Haluaisin kasvattaa oikein pitkät hiukset. Oletteko onnistuneet?
Hiukseni ovat nyt rintoihin asti, eli selvästi yli olkapäiden ja luetellaan jo pitkiksi. Mutta haluaisin tällä kertaa kasvattaa vyötärölle ulottuviksi. Vinkkejä? Kauan teillä on kestänyt?
Yleensä minulla kasvatusprosessi on keskeytynyt siihen, että leikkaan itse hiukset olkapäille. En siis ole malttanut kasvattaa ja olen halunnut tuoreet latvat ja ryhdikkäämmän kampauksen. Pelkään että taas käy niin, mutta tällä kertaa en aio luovuttaa. Haluan pitkät!
Olen reippaasti yli 30 vuotias. Mutta olemukseltani enemmän tyttömäinen kuin "emäntämäinen", joten pitkät sopii.
Minulla ei ole ns. hiirenhäntää vaan hiukseni ovat keskipaksut ja lähempänä karkeaa kuin hienoa laatua.
Kommentit (43)
Mittasin omani, 70 cm. Eli ovat kai aika pitkät. En ole tehnyt mitään erikoista hiusteni eteen.
Ovat hyväkuntoiset, eli ei tarvetta leikkaukseen. En värjää tai käsittele millään lailla. Normaali ruoka, tavalliset hiustenhoitoaineet.
Mulla oli nuorena todella pitkä tukka. Kun halusin aikuisena kasvattaa sen takaisin, en aluksi onnistunut millään. Sitten aloin tehdä kaikki samoin, kuin nuorena, ja johan alkoivat kasvaa =)
Eli ei käsittelyä. Ei föönausta, kihartamista, suoristamista. Joskus teen kiharat huivipannan avulla. Ei vaalennuksia tai myrkkyvärejä. Latvoja tasaan vain pari senttiä pari kertaa vuodessa. Öisin laitan hiukset usein löysälle letille tai nutturalle pään päälle. Kun nämä tekee yöksi hieman kosteaan tukkaan, se tekee mielestäni hiuksilleni hyvää. Eivät kuivu ja rasitu. Märkää tukkaa en harjaa lähes koskaan. Ponnarin paikkaa pitää vaihdella, mielellään en tee ponnaria joka päivä.
Pesen hiukset silikonittomalla hyvin pesevällä shampoolla, jolla päänahka puhdistuu oikeasti kunnolla. Näin ei tarvitse pestä niin usein. Latvoihin käytän hoitosuihkeita, kookosöljyä ja joskus jopa kosteusvoidetta. Laitan nuo kosteaan tukkaan.
Kaikenlaisten näyttelijöiden ja muiden julkkisten Hollywood-kiharoita katsellessa kannattaa muistaa, että heillä on lähes poikkeuksetta lisäkkeet ja oma kampaaja. Arkena ei oikeasti jaksa pitkää tukkaa laitella. Kestävien kiharoiden tekeminen on vaativaa, eikä tukkaa saisi usein kiharrellakaan. Pitkille hiuksille kannattaa opetella omia helppoja kampauksia, ettei olisi aina vain ponnari päässä.
Ei kaikilla vissiin kasva tietyn pituuden yli. Nopeuttaa sitä ei ainakaan voi yhtään mitenkään. Mulla oli alaselkään asti olevat, jotka leikkautin olkapäille ja sen jälkeen vaalennus katkaisikin loput (miljoona käsittelyä). Pitkä matka edessä siihen missä olin.
Hairmellahan voi saada ohuet hiukset peittoon.
Olen onnistunut. Kasvoi ja kasvaa kyllä. Piti vaan nohtaa kokonaan latvojen siistiminen aika pitkäksi aikaa. Tuo oli ihan kampaajankin vinkki. Hiukseni ovat kiiltävät ja paksut. Jopa niin paksut että tulee sitä painoa niskoille.
Pitkien hiusten pituus on sitten asia erikseen. Tuon videon tytön hiukset olisivat aivan liian pitkät minulle. Näyttäisin siltä etten huolehtisi itsestäni. Jo rintojen alapuolelle menevä pituus on keksi-ikäisellä enemmin raskaan kuin hyvän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorena todella pitkä tukka. Kun halusin aikuisena kasvattaa sen takaisin, en aluksi onnistunut millään. Sitten aloin tehdä kaikki samoin, kuin nuorena, ja johan alkoivat kasvaa =)
Eli ei käsittelyä. Ei föönausta, kihartamista, suoristamista. Joskus teen kiharat huivipannan avulla. Ei vaalennuksia tai myrkkyvärejä. Latvoja tasaan vain pari senttiä pari kertaa vuodessa. Öisin laitan hiukset usein löysälle letille tai nutturalle pään päälle. Kun nämä tekee yöksi hieman kosteaan tukkaan, se tekee mielestäni hiuksilleni hyvää. Eivät kuivu ja rasitu. Märkää tukkaa en harjaa lähes koskaan. Ponnarin paikkaa pitää vaihdella, mielellään en tee ponnaria joka päivä.
