Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ansiosidonnaisen kesto 300 vai 400 päivää?

Cindy
29.08.2017 |

Heippa,

Olen siis jäämässä pian työttömäksi ja haluaisin tietää ansiosidonnaisen keston, koska siitä riippuu pitkälti jatkosuunnitelmani.

Ansiosidonnaisen kesto riippuu siis siitä onko työhistoriaa kertynyt yli vai alle kolme vuotta mutta onko kenelläkään kokemusta miten työttömyyskassa laskee tuon työhistorian.

Työttömyyskassan sivuilta, kassan asiakaspalvelusta tai mistään netistä en saanut suoraa vastausta.

Lähinnä siis kiinnostaa miten osa-aikatyö huomioidaan työhistoriassa. Eli esim. Jos olen opiskelujeni ohella tehnyt tasan kolmen vuoden ajan osa-aikatyötä 10 tuntia viikossa niin onko tuo kolmen vuoden työhistoria kriteeri täytetty ja olen oikeutettu 400 päivään vai muutetaanko tuo esim. vastaamaan kokoaikatyötä, jolloin tuosta kertyisi työhistoriaa vain 9kk laskukaavalla 10h:40hX36kk=9kk

Entäs onko merkitystä miten kauan on samalla työnantajalla ollut töissä eli lasketaanko kuukauden tai kahden kesätyöpätkät mukaan?

Soitin omaan kassaani asiasta mutta sieltä ei suoraa vastausta saanut vaan sanottiin vain, että tarkistetaan sitten hakemuksen yhteydessä. Lopulta sain sen verran irti "asiakaspalvelijasta", että kaikki vakuutettu työ lasketaan työhistoriaan mutta jokin vaikutus työn kestolla on mutta ei osannut tai halunnut kertoa tarkemmin. Erikoista touhua.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 500 päivää.

Työsuhde oli kestänyt n. 4 vuotta.

Mutta kassa sen päättää, kysy niiltä.

Vierailija
2/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työttömyyskassasi sivuilla päivärahalaskuri? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kassa YTK? Siellä vastataan tosi nihkeästi ja pyydetään laittamaan hakemus ja he sitten tekevät päätöksen.

Vierailija
4/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös 500 pv.

Vierailija
5/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette tainneet lukea kysymystäni kunnolla. Olen kysynyt kassasta mutta en vastausta saanut. Jos työhistoriaa olisi kokoaikatyöstä kolme vuotta tai enemmän niin ei olisi mitään epäselvyyttä mutta, kun työhistoriani koostuu opintojen ajalta osa-aikatyöstä ja lyhyistä kesätyöpätkistä niin miten nämä huomioidaan työhistoriassa vai huomioidaanko mitenkään. Opintojen jälkeen olen ollut kokoaikatyössä mutta en kolmea vuotta.

Toiselle vastaajalle: On laskuri mutta en kysynytkään päivärahan määrää vaan kestoa. Tiedän kyllä aika tarkasti paljonko päiväraha tulee olemaan.

Vierailija
6/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä YTK kyseessä.

Vierailija
7/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cindy kirjoitti:

Kyllä YTK kyseessä.

Jeps, varaudu sitten siihen että sieltä ei vastata yhtään mihinkään. Vaikka kysyisit että onko asia näin kun olen ymmärtänyt niin eivät vastaa siihenkään. Näin ihan mutu-tuntumalla voisin ajatella että tuohon määrään liittyy onko niitä tunteja tullut vähintään se 18 viikossa. Tämä todistetaan työsopimuksella ja/tai palkkatodistuksella. Jos ei suoraan käy ilmi niin sitten laskevat ehkä. Kaikki silppupätkätkin lasketaan, jos niistä on todistukset, uskoisin. 

Vierailija
8/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista touhua kyllä. Muutaman kerran aikaisemminkin olen asiakaspalvelusta jotain kysynyt juurikin varmistukseksi niin en ole saanut selvää suoraa vastausta yksinkertaiseenkaan kysymykseen. Kusettavatkohan ihan järjestelmällisesti niitä, jotka eivät välttämättä ole ihan perillä oikeuksistaan..

Vierailija
9/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehtoon luetaan viikot, joissa työaika on vähintään 18 tuntia. Jos sulla on koko ajan ollut tuo 10 tuntia viikossa, niin et täytä työssäoloehtoa, joten liitolta ei tule päivärahaa ollenkaan.

Vierailija
10/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet opintojesi jälkeen ollut kokoaikatyössä, tai työssä joka on vähintään 18 tuntia viikossa, niin ne luetaan työssäoloehtoon. Ja jos niitä on kertynyt vähintään 26 viikkoa, saat liitolta päivärahaa. Mutta jos niitä vähintään 18 tunnin työviikkoja ei ole tuota kolmea vuotta, niin päivärahan kesto on silloin se 300 päivää.

Vierailija
11/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäoloehtoon luetaan viikot, joissa työaika on vähintään 18 tuntia. Jos sulla on koko ajan ollut tuo 10 tuntia viikossa, niin et täytä työssäoloehtoa, joten liitolta ei tule päivärahaa ollenkaan.

En kysynyt työssäoloehdosta. Työssäoloehto kyllä täyttyy, koska opintojen jälkeen olen ollut vuoden kokoaikatyössä ja tiedän, että olen oikeutettu ansiosidonnaiseen. Kysyin olenko oikeutettu 300 vai 400 tukipäivään, joka riippuu sitä miten huomioidaan työhistoriaani laskettaessa opintojeni aikaiset osa-aikatyöt ja määräaikaiset kesätyöt? Luetun ymmärtäminen on aika hakusessa monella täällä.

Vierailija
12/13 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet opintojesi jälkeen ollut kokoaikatyössä, tai työssä joka on vähintään 18 tuntia viikossa, niin ne luetaan työssäoloehtoon. Ja jos niitä on kertynyt vähintään 26 viikkoa, saat liitolta päivärahaa. Mutta jos niitä vähintään 18 tunnin työviikkoja ei ole tuota kolmea vuotta, niin päivärahan kesto on silloin se 300 päivää.

Eli näinkö se nyt muka menee, että työhistoriaa laskettaessa huomioidaan vain viikot, jolloin tunteja on ollut yli 18 vai sekoitatko nyt työssäoloehtoon?

Tuo 10h/viikko oli vain esimerkki ja todellisuudessa tunteja on varmasti keskimäärin enemmän kuin mutta ei kyllä 18.

Vierailija
13/13 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehto ja tukipäivien määrä kulkevat käsi kädessä. Eli yli 18 viikkotuntia kerryttää sitä päivärahan keston määrää. Soita sinne kassaan ja nyhdä niistä se tieto ulos.