Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tukisitko kotoa pois muuttamista tällaisessa tilanteessa

Vierailija
30.08.2017 |

Tytär täyttää helmikuussa 18v, on lukion tokalla. Taustalla on hankala teini-ikä, joka alkaa rauhoittua, mutta on jättänyt välit enemmän tai vähemmän vaivaantuneeksi. Sekä vanhempiin että sisaruksiin. Kaikki ovat varuillaan nuoren ollessa läsnä, ikäänkuin joku pelko jäytää taustalla, että ilkeily ja raivokohtaukset alkavat taas. Itse kärsin tästä vähiten, olen onnistunut jonkinlaisen yhteyden säilyttämään, mies ja pikkuveli selvästi eniten ja tytär itsekin.

Nyt tytär on alkanut puhua, että haluaisi kokeilla omillaan asumista. Periaatteessa pystyisimme asumistuesta ylijäävän vuokraosuuden maksamaan, ja opintotuella sitten kattaisi elämismenot. Koulukirjat maksaisimme kuten tähänkin saakka.

Jotenkin vaan mietin, mikä tässä olisi paras tie edetä. Mielestäni hän on ihan kypsä ja vastuullinen yleensä. Koulun on aina hoitanut asiallisesti. Toisaalta kyllä tähän asti olen ajatellut, että lukion loppuun asuisi kotona, tai tietysti on 18-vuotiaana vapaa toimimaan kuten parhaaksi katsoo, mutta että me emme lähtisi omaa asuntoa hänelle rahoittamaan. Nyt kuitenkin kun mies, poika ja tytär itse ovat jotenkin niin vaivautuneita ja etäisiä toisilleen, mietin rauhoittuisiko tilanne antamalla tyttärelle tilaa rakentaa omaa kotia ja elämää.

Mitä luulette? Itsehän olen muuttanut pois vanhemmiltani 18v mutta elätinkin itse itseni tuolloin. Kieltämättä välit paranivat huomattavasti, kun sain itse määrätä elämästäni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että hän lähtee joka tapauksessa. Tuette tai ette. Täysin itse pärjääminen on vaan paljon vaikeampi tie ja voi johtaa loppuupalamiseen, velkakierteeseen, koulun keskeyttämiseen tms.

Vierailija
22/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että hän lähtee joka tapauksessa. Tuette tai ette. Täysin itse pärjääminen on vaan paljon vaikeampi tie ja voi johtaa loppuupalamiseen, velkakierteeseen, koulun keskeyttämiseen tms.

Tämä on muuten harvinaisen totta. Tytär on periaatteessa ihan järkevä, ymmärtää koulun tärkeyden ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat fiksuja, mutta liika voi olla liikaa. Tulee ahdistusta, jos laskut kertyvät, koulu kärsii...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en myös näe muuttoa ratkaisuna huonoon käytökseen.

Vierailija
24/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär täytti maanantaina 18 v ja huomenna on muuttokuorma lähdössä. Tosin ihan omasta halustaan ja muuttaa poikaystävänsä kanssa samaan kämppään. Pari vuotta sitten oli meilläkin todella myrskyisää ja sovitteluapua tarvittiin ihan ulkopuolelta mutta nyt on tasaantunut sekä teini-ikäisen mieli että meidän välit. Tyttö opiskelee ja keikkailee joten se puoli hoidossa. Ja kieltämättä on viimeisen vuoden aikana ollut vain kääntymässä kotona kun muuten aika mennyt poikaystävän luona (viikko-viikko - periaatteella ollaan menty).

Vierailija
25/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en myös näe muuttoa ratkaisuna huonoon käytökseen.

Mikä sitten on parempi ratkaisu? Mielestäni asioiden puhkipuhuminenkaan ei ole oikea tie. 

Enkä tiedä onko hänen huono käytöksensä ollut hirveästi sen huonompaa, kuin muilla vahvatahtoisilla teinitytöillä. Hirveän samantapainen hän on ollut kuin mitä itsekin olin teininä, jatkuvaa rajojen kokeilua, purkanut pettymystä valitettavasti lähinnä pari vuotta nuorempaan veljeensä. Isä ja veli ovat rauhallisempia temperamentteja, niin eivät ole osanneet tähän samaistua. Minä ja isosisko (asuu jo omillaan) taas enemmän olemme ottaneet kiukuttelut huumorin kautta, vaikka pinnaa onkin kysytty, ja se on näin jälkikäteen ajateltuna toiminut paremmin.

ap

Vierailija
26/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär täytti maanantaina 18 v ja huomenna on muuttokuorma lähdössä. Tosin ihan omasta halustaan ja muuttaa poikaystävänsä kanssa samaan kämppään. Pari vuotta sitten oli meilläkin todella myrskyisää ja sovitteluapua tarvittiin ihan ulkopuolelta mutta nyt on tasaantunut sekä teini-ikäisen mieli että meidän välit. Tyttö opiskelee ja keikkailee joten se puoli hoidossa. Ja kieltämättä on viimeisen vuoden aikana ollut vain kääntymässä kotona kun muuten aika mennyt poikaystävän luona (viikko-viikko - periaatteella ollaan menty).

