Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko julkkikset, lääkärit ym. ns. paremmat ihmiset synnärillä

Vierailija
30.08.2017 |

parempaa kohtelua ja kivunlievitystä kuin muut. Entä saavatko sektion helpommin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa se, jos ammatiltaan terveydenhoitaja on raskaana ja käy toisen terveydenhoitajan luona neuvolassa? Siis käykö terkkarit neuvolassa toisen terkkarin luona saamassa neuvoja, kun tietävät itsekin ne neuvot? :D

Myös synnyttävä kätilö jota toiset kätilöt auttavat pistää mietityttämään. Mahtaakohan se synnyttävä kätilö samalla vähän ojentaa kollegoitaan ;D

No kyllähän lääkäritkin käyvät potilaina toisella lääkärillä. Tietenkin! Gynekologikin käy näyttämässä alakertansa toiselle gynekologille ja sitä rataa. Välillä ammattilainen ja potilas ovat saman alan ammattilaisia. Varmasti toki kiusallinen tilanne molemmille. 

Vierailija
22/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäri ja av-mamma kirjoitti:

Mua ei ainakaan ole paapottu. Enkä ole parempi ihminen kuin muut :)

Päin vastoin. Jäi vähän paha mieli, kun kollega syyllisti minua iästäni (41), kun olin kuopuksen synnyttänyt ja maito herui huonosti.

Joo ja ennen kuin kukaan ehtii kuittailla😊

PÄINVASTOIN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle on jäänyt mieleen tällainen tilanne.

Olimme vaimoni tai silloinen tyttöystävä, kanssa rakenneultrassa. Olimme todella nuoria eli vaimo 21 ja itse 23. Itsellä oli maistetin tutkinto loppusuoralla, mutta habituksemme tietysti antoi vaikutelman, että olemme nuoria ns tavallisia kaduntallaajia. Erikoislääkäri siinä sitten ultraili ja teki tutkimuksiaan aika happaman oloisena, kunnes itse avasin suuni ja rupesin kyselemään kaikenlaista. Lääkäri varmasti huomasi puheistani, että habituksestani huolimatta olen ns. Oppinutta väkeä ja hänen käytöksensä muuttui täysin. Hän jopa teki jotain mittauksia uudelleen, kun kyselin (ystävälliseen sävyyn) kokoarvion luotettavuutta noin yleensä...

Tuskin hän tarkoituksella meitä halusi suosia. Ei minun koulutustaustani tullut tilanteessa mitenkään esille, mutta se että olin lääketieteellisistä kysymyksistä kiinnostunut ja esitin hänelle ammatillisesti mielenkiintoisia kysymyksiä selvästi vaikutti häneen. Ymmärrän häntä täysin, ei kokenut erikoislääkäri aina jaksa innostua samoista tavallisista kysymyksistä ja on ihan ymmärrettävää, että ammattilainen tykkää kun puhutaan substanssista, eikä jauheta joutavia...

vai että ihan maistetin tutkinto...

Vierailija
24/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaiset osaa kyllä kohdella potilaita tasapuolisesti. Ja ammattilaiset potilaina kunnioittaa hoitohenkilökuntaa ja antaa niiden tehdä duuninsa, puuttumatta siihen ja korostamatta itseään.

Vierailija
25/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä sain kyllä hyvää kohtelua synnyttäessäni. Armosta annettiin kepid jo, kun kohdunkaula oli auki vasta 3 cm. Sektionkin olisin helposti saanut halutessani, mutta valitettavasti en vaatinut ja repesin pahasti. Postpartum hoito olikin sitten legendaarisen kehnoa. Lääkkeitä pihdattiin ja jouduin syömään hankkimaan omat ummetus- ja kipulääkkeet (olin todellakin revennyt pahasti).

Vierailija
26/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n paremmat ihmiset -määrittely on kyllä mielenkiintoinen. Julkkiset ja lääkärit 😂 Maistereita ei mainittu

Vierailija
27/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäri ja av-mamma kirjoitti:

Mua ei ainakaan ole paapottu. Enkä ole parempi ihminen kuin muut :)

Päin vastoin. Jäi vähän paha mieli, kun kollega syyllisti minua iästäni (41), kun olin kuopuksen synnyttänyt ja maito herui huonosti.

