Miksi en saa olla rauhassa vartaloltani sellainen kuin olen?
Koko ajan joku on puuttumassa ulkonäkööni, ystävät, tuttavat, sukulaiset. Kyselevät jatkuvasti, olenko raskaana, miten olen ajatellut pudottaa painoani, niputtavat minut samaan joukkoon joidenkin tuttujen ylipainoisten kanssa. Eräs tuttu kysyi, olenko ajatellut tarkistuttaa kilpirauhaseni, koska häiriö sen toiminnassa aiheuttaa "juuri tuollaisia suuria paino-ongelmia". Painoani tai painoindexiä en tiedä, mutta tällä 160cm mitalla käytän kokoa yleisimmillään kokoa 38, joten ihan hirveän ylipainoinen tuskin olen.
Kommentit (26)
Mutta täällä jotkut sanovat käyttävänsä vaatteita väliltä xs-xxl tai 34-46. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä.
Edelleen liputan nimenomaan vaatteen istuvuuden puolesta. On minullakin joskus tilanteita, että esim. 38:n paita ei mahdu rinnoista, eikä oikein vielä 40:kään. 42 periaattessa mahtuisi, mutta se roikkuukin jo hartioilta ja vyötäröltä niin, että lopputulos on aivan naurettava.
Ei minulla ole mitään pakkomiellettä tällaista vaatetta ostaa, vaan jätän sen suosiolla kauppaan. En siis todellakaan joudu tilanteeseen, jossa minun "täytyy" ostaa liian iso koko.
Tämä pätee siis ainakin tällaiseen sopusuhtaiseen, normaalipituiseen ja -painoiseen tiimalasivartaloon.
22
Mutta täällä jotkut sanovat käyttävänsä vaatteita väliltä xs-xxl tai 34-46. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä.
Edelleen liputan nimenomaan vaatteen istuvuuden puolesta. On minullakin joskus tilanteita, että esim. 38:n paita ei mahdu rinnoista, eikä oikein vielä 40:kään. 42 periaattessa mahtuisi, mutta se roikkuukin jo hartioilta ja vyötäröltä niin, että lopputulos on aivan naurettava.
Ei minulla ole mitään pakkomiellettä tällaista vaatetta ostaa, vaan jätän sen suosiolla kauppaan. En siis todellakaan joudu tilanteeseen, jossa minun "täytyy" ostaa liian iso koko.
Tämä pätee siis ainakin tällaiseen sopusuhtaiseen, normaalipituiseen ja -painoiseen tiimalasivartaloon.
22
vaikeampi ymmärtää. Siinä vaiheessa kun jokin kohta omasta ruumiista poikkeaa selvästi sen nollakoon mallinuken mittasuhteista, ei vaatekaupassa ole enää niin rattoisaa. Jos mikään ei istu, alkaa reissun loppupuolella se ei-ihan-täydellinen vaikuttaa yllättävän houkuttelevalta.
vaikeampi ymmärtää. Siinä vaiheessa kun jokin kohta omasta ruumiista poikkeaa selvästi sen nollakoon mallinuken mittasuhteista, ei vaatekaupassa ole enää niin rattoisaa. Jos mikään ei istu, alkaa reissun loppupuolella se ei-ihan-täydellinen vaikuttaa yllättävän houkuttelevalta.
on niin ylipainoinen, että ystävien on jo painostettava laihtumaan?
Erityisesti kun vaatteita a) tehdään joustavista materiaaleista b) huonolaatuiset kankaat elävät enemmän pesussa.
Pieni ero kaavassa saattaa myös tehdä vaatteesta sopivan vaikka koko olisi kantajalleen nimellisesti liian pieni. Siksi(kin) toisesta vaatteesta sopii s-koko ja toisesta ei.
On myös totta, että jos vertaa vanhojen (=60-70 luvun) vaatteiden kokoja nykyisiin, niin vanha koko 40 saattaa vastata jopa nykyistä 36sta.