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Eiks toi nyt oo vähän kehittymisen edellytys, että joskus pysähtyy miettimään millainen (puoliso/ystävä/vanhempi/opiskelija/työntekijö) on, missä on hyvä ja mitä voisi ehkä tehdä toisin. Ymmärrän että opettajajohtoisesti se on aika keinotekoista eikä välttämättä osu todelliseen tarpeeseen, mutta taitona hyödyllinen.
Ei ole hyödyllistä, jos ei KOSKAAN saa mitään palautetta siihen pohdintaansa. Olen 35-vuotias, ja joutunut tekemään noita reflektointeja peruskoulussa, lukiossa, kahdessa yliopistotutkinnossa, ammatillisilla lisäkursseilla, monessa työpaikassa jne. En kertaakaan ole saanut palautetta reflektointiini, en kertaakaan ole saanut mitään "peiliä" siihen mitä itse itsestäni pohdin. On ihan turha vatvoa samaa kehää yksin mielessään kiertäen omaa itseään, jos kukaan ei ikinä sano siihen mitään toista näkökulmaa eikä peilaa niitä ajatuksia yhtään. Ei edes sen vertaa, että sanoisi, että "tuo oli hyvä pointti" tai "noin minäkin näen sinut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan esimerkiksi Moodlen kautta palauttamasi esseet reflektointeineen pitäisi olla mukana plagioinnin tarkastuksessa? Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole kaikkialla, koska jotkut oikein kehuvat miten helposti netistä voi kopsata tekstiä ja hieman muutella sanoja päästäkseen läpi.
Mutta mitä sitten jos reflektointi on "plagioitu" omasta aikaisemmasta reflektoinnista? Se on kuitenkin omaa itsetuotettua tekstiä, eikä mikään arvioitava osa opintosuorituksessa. Ei siitä mitään sanktioita tule. Toisekseen jos muutenkin kokee että oppiminen tapahtuu samalla tavalla kurssista toiseen niin eipä se muutenkaan muuksi muutu, toki voi sanajärjestystä muuttaa ja yksilöidä juuri ko. kurssiin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä siellä odotetaan, mutta minusta oikeustieteen opiskelijat voisivat pohtia enemmän käsitteitä oikeus ja kohtuus suhteessa laki. Hämmentävän moni oikeustieteilijä on sitä mieltä, että mikä on lainmukaista on myöskin "oikein".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä sitten jos reflektointi on "plagioitu" omasta aikaisemmasta reflektoinnista? Se on kuitenkin omaa itsetuotettua tekstiä, eikä mikään arvioitava osa opintosuorituksessa. Ei siitä mitään sanktioita tule. Toisekseen jos muutenkin kokee että oppiminen tapahtuu samalla tavalla kurssista toiseen niin eipä se muutenkaan muuksi muutu, toki voi sanajärjestystä muuttaa ja yksilöidä juuri ko. kurssiin sopivaksi.
Tämä on totta. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos copy-pastee aiempia tekstejään, pitäisi nekin näkyä siinä plagioinnin tarkastuksessa ennen tehtävän kuten esseen lopullista palauttamista. Mikäli ei näy, niin sitten systeemi ei ole päällä siellä taustalla.
Tämä on ilmeisesti sitten joku sellainen tiedekunta, jossa ei tarvitse olla lähdeviitteitä?