Ihan hyvää kohtelua olen mielestäni saanut vaikka synnytyksessä eivät ole tienneet ammattiani. Yhden lapsen synnytyksen loppuvaiheessa oli päivystävä kurssikaverini huomannut nimeni listassa ja tuli moikkaamaan, sitten toinen kurssikaveri tuli aamuvuoroon ja moikkaamaan vauvan synnyttyä. Sinänsä synnytyksissäni ei lääkäreitä tarvittu. Viimeisen lapsen kohdalla hoitajat valittivat/ihmettelivät osastolla kuinka en tarvinnut ollenkaan heidän apuaan tai opastustaan, eivät olleet ollenkaan tietoisia, että olin itse toiminut lastentautipäivystäjänä vuosia toisessa sairaalassa. Koin siis olevani pätevä hoitamaan täysaikaista tervettä vauvaani ilman sen suurempaa apua. Lapsikin oli jo meille kolmas.

Vierailija
28/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että että Suomessa saa varsin tasapuolisesti hoitoa. Voi olla, että yksityishuone irtoaa julkkikselle helpommin, ihan yleisen sählingin vähentämiseksi.

Mitä taas kätilöihin tulee, kätilö tuskin "pihtaa" kivunlievitystä toiselta kätilöltä, koska tämä synnyttäjänä tietää eri vaihtoehdot ja missä vaiheessa niitä voi antaa, samoin kuin kipulääkkeiden haitat. Väittäisin, että kätilöt synnyttävät keskimääräistä luomummin.

Vierailija
29/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n paremmat ihmiset -määrittely on kyllä mielenkiintoinen. Julkkiset ja lääkärit 😂 Maistereita ei mainittu

No tarkoitin ns. paremmilla ihmisillä juuri näitä akateemisia kun olin jostain kauhusynnytysketjusta lukenut juttuja, että jossain pienessä sairaalassa jonkun mielestä oli tällainen käytäntö. ☺

En tiedä mikä sitten on totuus.

Vierailija
30/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu tuli mieleen vuosien takaa. Olin töissä osastolla jossa hoidettiin paljon "epämääräistä " porukkaa, narkkareita, mt-potilaita jne. Kyseessä kuitenkin somaattinen osasto. Potilaaksi oli tulossa yksi tunnettu päättäjä ja osastonlääkäri oli jo hyvissä ajoin valmistellut että "iso herra" saisi yhden hengen huoneen joita oli todella rajoitetusti. Osastonhoitaja ei tälläisestä pokkuroinnista pitänyt ja laittoi herran 4 hengen huoneeseen( koska ei oikeaa tarvetta omalle huoneelle). Sanoipa vielä että näkeepähän todellisuuden. Siellä se iso herra sitten oli reilun viikon, huonekavereiksikin sattui sopivasti miehet sekavammasta päästä. Eipä siinä, herra tyytyi kohtaloonsa ja olikin helpoin potilas osastolla 😁

Vierailija
31/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olet ollut ikävä työkaveri, miten sitten kohdellaan.

Vierailija
32/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle on jäänyt mieleen tällainen tilanne.

Olimme vaimoni tai silloinen tyttöystävä, kanssa rakenneultrassa. Olimme todella nuoria eli vaimo 21 ja itse 23. Itsellä oli maistetin tutkinto loppusuoralla, mutta habituksemme tietysti antoi vaikutelman, että olemme nuoria ns tavallisia kaduntallaajia. Erikoislääkäri siinä sitten ultraili ja teki tutkimuksiaan aika happaman oloisena, kunnes itse avasin suuni ja rupesin kyselemään kaikenlaista. Lääkäri varmasti huomasi puheistani, että habituksestani huolimatta olen ns. Oppinutta väkeä ja hänen käytöksensä muuttui täysin. Hän jopa teki jotain mittauksia uudelleen, kun kyselin (ystävälliseen sävyyn) kokoarvion luotettavuutta noin yleensä...

Tuskin hän tarkoituksella meitä halusi suosia. Ei minun koulutustaustani tullut tilanteessa mitenkään esille, mutta se että olin lääketieteellisistä kysymyksistä kiinnostunut ja esitin hänelle ammatillisesti mielenkiintoisia kysymyksiä selvästi vaikutti häneen. Ymmärrän häntä täysin, ei kokenut erikoislääkäri aina jaksa innostua samoista tavallisista kysymyksistä ja on ihan ymmärrettävää, että ammattilainen tykkää kun puhutaan substanssista, eikä jauheta joutavia...

Anteeksi mutta siis tää oli aivan älytön. Siis sulla oli maisterin paprut melkein jo käsissä mutta silti habitus tavallisen kaduntallaajan näköinen? Siis miten maisteri eroaa tavallisesta kaduntallaajasta vai tarkoitatko kaduntallaajalla pulsua? Mun tuntemat maisterit näyttää kaikki ihan normaaleilta ihmisiltä. Huvitti myös kuinka lääkäri huomasi sinun olevan "oppinut". :D

Niin kuten sanoin olin nuori 23 vee ja pukeutunut todennäköisesti johonkin huppariin tms.