Monesti parisuhde tasoittaa kummasti. Omakin esikoinen löysi poikaystävän 17-vuotiaana ja oli sen jälkeen todella paljon helpompi kotonakin. Muuttivat vuosi sitten yhteen, nyt esikoistytär siis 20.

ap

Vierailija
27/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin muuttaa ja auttaisin ja niin olen tehnytkin. Ei se oikeasti ole mitään hupia asua väkisin vanhempien nurkissa, jos jatkuvasti ärsyttää vanhemmat tai sisarukset.

Oma poikani on jo päälle 30, mutta edelleen välillä kiittelee, että annoin mennä ja autoin. Välit ovat erinomaiset.

Vierailija
28/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teit ratkaisun ennen tänne kirjoittamista ja haet tukea sille. Siinä ei ole mitään pahaa. Kun itse muutit hyvin nuorena pois, tiedät mitä se on.

Vierailija
29/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni teit ratkaisun ennen tänne kirjoittamista ja haet tukea sille. Siinä ei ole mitään pahaa. Kun itse muutit hyvin nuorena pois, tiedät mitä se on.

Niin, tavallaan haluaisin hänet pois päästää, se on totta. Uskon ennenkaikkea että hän itse rauhoittuisi ja pystyisi kauempaa korjaamaan suhdettaan isään ja veljeen. Mutta vähän myös itsekkäistä syistä, haluaisin kodin ilmapiirin taas kuntoon.

Ap

Vierailija
30/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin muuttaa ja auttaisin ja niin olen tehnytkin. Ei se oikeasti ole mitään hupia asua väkisin vanhempien nurkissa, jos jatkuvasti ärsyttää vanhemmat tai sisarukset.

Oma poikani on jo päälle 30, mutta edelleen välillä kiittelee, että annoin mennä ja autoin. Välit ovat erinomaiset.

Tästä olen samaa mieltä, siis ettei ole hupia ja pidemmän päälle jatkuva ärsytys myrkyttää kaiken.

Ap

Vierailija
31/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä, siis ettei ole hupia ja pidemmän päälle jatkuva ärsytys myrkyttää kaiken.

Ap

Karkasi ennen aikojaan, eli toisaalta en halua hänen oppivan, että ongelmia voi aina paeta. Joskus ne pitää osata kohdatakin.

Ap

Vierailija
32/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän nuori on  keskiasteen koulutuksessa ja alle 20. Vaikka se ei asu kotona, teidän tulot vaikuttavat sen opintotukeen. Se tuskin saa niin paljon opintotukea, että sillä "kattaisi elämiskulut" vuokran jälkeenkään.

En myöskään ole sitä mieltä, että huonoa käytöstä pitäisi palkita etuja antamalla. Oma lapseni alkoi harjoitella omassa asunnossa asumista ammattikouluun lähtiessään, mutta hänpä ei ollutkaan terrorisoinut koko perhettä siihen päästäkseen.

Omillaan asuva yli 18v saa vuoden alusta täyden opintotuen. Riippumatta vanhempien tuloista. Se riittää kyllä niukkaan, mutta järkevään toimeentuloon.

Toinen kohta on olennaisempi, sitä mietin vielä.

ap

Ei saa. Tuloraja on 61t€

Asumistuen saa

http://www.kela.fi/opintotuki-vanhempien-tulot

Vierailija
33/34 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai teini voi kotona kapinoida. Nyt se on mennyt ohi ja edelleen puhutaan rankaisusta ja palkitsemisesta. Se on väärin. Ja se on väärin jos aikuiset muistelee vanhoja.

Vierailija
34/34 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän nuori on  keskiasteen koulutuksessa ja alle 20. Vaikka se ei asu kotona, teidän tulot vaikuttavat sen opintotukeen. Se tuskin saa niin paljon opintotukea, että sillä "kattaisi elämiskulut" vuokran jälkeenkään.

En myöskään ole sitä mieltä, että huonoa käytöstä pitäisi palkita etuja antamalla. Oma lapseni alkoi harjoitella omassa asunnossa asumista ammattikouluun lähtiessään, mutta hänpä ei ollutkaan terrorisoinut koko perhettä siihen päästäkseen.

Omillaan asuva yli 18v saa vuoden alusta täyden opintotuen. Riippumatta vanhempien tuloista. Se riittää kyllä niukkaan, mutta järkevään toimeentuloon.

Toinen kohta on olennaisempi, sitä mietin vielä.

ap

Ei saa. Tuloraja on 61t€

Asumistuen saa

http://www.kela.fi/opintotuki-vanhempien-tulot

Samalta sivulta, kun skrollaat alas

"Jos olet 18–19-vuotias ja asut itsenäisesti, voit 1.1.2018 alkaen saada perusmääräisen opintotuen, kun vanhempien tulot eivät enää vaikuta opintorahaan. Jos et vielä saa opintorahaa vanhempien tulojen vuoksi, voit hakea sitä 1.1.2018 jälkeiselle opiskeluajalle aikaisintaan heinäkuussa. "