Pesen hiukset silikonittomalla hyvin pesevällä shampoolla, jolla päänahka puhdistuu oikeasti kunnolla. Näin ei tarvitse pestä niin usein. Latvoihin käytän hoitosuihkeita, kookosöljyä ja joskus jopa kosteusvoidetta. Laitan nuo kosteaan tukkaan.
Kaikenlaisten näyttelijöiden ja muiden julkkisten Hollywood-kiharoita katsellessa kannattaa muistaa, että heillä on lähes poikkeuksetta lisäkkeet ja oma kampaaja. Arkena ei oikeasti jaksa pitkää tukkaa laitella. Kestävien kiharoiden tekeminen on vaativaa, eikä tukkaa saisi usein kiharrellakaan. Pitkille hiuksille kannattaa opetella omia helppoja kampauksia, ettei olisi aina vain ponnari päässä.
Mulla pitkät hiukset, joita en varsinaisesti yritä kasvattaa. Jäi kiinnostamaan tuo sun shampoo, minkä merkkinen on? Tarvitsisin juuri tuollaisen: ilman silikoneja on shampoita sinänsä helppo löytää, mutta jostain syystä mikään kokeilemani silikoniton ei pese kunnolla, ja päänahkaan jää töhkää. Kiitos, jos voisit vinkata omastasi!
Mäki sanoisin että unoha vaan että ees kasvatat tukkaa! Mulla on paksu piikkisuora tukka, melkeen pakaroihin asti ylettyy. Huomaamatta se kasvaa :) mulla on platinablondi, värjään aina vaan tyvikasvun. En käytä hiustenkuivainta tai muotoiluvehkeitä. Juon paljo vettä ja elän semiterveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kysymys vielä pohdittavaksi, että miksiköhän niin harvoin näkee oikein pitkiä hiuksia? Eikö malteta kasvattaa vai eikö vain oikeasti tykätä? Kokeeko moni, etteivät pitkät hiukset pue heitä tai eivät imartele heidän ulkonäköään?
ap.
Mielenkiintoinen kysymys, mutta todennäköisin syy on kulttuuri. Olen nähnyt monella valkovenäläisellä, venäläisellä ja virolaisella pitkiä (ja omia) hiuksia toisin kuin kotosuomessa, ja täällä taas tunnutaan vainoavan pitkiä hiuksia ihan urakalla. ensin pitää kyniä lasten hiukset aivan tajuttoman rumalla mallilla, sen jälkeen sitä hiuskulttuuria ruokitaan ja teini-iän jälkeen niitä värjätään piloille. Suurin syyllinen on tod näk naiset, koska miehet tuntuvat tykkäävän pitkistä hiuksista.
Ei tarvitse käydä katsomassa kuin emmerdale- keskusteluryhmää facebookissa, niin kaikki tantat karjuvat kilpaa miten debbien pitäisi leikkauttaa hiukset välittömästi kun ne eivät vain sovi sille. Samat setit kuulin aikoinani kun minulla oli pitkät hiukset. Niissä oli yhtä sun toista vikaa ja moni koki tarpeelliseksi kertoa mielipiteensä unohtaen sen etten missään vaiheessa kysynyt heidän mielipiteitään sen enempää kuin olisin ollut kiinnostunut niistä. Härskeimmät ihmiset tulivat sakset kädessä kysymään että saako hän vähän ottaa kun ovat niin huonossa kunnossa...
En antanut. Tässä pitää tietää, että tein hiusmallikeikkoja ja tuo kysyjä muistutti hiuksiltaan jotain hiiren ja pakkasensyömän pulkannarun väliltä. Tähän voisi heittää jonkin kortin, mutta enpä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Mäki sanoisin että unoha vaan että ees kasvatat tukkaa! Mulla on paksu piikkisuora tukka, melkeen pakaroihin asti ylettyy. Huomaamatta se kasvaa :) mulla on platinablondi, värjään aina vaan tyvikasvun. En käytä hiustenkuivainta tai muotoiluvehkeitä. Juon paljo vettä ja elän semiterveellisesti.
Tosielämän tähkäpää <3
Mutta, olet sitä onnekasta sakkia jonka geenit tukee hiustenkasvua. Joillain ei siis hiukset yksinkertaisesti kasva vain tietyn rajan yli, ja tätä siis oli kokeiltu monellakin kaverilla. Oon niin kateellinen ihmisille, joilla on pitkät hiukset (ja joita ei vainota kuin joukolla) - alempi vastaaja
Hiukset kasvaa itsekseen kun on liian laiska käymään kampaajalla.
Itselläni on todella paksut ja melko karheat hiukset, kasvavat helposti vaikka polviin asti, eli latvat ei haperru ja hiusten putoamissykli on riittävän monta vuotta jotta hiukset ehtii kasvaa pitkiksi ennen putoamistaan.
Nuorena minulla oli pyllyn päälle ulottuvat hiukset, nyt yli kolmekymppisenä olen parin vuoden välein pätkäissyt useitä kymmeniä senttejä pois ja antanut sitten taas kasvaa pidemmiksi. Pitkät hiukset on raskaat, kuivuvat hitaasti, kampausten teko on vaikeaa kun hiusmassa painaa paljon, ja hiuksia on hankala saada tupeerattua kuohkeiksi. Mutta onhan pitkät, hyväkuntoiset ja paksut hiukset näyttävät, ei voi kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hiusten täytyy olla selvästi paksut, jotta näyttää hyvältä niin pitkällä tukalla. Ei riitä keskipaksut, vaan paksut. Sellaiset on useimmat.
Ei todellakaan ole useimmilla. Mistä vedät näitä juttuja? Keskipaksut hiukset näyttävät jo hyvältä pitkinäkin. Aika harvalla on paksut hiukset. En tiedä sitten, mikä sinulle on keskipaksu.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut. Kasvoi ja kasvaa kyllä. Piti vaan nohtaa kokonaan latvojen siistiminen aika pitkäksi aikaa. Tuo oli ihan kampaajankin vinkki. Hiukseni ovat kiiltävät ja paksut. Jopa niin paksut että tulee sitä painoa niskoille.
Pitkien hiusten pituus on sitten asia erikseen. Tuon videon tytön hiukset olisivat aivan liian pitkät minulle. Näyttäisin siltä etten huolehtisi itsestäni. Jo rintojen alapuolelle menevä pituus on keksi-ikäisellä enemmin raskaan kuin hyvän näköinen.
Minkä keski-iän? :D Mua huvittaa aina suuresti nämä ikäkriteerit melkein missä vain, koska suurin tekijä on muu ulkoinen habitus eikä niinkään ikä. Sen sijaan tiedän monta pullanaamaista naista, joille ei todellakaan sovi pitkät hiukset ja ikää on 20 vuotta, että se siitä. Saatan muuten ihan ärsyttääkseni kasvattaa pitkiä hiuksia, että on sitten mitä kasikymppisenä kampailla uimahallissa. :D
Sain myös fiiliksiä alkaa kasvattamaan hiuksiani takaisin. Liittyykö joku muu vielä samaan klubiin?
Mulla alkaa oleen puoleen pakaraan ulottuvat hiukset.. en haluaisi leikata koska sitten oltais taas lähtöpisteessä, harmi vaan et latvat on aika huonot :/
Hiuksilla on elinikä, johon ei voi juuri vaikuttaa. Toisella hius pysyy päässä 4 vuotta, toisella 7, joten ne ehtivät kasvaa eri pituisiksi. Toinen tekijä on kasvunopeus, joka vaihtelee sekin paljon. Hiukset eivät ehdi kasvaa pakaramittaiseksi useimmilla, vaikkei yhtään välittäisi hiusten laadusta.
Minulla on paksummat hiukset kuin ap:n videon naisella. Latvoistakaan ei tule siistimisen laiminlyönnin seurauksena hiirenhäntää vaan pörröiset ja takkuiset. Siksi tulee kerran vuodessa pätkäistyä vuoden kasvu, reilut 10 senttiä pois, kun hermo menee hiuksia selvitellessä. Olin kerran kolmisen vuotta leikkaamatta hiuksia, ja eivät ne kasvaneet edes vyötärömittaan saakka, kasvu vain loppui. Hiukseni ovat siis pisimmillään aina hyvin lähellä niiden mahdollista enimmäispituutta.
Mulla alkaa olla jo aika pitkä tukka, ei ihan vyötärölle vielä kuitenkaan. En tiedä, saanko sitä tästä enää olennaisesti kasvatettua, tuntuu, että ne latvat liestyy liikaa. Mä muuten tykkään siitä luonnollisemmasta lookista, että latvat ovat ohuemmat. Mä en käsittele hiuksia oikeastaan mitenkään, enkä kuivaa niitä kuivaajalla. Siitä on varmaan apua.
Tuntuu, että pitkät luonnolliset hiukset herättävät aina tällä palstalla närää. Ihmiset unohtavat, että kaikki eivät halua olla samasta muotista "klassista tyyliä" edustavia toimistopimatsuja, joilla on samanlaiset liukuvärjätyt hiukset. Tää on mun tyyli. Pitkiin hiuksiin pitää tavallaan sitoutua, ja se sopii mulle.
Jättää vaan leikkaamatta. Itselläni ei ihan niin pitkät, enkä haluisikaan, mutta lähes napaan asti olen monesti kasvattanut ja välissä ollut lyhyt polkkakin. Tälläkin hetkellä melko pitkät, ikää 35v, mutta kaikki luulee reilusti nuoremmaksi..
Välillä saatan vähän leikellä itse latvoja, mutta ei niitä tarvi mitään 5-10cm ottaa kuten kampaaja tekee jos sillä käy. Käytön ihan perus XZ shampoota ja hoitoaineita. Kookosöljyä saatan lisätä hoitoaineeseen. Melko vähän muotoilutuoteita, eikä fööniä just koskaan. On aika paksu tukka, mutta ohut hiuslaatu. Eli paljon ohutta hiusta, ja ne kasvaa kyllä paljon enemmän kuin 10cm vuodessa, kuten joku sanoi. Sanoisin että lähemmäs 20cm.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kysymys vielä pohdittavaksi, että miksiköhän niin harvoin näkee oikein pitkiä hiuksia? Eikö malteta kasvattaa vai eikö vain oikeasti tykätä? Kokeeko moni, etteivät pitkät hiukset pue heitä tai eivät imartele heidän ulkonäköään?
ap.
Kuten jo moni sanonutkin, niin kaikilla ei hiukset kasva vyötärömittaan asti, vaikka mitä tekisi. Tosi pitkät hiukset on myös raskaat ja hankalat. Varsinkin näin talvipakkasilla hiukset sähköistyy ja latistuu. Muina vuodenaikoina hiukset menee tuulessa sotkuun, tulee silmille ja sottaa huulipunat yms. Tukkaa on siis käytännön syistä pidettävä kiinni. Ja siinä onkin sitten seuraava haaste: ponnari ja nuttura valuu, letti taas on hankalahko tehdä. Vielä jos hius on perinteiseen suomalaiseen tyyliin lasimainen ja liukas, ei mikään voima meinaa pitää kampausta paikoillaan. Perus ponnarikin pitää kiinnittää tosi tiukasti, ja siitä tulee päänahka kipeäksi. 😅
Kaikesta tästä huolimatta välillä itsellänikin hiukset venähtää puoleen selkään, kun en vain saa aikaiseksi mennä kampaajalle. Vyötärömittaan asti en ole kasvattanut sitten lapsuuden, en tiedä kasvaisiko edes niin pitkäksi enää.
Tsemppiä hiustenkasvatusurakkaan! Sinuna miettisin kuitenkin, onko jokin tietty pituus tärkein asia. Jospa hiukset kasvaa juuri ja juuri vyötärömittaan, mutta latvat ovat siinä vaiheessa jo kuluneet ja hapsuiset. Eikö silloin parempi olisi vähän lyhyempi, mutta kauttaaltaan hyväkuntoinen hius? Kuten joku hyvin sanoi, pitkän tukan edut saavutetaan jo ”peruspitkällä” mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että pitkät luonnolliset hiukset herättävät aina tällä palstalla närää. Ihmiset unohtavat, että kaikki eivät halua olla samasta muotista "klassista tyyliä" edustavia toimistopimatsuja, joilla on samanlaiset liukuvärjätyt hiukset. Tää on mun tyyli. Pitkiin hiuksiin pitää tavallaan sitoutua, ja se sopii mulle.
Mainitse asia, joka EI herättäisi tällä palstalla närää? ;)
No, minussa närää herättää se, että närpitään toisia (tyylejä) itseään kehuttaessa.
Ok. You do you.