En mielestäni väitäkkään, että niillä maisteriopinnoilla olisi lääkärin käyttäytymiseen ollut vaikutusta, mutta kummasti se käytös muuttui kun aloin kyselemään kaikenlaisia yksityiskohtia...

Mitä huvittavaa siinä on jos joku huomaa jonkun olevan oppinut? Näin "oppineena" ainakin itse huomaan usein, onko joku oppinut vai ei. En väitä, että kaikki maisterin paperit olisivat tunnistettavissa tarkoittamallani tavalla "oppineiksi" tai ettei pelkän peruskoulun käynytkin voisi olla "oppinut".

Ja tarkoitan tällä "oppinut" ilmaisulla sitä, että henkilö ajattelee analyyttisesti, omaa tietynlaiset perustiedot ja on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta jne.

Vierailija
33/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 32 vielä jatkaa se nyt vaan on tosiasia, että ihmisestä näkee aika nopeasti että ajateleeko ihminen omilla aivoillaan vai nieleekö hän asiat sellaisenaan... Yliopistossa asioihin pureudutaan syvällisemmin ja opiskelaan jonkin verran (tieteenalasta riippumatta) filosofiaa ja yleistä tieteen teoriaa. Tämän tyyppiset asiat eivät välttämättä sano kovinkaan monelle ei "oppineelle" yhtikäs mitään ja se valitettavasti näkyy päällepäin.

Vierailija
34/38 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut ammattiani. Kuitenkin kätilöt ihmettelivät kun en kysellyt synnytyksessäni pahemmin mistään mitään vaikka olin ensisynnyttäjä, siis synnytyksen kulusta yms. En vaan käyttäytynyt kuten ensisynnyttäjä yleensä. En myöskään pyytänyt ollenkaan apua vastasyntyneen kanssa enkä halunnut apua missään asioissa. 

Noh, olen siis kätilö-sairaanhoitaja itsekin. Synnytys oli tuttua hommaa vaikka olinkin itse synnyttäjänä. Kokoajan tiesin mitä tapahtuu ja mikä on normaalia ja mikä ei. Vastasyntyneen kanssa myös kaikki tuttua juttua ja imetysapua ei tarvinnut jne. Mieluummin hoidin itse asiani ja kätilöt saivat keskittyä enemmän muihin. :)

Vierailija
35/38 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 32 vielä jatkaa se nyt vaan on tosiasia, että ihmisestä näkee aika nopeasti että ajateleeko ihminen omilla aivoillaan vai nieleekö hän asiat sellaisenaan... Yliopistossa asioihin pureudutaan syvällisemmin ja opiskelaan jonkin verran (tieteenalasta riippumatta) filosofiaa ja yleistä tieteen teoriaa. Tämän tyyppiset asiat eivät välttämättä sano kovinkaan monelle ei "oppineelle" yhtikäs mitään ja se valitettavasti näkyy päällepäin.

Höpö höpö

Vierailija
36/38 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa se, jos ammatiltaan terveydenhoitaja on raskaana ja käy toisen terveydenhoitajan luona neuvolassa? Siis käykö terkkarit neuvolassa toisen terkkarin luona saamassa neuvoja, kun tietävät itsekin ne neuvot? :D

Myös synnyttävä kätilö jota toiset kätilöt auttavat pistää mietityttämään. Mahtaakohan se synnyttävä kätilö samalla vähän ojentaa kollegoitaan ;D

No kyllähän lääkäritkin käyvät potilaina toisella lääkärillä. Tietenkin! Gynekologikin käy näyttämässä alakertansa toiselle gynekologille ja sitä rataa. Välillä ammattilainen ja potilas ovat saman alan ammattilaisia. Varmasti toki kiusallinen tilanne molemmille. 

Miksi oletat, että tilanne olisi kiusallinen heille?

Vierailija
37/38 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä sain kyllä hyvää kohtelua synnyttäessäni. Armosta annettiin kepid jo, kun kohdunkaula oli auki vasta 3 cm. Sektionkin olisin helposti saanut halutessani, mutta valitettavasti en vaatinut ja repesin pahasti. Postpartum hoito olikin sitten legendaarisen kehnoa. Lääkkeitä pihdattiin ja jouduin syömään hankkimaan omat ummetus- ja kipulääkkeet (olin todellakin revennyt pahasti).

Lääkärinä minullakin samat kokemukset osastolta sektion jälkeen. Olin kovasti kipeä ja kipulääkkeitä alettiin pihdata. Samoin ummetuslääkettä suostuttiin antamaan vain yhden kerran, vaikkei sillä suoli lähtenyt toimimaan.

Vierailija
38/38 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se sektio, saako lääkäri tai terkkari sen helpommin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi